2073
Sök

Glappande bromstrumma ibiza tdi 99-

Herr
1 722 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
#1
Tja!

Skulle byta hjullager vänster bak på min seat ibiza 1.9 TDI från 99-

Nya lager inhandlat och pressade i den konade skenan i trumman, samt på med det inre lagret längst in.
Sen satte jag på trumman, på med det yttre lagret, på med den fasade plattbrickan, sen drog jag på muttern...

Men när jag känner på trumman så glappar den axiellt, ska den verkligen göra det?

Sen en annan tanke, när jag pressade i den konade skenan som det yttre lagret ska i så låg den typ löst i trumman, är det så att den ska va så?

Känns inte helt hundra.

Tacksam för svar.... smile

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

12 Inlägg
14 januari 2012
#2
ytterbanorna skall sitta fast pressa/slå dom fast
snurrar dom har trumman spruckigt lr tidigare skurit
o därmed snurrat i trumman,då får du ett glapp där

Herr
1 722 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#3
stavroz skrev:
ytterbanorna skall sitta fast pressa/slå dom fast
snurrar dom har trumman spruckigt lr tidigare skurit
o därmed snurrat i trumman,då får du ett glapp där

oK!

Då kanske jag inte ska pressa i dom så långt då... det inre lagret gick ju ner till en klack där den låg fint.

Det yttre lagret (banan) kunde man pressa ner ännu längre, men då låg den löst där nere.. kanske bara ska pressa den en bit så den sitter fast....

Fick med EN packning... Hur fan ska den sitta???

http://iloapp.marber.se/blog/camping?Sh … 016394.gif Hittade en bild på hur allt ska se ut, packningen ser ut att sitta längst in... nu ser inte mitt nav exakt ut så, men inte långt ifrån..

Min packning ser inte heller ut exakt så.. min packning har en klack, men finns ingen logisk lösning när man ser på allt, om man nu inte ska pressa i den också? så klacken viker in sej... låter lite fel i mina ögon, men har ju haft fel förrut:)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

...has left the building...
4 474 Inlägg
15 januari 2012
#4
Öh...Du skall definitivt INTE kunna driva in den yttre lagerbanan så den hamnar löst inne i trumman, den har ett "stopp" precis som den inre. Packningen du fick med är en form av packbox, förhindrar skit mm att komma in i lagret, skall sitta innerst, går bara att montera på ett sätt. Jag baserar mitt svar på att VW-gruppen (där Seat ingår) har haft samma enkla bakhjulslager på "en mängd" bilar fram tills en bit in på 2000-talet, kanske även än i dag???

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Herr
1 722 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#5
dawwe skrev:
Öh...Du skall definitivt INTE kunna driva in den yttre lagerbanan så den hamnar löst inne i trumman, den har ett "stopp" precis som den inre. Packningen du fick med är en form av packbox, förhindrar skit mm att komma in i lagret, skall sitta innerst, går bara att montera på ett sätt. Jag baserar mitt svar på att VW-gruppen (där Seat ingår) har haft samma enkla bakhjulslager på "en mängd" bilar fram tills en bit in på 2000-talet, kanske även än i dag???

oK, om den ska ha ett såkallat "stop" så finns inte det på min trumma eftersom ringer kan gå enda in och sitta löst där.. http://medium.tradera.com/338/132854338_1.jpg sådär ser satsen ut, som ni ser är packningen fasad i kanten, som om den ska ligga dikt emot någontimg. menar du att den ska pressas in i trumman? eller ligga löst utanför? för den nyper inget speciellt när man försöker fästa den någonstans..

Om jag fattat det rätt så ska den yttre (lilla lagerbanan) bara pressas i litegran, inte enda in så den ligger löst i trumman så att säga.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

...has left the building...
4 474 Inlägg
15 januari 2012
#6
Det där ser EXAKT ut som en "standard VW-gruppen bakhjulslager". Den smalare delen på packboxen skall vara mot lagerbanan, trycks på plats. Vid montering av trumman så smörjer du även axeltappen en aning!
Den yttre lagerbanan skall även den ha "ett stopp", anledningen är ju den att annars e ju risken överhängande för ett haveri när lager banan utsätts för krafter när man kör, dvs att den trycks in trumman! Dessutom så blir det svårt att "förspänna" lagret korrekt om lagerbanan flyttar sig. Dubbelkolla så inte dina trumma knasat på något sätt!

Edit: När du drev ut de gamla lagerbanorna så gjorde du detta genom att använda hammare & drivdorn, korrekt? Som du nog märkte så fanns det 3 avfasningar i "lagerbane stoppen" så man kunde komma åt o driva lagerbanorna.
Senast redigerat av dawwe (15 januari 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök