3605
Sök

Råd om topp och val av sprut B21et

67 Inlägg
6 januari 2012
Trådstartare
#1
Tja! har en b21et motor som jag ska ha upp effekten i, och vill ha lite råd på vad ni tycker jag ska använda mig av.
Då bilen som motorn ligger i är en 980kg bil så har jag inte siktat efter några extrema effekt summor, utan väljer att landa någonstans mellan 250-300 hk.
avgas sidan är redan fixad, receptet där blir ett extraktorgrenrör ihop med en Borg Warner S200G + 3".

Så nu till en av frågorna...
Vilket topplock bör jag använda mig av? just nu sitter där original "160" topp, hur bra är den? och hur höga effekt uttag klarar den?
Funderar mycket på 531 eller 405 topp, har både läst och hört att 531 toppen lirar bra ihop med turbo och att den ska palla ca: 300hk "orörd".. och då alla säger att 405 toppen är snarlik så antar jag att den också pallar så mycket? men är där någon av dom topparna som är lite bättre än den andre? Vilken tycker ni jag ska använda mig av?

Och Nu till den frågan som har plågat mig mest..
Vilken typ av sprut tycker ni jag ska använda mig av?
Det där K-jet sprutet som sitter där nu stryper ju efter bara 190hk.. Då bilen är ganska "Oldschool" hade det varit ballt med en ganska oldschool bränsletillförsel, men ändå något som ska palla 300hk.

Stora förgasare som pallar turbo tryck borde väll klara dom effektsummorna som jag vill ha?
Har ju läst en del om eftermarknads sprut som tex Megasquirt eller VEMS också men blir ju helt knäpp av att läsa om alla givare och krimskrams som ska kopplas in, fattar inte ett skit av det!

Vad tycker ni jag ska använda mig av? är det någon idé att satsa på stora förgasare eller kommer det inte att funka ihop med den effekten? 

Tacksam för svar, MVH


8 253 Inlägg
6 januari 2012
#2
Vad gäller topp så lär det inte spela någon större roll vilken av 530, 531 och 405 du väljer. Alla klarar av dem effekter du pratar om. Valet av kam är nästan viktigare. En 530 med a-kam räcker gott och väl och bör ge bredare register än vad 531 och 405 ger.

Det går ju att modifiera ditt k-jet så att det hänger med till dem effekter du siktar på, men det kostar ju en del såklart. Och visst går det qatt köra med trycksatta förgasare, emn det är inte bara det heller. Det kräver dels att man hittar tillräckligt stora förgasare som går att täta och sen kräver det att man har någon som kan bestycka ordentligt med. Men ett modernt sprut ger ju bäst resultat. Men kräver att mn byter ut visa givare och lite sånt.
Senast redigerat av Marlboroman (6 januari 2012)


67 Inlägg
6 januari 2012
Trådstartare
#3
men klarar ett gnistat k-jet verkligen så mycket? och om det gör det, finns det någon i skåne trakten som kan gnista ett sådant sprut? dom är kanska svåra att få tag i dom där gammla K-jet smile


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
6 januari 2012
#4
klaang_91 skrev:
men klarar ett gnistat k-jet verkligen så mycket? och om det gör det, finns det någon i skåne trakten som kan gnista ett sådant sprut? dom är kanska svåra att få tag i dom där gammla K-jet smile

gnistat k-jet ska kunna ge soppa för ca 370hk .
ända stället jag vet som gnistar är ett ställe i södertälje , kommer dok inte på vad det heter

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
6 januari 2012
#5
trendab hette dom smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

8 253 Inlägg
6 januari 2012
#6
Är lite dåligt insatt i det hela, men hör med Trendab, dem kan gnista upp och jag fattat det rätt ska man kunna ta ut ändå uppåt 360hk om man gnistar det bränslehuvud du har. Men det kostade 5000:- sist jag hörde nåt om det.


67 Inlägg
7 januari 2012
Trådstartare
#7
Okej tack så mycket för svar smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
7 januari 2012
#8
Marlboroman skrev:
Är lite dåligt insatt i det hela, men hör med Trendab, dem kan gnista upp och jag fattat det rätt ska man kunna ta ut ändå uppåt 360hk om man gnistar det bränslehuvud du har. Men det kostade 5000:- sist jag hörde nåt om det.

mm inte billigt att gnista..

hade gnistat huvud på min 245turbo fungerade riktigt bra
körde endå med 240glt spridare och det var inge problem att ladda på ganska mycket

körde lite cp lösning dock på den
med 405:a K-kam
940turbo grenrör och insug
16T laddade 0.8 och då åkte man jämnt med 740turbo med Et maskin med 1.1 i ladd smile

så sprutet gjorde ganska bra skillnad

Kör fort så hinner inget hända...

379 Inlägg
8 januari 2012
#9
Vill du ha bränsleföebrukning på 2 liter milen så kör med k-jet. Annars montera elektrisks sprut. tex Vems.

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
8 januari 2012
#10
Webrex skrev:
Vill du ha bränsleföebrukning på 2 liter milen så kör med k-jet. Annars montera elektrisks sprut. tex Vems.

ähh nu överdriver du..min snittade bara 1.8 smile

näe k-jet är förbannat törstigt
var aldrig under 1.5liter/milen med mitt gnistade huvud och endå var sprutet ordenkligt inställt

men körde lite specieal med höjt soppatryck gnistat sprut och all el urkopplade

men den startade felfritt även när det var minus 10 utan kallstart smile

Kör fort så hinner inget hända...

67 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
#11
Webrex skrev:
Vill du ha bränsleföebrukning på 2 liter milen så kör med k-jet. Annars montera elektrisks sprut. tex Vems.

Jo men det spelar ingen roll vad den dricker milen då bilen är en ren ban/bus bil smile



Sök