Hej. Jag har en laddtrycksmätare som ja tänkt dänga in i bilen idag om de vill sig.
Beskrivningen som jag fick med sa inte så hemskt mkt så tänkte höra vad ni säger själva som gjort de. Själva luften som går upp i mätaren efter turbon är elektroniskt.
Vart kopplar jag in luften, alltså vilken slang ska ja skarva ifrån?
Sen strömmen till mätaren.. hur gjorde ni de på bästa sätt? Tack för svar, bilen är en TDI passat
Okej tack! Finns det nåt annat bra anternativ förutom stereon just? Kanske på vredet?
Den har 2 funktioner mätarn ljusmässigt. 1- blått ljus (det har jag som instrumentbel) det vill ja ha då vredet är på "100%" 2- vitt ljus. Och det vill jag kunna ha på då vredet är på "0"
Ja, då va tro du/ni. Någon som gjort de, eller har en fin lösning?
Okej tack! Finns det nåt annat bra anternativ förutom stereon just? Kanske på vredet?
Den har 2 funktioner mätarn ljusmässigt. 1- blått ljus (det har jag som instrumentbel) det vill ja ha då vredet är på "100%" 2- vitt ljus. Och det vill jag kunna ha på då vredet är på "0"
Ja, då va tro du/ni. Någon som gjort de, eller har en fin lösning?
Förmodligen så får du sätta i ett vanligt 5poligt växlande relä.
Där kopplar du in 85 på intrumentbelysningen, dvs när du slår över till 1an på vredet så den kabeln som får spänning då. 86an jordas bara. 30 kopplar du in på den sladden på vredet som får spänning när du sätter igång parkeriingsljuset. Sen 87a går till mätaren för att starta vit belysning och 87 går till för att starta blå belysning.
Om jag inte har tänkt fel nu så kommer detta göra att när ditt parkeringsljus startar, dvs om du startar bilen eller vrider igång det manuellt med bilen avstängd, så kommer även mätaren att starta. Sen beroende på om du har intrumentljusen igång eller inte så kommer färgen att växlas därefter.
Kort sammanfattning. Parkeringsljus igång = ström genom 30 till 87a. Parkeringsljus + instrumentbelysning = ström till 85 som slår över 30 till 87.
Laddtrycket tar du antingen från wastegaten eller följ en slang från turbon till insuget och sätt den där, brukisen bör tala om vart mätaren vill bli inkopplad.
Jaha hade ingen aning. Synd att man vart less å stökade undan skiten.. Få ta de imårn kanske!
Brukisen säger wastegaten. Gjorde precis så som de stod, inkopplad å allt. Mätarn rörde sig inte en milli. Då gjorde ja förmodligen rätt, men felet var väl då att jag inte körde =p
Jaha hade ingen aning. Synd att man vart less å stökade undan skiten.. Få ta de imårn kanske!
Brukisen säger wastegaten. Gjorde precis så som de stod, inkopplad å allt. Mätarn rörde sig inte en milli. Då gjorde ja förmodligen rätt, men felet var väl då att jag inte körde =p
Eventuellt att om du håller helt fullgas direkt från tomgångsvarv upp till varvstopp så KANSKE du kan få upp lite laddtryck. Men normalt sett så lär man ut och köra för att ge motorn lite motstånd.
Jaha hade ingen aning. Synd att man vart less å stökade undan skiten.. Få ta de imårn kanske!
Brukisen säger wastegaten. Gjorde precis så som de stod, inkopplad å allt. Mätarn rörde sig inte en milli. Då gjorde ja förmodligen rätt, men felet var väl då att jag inte körde =p
Eventuellt att om du håller helt fullgas direkt från tomgångsvarv upp till varvstopp så KANSKE du kan få upp lite laddtryck. Men normalt sett så lär man ut och köra för att ge motorn lite motstånd.
Nä de tänker ja inte göra, då far ja hellre ut en sväng Ja hör av mig här tills nästa gång mek bli av, om de jävlas.
Luska igenom lite bara å höra va ni tycker? Samt om ni kollar på bilderna å kanske kan se va för typ av slang de är på bilden jag la upp. Om de är vanlig vacuumslang eller om själva strumpan fyller nåågon funktion.. Vore bra för de börjar dra ihop sig igen för ett nytt försök
Kom gärna me tips var ja kan få tag på den typen av slang, + en nippel som ska sitta på insuget som sen går till regulatorn (mätarn)
Jag tänkte koppla in mätarn elmässigt genom att ta från en ledig säkring där spänning går på då man vrider om nyckeln till tändningsläge, sedan hitta en punkt med sann jord.
Men de ja kom på var att det finns ett uttag bak på mätarn som "varnar" vid övertryck.. är de lite överkurs att använda den, eller är det nödvändigt?
Här är bilder med bra översikt på motorrummet utan kåpor. Även turbon finns med. Vart på insuget kan jag sätta en nippel som ska gå till laddtrycksmätaren? Eftersom det ej går att sätta en T koppling via slang.
Alltså seriöst. Har vart runt på varje affär där man kan tycka att dom har en nippel. Finns inte någonstans me storlek ja vill ha =\ innerdiam på slangen är 4mm. Och typ av nippel är den modellen där man bara trär på slangen, 4mm rakt igenom och en M gänga.
Hej igen! Nu är montaget slutfört och klart. De blev nippeln som jag länkade, sitter nu på insuget där röda pricken var, M6 4mm. Bild kan ni få om ni vill se.
Den visar laddtryck men jag kommer upp till 1.5 bar som max.. är det riktigt? Eller är de annorlunda ladd på dieslar om man jämför me en bensin?