2932
Sök

Vilken bil är rätt för mig ?

11 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
#1
Hej ny på detta forum och helt vilse i bil världen. Jag hade tänkt införskaffa mig en ny bil för ca 30-40 tkr kan gå över det också om det behövs.

Jag är til 95% ensam i bilen och behöver ingen stor bil, och vill ha en bil som drar ca. 0.7/lm eller mindre. Då jag kommer köra längre sträckor runt 10 mil i sträck 3-4 ggr i veckan vill jag ha en skön bil att köra. Och helst billig i skatt/försäkring.

Jag har bara precis kollat runt hela denna veckan på blocket och då jag inte har nån aning om vad jag är ute efter blir det mycket svårt och priser har jag inte mycket kolla på heller har använt bilpriser.se men alla bilar på blocket som jag kollar på ligger nästan alltid mycket långt över de priserna.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 januari 2012
#2
Du har inga preferenser, modeller du har ett gott öga till, kört och tyckt om eller bara har drömt om? För det finns en hel del bilmodeller som är bekväma att köra, dricker relativt lite och inte kostar skjortan att äga. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

130 Inlägg
11 januari 2012
#3
Jag skulle säga Golf 4, underbar bil att köra och smidig överallt. Börjar dock bli till åren så rost och slitage delar är viktigt att dubbelkolla. Som ovan säger, är det nått mer som lockar än just liten och snål?

Det är inget fel på bilen förutom att den brinner.

11 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
#4
Tott skrev:
Jag skulle säga Golf 4, underbar bil att köra och smidig överallt. Börjar dock bli till åren så rost och slitage delar är viktigt att dubbelkolla. Som ovan säger, är det nått mer som lockar än just liten och snål?
liten snål och skön att sitta i och lite känsla att köra med. Har inga preferenser till märken över huvudtaget, knappt om utseende heller såvida det inte är extremt udda smile. Skulle jätte gärna höra vad ni skulle kunna rekommendera.

Om man kollar på golfare ska man tänka på nått i vad mätarställningen är på, lägre = bättre såklart. Men ska man dra sig för att köpa de med hög miltal eller är runt 20k mil värt att kolla på ens ?

1 433 Inlägg
11 januari 2012
#5
jag tycker du ska kolla efter en Honda Civic smile en typ runt 00 , min kompis hade en sådan och pendlade Norrköping - örebro (12mil dit 12mil hem 24mil om dagen) i typ 4år idioten bytte inte ens Olja.... inga problem med den bilen över huvudtaget , nu har han tagit ut all inredning och kör sönder den på vintern big_smile  mätaren står förnuvarande på 50000 mil tror jag smile
Senast redigerat av SylvesterStallone (11 januari 2012)


322 Inlägg
11 januari 2012
#6
i vissa fall kan ju en som gått längre va bättre än en som gått mindre.
en som gått långt är förmodligen de mesta slitdelar bytta.

KHRacing
11 januari 2012
#7
Honda Civic som sagts ovan -  runt 00-02 1,4 V-tec 90-120 hk

2 600 Inlägg
11 januari 2012
#8
en som går billigt och faktiskt är en helt okej bilen är ford focus och finns billiga i fint skick som denna tex http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Fo … 22&w=3 sj haft en sådan fast en 00 och gick billligt och praktisk bil med bra last möjligheter och är i golf klassen alltså en liten kombi finns ju ännu mindre som halvkombin då bättre att satsa på en av dom nyare som 04 tex för att vara lite säkrare att den inte är rostig oftast hur bilen är skött innan men var problem i början med dörrarna och bak lucka så kolla det innan såna fall men mindre risk på nyare. lycka till

gör som jag kör gubba racer=)

53 Inlägg
11 januari 2012
#9
Köp en Volvo 740/940, slipper du bekymmer och åker dessutom skönt.
Väldigt billiga i inköp med


322 Inlägg
11 januari 2012
#10
zorro_ skrev:
Köp en Volvo 740/940, slipper du bekymmer och åker dessutom skönt.
Väldigt billiga i inköp med
ts ville ju ha en bil som är billig i drift?
med en skatt på 1800 om året och en bränsleförbrukning på litern så kan de inte ses som billigt.

1 365 Inlägg
11 januari 2012
#11
skoda fabia
Volvo S40 är skön att köra men har inte världens bästa byggkvalité
Vw Polo
Vw Golf (som nämnts)

Golf har tyvärr ofta hög mätarställning i 40000 kr klassen

Billig, låg bensinförbrukning,låg skatt/försäkring och skön att köra går dock sällan ihop.

Jag hade köpt en skoda fabia eller Polo om inköpskostnad, bensninförbrukning, skatt/försäkringspriser är mest prioriterat och du ser bilen som ett transportmedel från A till B snarare än att det är roligt att köra. De har inte katastrofal komfort heller sett till att vara en liten bil.


11 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
#12
Skulle prioritera känsla och comfort över totalkostnad i rimlig mån. Och de honda civic som ligger på blocket går ungefär på samma som golfarna modell/mätarställning.

Polo tycker jag känns lite väl klen/liten men kanske skulle kunna vara nått också.

