2583
Sök

Polaren krockade min bil

7 274 Inlägg
8 januari 2012
770_EVOLVE skrev:
Btw tog försäkringsbolaget bilen eller skrotade du den själv ?

Eftersom den inte var hellförsäkrad så finns det ingen anledning till att fbolaget skulle ta bilen.
Sälj den i delar. Brukar sluta med mer pengar än vad man kan tro.

Avstängd
1 714 Inlägg
8 januari 2012
Helt otroligt..

Vissa säger att man ska inte tjäna pengar på kompisen och dylikt,
men om inte den kompisen hade krockat hans bil så hade han kanske fått 10 för den,
alltså har kompisen blåst honom på stora pengar utöver att han riskerade flera liv än sitt eget med sitt idiotiska körsätt, så det är inte att tjäna pengar på honom, det handlar om att betala tillbaka det bilen var värd.

Minst 5 skulle jag säga, det är ändå billigt.

Och vadå tjäna pengar på kompisen förresten? Den kompisen sabbade bilen för honom! Vem bryr sig vid det laget om man tjänar pengar på honom, att få mer för bilen än man ger är bara ett plåster på såren och har kompisen samvete som en normal person så borde han skämmas då han inte vill betala nånting för bilen.
Senast redigerat av Emilius (8 januari 2012)

7 274 Inlägg
8 januari 2012
Emilius skrev:
Helt otroligt..

men om inte den kompisen hade krockat hans bil så hade han kanske fått 10 för den,
alltså har kompisen blåst honom på stora pengar utöver att han riskerade flera liv än sitt eget med sitt idiotiska körsätt, så det är inte att tjäna pengar på honom, det handlar om att betala tillbaka det bilen var värd.

Om inte han hade bett sin kompis köra och hade haft en riktigt försäkring på bilen så hade han fått vad bilen var värd.
Vi kan aldrig sätta oss i situation som var då utan vi har bara en part att lyssna på just nu, tänk på det också.
Om han nu körde så vårdslöst så varför sa ingen till om det då?
Jag hade då bett personen stanna omedelbart om jag anser att han kör helt åt helvete med min bil...

Avstängd
1 714 Inlägg
8 januari 2012
Brains skrev:
Emilius skrev:
Helt otroligt..

Om inte han hade bett sin kompis köra och hade haft en riktigt försäkring på bilen så hade han fått vad bilen var värd.
Vi kan aldrig sätta oss i situation som var då utan vi har bara en part att lyssna på just nu, tänk på det också.
Om han nu körde så vårdslöst så varför sa ingen till om det då?
Jag hade då bett personen stanna omedelbart om jag anser att han kör helt åt helvete med min bil...

Grejen är också den att man ska inte behöva säga till om sånt, så gör man bara inte.
Att köra vårdslöst med en bil i sånt väglag.. nej, att köra vårdslöst med polarens bil i sånt väglag,
är du dum i huvudet då? troligtvis.

Nu ändrade jag mig, kräv 20 från han istället, se till så det svider. Inte mer än rätt.

Fan sluta knyta näven i fickorna, han är ingen vän till vår trådskapare längre.

Evildan
8 januari 2012
Emilius skrev:
Helt otroligt..

Och vadå tjäna pengar på kompisen förresten? Den kompisen sabbade bilen för honom! Vem bryr sig vid det laget om man tjänar pengar på honom, att få mer för bilen än man ger är bara ett plåster på såren och har kompisen samvete som en normal person så borde han skämmas då han inte vill betala nånting för bilen.

Jag har samma tänk i denna fråga, "kompisen" ska enligt mig betala bilens marknadsvärde eller skaffa fram en likadan, vad ägaren har betalat för bilen är i mitt tycke irrelevant.
"you break it you buy it" så gör jag och mina kompisar om vi fuckar upp ngt, oavsett om det är motorras, kopplingsras eller endast en avbruten backspegel (så blev jag med Mazda 323, pinsamt, skulle köra in polarns bil i en automattvätt då han fick telefon när vi stod 3st utanför och snackade skit, jag tog tag i spegeln och skulle fälla in den, missbedömde trögheten i densamma och den knäcktes, givetvis erbjöd jag mig att hämta andra speglar på skroten men det enklaste för mig blev att jag köpte hela bilen istället för normalt marknadsvärde med fungerande speglar istället och hämtade speglar senare)

Att köra ett fordon innebär ett ansvar gentemot passagerare och övriga trafikanter, kan man inte ta det ansvaret anser jag att den personen är inte mogen att inneha ett körkort med de skyldigheter det innebär.

Desvärre finns det ingen juridisk skyldighet från "kompisens" sida att betala någonting och att driva ngt i rätten för så lite pengar tror jag är helt bortkastast ekonomiskt då du säkerligen kommer förlora.

695 Inlägg
8 januari 2012
Är man rädd om sin bil och anser den vara värd mer än kaffepengar och inte kan tänka sig ett liv utan den så har man den helförsäkrad.. Föraren körde som en sophög, men om du är så rädd om din bil skulle du gjort klart för honom när ni dealade om vem som skulle köra att han får skaffa en likvärdig kärra eller betala de säljpris du har i annons ifall han kvaddar den. Du kunde talat om för honom tidigt under ruttens gång att han skulle lugnat sig, ni delade på rutten, ni delar på kostnaden av vad du hade bilen i för pengar, så 3000kr tycker jag är rimligt. Var glada istället att ni lever..... "You break it you by it" gäller i våra kretsar också, men då är de i dom lägena där polarn behöver låna en bil, alternativt prova din nyinförskaffade kärra, inte i de lägena där man dealar om vem som ska köra för att man inte vill stå för kalaset själv när dikeskörning blivit ett faktum... Ni övervägde tillsammans att ge er ut i de kassa väglaget, som de låter på din beskrivning va ni ytterst tveksamma och ingen ville köra, så ansvaret från din sida angående din bil och ditt val av försäkring borde ni stannat hemma om du inte va beredd att ta en ev förlust.... Fråga killen om han betalar halva priset på vad du hade bilen i för värde och ta resten själv. Ska han va en sjysst kompis får du också vara det......

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

Trött
267 Inlägg
8 januari 2012
Evildan skrev:
"you break it you buy it" så gör jag och mina kompisar om vi fuckar upp ngt, oavsett om det är motorras, kopplingsras eller endast en avbruten backspegel

Fan vi borde vara kompisar! Jag har nämligen en S40 med slut koppling. Det hade varit bra om du kunde komma och låna bilen nån dag. Kanske ta ut den på en redig tur. roll

Evildan
8 januari 2012
Hellectric skrev:
Evildan skrev:
"you break it you buy it" så gör jag och mina kompisar om vi fuckar upp ngt, oavsett om det är motorras, kopplingsras eller endast en avbruten backspegel

Fan vi borde vara kompisar! Jag har nämligen en S40 med slut koppling. Det hade varit bra om du kunde komma och låna bilen nån dag. Kanske ta ut den på en redig tur. roll

haha, nu är den ju redan trasig så gör inte mina kompisar mot varandra, den gubben går inte.
det jag menar är om ngn lånar bilen att tex dra upp båten och kommer tillbaka med uppeldad koppling så fixar den som lånade bilen kopplingen eller köper bilen.
eller åker iväg på långresa och toppen havererar, då fixar lånaren det.
är man inte beredd att laga/ersätta ekonomiskt ska man inte låna.
nu lånar jag inte ut bil till vem som helst heller, är en stor skillnad på riktiga kompisar och bekanta.

441 Inlägg
8 januari 2012
Som sagt han vart inte tvingad att köra och är man ovan att köra bil eller osäker när det är dåligt väglag så säger man det. Speciellt om det inte är ens egna bil och man har passagerare i bilen. Många som jag känner som hellre frågar om man själv kan köra för de är osäkra vid dåligt väglag och känner sig säkrare om en annan kör. Då menar jag inte att man bara åker till ica för att köpa chips utan längre resor....

Att kräva det man skulle sälja den för är ju lite svårt, speciellt om man har fixat till den och ska göra vinst. En riktig polare hade dock hostat upp degen eller fixat en likvärdig. Det ska man aldrig ens behöva fråga om. Dock så när det börjar handla om pengar så ser man vilka som är ens riktiga vänner....

Aldrig nöjd
804 Inlägg
8 januari 2012
Skulle verkligen vilja se en scen där flera av er skulle låna ut er bil till en vän. Man kan ju tänka sig att det där semi-aggressiva talet om vad som gäller vid en eventuell olycka sätter en dålig stämning direkt, de av er som påstår att ni drar upp det tror jag är fulla av skit.
Senast redigerat av Masquerade (8 januari 2012)

Livet är för kort för att äga Volvo.

695 Inlägg
8 januari 2012
Masquerade skrev:
Skulle verkligen vilja se en scen där flera av er skulle låna ut er bil till en vän. Man kan ju tänka sig att det där semi-aggressiva talet om vad som gäller vid en eventuell olycka sätter en dålig stämning direkt, de av er som påstår att ni drar upp det tror jag är fulla av skit.

Haha, de är de sista jag kläcker ur mig när jag lånar ut en bil, "you brake you buy". Exakt vad för dålig stämning skulle detta ge? En påminnelse om sunt förnuft bara, valet återstår sedan i låntagarens händer att göra rätt eller bli en smula fattigare, trots att en olycka händer väldigt lätt... Sen vem som är full med skit och inte är juh inte direkt vad denna tråden handlar om....

®™ Nuclear Performance

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
8 januari 2012
Bara en enkel fråga: Varför har man bara trafikförsäkring??????

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 632 Inlägg
8 januari 2012
Vettemannen skrev:

/Benny

Alfan kostar omkring 11k nu i trafik.
Halv närmare 16-17k

:3

De/Dem

695 Inlägg
8 januari 2012
Vettemannen skrev:

/Benny

Kör trafikförsäkrat 3k, bilen är värd 9k och helförsäkring kostar 8k.. Köper en annan ifall olyckan skulle vara framme...

®™ Nuclear Performance

Volvoskadad
6 017 Inlägg
8 januari 2012
Vettemannen skrev:

/Benny

Enkelt svar: Oftast dyrare per år än vad bilen kostar när man är ung (om vi snackar billiga bilar som i detta fall)

Jonas

Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
153 Inlägg
8 januari 2012
Rent moraliskt är det ju så att iaf jag, om jag lånar något och sen förstör det, ersätter min polare för skadan eller om det är möjligt ser till att få den reparerad.

Vad jag kan utläsa av TS första inlägg rör det sig om en "femtusenkronorsbil" vilket i mina ögon är något man kan få vara beredd på att skaffa sig flera av under ett år. Ibland håller dom länge och ibland rasar dom efter någon månad. Det kanske inte vore så dumt att ta polarens bud och sen glömma alltihop. En gammal bil är ju ändå en skitsak i sammanhanget när det kunnat gå riktigt illa.

Så min menig är att du ska ta polarens bud, glömma historien och inse att du haft tur som sitter där med livet i behåll.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
8 januari 2012
Nog fan tycker jag att polaren kan betala 5000 och så är det över och ni är polare fortfarande.

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
8 januari 2012
Samma sak hände mig för fler år sedan. Jag bad en polare köra min bil.
Han smäller bilen av ren klantighet.
Vi hinner inte ens prata om ersättning innan han har fixat 17k cash och ger mig dagen efter.
17k var vad jag köpte bilen för 1 vecka tidigare.
Han sa även att jag skulle behålla "resterna" av bilen i sälja delar som plåster på såren.
Så jag sålde fälgar i lite annat och fick totalt ut 22,500kr.
Så ska det gå till! Och vi är fortfarande goda vänner:)
Senast redigerat av marwin_of_sweden (8 januari 2012)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

2 401 Inlägg
8 januari 2012
Vettemannen skrev:

/Benny

Personligen har jag inte råd att betala helförsäkring på en audi a4 1.8t som 19 år och student.  Kommer inte riktigt ihåg vad försäkringspremien ligger på nu men den är snuskigt dyr eftersom jag är ungdom och har en "snabb bil".

Tråkigt för trådskaparen att det blev som det blev hmm  Jag hoppas verkligen det löser sig för dig

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
8 januari 2012
Nybergrobin skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Personligen har jag inte råd att betala helförsäkring på en audi a4 1.8t som 19 år och student.  Kommer inte riktigt ihåg vad försäkringspremien ligger på nu men den är snuskigt dyr eftersom jag är ungdom och har en "snabb bil".

Tråkigt för trådskaparen att det blev som det blev hmm  Jag hoppas verkligen det löser sig för dig

Jag tycker inte du ska ha en sån dyr bil om du inte har råd att försäkra den. Vad händer om du kvaddar den? Inte ett öre i ersättning...eller?

/Benny

Min youtubekanal!

Sök