4020
Sök

Kan dom här rallystolarna passa i en 740?

332 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
#1
Nån som har beställt dom här rallystorlarna,passar dom o ha i en 740 elr måste man bygga om o ha sig så man kan montera dit dom??

http://www.ridetech.se/2st-sportstolar- … ed/10197-0

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
17 januari 2012
#2
Måste moddas på annat underrede, Googla efter Sportstolar i 740, Finns en guide hur du gör. Mvh!

Audis in Scandinavia Crew

Just livin' life - VIP Style
315 Inlägg
17 januari 2012
#3
Det krävs en mindre modifikation för att få dem att passa. Jag skulle rekommendera att du skaffar dig en uppsättning sletna 740 tygstolar, och river ner underredet, och använder det som utgångspunkt, och försöker få fast sportstolen med bultar på Volvos original underrede med hjälp av bult, eller genom att svetsa. Har snäppet värre stolar där på Ridetech själv, Fighter serien, och är mycket nöjd med dem, så rekommenderar dem! Mycket snyggare dessutom. :-) Men det gäller bara och ha fantasi och tålamod så går allt. :-)

- Jimmy.
Senast redigerat av JM-Racing (17 januari 2012)

Just live life - VIP Style.

322 Inlägg
17 januari 2012
#4
JM-Racing skrev:
Det krävs en mindre modifikation för att få dem att passa. Jag skulle rekommendera att du skaffar dig en uppsättning sletna 740 tygstolar, och river ner underredet, och använder det som utgångspunkt, och försöker få fast sportstolen med bultar på Volvos original underrede med hjälp av bult, eller genom att svetsa. Har snäppet värre stolar där på Ridetech själv, Fighter serien, och är mycket nöjd med dem, så rekommenderar dem! Mycket snyggare dessutom. :-) Men det gäller bara och ha fantasi och tålamod så går allt. :-)

- Jimmy.

hur gjorde du med bälteslåset?

Just livin' life - VIP Style
315 Inlägg
17 januari 2012
#5
driftking199 skrev:
JM-Racing skrev:
Det krävs en mindre modifikation för att få dem att passa. Jag skulle rekommendera att du skaffar dig en uppsättning sletna 740 tygstolar, och river ner underredet, och använder det som utgångspunkt, och försöker få fast sportstolen med bultar på Volvos original underrede med hjälp av bult, eller genom att svetsa. Har snäppet värre stolar där på Ridetech själv, Fighter serien, och är mycket nöjd med dem, så rekommenderar dem! Mycket snyggare dessutom. :-) Men det gäller bara och ha fantasi och tålamod så går allt. :-)

- Jimmy.

hur gjorde du med bälteslåset?

Originalbältet sitter ju i 740s underrede, så det hänger ju med automatiskt. Sedan 4-punktsbältet tog jag dem 2 som går bak på ryggen av stolen fäste jag samtidigt som stolen (dvs ligger under stolunderredet och sedan bulten i, och dem på sidan drog jag ner och fäste med en bult på passande ställe i Sportstolens "Originalunderrede" alltså det som sitter på stolen, men hål för alla möjliga bilar etc. Fungerar prima! smile

- Jimmy.

Just live life - VIP Style.

322 Inlägg
17 januari 2012
#6
JM-Racing skrev:
driftking199 skrev:
JM-Racing skrev:
Det krävs en mindre modifikation för att få dem att passa. Jag skulle rekommendera att du skaffar dig en uppsättning sletna 740 tygstolar, och river ner underredet, och använder det som utgångspunkt, och försöker få fast sportstolen med bultar på Volvos original underrede med hjälp av bult, eller genom att svetsa. Har snäppet värre stolar där på Ridetech själv, Fighter serien, och är mycket nöjd med dem, så rekommenderar dem! Mycket snyggare dessutom. :-) Men det gäller bara och ha fantasi och tålamod så går allt. :-)

- Jimmy.

hur gjorde du med bälteslåset?

Originalbältet sitter ju i 740s underrede, så det hänger ju med automatiskt. Sedan 4-punktsbältet tog jag dem 2 som går bak på ryggen av stolen fäste jag samtidigt som stolen (dvs ligger under stolunderredet och sedan bulten i, och dem på sidan drog jag ner och fäste med en bult på passande ställe i Sportstolens "Originalunderrede" alltså det som sitter på stolen, men hål för alla möjliga bilar etc. Fungerar prima! smile

- Jimmy.

okej försökte få i en stol i min förut men kom inte på nå smartsätt utan o behöva kapa bort delen på orginal underredet som låset sitter fast i

1 433 Inlägg
17 januari 2012
#7
ja det tror jag nog , det jag gjorden är jag satt i min stol var att jag köpte 3 tuber super lim och så limmade jag bara stolen i den agammla stolen , dock så måste den gammla vara max bak och ned fäld!

Lycka till!


1 433 Inlägg
17 januari 2012
#8
PS diverse textil lim kan också fungera men inget jag har testat!


373 Inlägg
17 januari 2012
#9
Det där är inga rallystolar, det är stolar som duger till TV-spel eller i bästa fall epa traktor.

En rallystol är minst sbf godkänd, och riktiga även fia godkända och säljs inte för noll och ingenting. Ska du ha en snikig "riktig" stol så ska du kolla på Sparco sprint, den ät godkänd och billig men kostar dubbelt så mycket jämfört med stylingmöget du länkade.

2 230 Inlägg
17 januari 2012
#10
ImprezaGC8 skrev:
Det där är inga rallystolar, det är stolar som duger till TV-spel eller i bästa fall epa traktor.

En rallystol är minst sbf godkänd, och riktiga även fia godkända och säljs inte för noll och ingenting. Ska du ha en snikig "riktig" stol så ska du kolla på Sparco sprint, den ät godkänd och billig men kostar dubbelt så mycket jämfört med stylingmöget du länkade.

här vaknade vi på fel sida.. bara för dom inte är SBF godkända eller FIA godkända behöver dom inte vara dåliga och duger helt klart till en svensson att ha i sin person bil. en fia godkänd och en ej fia godkänd kan det ibland knappt vara någon skilnad på.. tex mina folkrace skor jag har från OMP som inte är fia godkända kostade typ 700kr.. skulle jag ha köpt dom som är FIA kostade dom ca 2000kr.. det enda som skiljde var att det var ett flamskydd på dom.. så, ska man inte tävla så räcker dessa stolar gott å väl.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Just livin' life - VIP Style
315 Inlägg
17 januari 2012
#11
Rojpen skrev:
ImprezaGC8 skrev:
Det där är inga rallystolar, det är stolar som duger till TV-spel eller i bästa fall epa traktor.

En rallystol är minst sbf godkänd, och riktiga även fia godkända och säljs inte för noll och ingenting. Ska du ha en snikig "riktig" stol så ska du kolla på Sparco sprint, den ät godkänd och billig men kostar dubbelt så mycket jämfört med stylingmöget du länkade.

här vaknade vi på fel sida.. bara för dom inte är SBF godkända eller FIA godkända behöver dom inte vara dåliga och duger helt klart till en svensson att ha i sin person bil. en fia godkänd och en ej fia godkänd kan det ibland knappt vara någon skilnad på.. tex mina folkrace skor jag har från OMP som inte är fia godkända kostade typ 700kr.. skulle jag ha köpt dom som är FIA kostade dom ca 2000kr.. det enda som skiljde var att det var ett flamskydd på dom.. så, ska man inte tävla så räcker dessa stolar gott å väl.

+1. Bara för att stolarna inte är FIA/SBF godkända, så betyder det bara att dem inte provat dem, för såfort de blir testade kostar de en förmögenhet. Dessa hon har länkat, är jämförbart med Sparco Sprint V stolen, bara för att Sparco stolen han "SPARCO" märket & är testade. Denna stolen hade troligtvis gått igenom lika bra, så gå in loss på folk för dem inte orkar lägga sina besparingar på ett par sportstolar.. Sparco osv har man på bana, inte på vägarna.. då räcker dessa gott o väl och är fan så mycket säkrare än t.ex Originalstolarna.

- Jimmy.

Just live life - VIP Style.

16 197 Inlägg
17 januari 2012
#12
JM-Racing skrev:
Rojpen skrev:
ImprezaGC8 skrev:
Det där är inga rallystolar, det är stolar som duger till TV-spel eller i bästa fall epa traktor.

En rallystol är minst sbf godkänd, och riktiga även fia godkända och säljs inte för noll och ingenting. Ska du ha en snikig "riktig" stol så ska du kolla på Sparco sprint, den ät godkänd och billig men kostar dubbelt så mycket jämfört med stylingmöget du länkade.

här vaknade vi på fel sida.. bara för dom inte är SBF godkända eller FIA godkända behöver dom inte vara dåliga och duger helt klart till en svensson att ha i sin person bil. en fia godkänd och en ej fia godkänd kan det ibland knappt vara någon skilnad på.. tex mina folkrace skor jag har från OMP som inte är fia godkända kostade typ 700kr.. skulle jag ha köpt dom som är FIA kostade dom ca 2000kr.. det enda som skiljde var att det var ett flamskydd på dom.. så, ska man inte tävla så räcker dessa stolar gott å väl.

+1. Bara för att stolarna inte är FIA/SBF godkända, så betyder det bara att dem inte provat dem, för såfort de blir testade kostar de en förmögenhet. Dessa hon har länkat, är jämförbart med Sparco Sprint V stolen, bara för att Sparco stolen han "SPARCO" märket & är testade. Denna stolen hade troligtvis gått igenom lika bra, så gå in loss på folk för dem inte orkar lägga sina besparingar på ett par sportstolar.. Sparco osv har man på bana, inte på vägarna.. då räcker dessa gott o väl och är fan så mycket säkrare än t.ex Originalstolarna.

- Jimmy.

dock är orginalstolarna garanterat säkrare än dom ridetech säljer.

har dock kört med ridetech stolar i mina 2 senaste byggen å dom funkar helt ok.. dock inga vidare komfort om man ska åka "långt".

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Just livin' life - VIP Style
315 Inlägg
17 januari 2012
#13
evilaudio skrev:
JM-Racing skrev:
Rojpen skrev:

här vaknade vi på fel sida.. bara för dom inte är SBF godkända eller FIA godkända behöver dom inte vara dåliga och duger helt klart till en svensson att ha i sin person bil. en fia godkänd och en ej fia godkänd kan det ibland knappt vara någon skilnad på.. tex mina folkrace skor jag har från OMP som inte är fia godkända kostade typ 700kr.. skulle jag ha köpt dom som är FIA kostade dom ca 2000kr.. det enda som skiljde var att det var ett flamskydd på dom.. så, ska man inte tävla så räcker dessa stolar gott å väl.

+1. Bara för att stolarna inte är FIA/SBF godkända, så betyder det bara att dem inte provat dem, för såfort de blir testade kostar de en förmögenhet. Dessa hon har länkat, är jämförbart med Sparco Sprint V stolen, bara för att Sparco stolen han "SPARCO" märket & är testade. Denna stolen hade troligtvis gått igenom lika bra, så gå in loss på folk för dem inte orkar lägga sina besparingar på ett par sportstolar.. Sparco osv har man på bana, inte på vägarna.. då räcker dessa gott o väl och är fan så mycket säkrare än t.ex Originalstolarna.

- Jimmy.

dock är orginalstolarna garanterat säkrare än dom ridetech säljer.

har dock kört med ridetech stolar i mina 2 senaste byggen å dom funkar helt ok.. dock inga vidare komfort om man ska åka "långt".

Det tvekar jag att dem är. Man sitter mycket bättre ergonomisk sätt med ryggen etc i dessa Ridetech säljer (iallafall i mina). Jag har Fighter serien, mycket bekväma och bra byggda ergonomisk sätt, och förutom godkänningen kan dem lätt vara konkurrenter mot Sparcos Sprint V, men dem vinner ju med tanke på märket "Sparco".

Just live life - VIP Style.

16 197 Inlägg
17 januari 2012
#14
JM-Racing skrev:
evilaudio skrev:
JM-Racing skrev:

+1. Bara för att stolarna inte är FIA/SBF godkända, så betyder det bara att dem inte provat dem, för såfort de blir testade kostar de en förmögenhet. Dessa hon har länkat, är jämförbart med Sparco Sprint V stolen, bara för att Sparco stolen han "SPARCO" märket & är testade. Denna stolen hade troligtvis gått igenom lika bra, så gå in loss på folk för dem inte orkar lägga sina besparingar på ett par sportstolar.. Sparco osv har man på bana, inte på vägarna.. då räcker dessa gott o väl och är fan så mycket säkrare än t.ex Originalstolarna.

- Jimmy.

dock är orginalstolarna garanterat säkrare än dom ridetech säljer.

har dock kört med ridetech stolar i mina 2 senaste byggen å dom funkar helt ok.. dock inga vidare komfort om man ska åka "långt".

Det tvekar jag att dem är. Man sitter mycket bättre ergonomisk sätt med ryggen etc i dessa Ridetech säljer (iallafall i mina). Jag har Fighter serien, mycket bekväma och bra byggda ergonomisk sätt, och förutom godkänningen kan dem lätt vara konkurrenter mot Sparcos Sprint V, men dem vinner ju med tanke på märket "Sparco".

fast stolen i sig lär inte hålla i en krock..  å jag har oxå dessa stolar men tycker inte att man sitter vidare skönt i dom om man ska åka långt.. fast hänger nog mycke på hur man e byggd å hur mycke man väger.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Just livin' life - VIP Style
315 Inlägg
18 januari 2012
#15
evilaudio skrev:
JM-Racing skrev:
evilaudio skrev:
dock är orginalstolarna garanterat säkrare än dom ridetech säljer.

har dock kört med ridetech stolar i mina 2 senaste byggen å dom funkar helt ok.. dock inga vidare komfort om man ska åka "långt".

Det tvekar jag att dem är. Man sitter mycket bättre ergonomisk sätt med ryggen etc i dessa Ridetech säljer (iallafall i mina). Jag har Fighter serien, mycket bekväma och bra byggda ergonomisk sätt, och förutom godkänningen kan dem lätt vara konkurrenter mot Sparcos Sprint V, men dem vinner ju med tanke på märket "Sparco".

fast stolen i sig lär inte hålla i en krock..  å jag har oxå dessa stolar men tycker inte att man sitter vidare skönt i dom om man ska åka långt.. fast hänger nog mycke på hur man e byggd å hur mycke man väger.

Visst gör det de!
Mina är byggda perfekt för mig som är medelstor och c.a 187cm.. Men det stämmer ju, är du mycket större, eller mycket mindre kan de ju vara både positivt och negativt.

Har en polare som krockade.. Han hade såna, enligt brandmännen räddade den sportstolen hans liv, och det var faktiskt Fighter ifrån Stylingbutiken eller vart han hade köpt dem (Men de är ju samma stolar), så de är faktiskt riktigt säkra. smile
Senast redigerat av JM-Racing (18 januari 2012)

Just live life - VIP Style.

16 197 Inlägg
18 januari 2012
#16
JM-Racing skrev:
evilaudio skrev:
JM-Racing skrev:

Det tvekar jag att dem är. Man sitter mycket bättre ergonomisk sätt med ryggen etc i dessa Ridetech säljer (iallafall i mina). Jag har Fighter serien, mycket bekväma och bra byggda ergonomisk sätt, och förutom godkänningen kan dem lätt vara konkurrenter mot Sparcos Sprint V, men dem vinner ju med tanke på märket "Sparco".

fast stolen i sig lär inte hålla i en krock..  å jag har oxå dessa stolar men tycker inte att man sitter vidare skönt i dom om man ska åka långt.. fast hänger nog mycke på hur man e byggd å hur mycke man väger.

Visst gör det de!
Mina är byggda perfekt för mig som är medelstor och c.a 187cm.. Men det stämmer ju, är du mycket större, eller mycket mindre kan de ju vara både positivt och negativt.

Har en polare som krockade.. Han hade såna, enligt brandmännen räddade den sportstolen hans liv, och det var faktiskt Fighter ifrån Stylingbutiken eller vart han hade köpt dem (Men de är ju samma stolar), så de är faktiskt riktigt säkra. smile

ja e 185 å väger typ 100kg å skulle inte rekomendera dessa stolar om man ska åka långt.. efter typ 15 mil så får man ju ont i röven som fan pga den tunna dynan...



jag själv skulle iaf hellre krocka med en stol som man vet är krocktestad å hyffsad godkänd men de e ju upp till var å en.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

373 Inlägg
18 januari 2012
#17
Rojpen skrev:
ImprezaGC8 skrev:
Det där är inga rallystolar, det är stolar som duger till TV-spel eller i bästa fall epa traktor.

En rallystol är minst sbf godkänd, och riktiga även fia godkända och säljs inte för noll och ingenting. Ska du ha en snikig "riktig" stol så ska du kolla på Sparco sprint, den ät godkänd och billig men kostar dubbelt så mycket jämfört med stylingmöget du länkade.

här vaknade vi på fel sida.. bara för dom inte är SBF godkända eller FIA godkända behöver dom inte vara dåliga och duger helt klart till en svensson att ha i sin person bil. en fia godkänd och en ej fia godkänd kan det ibland knappt vara någon skilnad på.. tex mina folkrace skor jag har från OMP som inte är fia godkända kostade typ 700kr.. skulle jag ha köpt dom som är FIA kostade dom ca 2000kr.. det enda som skiljde var att det var ett flamskydd på dom.. så, ska man inte tävla så räcker dessa stolar gott å väl.

Ja för skor och stolar är ju nästan samma sak...

Nu hade ju denna ridetechstolen iofs stålram, vilket jag faktiskt missade när jag skrev förra inlägget. Dom har tidigare sålt glasfiberstolar för liknande pris och om man läser på lite om dom (tex rejsa.nu där folk kan säkerhet) så verkar dom rent livsfarliga, flexiga och skit. Vilket man själv kan räkna ut när dom kostar runt 1000kr styck här hemma i Sverige, där bildelar och skitdelar (stylingdelar) normalt sett är ungefär dubbelt så dyrt jämfört med utlandet.

