3021
Sök

Byta enbart framdäck.

114 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Som rubriken lyder så ska jag beställa däck till min fars bil, hans backdäck har en dimension på 4mm medans fram har 1mm. Jag tänkte att vi enbart byter ut framdäcken istället för alla fyra, eftersom däcken kostar STYCK 3750kr. Det ska självklart vara likadana däck som nuvarande men vad tycker ni? Är det värt att byta alla 4 på en gång eller byta 2 nu och kanske 2 till nästa sommar? Det är en sommarbil.

Vad för nackdelar och fördelar finns det i att byta 2 resp. 4 däck?

Tack!

KHRacing
18 januari 2012
#2
Vad är det för bil som har sådana dyra däck ?
O vad är det för dimensioner ?

114 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
#3
KHRacing skrev:
Vad är det för bil som har sådana dyra däck ?
O vad är det för dimensioner ?
265/30-20 är det så det är inte precis billigt att skaffa nya däck smile

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
18 januari 2012
#4
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d … sowigan=So

Bam!
Sparat in nästan 3k på ett set bara där, sen finns det säkert bättre sidor

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

114 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
#5
LeafBox skrev:
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=72016484.121.20704&typ=R-122075&ranzahl=4&Breite=265&Quer=30&Felge=20&Speed=T&weiter=0&Ang_pro_Seite=10&Transport=P&dsco=121&sowigan=So

Bam!
Sparat in nästan 3k på ett set bara där, sen finns det säkert bättre sidor
Ja, jag hade tänkt köra på Sportcontact 3 *OM* jag byter alla 4 men tänkte (GÅR) det bra att byta enbart framdäcken då jag har 4mm kvar på bakdäcken? Behöver pengar till en massa olika modiferingar som ska göras!

KHRacing
18 januari 2012
#6
Är bilen 4x4 ?    om inte så klart det går.

923 Inlägg
18 januari 2012
#7
Det är vansinne att bara byta fram däcken.
4mm är det dags att byta i alla fall. SPECIELLT om Ni byter framdäcken. Det är väldigt viktigt att man har bästa däcken bak. Det finns massor med trådar som handlar om det, så den diskutionen tänker jag inte ge mig in i. Det bara är så.

Har man den däckdimentionen så betalar man, eller byter till en bil med billigare däck. Men, det är klart att det kanske går att hitta bra däck till bra pris också, som tidigare tipsat om.

Mats

114 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
#8
KHRacing skrev:
Är bilen 4x4 ?    om inte så klart det går.
Nej, det är inte Quattro. Tänkte på en annan sak! Tror ni att färgen kommer vara olika? Med tanke på att det är äldre så kanske det är lite ljusare än nya däcket = Fult?

KHRacing
18 januari 2012
#9
Däcksglans :-) funkar till alla däck

114 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
#10
mats757 skrev:
Det är vansinne att bara byta fram däcken.
4mm är det dags att byta i alla fall. SPECIELLT om Ni byter framdäcken. Det är väldigt viktigt att man har bästa däcken bak. Det finns massor med trådar som handlar om det, så den diskutionen tänker jag inte ge mig in i. Det bara är så.

Har man den däckdimentionen så betalar man, eller byter till en bil med billigare däck. Men, det är klart att det kanske går att hitta bra däck till bra pris också, som tidigare tipsat om.

Mats
Då det är sommar vi pratar om och ingen bankörning utan mer sommarkörning som motorväg, landsvägar och stadskörning så tror jag att 4mm på michelin pilot sport presterar bra mycket bättre än "NYA" budget däck? Det finns inte billigare däck i denna dimension än hos Däckonline, har inte lyckats hitta och frågar man Audi kostar det STYCK 5500kr per däck! Jag frågar om det går bra med 2 istället för 4, går det inte bra så självklart köper jag 4 men tänkte att jag behöver lite pengar för modiferingar som ska göras!

