4109
Sök

Atmosfärisk dumpventil, förstör katalysatorn?

Smålänning
7 887 Inlägg
1 mars 2012
Din S60 har en dumpventil, troligen inbyggd i turbon. Den är av bättre kvalité än nästan allt eftermarknads du kan köpa, och är definitivt konstruerad för att fungera optimalt.

Men byt du dump, men räkna med att du kan få sämre spoolup och att turbon slits ut snabbare (kanske går 25k mil istället för 30k)...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

766 Inlägg
2 mars 2012
Mack skrev:
cpu1337 skrev:
Jottix skrev:

Jag ska inte ha en ny. Jag har ingen dumpventil nu, det är ju det jag vill skaffa mig smile

Utan är bäst

Sluta trolla.

Vad är bra med en dump? Att turbinaxeln inte går av eller? Eller att du har ladd kvar när du växlat? Haha inget av de stämmer

Forummoderator
26 433 Inlägg
2 mars 2012
cpu1337 skrev:
Mack skrev:
cpu1337 skrev:

Utan är bäst

Sluta trolla.

Vad är bra med en dump? Att turbinaxeln inte går av eller? Eller att du har ladd kvar när du växlat? Haha inget av de stämmer

Nej, du har rätt.
Inget utav dem stämmer, om än att man har ladd kvar när man har växlat är nära sanningen nog.
Läs dock på lite mer om originaldumpventiler.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

186 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
Alternativet är ju inte bara att ersätta original dumpen, utan kanske placera den någon annan stans.

Scrape Addict
128 Inlägg
2 mars 2012
Om du vill ha häftigast ljud ska du (enligt mig) köra utan dump eller plugga vakuumslangen till dumpen. Och köra med sportluftfilter. Det gör jag. Har inte haft några problem med hållbarheten på turbon.
Detta skadar ej katalysatorn heller.

Sök