1901
Sök

Inkoppl. Laddtrycksmätare

1 335 Inlägg
7 januari 2012
Trådstartare
#1
Hej. Jag har en laddtrycksmätare som ja tänkt dänga in i bilen idag om de vill sig.

Beskrivningen som jag fick med sa inte så hemskt mkt så tänkte höra vad ni säger själva som gjort de. Själva luften som går upp i mätaren efter turbon är elektroniskt.

Vart kopplar jag in luften, alltså vilken slang ska ja skarva ifrån?

Sen strömmen till mätaren.. hur gjorde ni de på bästa sätt? Tack för svar, bilen är en TDI passat

B5 #001

7 276 Inlägg
7 januari 2012
#2
Du kan nog koppla in dig på slangen till wastegaten. Bör vara enklast tycker jag.
sen strömmen kan du alltid tjuva från stereon.


1 335 Inlägg
7 januari 2012
Trådstartare
#3
Okej tack! Finns det nåt annat bra anternativ förutom stereon just? Kanske på vredet?

Den har 2 funktioner mätarn ljusmässigt.
1- blått ljus (det har jag som instrumentbel) det vill ja ha då vredet är på "100%"
2- vitt ljus. Och det vill jag kunna ha på då vredet är på "0"

Ja, då va tro du/ni. Någon som gjort de, eller har en fin lösning? smile

B5 #001

7 276 Inlägg
7 januari 2012
#4
F-Tar skrev:
Okej tack! Finns det nåt annat bra anternativ förutom stereon just? Kanske på vredet?

Den har 2 funktioner mätarn ljusmässigt.
1- blått ljus (det har jag som instrumentbel) det vill ja ha då vredet är på "100%"
2- vitt ljus. Och det vill jag kunna ha på då vredet är på "0"

Ja, då va tro du/ni. Någon som gjort de, eller har en fin lösning? smile

Förmodligen så får du sätta i ett vanligt 5poligt växlande relä.
http://www.zatzy.com/attachments/teknik/82731d1298647294-hel-halvljus-fran-scratch-spdt_relay_closed.jpeg
Där kopplar du in 85 på intrumentbelysningen, dvs när du slår över till 1an på vredet så den kabeln som får spänning då.
86an jordas bara.
30 kopplar du in på den sladden på vredet som får spänning när du sätter igång parkeriingsljuset.
Sen 87a går till mätaren för att starta vit belysning och 87 går till för att starta blå belysning.

Om jag inte har tänkt fel nu så kommer detta göra att när ditt parkeringsljus startar, dvs om du startar bilen eller vrider igång det manuellt med bilen avstängd, så kommer även mätaren att starta.
Sen beroende på om du har intrumentljusen igång eller inte så kommer färgen att växlas därefter.

Kort sammanfattning.
Parkeringsljus igång = ström genom 30 till 87a.
Parkeringsljus + instrumentbelysning = ström till 85 som slår över 30 till 87.
Senast redigerat av Brains (7 januari 2012)


1 335 Inlägg
7 januari 2012
Trådstartare
#5
Tackar.

Står i garaget nu å har bara kopplat in provisoriskt. Nu lyser mätarn osv, å luften har jag kopplat in genom wastegaten men fortf står mätarn still..

Nån som har nån ide?

B5 #001

7 276 Inlägg
7 januari 2012
#6
Har du varit ute och kört med bilen och den rör ändå inte på sig?


1 335 Inlägg
7 januari 2012
Trådstartare
#7
Nej inte kört. Bara varvat.. Kan inte köra ut för allt ligger kors å tvärs i motorrummet

B5 #001

9 Inlägg
7 januari 2012
#8
Laddtrycket tar du antingen från wastegaten eller följ en slang från turbon till insuget och sätt den där, brukisen bör tala om vart mätaren vill bli inkopplad.

Sothora <3
1 201 Inlägg
7 januari 2012
#9
Du har inget laddtryck på tomvarning på en diesel... Beror ju också på om den är påställd och så.. Men i regel inget ladd på tomvarvning

Bildemonterare samt egen verkstad. !

1 335 Inlägg
7 januari 2012
Trådstartare
#10
Jaha hade ingen aning. Synd att man vart less å stökade undan skiten.. Få ta de imårn kanske!

Brukisen säger wastegaten. Gjorde precis så som de stod, inkopplad å allt. Mätarn rörde sig inte en milli. Då gjorde ja förmodligen rätt, men felet var väl då att jag inte körde =p

B5 #001

7 276 Inlägg
7 januari 2012
#11
F-Tar skrev:
Jaha hade ingen aning. Synd att man vart less å stökade undan skiten.. Få ta de imårn kanske!

Brukisen säger wastegaten. Gjorde precis så som de stod, inkopplad å allt. Mätarn rörde sig inte en milli. Då gjorde ja förmodligen rätt, men felet var väl då att jag inte körde =p

Eventuellt att om du håller helt fullgas direkt från tomgångsvarv upp till varvstopp så KANSKE du kan få upp lite laddtryck.
Men normalt sett så lär man ut och köra för att ge motorn lite motstånd.


1 335 Inlägg
7 januari 2012
Trådstartare
#12
Brains skrev:
F-Tar skrev:
Jaha hade ingen aning. Synd att man vart less å stökade undan skiten.. Få ta de imårn kanske!

Brukisen säger wastegaten. Gjorde precis så som de stod, inkopplad å allt. Mätarn rörde sig inte en milli. Då gjorde ja förmodligen rätt, men felet var väl då att jag inte körde =p

Eventuellt att om du håller helt fullgas direkt från tomgångsvarv upp till varvstopp så KANSKE du kan få upp lite laddtryck.
Men normalt sett så lär man ut och köra för att ge motorn lite motstånd.

Nä de tänker ja inte göra, då far ja hellre ut en sväng smile Ja hör av mig här tills nästa gång mek bli av, om de jävlas.

B5 #001

1 335 Inlägg
13 januari 2012
Trådstartare
#13
Hej igen. Skulle nån av er kunna gå in å kika på denna tråd http://www.dcsforum.se/dieselsnack/view … 497#p59497

Luska igenom lite bara å höra va ni tycker? Samt om ni kollar på bilderna å kanske kan se va för typ av slang de är på bilden jag la upp. Om de är vanlig vacuumslang eller om själva strumpan fyller nåågon funktion.. Vore bra för de börjar dra ihop sig igen för ett nytt försök smile

Kom gärna me tips var ja kan få tag på den typen av slang, + en nippel som ska sitta på insuget som sen går till regulatorn (mätarn)

B5 #001

1 335 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
#14
Jag tänkte koppla in mätarn elmässigt genom att ta från en ledig säkring där spänning går på då man vrider om nyckeln till tändningsläge, sedan hitta en punkt med sann jord.

Men de ja kom på var att det finns ett uttag bak på mätarn som "varnar" vid övertryck.. är de lite överkurs att använda den, eller är det nödvändigt?

B5 #001

1 335 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
#15
http://www.dcsforum.se/dieselsnack/down … ;mode=view

Är de ok att sätta en nippel där röda pricken är? Sen en slang till laddtrycksmätaren. Får ja rätt tryck visat då?

B5 #001

1 335 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
#16
Här är bilder med bra översikt på motorrummet utan kåpor. Även turbon finns med. Vart på insuget kan jag sätta en nippel som ska gå till laddtrycksmätaren? Eftersom det ej går att sätta en T koppling via slang.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164528/164528-2563d3fa2f777c06ffc463ed68cdb9d9.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164528/164528-2e631e03aaa4c75691b84800847f546f.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164528/164528-e3d188be369980e8ae36b789dc241274.jpg

B5 #001

12 Inlägg
16 januari 2012
#17
du får nog samma svar som i det andra forumet!!!!
och JA sätt en nippel i det röret du visar på:(

1 335 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
#18
Hahaa, man kan aldrig vara för säker. Bättre å dubbelkolla än att bara göra utan att riktigt veta.

B5 #001

1 335 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
#19
Alltså seriöst. Har vart runt på varje affär där man kan tycka att dom har en nippel. Finns inte någonstans me storlek ja vill ha =\ innerdiam på slangen är 4mm. Och typ av nippel är den modellen där man bara trär på slangen, 4mm rakt igenom och en M gänga.

Tror ni denna passar bra att sätta på insuget? http://shop.miniracingteknik.se/product … ts_id/2256

B5 #001

1 335 Inlägg
20 januari 2012
Trådstartare
#20
Hej igen! Nu är montaget slutfört och klart. De blev nippeln som jag länkade, sitter nu på insuget där röda pricken var, M6 4mm. Bild kan ni få om ni vill se.

Den visar laddtryck men jag kommer upp till 1.5 bar som max.. är det riktigt? Eller är de annorlunda ladd på dieslar om man jämför me en bensin?

Tack för svar

B5 #001


Sök