3619
Sök

Hur är detta möjligt? topplockspackning gått efter några timmar, b230E

4 637 Inlägg
28 januari 2012
#21
Som sagt, plana är oftast ett måste.

166 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
#22
jag sket i att plana och drog på ny packning igen. nu har jag kört ca 30 mil utan problem, utan läckage varken olja eller glykol. har bytt insugspackning igen och o-ringar till spridarna men den drar fortfarande tjuvluft vid spridarna, är svårstartad och det är ett jävla överflöd av bensin just vid spridarna. iomed att det är bensin uppe vid muttern på spridarslangarna där man monterar spridarna så börjar jag fundera på om spridarslangarna är dåliga. nån som vet vart man kan köpa såna?


Rejsa ?
2 959 Inlägg
30 januari 2012
#23
hyperperry skrev:
jag sket i att plana och drog på ny packning igen. nu har jag kört ca 30 mil utan problem, utan läckage varken olja eller glykol. har bytt insugspackning igen och o-ringar till spridarna men den drar fortfarande tjuvluft vid spridarna, är svårstartad och det är ett jävla överflöd av bensin just vid spridarna. iomed att det är bensin uppe vid muttern på spridarslangarna där man monterar spridarna så börjar jag fundera på om spridarslangarna är dåliga. nån som vet vart man kan köpa såna?

Ja då det är en Volvo så hande jag satsat på den lokala Volvohandlaren....roll

Autotech

Sothora <3
1 201 Inlägg
30 januari 2012
#24
1/10 dels mm är oftast acceptabelt på skevhet av toppen..

Viktigaste i ett skruvförband att alla bultar sitter lika hårt..

Gör rent packningsytorna NOGA..

OLJA bultarna..

Enligt Autodata kan man återanvända bultarna Ca 5ggr om man inte ser tydliga tecken på utsträckning av dom.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

166 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
#25
jaja, jag har skrivit typ 5 gånger att motorn går nu och att jag bytt topplockspackning och läcker ingenting. problemet är inte med toppen, det är att spridarslangarna har torrsprickor och det ser ut att läcka därifrån.
det är inga problem med toppen och det behöver vi inte ta upp något mer..
som sagt, jag undrar vart man får tag på spridarslangar, volvo är ju så förbannat dyra på allting!
edit: 3dje gången sträckbultarna drogs nu. ingen fara än så länge och jag har förhoppningsvis plockat av toppen på den bilen för sista gången. jag har dragit med exakt rätt moment denna gången och toppen är det inte några problem med.
så jag undrar bara vart man får tag på slangarna, helst  billigare än org.
Mvh
Senast redigerat av hyperperry (31 januari 2012)


5 710 Inlägg
31 januari 2012
#26
hyperperry skrev:
så jag undrar bara vart man får tag på slangarna, helst  billigare än org.
Mvh

För att få så bra hjälp som möjligt med det så rekommenderas att skapa en ny tråd.

mvh Jonas/moderator

MVH Jonas
..............

166 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
#27
jonTe skrev:
hyperperry skrev:
så jag undrar bara vart man får tag på slangarna, helst  billigare än org.
Mvh

För att få så bra hjälp som möjligt med det så rekommenderas att skapa en ny tråd.

mvh Jonas/moderator

okej, jag får göra det.


551 Inlägg
12 februari 2012
#28
eftersom alla nu försöker hjälpa dig och säger att du måste plana toppen och hur du ska montera packningar osv. och ändå så går det sönder igen,  kan du ju bara skylla dig själv. gör om gör rätt..

You can't B serious, oh K

166 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#29
marven skrev:
eftersom alla nu försöker hjälpa dig och säger att du måste plana toppen och hur du ska montera packningar osv. och ändå så går det sönder igen,  kan du ju bara skylla dig själv. gör om gör rätt..

men snälla du. kan ingen läsa ordentligt? inte otrevligt menat, men tycker jag har varit klar med det men kanske inte.
första gången topplockspackningen gick så köpte jag ny packning och en ny spikrak topp, nyplanad. då gick packningen igen, men då var det för jag inte dragit bultarna riktigt. jag bytte topplockspackningen igen utan att plana och nu har jag säkert åkt 70 mil efter det. Det är ingen fara med topplockspackningen längre. smile
edit: jag ska göra det klart för er, en gång för alla. skriver med fet text så ingen behöver nämna det igen.
topplockspackningen gick först för att det var stopp i kylaren. Jag gjorde rent kylaren och bytte packning och åkte i några timmar, men sen gick den igen. jag bytte packning ännu en gång och monterade allting som det ska sitta, observera som det ska sitta. jag vet att man börjar inifrån och går utåt. 20, 60nm och efter det 90 grader till. körde ca 5 mil och efterdrog och kände på bultarna så de sitter. nu har jag kört ca. 70-80 mil efter det och topplockspackningen håller sig tätt än så länge, drar ingen olja och glykol drar den inte heller, så det är inga problem. observera detta nu, jag vill inte höra något mer om att jag inte kan montera saker rätt, jag är endast 17 år, men har mekat en hel del med bilar nu, och en hel del med andra motorer, jag vet hur packningar ska monteras.   
Senast redigerat av hyperperry (12 februari 2012)


Smålänning
7 887 Inlägg
12 februari 2012
#30
Blocket är rakt då?

Alla kylkanaler okej?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

166 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#31
twin_cam skrev:
Blocket är rakt då?

Alla kylkanaler okej?

ja det är plant. ja, det är bra cirkulation. jag har bytt till stålomspunna spridarslangar nu som ska tåla en hel del mer än original. det var dem som läckte bensin innan. den går fortfarande ojämnt och dåligt under 2500rpm när den är varm, men går bättre när den är kall. har konstaterat att den verkar gå på 3 cylindrar på låga varv/tomgång och det är 1an den inte går på. men när jag kommer upp till typ 2500rpm så går den rent och vid 3000rpm sticker den iväg, pga vx3 kammen. går jävligt bra på höga varv! tar man bort 1a tändkabeln när den står på tomgång märks det ingen skillnad alls, men åker man med 2,3,4ans tändkablar på stiften  och har ryckt första så blir den genast mycket slöare och går skit. så därav kan jag konstatera att den går på 3 tills man kommer upp i varv, och där kickar den första cylindern in och går igång. men när den är kall så går den på alla cylindrar.
sammanfattning: när den är kall så går den på alla cylindrarna(tror jag) då den går bra på även låga varv då. Men när den blir varm så går den dåligt under 2500rpm och går ryckigt, ojämnt och det verkar som den bara går på 3 då, men går bra på höga varv, och går på alla. hmm, några förslag?


149 Inlägg
12 februari 2012
#32
hyperperry skrev:
twin_cam skrev:
Blocket är rakt då?

Alla kylkanaler okej?

ja det är plant. ja, det är bra cirkulation. jag har bytt till stålomspunna spridarslangar nu som ska tåla en hel del mer än original. det var dem som läckte bensin innan. den går fortfarande ojämnt och dåligt under 2500rpm när den är varm, men går bättre när den är kall. har konstaterat att den verkar gå på 3 cylindrar på låga varv/tomgång och det är 1an den inte går på. men när jag kommer upp till typ 2500rpm så går den rent och vid 3000rpm sticker den iväg, pga vx3 kammen. går jävligt bra på höga varv! tar man bort 1a tändkabeln när den står på tomgång märks det ingen skillnad alls, men åker man med 2,3,4ans tändkablar på stiften  och har ryckt första så blir den genast mycket slöare och går skit. så därav kan jag konstatera att den går på 3 tills man kommer upp i varv, och där kickar den första cylindern in och går igång. men när den är kall så går den på alla cylindrar.
sammanfattning: när den är kall så går den på alla cylindrarna(tror jag) då den går bra på även låga varv då. Men när den blir varm så går den dåligt under 2500rpm och går ryckigt, ojämnt och det verkar som den bara går på 3 då, men går bra på höga varv, och går på alla. hmm, några förslag?

låter som att det kan vara btr:en som sitter på fuelrailen. "hade samma problem på en 740 " bytte den o sen blev det bra,

#SwedenRing

166 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#33
Bjacke skrev:
hyperperry skrev:
twin_cam skrev:
Blocket är rakt då?

Alla kylkanaler okej?

ja det är plant. ja, det är bra cirkulation. jag har bytt till stålomspunna spridarslangar nu som ska tåla en hel del mer än original. det var dem som läckte bensin innan. den går fortfarande ojämnt och dåligt under 2500rpm när den är varm, men går bättre när den är kall. har konstaterat att den verkar gå på 3 cylindrar på låga varv/tomgång och det är 1an den inte går på. men när jag kommer upp till typ 2500rpm så går den rent och vid 3000rpm sticker den iväg, pga vx3 kammen. går jävligt bra på höga varv! tar man bort 1a tändkabeln när den står på tomgång märks det ingen skillnad alls, men åker man med 2,3,4ans tändkablar på stiften  och har ryckt första så blir den genast mycket slöare och går skit. så därav kan jag konstatera att den går på 3 tills man kommer upp i varv, och där kickar den första cylindern in och går igång. men när den är kall så går den på alla cylindrar.
sammanfattning: när den är kall så går den på alla cylindrarna(tror jag) då den går bra på även låga varv då. Men när den blir varm så går den dåligt under 2500rpm och går ryckigt, ojämnt och det verkar som den bara går på 3 då, men går bra på höga varv, och går på alla. hmm, några förslag?

låter som att det kan vara btr:en som sitter på fuelrailen. "hade samma problem på en 740 " bytte den o sen blev det bra,

har verkligen b230E(mekaniskt insprut) btr?
som jag förstått det rätt så är det en bränsletrycksregulator. men b230E har ju liksom ingen fuelrail, den har ju bara insuget och sen spridarna i toppen.
Senast redigerat av hyperperry (12 februari 2012)


Smålänning
7 887 Inlägg
12 februari 2012
#34
Den har en BTR ändå. Sitter i CI-enheten.

Har den lamdasond sitter det även taktventiler och skit som kan spöka smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

166 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#35
twin_cam skrev:
Den har en BTR ändå. Sitter i CI-enheten.

Har den lamdasond sitter det även taktventiler och skit som kan spöka smile

nej, den har inte lambdasond.
okej, vars sitter den? sökt lite på google men hittade inget vettigt svar:)


149 Inlägg
12 februari 2012
#36
hyperperry skrev:
Bjacke skrev:
hyperperry skrev:

ja det är plant. ja, det är bra cirkulation. jag har bytt till stålomspunna spridarslangar nu som ska tåla en hel del mer än original. det var dem som läckte bensin innan. den går fortfarande ojämnt och dåligt under 2500rpm när den är varm, men går bättre när den är kall. har konstaterat att den verkar gå på 3 cylindrar på låga varv/tomgång och det är 1an den inte går på. men när jag kommer upp till typ 2500rpm så går den rent och vid 3000rpm sticker den iväg, pga vx3 kammen. går jävligt bra på höga varv! tar man bort 1a tändkabeln när den står på tomgång märks det ingen skillnad alls, men åker man med 2,3,4ans tändkablar på stiften  och har ryckt första så blir den genast mycket slöare och går skit. så därav kan jag konstatera att den går på 3 tills man kommer upp i varv, och där kickar den första cylindern in och går igång. men när den är kall så går den på alla cylindrar.
sammanfattning: när den är kall så går den på alla cylindrarna(tror jag) då den går bra på även låga varv då. Men när den blir varm så går den dåligt under 2500rpm och går ryckigt, ojämnt och det verkar som den bara går på 3 då, men går bra på höga varv, och går på alla. hmm, några förslag?

låter som att det kan vara btr:en som sitter på fuelrailen. "hade samma problem på en 740 " bytte den o sen blev det bra,

har verkligen b230E(mekaniskt insprut) btr?
som jag förstått det rätt så är det en bränsletrycksregulator. men b230E har ju liksom ingen fuelrail, den har ju bara insuget och sen spridarna i toppen.

det ska jag låta vara osagt.. såg inte att det var en 230E.

#SwedenRing

166 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#37
Bjacke skrev:
hyperperry skrev:
Bjacke skrev:

låter som att det kan vara btr:en som sitter på fuelrailen. "hade samma problem på en 740 " bytte den o sen blev det bra,

har verkligen b230E(mekaniskt insprut) btr?
som jag förstått det rätt så är det en bränsletrycksregulator. men b230E har ju liksom ingen fuelrail, den har ju bara insuget och sen spridarna i toppen.

det ska jag låta vara osagt.. såg inte att det var en 230E.

okej! men enligt killen ovan så ska det finnas bränsletrycksregulator på E också, bara att den sitter i ci-enheten, vad nu det är för något spännande!


Smålänning
7 887 Inlägg
12 februari 2012
#38
Systemtrycksventil heter det, sitter i enheten som slangarna går ifrån. Finns en för systemtrycket och en för styrtrycket.

Ska dock inte gå in närmare, för verkstadsinformationen jag har är för B21E och är tryckt 1980, men ta du en bil uppifrån på CI-enheten kan jag rita dit en pil wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

166 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#39
twin_cam skrev:
Systemtrycksventil heter det, sitter i enheten som slangarna går ifrån. Finns en för systemtrycket och en för styrtrycket.

Ska dock inte gå in närmare, för verkstadsinformationen jag har är för B21E och är tryckt 1980, men ta du en bil uppifrån på CI-enheten kan jag rita dit en pil wink

nä fyfan, ska jag bort med det eländiga insuget? då får det nog nästan vara, då det är ett rent h*lv*te att få loss det där enorma insuget. blir väl isåfall i framtiden, när insuget ska poleras! alltså dem som spridarslangarna kommer ifrån? brevid luftbälgen alltså.. där kommer jag inte ens in med en kamera/telefon utan att lyfta insuget, haha!



Sök