6 januari 2012
Trådstartare
Tja! har en b21et motor som jag ska ha upp effekten i, och vill ha lite råd på vad ni tycker jag ska använda mig av.
Då bilen som motorn ligger i är en 980kg bil så har jag inte siktat efter några extrema effekt summor, utan väljer att landa någonstans mellan 250-300 hk.
avgas sidan är redan fixad, receptet där blir ett extraktorgrenrör ihop med en Borg Warner S200G + 3".
Så nu till en av frågorna...
Vilket topplock bör jag använda mig av? just nu sitter där original "160" topp, hur bra är den? och hur höga effekt uttag klarar den?
Funderar mycket på 531 eller 405 topp, har både läst och hört att 531 toppen lirar bra ihop med turbo och att den ska palla ca: 300hk "orörd".. och då alla säger att 405 toppen är snarlik så antar jag att den också pallar så mycket? men är där någon av dom topparna som är lite bättre än den andre? Vilken tycker ni jag ska använda mig av?
Och Nu till den frågan som har plågat mig mest..
Vilken typ av sprut tycker ni jag ska använda mig av?
Det där K-jet sprutet som sitter där nu stryper ju efter bara 190hk.. Då bilen är ganska "Oldschool" hade det varit ballt med en ganska oldschool bränsletillförsel, men ändå något som ska palla 300hk.
Stora förgasare som pallar turbo tryck borde väll klara dom effektsummorna som jag vill ha?
Har ju läst en del om eftermarknads sprut som tex Megasquirt eller VEMS också men blir ju helt knäpp av att läsa om alla givare och krimskrams som ska kopplas in, fattar inte ett skit av det!
Vad tycker ni jag ska använda mig av? är det någon idé att satsa på stora förgasare eller kommer det inte att funka ihop med den effekten?
Tacksam för svar, MVH