3790
Sök

Dummaste förslaget någonsin

6 657 Inlägg
21 januari 2012
Förstår inte hur ni kan få såna priser.. iof, ungdoms bilar :>

11k för Alfan, Trygghansa, Står på gatan i stockholm. Var 19 då~

De/Dem

Självlärd
3 083 Inlägg
21 januari 2012
Malheus skrev:
Förstår inte hur ni kan få såna priser.. iof, ungdoms bilar :>

11k för Alfan, Trygghansa, Står på gatan i stockholm. Var 19 då~

Värt att nämna är att bilen försäkrades inte hos trygghansa i alla fall. Länsförsäkringar ville ha straxt över 3 tusen för halvförsäkring. 11 Tusen hos trygghansa var TRAFIK!!!!!

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

865 Inlägg
21 januari 2012
Finland har eller har haft liknande tror dom ännu haft kvar det... och där satte dom som fått nyss körkort ett 80 märke på bilen bak dvs en magnetskyllt sen fick dom inte köra fortare 80 under en viss tid

Evildan
21 januari 2012
Andromeda skrev:
Evildan skrev:
Alkolås: bra idé. Skulle tamejfan vara krav i samtliga fordon då det finns så mkt svin som kör onyktra.

Passagerarförbud: Hyfsat bra idé, ingen risk för en omogen förare att falla för grupptrycket eller försöka visa sig frääään inför polarna. Kan vara reglerat 1år efter taget körkort så lite rutin infinner sig utan störande (lättölsfulla popcornätande fjortisar) passagerare i bilen.

Hastighetsspärrat fordon: Dyrt, men istället införa hårdare straff vid fortkörning såsom körkortsindragning med krav på uppkörning och teoriprov under prövotiden samt riktigt dryga böter.

Mörkerkörningsförbud: Om de flesta olyckor med ung förare sker under mörkerkörning så inför begränsningar i körandet 6månader efter körkortstagandet såsom lägre hastighet samt endast körande till och från jobb/skola efter mörkret lagt sig (synd om ungdomar i Norrland skrivs det i artikeln, men sommartid då när solen aldrig går ned då får dom ju i princip köra dygnet runt!)

Dessa regler ska då gälla både Killar och Tjejer 18-25år med nytagna körkort för könsdiskriminering får inte förekomma.

Passagerarförbud: Så det 18-åriga paret får ta varsin bil när de ska någonstans? När ska de vänja sig vid att ha passagerare i bilen då?

Mörkerkörningsförbud: Om det är så att nyblivna förare oftare orsakar olyckor i mörker beror ju det naturligtvis på orutin att köra i mörker. Om du då förbjuder nya förare att köra i mörker i ett halvår skjuter du bara upp olyckorna ett halvår. De kommer fortfarande att vara lika orutinerade på att köra i mörker, eller hur?

Med allt annat du lär dig, oavsett om det är bilkörning, gitarrspelande eller motorsågsjonglering så är det bara övning som kan ge färdighet. Att inte tillåtas öva hämmar alla framsteg. Får man inte köra i mörker lär man knappast bli en bättre förare i mörker heller.

Jag håller fullständigt med om att alkolås borde finnas i alla nya bilar.

Hastighetsspärr låter dyrt, och det hindrar fortfarande inte Rally-kalle 18 bast att försöka åka 90 knyck genom Benny Böj i Katrineholm.

Det 18 åriga paret: är väl bra om föraren lär sig behärska fordonet ordentligt innan distraktioner såsom: flickvän, full brud, fulla polare, full skrikande fjortis får åka med för dessa passagerares säkerhet?
alternativt, inga påverkade personer får finnas i fordonet under en viss period efter nytaget kort?

Mörkerkörning: Det är betydligt mera att tänka på vid mörkerkörning: djur, vägens beskaffenhet, bländning av andra trafikanter, hitta dit man ska då landmärken försvinner i mörkret osv som en ovan bilförare hanterar med större svårigheter än en van bilförare.

