grejen är ju att porsche fått bilen eu-godkännd med 110db.
detta står på ägarbeviset. det är detta man som besiktningstekniker kollar och mäter, dock lägger bilprovningen på 5 db för slitna ljuddämpare eller nåt.
jag kan inte få fram papper eller dokument på detta.
du kan ju helt enkelt maila asb själv och fråga?
jag lärde mig detta när jag jobbade där
de där ska ja kolla upp nästa vecka, tror inte att de stämmer för 115 db i avgasljud e HÖGT.
Gräsklippare ligger ju på typ 100db, dom är ju inte så högljudda. Sen skiljer det lite på hur ljudet är, är det ett högvarvat ljud från en sugmotor så kommer det ju uppfattas högre än ett dämpad ljud på samma db. Eller har jag fått det helt fel?
Gräsklippare ligger ju på typ 100db, dom är ju inte så högljudda. Sen skiljer det lite på hur ljudet är, är det ett högvarvat ljud från en sugmotor så kommer det ju uppfattas högre än ett dämpad ljud på samma db. Eller har jag fått det helt fel?
En gräsklippare får inte låta mer än cirka 86 dB (kan ha fel) skall stå stämplat på intyget (E-CE) samt på en klisterlapp på själva klipparen med. till o med elektriska verktyg har en max dB-nivå.
vad är meningen att ha en biljävel som låter illa?
ljudämpare måste man ha annars låter det skit
låter det lagom skiter dom totalt i att ens fundera
men en gammal slö Gl utan ljudämpare låter bara skit och borde ge körförbud direkt
om man vill åka fortare få bort motstånd etc på min bil känner jag väldig skillnade men det är en VR6 Turbo också men ja GL KÖRFÖRBUD!
fast en sugmotor MÅSTE va motstånd i avgasröret..
Njä. Den måste ha lagom grova rör för att det ska gå att utnyttna sugeffekten som blir i röret när avgaserna svalnar. För grovt rör och den uteblir med minskad effekt som följd. Bäst rent effektmässigt blir det i ett korrekt dimensionerat rör utan ljuddämpare som motar flödet. att det låter illa är en annan sak...
tänk på att porschens papper gäller vid specifikt varvtal, detta kommer jag inte alls ihåg.
somsagt värdet som gäller på nyare bil är db + varvtal på ägarbeviset + 5db. det är vad bilprovningen går på
om du någonsin varvat upp en ferrari eller liknande så ökar ljudet kraftigt när spjäll å skit öppnar i avgassystemet, 360 har ju bara 2 av 4 utblås öppna på låga varv.
jämför det med min v50 som låter som en damsugare som mest.
nä men kolla på nya passaterna.... svenska regler säger att avgassystemets utblås skall vara utanför karossen.
men de nya passaterna slutar det vid bakaxeln. allt tack vare eu....
men de är ju bra för sportbilar.... kollade aldrig nån nyare ferrari men kan tänka mig att dem får låta grymt högt
115 db på Ferrari 458 med. om det nu stämmer att STCC bara har 105 db (som är väldigt högt) måste en 458 vara jävligt högljud. Vad många inte tänker på är att db-skalan inte är linjär. en ökning på 6 db är en fördubbling av ljudnivån. 106 db är dubbelt så högt som 100db.
Det beror på vad man menar med fördubbling också - vanligen menar man intensiteten (ljudenergi per ytenhet - kan också anges som t ex W/m²), då motsvarar 3 dB en fördubbling. T ex 100 dB SPL ger en ljudintensitet på 10 mW/m² och då ger 103 dB ca 20 mW/m² Snackar man om ljudtryck (lufttrycks-variationerna), så är 3 dB en ökning på ca 41% (ljudtrycket ökar med kvadratroten av ljudintensiteten) - där blir 6 dB en fördubbling istället. T ex mikrofoner ger en spänning på utsignalen som är proportionell mot ljudtrycket - känsligheten anges ofta som volt/pa (1 pa = 94 dB). Det är också det man vanligen ser på grafen för ett ljudprogram - vilket t ex blir en sinusvåg för en ren ton som bara består av en frekvens.
3 dB är en fullt hörbar skillnad men inte väldigt stor. Precis hur kraftigt man upplever det beror till stor del också på frekvens-innehåll på ljudet, samt amplitud mellan det föregående och den nya ljudnivån (det är också lite individuellt) I dom flesta fall upplever man ca 6-12 dB som en fördubbling (det är då upplevd skillnad inte verklig).
wikipedia.org skriver inte stämmer då me andra ord?
läs uppdatering
för MIN del så är SPL de enda som är intressant att mäta.. å hur örat upplever de är för mig ointressant eftersom ALLAS öron är olika.
Men ingen kommer att uppleva 3db som en ökning av det dubbla. Dessutom var det "upplevelse" vi snackade om när vi pratade om en Ferrari var högljud, inte en matematisk fördubbling.
Mitt 2-cylindriga dieselelverk ligger på 97 dB och jag tycker inte att det är speciellt högt ändå.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!