3392
Sök

Hjälp med val av katalysator

146 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
Hejsan!

jag har en saab 9-3 aero 02, har 305 hk, kör med 3" rör hela vägen, just nu utan katalysator.

Jag har en sportkatalysator liggandes i garaget, men har ingen racekatalysator.
Om jag sätter fast sportkatalysatorn, kommer jag märka någon effektminskning?

Sedan har jag en fråga till, ang lambdasond, Det sitter ju en på downpipen? det ser ut som en sådan iallafall, jag har även uttag för lambdasond på den katten jag har, om jag sätter fast den katten, måste jag köpa en till lambdason och sätta i katten? eller räcker det med att sätta en skruv i lambdauttaget på katten?

/// Fr0lle
Senast redigerat av fr0lle (18 januari 2012)

KHRacing
18 januari 2012
Det räcker med en lambda plugg i katten så länge som du inte vill ha extra lambdauttag, exempelvis en bredbandslambda inkopplad.
Du kommer troligen inte märka nån effektminskning alls.

Sportkat /racekat. samma sak typ
finns 100-300 cells. 100 cells släpper ju genom mera såklart

146 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
KHRacing skrev:
Det räcker med en lambda plugg i katten så länge som du inte vill ha extra lambdauttag, exempelvis en bredbandslambda inkopplad.
Du kommer troligen inte märka nån effektminskning alls.

Sportkat /racekat. samma sak typ
finns 100-300 cells. 100 cells släpper ju genom mera såklart

Okej, så de räcker med den lambdan på downpipen för att få igenom bilen inför besiktningen?

KHRacing
18 januari 2012
Det är väl bara en lambda på till motorn orginal ?

då skall den sitta där den brukar sitta annars kan den avläsa avgaserna felaktikgt. så sätt en plugg i det hålet i katten - se till att det är ordentligt varmkört innan de testar

146 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
KHRacing skrev:
Det är väl bara en lambda på till motorn orginal ?

då skall den sitta där den brukar sitta annars kan den avläsa avgaserna felaktikgt. så sätt en plugg i det hålet i katten - se till att det är ordentligt varmkört innan de testar

Okej, jag vet faktiskt inte, inte en aning om lambdamätaren ska sitta på katten eller downpipen tongue finns ju två uttag så är lite fundersam, men få kolla upp de:)

KHRacing
18 januari 2012
den skall till 99% sitta på katten i orginal

146 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
KHRacing skrev:
den skall till 99% sitta på katten i orginal

Okej, så då är det bara att flytta lambdan till katten och sätta en skruv i uttaget på downpipen?

KHRacing
18 januari 2012
ja - men tänk på att avgaserna är kallare där nere = att motorstyrningen "KAN" ge felaktiga värden då

146 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
KHRacing skrev:
ja - men tänk på att avgaserna är kallare där nere = att motorstyrningen "KAN" ge felaktiga värden då

Okej

Sök