4006
Sök

Cabprojekt inför sommaren, vilken bilmodell?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Jag och en vän har suttit och funderat lite på att bygga en cab till sommaren. Tanken är att om det blir av så ska det göras enligt konstens regler, alltså helt besiktningsbart och reggad som cab.

Har sökt runt en hel del på nätet för att läsa om ämnet och det är nästan uteslutande volvo 240/740 som folk kapar av taket på. Finns det någon speciell anledning till att just dessa bilar används?

Är reglerna desamma även om man väljer en annan bil? Dvs svetsade dörrar eller förstärkningar för att kunna besikta?

Tack på förhand.
MVH Fredrik


2 140 Inlägg
10 januari 2012
#2
FreddeLi skrev:
Hej!

Jag och en vän har suttit och funderat lite på att bygga en cab till sommaren. Tanken är att om det blir av så ska det göras enligt konstens regler, alltså helt besiktningsbart och reggad som cab.

Har sökt runt en hel del på nätet för att läsa om ämnet och det är nästan uteslutande volvo 240/740 som folk kapar av taket på. Finns det någon speciell anledning till att just dessa bilar används?

Är reglerna desamma även om man väljer en annan bil? Dvs svetsade dörrar eller förstärkningar för att kunna besikta?

Tack på förhand.
MVH Fredrik

finns massor och de är billiga smile ang regler så har jag tyvärr inget att komma med hmm

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

30 Inlägg
10 januari 2012
#3
kapa väck taket på 9-5an fredde:p haha

Team R-N Racing

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
#4
9-5an är knappast aktuelllt tongue men vart erbjuden att köpa en 850 väldigt billigt så undrade om samma regler gäller för dessa smile


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
10 januari 2012
#5
Är ni seriösa så gör det på en 2 dörrars bil det kommer inte se bra ut annars.

Billiga bilar.
Volvo 142
Volvo 242
Volvo 340/60(2 dörrars) fula men billiga.
Saab 900-finns redan i cab så onödigt värre.
Saab 93(den gamla gamla).
Opel Ascona A och B.
Opel Rekord -60 och 70 talare 2 dörrars.
Opel kadett c(70 talare)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

9 121 Inlägg
10 januari 2012
#6
Det är samma regler för alla bilar. Välj en bil som ni tycker är snygg och skulle passa som cab och kör hårt!


Vi lever i en orättvis värld..
560 Inlägg
10 januari 2012
#7
Ta Mercan wink

Even fools they say, can find a way out of the dark.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
#8
Reeplayed skrev:
Ta Mercan wink

i helvette att ja kapar i min dieselhora tongue


9 121 Inlägg
10 januari 2012
#9
FreddeLi skrev:
Reeplayed skrev:
Ta Mercan wink

i helvette att ja kapar i min dieselhora tongue

Tror faktiskt att den kan bli riktigt snygg som cab annars. Blir en schysst linje från koffertluckan och fram där, precis som på min Audi.


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
#10
Putteliten skrev:
FreddeLi skrev:
Reeplayed skrev:
Ta Mercan wink

i helvette att ja kapar i min dieselhora tongue

Tror faktiskt att den kan bli riktigt snygg som cab annars. Blir en schysst linje från koffertluckan och fram där, precis som på min Audi.

tror jag med, men just den tänker ja inte kapa i. 2.5 turbodiesel är inte vanliga direkt tongue


9 121 Inlägg
10 januari 2012
#11
FreddeLi skrev:
Putteliten skrev:
FreddeLi skrev:

i helvette att ja kapar i min dieselhora tongue

Tror faktiskt att den kan bli riktigt snygg som cab annars. Blir en schysst linje från koffertluckan och fram där, precis som på min Audi.

tror jag med, men just den tänker ja inte kapa i. 2.5 turbodiesel är inte vanliga direkt tongue

Hehe, finns ju andra på blocket man kan kapa sönder jue! tongue


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
#12
Putteliten skrev:
FreddeLi skrev:
Putteliten skrev:

Tror faktiskt att den kan bli riktigt snygg som cab annars. Blir en schysst linje från koffertluckan och fram där, precis som på min Audi.

tror jag med, men just den tänker ja inte kapa i. 2.5 turbodiesel är inte vanliga direkt tongue

Hehe, finns ju andra på blocket man kan kapa sönder jue! tongue

förvisso! smile måste bara kolla upp 100% att samma regler gäller för alla bilar smile har som sagt en 850 på gång som man kunde få billigt smile

men en merca hade nog varit snyggare smile


9 121 Inlägg
10 januari 2012
#13
FreddeLi skrev:
Putteliten skrev:
FreddeLi skrev:

tror jag med, men just den tänker ja inte kapa i. 2.5 turbodiesel är inte vanliga direkt tongue

Hehe, finns ju andra på blocket man kan kapa sönder jue! tongue

förvisso! smile måste bara kolla upp 100% att samma regler gäller för alla bilar smile har som sagt en 850 på gång som man kunde få billigt smile

men en merca hade nog varit snyggare smile

Det är till 100% samma regler på alla bilar. Hur har du tänkt bygget? Svetsade eller öppningsbara dörrar?


4 637 Inlägg
10 januari 2012
#14
Lite ot men såg en 242 på en bilträff för några år sedan. Välgjort 80-talsbygge, vit med lite rosa detaljer invändigt. Så läckert och inponerande!
Verkligen ovanligt.

Slog på numret bara för några dagar sedan och blev chockad över att den är borta från registret...

Har ett fåtal halvtaskiga bilder på den som dock inte ger en perfekt bild av allt det läckra med den.

Om jag hade haft pengar och kunskap hade jag köpt en 242 och byggt en delvis "kopia" av den!
Senast redigerat av Navkapsel (10 januari 2012)

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
#15
Putteliten skrev:
FreddeLi skrev:
Putteliten skrev:

Hehe, finns ju andra på blocket man kan kapa sönder jue! tongue

förvisso! smile måste bara kolla upp 100% att samma regler gäller för alla bilar smile har som sagt en 850 på gång som man kunde få billigt smile

men en merca hade nog varit snyggare smile

Det är till 100% samma regler på alla bilar. Hur har du tänkt bygget? Svetsade eller öppningsbara dörrar?

okej! det är inte bestämt än. öppningsbara dörrar hade varit det bästa smile


9 121 Inlägg
10 januari 2012
#16
FreddeLi skrev:
Putteliten skrev:
FreddeLi skrev:

förvisso! smile måste bara kolla upp 100% att samma regler gäller för alla bilar smile har som sagt en 850 på gång som man kunde få billigt smile

men en merca hade nog varit snyggare smile

Det är till 100% samma regler på alla bilar. Hur har du tänkt bygget? Svetsade eller öppningsbara dörrar?

okej! det är inte bestämt än. öppningsbara dörrar hade varit det bästa smile

Kör du svetsade dörrar så behöver du inte förstärka något.
Ska du kunna öppna dörrarna så kan man förstärka på olika sätt. Enklast är att förstärka upp hjulhusen i coupen, ta en längsgående balk som går från bakre till främre hjulhuset ovanför trösklarna blir det typ. Sen måste du staga upp det som är kvar utav B stolparna, går smidigt att fästa upp dom ihop med längsgående balken. Till sist ett tvärstag mellan hjulhusen bak i kofferten. Smidigaste lösningen med bälten är att använda sig av midjebälten, går ju att få tag på närmaste skrot.


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
#17
Putteliten skrev:
FreddeLi skrev:
Putteliten skrev:

Det är till 100% samma regler på alla bilar. Hur har du tänkt bygget? Svetsade eller öppningsbara dörrar?

okej! det är inte bestämt än. öppningsbara dörrar hade varit det bästa smile

Kör du svetsade dörrar så behöver du inte förstärka något.
Ska du kunna öppna dörrarna så kan man förstärka på olika sätt. Enklast är att förstärka upp hjulhusen i coupen, ta en längsgående balk som går från bakre till främre hjulhuset ovanför trösklarna blir det typ. Sen måste du staga upp det som är kvar utav B stolparna, går smidigt att fästa upp dom ihop med längsgående balken. Till sist ett tvärstag mellan hjulhusen bak i kofferten. Smidigaste lösningen med bälten är att använda sig av midjebälten, går ju att få tag på närmaste skrot.

det där är nästan på pricken vad vi har diskuterat smile men som sagt, framtiden får utvisa om det blir svetsade dörrar eller förstärkningar smile ska samla lite information och planera innan det blir av smile


9 121 Inlägg
10 januari 2012
#18
FreddeLi skrev:
Putteliten skrev:
FreddeLi skrev:

okej! det är inte bestämt än. öppningsbara dörrar hade varit det bästa smile

Kör du svetsade dörrar så behöver du inte förstärka något.
Ska du kunna öppna dörrarna så kan man förstärka på olika sätt. Enklast är att förstärka upp hjulhusen i coupen, ta en längsgående balk som går från bakre till främre hjulhuset ovanför trösklarna blir det typ. Sen måste du staga upp det som är kvar utav B stolparna, går smidigt att fästa upp dom ihop med längsgående balken. Till sist ett tvärstag mellan hjulhusen bak i kofferten. Smidigaste lösningen med bälten är att använda sig av midjebälten, går ju att få tag på närmaste skrot.

det där är nästan på pricken vad vi har diskuterat smile men som sagt, framtiden får utvisa om det blir svetsade dörrar eller förstärkningar smile ska samla lite information och planera innan det blir av smile

740 caben jag har på min sida är byggd och godkänd på det där viset. Är faktiskt lite häftigare att kunna öppna dörrarna tycker jag i alla fall.....


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
#19
Putteliten skrev:
FreddeLi skrev:
Putteliten skrev:

Kör du svetsade dörrar så behöver du inte förstärka något.
Ska du kunna öppna dörrarna så kan man förstärka på olika sätt. Enklast är att förstärka upp hjulhusen i coupen, ta en längsgående balk som går från bakre till främre hjulhuset ovanför trösklarna blir det typ. Sen måste du staga upp det som är kvar utav B stolparna, går smidigt att fästa upp dom ihop med längsgående balken. Till sist ett tvärstag mellan hjulhusen bak i kofferten. Smidigaste lösningen med bälten är att använda sig av midjebälten, går ju att få tag på närmaste skrot.

det där är nästan på pricken vad vi har diskuterat smile men som sagt, framtiden får utvisa om det blir svetsade dörrar eller förstärkningar smile ska samla lite information och planera innan det blir av smile

740 caben jag har på min sida är byggd och godkänd på det där viset. Är faktiskt lite häftigare att kunna öppna dörrarna tycker jag i alla fall.....

blev inte lite sugen nu när jag såg din smile det hade ju vart guld om man kunde bygga en sådan. har du byggt den själv eller köptes den sådan? smile


9 121 Inlägg
10 januari 2012
#20
FreddeLi skrev:
Putteliten skrev:
FreddeLi skrev:

det där är nästan på pricken vad vi har diskuterat smile men som sagt, framtiden får utvisa om det blir svetsade dörrar eller förstärkningar smile ska samla lite information och planera innan det blir av smile

740 caben jag har på min sida är byggd och godkänd på det där viset. Är faktiskt lite häftigare att kunna öppna dörrarna tycker jag i alla fall.....

blev inte lite sugen nu när jag såg din smile det hade ju vart guld om man kunde bygga en sådan. har du byggt den själv eller köptes den sådan? smile

Hehe! tongue Det är farsan jag och 2 till som hjälptes åt att bygga på den den.



Sök