Precis, allt annat du lär dig gör du i mindre steg, skulle vilja se den motorsågsjonglör som kan jonglera tre motorsågar på en gång utan att ens övat jonglering med endast två bollar, tror inte den killen behöver köpa långärmade tröjor eller vantar på HM direkt.
man lär sig krypa innan man lär sig gå.

alkolåset borde dessutom utvecklas till ett minimalt blodprov (stick i fingret eller liknande) så man kan upptäcka andra preparat än alkohol i kroppen, mkt jvl pundardrägg ute och far oxå.

Dekal i vindrutan och bakrutan att det är en nybörjare som är ute och styr skulle kanske inte heller vara någon dum idé, det har dom i Finland (bakpå bilen) och efter vissa andra restriktioner för nya körkortsinnehavare sjönk olyckorna för den gruppen rejält.
Senast redigerat av Evildan (21 januari 2012)

Evildan
21 januari 2012
tkd_rille skrev:
Volvo142_73a skrev:
tkd_rille skrev:
Kom på en sak som vi också borde ha för att få äga ett körkort. Hälsokoll var 10e år, varför skulle inte en privatförare göra de ?? Och då med full check på diabetes och alla värden som kan vara dåliga. Ja precis som yrkesförare måste genomgå.

Eller hur. Typ i samband med att man förnyar körkortet. Ingen dum idé

Väldigt smart. Om man läser notiser om olyckor, i vissa fall med dödlig utgång så kan man ju läsa att de troligen var pga sjukdom.
Tänk alla som kör med ostadig diabetes och ostadigt blodtryck. För dålig syn är också ett fall.  De är hårt slag i ansiktet på individen men varför ska de vara ute och riskera våra andras liv egentligen.

Under mina år som TAXIförare har jag träffat många personer som trots ganska uppenbara fysiska problem såsom, stroke, synfel, mm mm ändå har sitt körkort kvar och berättar att dom kör lite ibland.
Jag anser även jag att en hälsoundersökning var tionde år ska genomföras och kanske så ofta som var femte år över 50?
Senast redigerat av Evildan (21 januari 2012)

BMW-Fantast!
249 Inlägg
21 januari 2012
det är ju rent ut sagt idiotiskt förutom det med alcolås. känns ju som att man kommer ta körkort för A-traktor, dock att man får åka något fortare, helt sjukt ju, man tar ju körkortet för att kunna ta sig iväg med sina vänner när man än känner för det! hur värt är det att bara få åka helt själv i bilen när man fått körkort? det är ju så sjukt som att man inte ens kan skjutsa sin gammelfarmor till sjukhuset på en kontroll tex.

72 Inlägg
21 januari 2012
hotrodder skrev:
granadadr skrev:
då tror jag hällre på att montera kameror i bilar,, är faktiskt lite sugen på det redan nu smile för vi har endel bussar som har förkärlek att svänga ut mittframför en på 70-90väg wink

skulle vara roligt att stoppa en sådan chaufför å bara säga att du borde tänka dig lite för,, å garanterat skulle man få nått spydigt tillbaka,, då kan man bara lugnt å sansat säga,, ja men jag har allt på film wink vill du se???

Ja va "bra" för fler privatpoliser vill vi ju verkligen ha på våra vägar.

Haha, minipoliser finns det redan gott om. smile

Evildan
21 januari 2012
LeafBox skrev:
Låt oss inte tappa brallorna här
tom dom sittande politikerna (dvs 50+are) tycker det är orealistiskt (läs sista kolumnen(?))

Det är nog ingen större chans att detta kommer hända.
Men ja, förslaget i sej är oerhört retarded.

Om nu unga män kör som vildar hela tiden (personligen tror jag det är unga idioter, inte bara göra generaliseringen män)
Varför hindra dom ifrån att få mer körtimmar och lära sej? Vore det inte bättre att som sagt ha nått område i varje stad där ungdomarna kan komma och sladda av sej och lära sej hantera bilen istället.

Och dessutom, hur ska dom veta att det är unga män som kör bilen? Jag har (precis som 90% av bilägare under 25) min bil skriven på mina föräldrar. Då måste dom ju sätta på ALLA bilar, annars drabbar det ju ingen.

Näe, inte igenomtänkt

Du menar alltså att du och 90% av alla bilägare under 25år inte är mogna nog att följa gällande lagar, äga och betala de faktiska kostnaderna för sin egen bil och begår istället ett försäkringsbedrägeri genom att ha en skenförsäkring med hjälp av sina kriminella föräldrar? patetiskt, klent och förkastligt beteende.
Skrämmande utveckling att föräldrar hjälper sina barn att begå brott!
Nästa steg? Råna Pressbyrån tillsammans med lilla morsan?
Försäkringbolagen lägger mera tid på att jaga dylika försäkringparasiter och det är en av anledningarna att premierna stiger, FB behöver ta kostnaderna någonstans ifrån.

6 657 Inlägg
21 januari 2012
Ska faktiskt ta reda på vad som gäller med skenförsäkringar..tack, skulle gjort igår men kände ingen lust.
Så får vi se vad respektive försäkringsbolag säger c:

De/Dem

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
21 januari 2012
Evildan skrev:
LeafBox skrev:
tom dom sittande politikerna (dvs 50+are) tycker det är orealistiskt (läs sista kolumnen(?))

Om nu unga män kör som vildar hela tiden (personligen tror jag det är unga idioter, inte bara göra generaliseringen män)
Varför hindra dom ifrån att få mer körtimmar och lära sej? Vore det inte bättre att som sagt ha nått område i varje stad där ungdomarna kan komma och sladda av sej och lära sej hantera bilen istället.

Och dessutom, hur ska dom veta att det är unga män som kör bilen? Jag har (precis som 90% av bilägare under 25) min bil skriven på mina föräldrar. Då måste dom ju sätta på ALLA bilar, annars drabbar det ju ingen.

Näe, inte igenomtänkt

Du menar alltså att du och 90% av alla bilägare under 25år inte är mogna nog att följa gällande lagar, äga och betala de faktiska kostnaderna för sin egen bil och begår istället ett försäkringsbedrägeri genom att ha en skenförsäkring med hjälp av sina kriminella föräldrar? patetiskt, klent och förkastligt beteende.
Försäkringbolagen lägger mera tid på att jaga dylika försäkringparasiter och det är en av anledningarna att premierna stiger, FB behöver ta kostnaderna någonstans ifrån.

Tagga ned lite grann. Vet du till att börja med hur dyrt det kan vara att försäkra en ungdomsbil? Om man nu ska följa detta lands rättvise-tänk så är det orättvist att bara krösusar ska kunna åka runt i sin bil. Sedan råkar jag veta att folksam, där en nära släkting till mej jobbar, inte fokuserar på fall där ungdomarna bor på samma adress som föräldern, utan de tar dem som har bilen ståendes på mormor i Porjus när de glider runt med bilen på vardagarna i Örebro.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Saab älskare!
4 597 Inlägg
21 januari 2012
hahaha snuten borde som vanligt skaffa sig mer kunskap om fordon....

Evildan
21 januari 2012
PHrnfeldt skrev:
Evildan skrev:
LeafBox skrev:

Näe, inte igenomtänkt

Tagga ned lite grann. Vet du till att börja med hur dyrt det kan vara att försäkra en ungdomsbil? Om man nu ska följa detta lands rättvise-tänk så är det orättvist att bara krösusar ska kunna åka runt i sin bil. Sedan råkar jag veta att folksam, där en nära släkting till mej jobbar, inte fokuserar på fall där ungdomarna bor på samma adress som föräldern, utan de tar dem som har bilen ståendes på mormor i Porjus när de glider runt med bilen på vardagarna i Örebro.

klart jag vet dom ungefärliga skillnaderna i pris för ungdomar att försäkra sina bilar gentemot äldre.
Så då är det okej att begå brott om man inte har råd?
Har ngn inga pengar till en ny 3D-TV, då kan ngn stjäla ihop pengarna eller begå bedrägeri istället menar du?
Jag har även jag varit i den åldern, enkelt att åka billigare, välj ingen typisk "ungdomsbil" om man inte tycker det är värt pengarna eller inte har råd att betala för det utan kör en tråkigare "gubbbil" med vettig försäkring?
Är väl bättre om ens föräldrar betalar mellanskillnaden istället för att medverka till brott?
Har även jag kontakter inom FB-branschen och olika bolag jobbar väl på olika sätt, jag vet flera bolag som kommer att slumpmässigt se över antal bilar (typ, ålder osv) ägda av "äldre"  i förhållande till övriga "yngre" personer i hushållet med körkort.
Ex: två föräldrar med en son på 19år, i hushållet finns 1st V70 170hk skriven på mannen, 1st i10 skriven på kvinnan samt en M3 även den skriven på kvinnan...FAIL...

* Studerande *
563 Inlägg
21 januari 2012
Jag förvånas att folk i allmänhet "tror" att ett lagförslag som "bringar in klirr" i kassan kommer/skall förbjudas utav de FOLKVALDA REPRESENTANTERNA I RIKSDAG & REGERING!

"MAN SKITER INTE DÄR MAN ÄTER" smile

Muttley
21 januari 2012
Evildan skrev:
tkd_rille skrev:
Volvo142_73a skrev:

Eller hur. Typ i samband med att man förnyar körkortet. Ingen dum idé

Väldigt smart. Om man läser notiser om olyckor, i vissa fall med dödlig utgång så kan man ju läsa att de troligen var pga sjukdom.
Tänk alla som kör med ostadig diabetes och ostadigt blodtryck. För dålig syn är också ett fall.  De är hårt slag i ansiktet på individen men varför ska de vara ute och riskera våra andras liv egentligen.

Under mina år som TAXIförare har jag träffat många personer som trots ganska uppenbara fysiska problem såsom, stroke, synfel, mm mm ändå har sitt körkort kvar och berättar att dom kör lite ibland.
Jag anser även jag att en hälsoundersökning var tionde år ska genomföras och kanske så ofta som var femte år över 50?

Jag hade en häromdagen som berätta att han knappt kunde se så han fick en lapp om att han inte skulle köra bil men han fick behålla sitt körkort. Hur fan tänker då läkarna om de inte fixar så att körkortet dras in kan man undra. Och de som skulle bli strängare.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
21 januari 2012
Evildan skrev:
PHrnfeldt skrev:
Evildan skrev:

klart jag vet dom ungefärliga skillnaderna i pris för ungdomar att försäkra sina bilar gentemot äldre.
Så då är det okej att begå brott om man inte har råd?
Har ngn inga pengar till en ny 3D-TV, då kan ngn stjäla ihop pengarna eller begå bedrägeri istället menar du?
Jag har även jag varit i den åldern, enkelt att åka billigare, välj ingen typisk "ungdomsbil" om man inte tycker det är värt pengarna eller inte har råd att betala för det utan kör en tråkigare "gubbbil" med vettig försäkring?
Är väl bättre om ens föräldrar betalar mellanskillnaden istället för att medverka till brott?
Har även jag kontakter inom FB-branschen och olika bolag jobbar väl på olika sätt, jag vet flera bolag som kommer att slumpmässigt se över antal bilar (typ, ålder osv) ägda av "äldre"  i förhållande till övriga "yngre" personer i hushållet med körkort.
Ex: två föräldrar med en son på 19år, i hushållet finns 1st V70 170hk skriven på mannen, 1st i10 skriven på kvinnan samt en M3 även den skriven på kvinnan...FAIL...

Det är ganska rejäla skillnader, och jag försvarar inte beteendet på något vis, men jag förklarar att det är denna utveckling man får när man saltar priserna så våldsamt. Anledningen till att de är så dyrt för en ungdom är att försäkringsbolagen inte alls vill ha med dem att göra.

Sedan tycker jag att det är en väldigt stor skillnad på att slå sönder ett skyltfönster för att hämta ut senaste 3D-TVn och att skriva bilen på föräldrarna om man nu ändå bor på samma ort. Men igen, ja har ingen av mina bilar på mina föräldrar och jag försvarar inte beteendet.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

1 800 Inlägg
21 januari 2012
PHrnfeldt skrev:
Anledningen till att de är så dyrt för en ungdom är att försäkringsbolagen inte alls vill ha med dem att göra..

En anledningen till att det blivit så dyrt är bl a alla försäkringsbedrägerier, dom som är i den mest utsatta gruppen i olycksstatistiken betalar ju inte för det dom orsakar därför måste priserna höjas. Blir en ond cirkel det är nog de flesta överens om, men för att komma till rätta med problemet med skyhöga premier måste man börja i rätt ände, dvs se till att gruppen som står för olyckorna också är med och betalar notan.