114 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
#11
KHRacing skrev:
Däcksglans :-) funkar till alla däck
Vart hittar jag det? Länka gärna smile

KHRacing
18 januari 2012
#12
mats757 skrev:
Det är vansinne att bara byta fram däcken.
4mm är det dags att byta i alla fall. SPECIELLT om Ni byter framdäcken. Det är väldigt viktigt att man har bästa däcken bak. Det finns massor med trådar som handlar om det, så den diskutionen tänker jag inte ge mig in i. Det bara är så.

Har man den däckdimentionen så betalar man, eller byter till en bil med billigare däck. Men, det är klart att det kanske går att hitta bra däck till bra pris också, som tidigare tipsat om.

Mats
Du glömmer att detta är en ren sommarbil som TS påtalat

& nej bästa däcken ba är en myt om man kan köra bil :-) men som du sade, den diskussionen tar vi inte här.

mvh k

KHRacing
18 januari 2012
#13
onurxx skrev:
KHRacing skrev:
Däcksglans :-) funkar till alla däck
Vart hittar jag det? Länka gärna smile
Biltema mekonomen AD-Center Harald Nybor Rusta Stormarknader alla mackar mfl.

114 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
#14
KHRacing skrev:
onurxx skrev:
KHRacing skrev:
Däcksglans :-) funkar till alla däck
Vart hittar jag det? Länka gärna smile
Biltema mekonomen AD-Center Harald Nybor Rusta Stormarknader alla mackar mfl.
Tack för hjälpen! Så du tycker 2 däck istället för 4 går bra?

KHRacing
18 januari 2012
#15
onurxx skrev:
KHRacing skrev:
onurxx skrev:

Vart hittar jag det? Länka gärna smile
Biltema mekonomen AD-Center Harald Nybor Rusta Stormarknader alla mackar mfl.
Tack för hjälpen! Så du tycker 2 däck istället för 4 går bra?
Det är min persobliga uppfattning att det går utmärkt ja . lycka till

114 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
#16
KHRacing skrev:
onurxx skrev:
KHRacing skrev:

Biltema mekonomen AD-Center Harald Nybor Rusta Stormarknader alla mackar mfl.
Tack för hjälpen! Så du tycker 2 däck istället för 4 går bra?
Det är min persobliga uppfattning att det går utmärkt ja . lycka till
Ja, alltså det enda som får mig att tveka är just färgen.. Att det ser olika ut :p men som du säger, däckglans MEN hur länge håller däckglans.. 1dag, 3dagar? Orkar ju inte sätta på däckglans varje dag heller.

Tack!! smile

Personbils tekniker
238 Inlägg
18 januari 2012
#17
http://www.nordendack.se Kolla där smile Sen gör det nog inte så mycket om du går ner lite i bredd om du ska byta alla 4a smile


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
18 januari 2012
#18
onurxx skrev:
KHRacing skrev:
Vad är det för bil som har sådana dyra däck ?
O vad är det för dimensioner ?
265/30-20 är det så det är inte precis billigt att skaffa nya däck smile
Som jag tolkar det så har du samma däckdimmention fram och bak. Köp då 2 nya däck sätt bak och flytta bakdäcken fram...

Vips så är alla nöjda ch glada.

Med vänlig hälsning, Magnus

Ps. Är inga problem att bara byta två däck på en tvåhjulsdriven bil. Det viktigaste är att däcken på samma axel är lika.

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Speed Freak
258 Inlägg
18 januari 2012
#19
meguiars tiregel den lila färgade tycker jag funkar utmärkt och håller rätt länge faktiskt. Finns att köpa lite överallt Tex vissa butiker av mekonomen säljer dom!


114 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
#20
FreakY skrev:
meguiars tiregel den lila färgade tycker jag funkar utmärkt och håller rätt länge faktiskt. Finns att köpa lite överallt Tex vissa butiker av mekonomen säljer dom!
Hur länge är rätt länge på ett ungefär? 2-3veckor? smile För jag tror att skillnaden på färg kan bli ganska mkt på nya och gamla däck.


Sök