1 433 Inlägg
18 januari 2012
#18
evilaudio skrev:
JM-Racing skrev:
evilaudio skrev:

fast stolen i sig lär inte hålla i en krock..  å jag har oxå dessa stolar men tycker inte att man sitter vidare skönt i dom om man ska åka långt.. fast hänger nog mycke på hur man e byggd å hur mycke man väger.

Visst gör det de!
Mina är byggda perfekt för mig som är medelstor och c.a 187cm.. Men det stämmer ju, är du mycket större, eller mycket mindre kan de ju vara både positivt och negativt.

Har en polare som krockade.. Han hade såna, enligt brandmännen räddade den sportstolen hans liv, och det var faktiskt Fighter ifrån Stylingbutiken eller vart han hade köpt dem (Men de är ju samma stolar), så de är faktiskt riktigt säkra. smile

ja e 185 å väger typ 100kg å skulle inte rekomendera dessa stolar om man ska åka långt.. efter typ 15 mil så får man ju ont i röven som fan pga den tunna dynan...



jag själv skulle iaf hellre krocka med en stol som man vet är krocktestad å hyffsad godkänd men de e ju upp till var å en.

härligt att du vill krocka!


373 Inlägg
18 januari 2012
#19
SylvesterStallone skrev:
evilaudio skrev:
JM-Racing skrev:

Visst gör det de!
Mina är byggda perfekt för mig som är medelstor och c.a 187cm.. Men det stämmer ju, är du mycket större, eller mycket mindre kan de ju vara både positivt och negativt.

Har en polare som krockade.. Han hade såna, enligt brandmännen räddade den sportstolen hans liv, och det var faktiskt Fighter ifrån Stylingbutiken eller vart han hade köpt dem (Men de är ju samma stolar), så de är faktiskt riktigt säkra. smile

ja e 185 å väger typ 100kg å skulle inte rekomendera dessa stolar om man ska åka långt.. efter typ 15 mil så får man ju ont i röven som fan pga den tunna dynan...



jag själv skulle iaf hellre krocka med en stol som man vet är krocktestad å hyffsad godkänd men de e ju upp till var å en.

härligt att du vill krocka!

Det är väl ingen som vill krocka, men dom flesta vill ändå ha stolar som är så säkra som möjligt vid en eventuell smäll. Det räcker ju med att nån bränner in i röven på dig och ryggstödet på pissstolen knäcks, så kan du ju skada dig rätt ordentligt.

216 Inlägg
18 januari 2012
#20
JM-Racing skrev:
evilaudio skrev:
JM-Racing skrev:
Det tvekar jag att dem är. Man sitter mycket bättre ergonomisk sätt med ryggen etc i dessa Ridetech säljer (iallafall i mina). Jag har Fighter serien, mycket bekväma och bra byggda ergonomisk sätt, och förutom godkänningen kan dem lätt vara konkurrenter mot Sparcos Sprint V, men dem vinner ju med tanke på märket "Sparco".

fast stolen i sig lär inte hålla i en krock..  å jag har oxå dessa stolar men tycker inte att man sitter vidare skönt i dom om man ska åka långt.. fast hänger nog mycke på hur man e byggd å hur mycke man väger.

Visst gör det de!
Mina är byggda perfekt för mig som är medelstor och c.a 187cm.. Men det stämmer ju, är du mycket större, eller mycket mindre kan de ju vara både positivt och negativt.

Har en polare som krockade.. Han hade såna, enligt brandmännen räddade den sportstolen hans liv, och det var faktiskt Fighter ifrån Stylingbutiken eller vart han hade köpt dem (Men de är ju samma stolar), så de är faktiskt riktigt säkra. smile

va hade han för bälten till stolarna? för du får ingen säkerhet i en "rallystol" förens du sitter med ryggen mot ryggstödet röven längst ner å 4p lr 6p bälten. Sitter man som man brukar göra när man åker på vägen(som en nerhälld snorlorska i stolen) så är risken större för ryggskador med en "rallystol" pga att alla höga stöd som är på stolarna hamnar på fel ställe på kroppen.

Sen som evilaudio säger fruktansvärt obekvämt å åka lång i en sån stol för man kan ju bara sitta på ett sätt i den djupa skålningen å hur många pallar åka 10mil utan att röra sig de överhuvudtaget.
Senast redigerat av Grantomta (18 januari 2012)

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall


Sök