412 Inlägg
21 januari 2012
Jag fyllde nyss 18 och har kollat på bil lite runtomkring. Jag är mycket inne på Peugeot 206 GTI. På Länsförsäkringar Skåne kostar en helförsäkring, för en -00 som gått ~17000 mil, runt 14000 kronor. Och då bor jag på landet, tre mil ifrån närmsta storstad (Helsingborg).
"Men idiot, du behöver ju inte köpa en GTI!". En som gått lika långt och samma årsmodell i 1,6L utförande kostar runt 11000:-. Det är svinigt rent ut sagt! Om min käre far (43 år, som även har två stora bilar + lantbruksfastigheten stående hos LF) ska stå på GTIn skulle det blivit ganska exakt 10000 kronor billigare. Men om min mor (38 år, har inga som helst försäkringar hos LF) skulle stått på GTIn hade det blivit 400:- billigare än om min far skulle stått på den. Lite konstigt...

Så Evildan, du anser att jag inte får sätta en bil på någon av mina föräldrar för att jag ska kunna åka till träningar fem gånger i veckan, till tåget varje morgon och hem (7km till tågstation) och för att vara social med mina kompisar? Men det är bra, tyck du att vi ungdomar bli tjocka, feta och ohälsosamma av att bli sittandes vid datorn för att vi inte har en bil att transportera oss med. Kanon! Då vet jag! smile

//
Putte

En häst har en hästkraft! Eller..?!

72 Inlägg
21 januari 2012
Puttejohnsson skrev:
Jag fyllde nyss 18 och har kollat på bil lite runtomkring. Jag är mycket inne på Peugeot 206 GTI. På Länsförsäkringar Skåne kostar en helförsäkring, för en -00 som gått ~17000 mil, runt 14000 kronor. Och då bor jag på landet, tre mil ifrån närmsta storstad (Helsingborg).
"Men idiot, du behöver ju inte köpa en GTI!". En som gått lika långt och samma årsmodell i 1,6L utförande kostar runt 11000:-. Det är svinigt rent ut sagt! Om min käre far (43 år, som även har två stora bilar + lantbruksfastigheten stående hos LF) ska stå på GTIn skulle det blivit ganska exakt 10000 kronor billigare. Men om min mor (38 år, har inga som helst försäkringar hos LF) skulle stått på GTIn hade det blivit 400:- billigare än om min far skulle stått på den. Lite konstigt...

Så Evildan, du anser att jag inte får sätta en bil på någon av mina föräldrar för att jag ska kunna åka till träningar fem gånger i veckan, till tåget varje morgon och hem (7km till tågstation) och för att vara social med mina kompisar? Men det är bra, tyck du att vi ungdomar bli tjocka, feta och ohälsosamma av att bli sittandes vid datorn för att vi inte har en bil att transportera oss med. Kanon! Då vet jag! smile

//
Putte

Bra svar!!

4 637 Inlägg
21 januari 2012
Volvo142_73a skrev:
T_Duell skrev:
Det är ju fortfarande förbannat dyrt för ungdomar att försäkra bilar, speciellt om du vill ha någon roligare o finare, räcker inte det som straff?

Trygghansa ville ha 11 tusen för min 142a. Och den är varken rolig eller särskilt fin just nu. Vill inte ens veta va en Nissan 200 SX S14 skulle kosta

Trygg hansa ville ha 1.100 för min 142 år 2008 när jag nästan tagit körkortet, trafikförsäkring dock. Trots att den stod ute och jag bodde i rätt stor stad, linköping.
244an ville de ha 4 000 trafikförs. för 2008 om jag minns rätt... (IF-trollen ville ha 7500/år!)
Nu har jag helförsäkring på 244an, låg årskostnad men jag är lite äldre nu, knappt dyrare än trafikförs....
Senast redigerat av Navkapsel (21 januari 2012)

6 657 Inlägg
21 januari 2012
Puttejohnsson skrev:

//
Putte

Ingen tvingar dig att köra en 206a Gti, finns andra bilar.
Mesta gnäll ligger på smaksak.

Köp en 205a GTi istället, är piggare bil..

De/Dem

Sök