Sen har jag också kollat lite på toyota corolla, bmw 316i, seat leon som går att få fina med lite över 40000

kan de bilarna vara nått också eller det är inte mycket mer man får för pengarna om man ser i jämnförelse med golf eller honda civic.

Jag kommer köra ca 30-35 mil i veckan med blandad körning och ska nog ha bilen i ca 5 år.

4 637 Inlägg
11 januari 2012
#13
Corolla är antagligen det bästa begköp man kan göra, trevliga dessutom och står sig bra i värde. smile Bättre köp än Golf om nu inte Golfen har något annat som tilltalar dig?
Eller en Octavia, billigare än Golf men till stora delar samma bil?

Kan även nämna Mazda 323 99-. Visst, inte Corollakvalitet och den känns inte lika bra men pislappen gör den prisvärd.
Mazda 626 98-02 är skitsäkra och rymliga, Mazda har billigare delar än Corolla och kvaliten är på topp. Billiga och inte märkbart törstigare än en Corolla/323! De sista årsmodellerna är riktigt snygga. Köp en som har så lite rost som möjligt och sköt om den så ska inte det vara någon fara. Så rätt nyligen en gammal 626 som taxi i Sverige!

Men som sagt, inget slår Corolla, framförallt 1998-2001 ser jag som bland de bästa bilar som tillverkats.
Senast redigerat av Navkapsel (11 januari 2012)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 januari 2012
#14
Jag hade tittat på en BMW (316i-328i), Audi (A4), Mercedes (C200-C230), Lexus (IS200) eller liknande bil om jag var dig, hade aldrig stått ut med att köra såpass långt som du skall i en liten bullerburk som Corolla, Golf, Polo, Civic och så vidare.

Rätt variant av ovanstående mer sofistikerade modeller är inte nämnvärt dyrare att driva än en liten småbil men säkert tio gånger så mycket bil för pengarna. Ett tips kan vara att titta inte på för små motorer, en liten 4cyl. dricker inte per automatik mindre bränsle i alla lägen särskilt inte om du kommer att köra mycket landsväg/motorväg. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

322 Inlägg
11 januari 2012
#15
agita skrev:
Skulle prioritera känsla och comfort över totalkostnad i rimlig mån. Och de honda civic som ligger på blocket går ungefär på samma som golfarna modell/mätarställning.

Polo tycker jag känns lite väl klen/liten men kanske skulle kunna vara nått också.

Sen har jag också kollat lite på toyota corolla, bmw 316i, seat leon som går att få fina med lite över 40000

kan de bilarna vara nått också eller det är inte mycket mer man får för pengarna om man ser i jämnförelse med golf eller honda civic.

Jag kommer köra ca 30-35 mil i veckan med blandad körning och ska nog ha bilen i ca 5 år.
jag hade nog köpt en diesel eftersom kommer du kommer åka så långt.
audi a3 tdi kanske skulle vara nåt?

1 365 Inlägg
11 januari 2012
#16
Ok då ändrade sig läget direkt
Då gör jag som Rquired och rekommenderar BMW. Jag har själv haft en 316 E36 och tycker den var bra. Inte lika bränslesnål som en Polo men du sitter bättre och det bullrar mindre. Jag misstänker att du har råd med en E46 dessutom och de är antagligen om man ser till 316,318 mycket bättre än E36.

En 316,318 TI Compact E46 tycker jag är riktigt fin.


1 160 Inlägg
11 januari 2012
#17
kör du mest på stora vägar .
köp nåt med farthållare

11 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
#18
Bilar e så förvirrande, först rekommenderar folk civic corolla golf sen kommer andraoch säger att det bara e skrammel burkar, i detta inlägget hittils är det helt omöjligt att kunna avgöra vad för bil jag ska ha sad.

1 365 Inlägg
11 januari 2012
#19
Jag tror det mer beror på vilken prio man har. Det går som sagt inte att hitta en bil som är billig, har komfort, låg försäkring/skatt samt låg driftkostnad.

allt beror på vilka preferenser man har, Du kanske tycker att en Polo är kanon. Testkör lite olika bilar så märker du skillnader och vad du fastnar för. Enligt mig har BMW överlägsen komfort om man ser till småbilar och räknar 316,318 compact som en sådan. Men de är absolut inte billigast.

Om det fanns en bil som var överlägset bäst i allt så skulle ju alla ha den wink


agita skrev:
Bilar e så förvirrande, först rekommenderar folk civic corolla golf sen kommer andraoch säger att det bara e skrammel burkar, i detta inlägget hittils är det helt omöjligt att kunna avgöra vad för bil jag ska ha sad.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 januari 2012
#20
agita skrev:
Bilar e så förvirrande, först rekommenderar folk civic corolla golf sen kommer andraoch säger att det bara e skrammel burkar, i detta inlägget hittils är det helt omöjligt att kunna avgöra vad för bil jag ska ha sad.
Det är det som är så svårt och det var därför tråden inledes med ett försök att locka fram lite preferenser från din sida, det finns så många olika åsikter bland användarna och det finns så många olika bilmodeller som är bra att det blir mycket enklare om man har något att utgå ifrån.

Corolla, Civic med flera är bra bilar, men dom är byggda som stadsbilar eller för kortare sträckor och inte för att pendla 35 mil per vecka. Till det hade jag haft rejälare verktyg. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök