2472
Sök

Atmosfärisk dumpventil, förstör katalysatorn?

186 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
#1
Hejsan!

Jag har en S60 T5 -01, jag vill byta ut mina tryckrör. Och då hittade jag på nätet detta:
http://www.do88.se/p/motor-tuning/rorki … -dump.html

Som har uttag till dumpventil som tillval som jag gärna skulle vela ha i min bil. Så var jag inne på Wiki och råkade läsa detta:

Atmosfärisk dumpventil - Den släpper övertrycket ut i luften och åstadkommer det karaktäristiska dumpljudet som många eftersträvar. Bilar med känsliga luftmassemätare kan få för fet blandning med öppen dump, vilket i sin tur kan leda till att katalysatorn går sönder. Även lambdasonden kan få skador.

Så börjar bli orolig ifall jag sätter i en sådan så kan mina prylar börja paja. Fast å andra sidan vet jag inte om min är så känslig. Hoppades på att någon annan kan svara på detta! smile

Finns ju olika dumpventiler, men jag vill ju(som det står ifrån Wiki) ha det där sköna dumpljudet smile

mvh


243 Inlägg
18 januari 2012
#2
skaffa en återcirkulerande dump eller en hybrid.
Senast redigerat av V40Lundberg (18 januari 2012)

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

1 938 Inlägg
18 januari 2012
#3
Mycke pengar för lite rör och slang tongue

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
18 januari 2012
#4
Dumpen ger dig egentligen inget annat än problem. Du vinner ingenting på att byta den mer än ett fräckt ljud. Är du beredd på att ev. behöva byta ut någon del som går sönder så är det bara till att köpa. Köper du en återcirkulerande dump i kombination med ett sportluftfilter minimerar du risken att någonting ska gå sönder, och det låter fortfarande relativt mycket.

Det brukar oftast fungera bra, men man kan ju ha otur smile
Senast redigerat av F4S4N (18 januari 2012)

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
18 januari 2012
#5
Glesmark skrev:
Mycke pengar för lite rör och slang tongue

Kan hålla med dig där. Det finns ju ingen konkurrens heller så priset lär ju inte sjunka. Dock ser det ju väldigt välarbetat ut smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Pim_Pim
18 januari 2012
#6
Hybrid ska du ha, annars får de va big_smile

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
18 januari 2012
#7
Pim_Pim skrev:
Hybrid ska du ha, annars får de va big_smile

En hybrid-ventil släpper ju fortfarande ut luft. Den gör egentligen bara mindre skada än vad en helt atmosfärisk gör.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

1 938 Inlägg
18 januari 2012
#8
F4S4N skrev:
Glesmark skrev:
Mycke pengar för lite rör och slang tongue

Kan hålla med dig där. Det finns ju ingen konkurrens heller så priset lär ju inte sjunka. Dock ser det ju väldigt välarbetat ut smile

Välarbetat och välarbetat, det är ju bara lite rör körda i en rörmaskin, sen polerat upp dom.

Men fattar inte varför dom har en skarv på det långa röret, skulle ju lika väl kunna va ett helt rör, hur tänkte dom där liksom.smile

Pim_Pim
18 januari 2012
#9
F4S4N skrev:
Pim_Pim skrev:
Hybrid ska du ha, annars får de va big_smile

En hybrid-ventil släpper ju fortfarande ut luft. Den gör egentligen bara mindre skada än vad en helt atmosfärisk gör.

Jo det har du ju visserligen rätt i, men jag vet om väldigt många som har kört med hybrid ventiler i många år och ingenting har gått sönder utav det..och har själv aldrig varit med om att någon lmm har gått sönder pga en hybrid dump.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
18 januari 2012
#10
Pim_Pim skrev:
F4S4N skrev:
Pim_Pim skrev:
Hybrid ska du ha, annars får de va big_smile

En hybrid-ventil släpper ju fortfarande ut luft. Den gör egentligen bara mindre skada än vad en helt atmosfärisk gör.

Jo det har du ju visserligen rätt i, men jag vet om väldigt många som har kört med hybrid ventiler i många år och ingenting har gått sönder utav det..och har själv aldrig varit med om att någon lmm har gått sönder pga en hybrid dump.

Jo jag har faktiskt aldrig hört någon som haft problem med att saker gått sönder. Bara att bilen uppträtt lite annorlunda tongue

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

186 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
#11
Jag eftersträvar ju ett pysljud. När bilen var påställd i somras köpte jag ett universal sportluftsfilter ifrån Biltema, men det lilla pysljudet hör jag endast ifall jag har öppen huv eller när jag kör så hör jag det i bilen. Man hör det knappt utåt så att säga smile

F4S4N skrev:
Dumpen ger dig egentligen inget annat än problem. Du vinner ingenting på att byta den mer än ett fräckt ljud. Är du beredd på att ev. behöva byta ut någon del som går sönder så är det bara till att köpa. Köper du en återcirkulerande dump i kombination med ett sportluftfilter minimerar du risken att någonting ska gå sönder, och det låter fortfarande relativt mycket.

Det brukar oftast fungera bra, men man kan ju ha otur smile

Jag vill inte förstöra något på bilen, ifall det är oundvikligt vill jag absolut inte ha någon dump.

Den återcirkulerande dumpen, utger den något pysljud? Eftersom den som sagt, återcirkulerar ljudet, då kommer det ju inget utåt? Så isåfall i kombination med sportluftsfilter som du säger får de bli isåfall smile


493 Inlägg
19 januari 2012
#12
Du kan få en återcirkulerande dump att låta högre än många av de atmosfäriska som på marknaden smile Lite beroende på laddtryck osv då förstås! Jag kör "forge style" återcirk, låter riktigt fint i kombination med lite andra mods

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

12 086 Inlägg
19 januari 2012
#13
För att förtydliga är det väl så att vid dumpögonblicket flödar luften förbi luftmassemätaren mycket fortare än motorn gör av med den, eftersom du pyser ut direkt efter. Detta lurar motorn att tro att den ska fetta på. Det är alltså inte hela tiden.

Det enda en hybriddump gör är att den lurar mindre, sen är ju frågan vart gränsen går. Dels ska motorn gå så fett att den inte hinner förbränna allt fullständigt och sen är ju frågan hur lång tid det tar att bryta ner katalysatorn.

Teorin säger att det är en dålig ide, hur praktiken ser ut har jag dålig koll på, undrar om någon här vet det?

En vän till mig hade en Saab 9000 med standard dump och öppet luftfilter, den flåsa på som fan när man "dumpa", men det krävs högre laddtryck.

Hur en återcirkulerande dump skulle kunna låta högre än en öppen har jag svårt att förstå? En öppen dump har all plats i värden att ha trattar och diverse ljudförstärkare rakt ut i luften medans en återcirkulerande ljuder ut i ett rör och sen genom ett filter?

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
19 januari 2012
#14
En återcirkulerande dump låter egentligen ingenting så länge bilen för övrigt är original. Kör du däremot med sportfilter så låter ju dumpljudet ut genom detta. Aldrig lika högt som en helt öppen ventil, men ofta inte jättelångt ifrån.

Vill du ha mycket ljud så köp ett vettigt filter. T.ex AEM Dryflow. Kör själv med det och det låter mycket även utan dump. Dessutom oljefritt och grymt enkelt att rengöra. Köp sedan en återcirkulerande dump. Har du pengar så köp JBR-kittet som finns anpassat till S60.

Vill du fuska till det lite så köp bara AEM-filtret. Plocka sedan bort den svarta filten som sitter under huven. Den fyller ingen mer funktion än att dämpa motorljud. Detta kör jag med för tillfället och det låter högt, utan dump!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

493 Inlägg
19 januari 2012
#15
F4S4N skrev:
En återcirkulerande dump låter egentligen ingenting så länge bilen för övrigt är original. Kör du däremot med sportfilter så låter ju dumpljudet ut genom detta. Aldrig lika högt som en helt öppen ventil, men ofta inte jättelångt ifrån.

Det beror ganska mycket på vilken dump man använder... Min återcirkulerande låter mycket högre med orginalladd än vad en kompis öppna gjorde på samma ladd...

Men som du skrev med ljuddämpningsmattan under huven, dessa brukar dämpa dumpljudet ganska rejält så bort med den smile

Sen har det lite att göra med vad man har för sugrör till turbon osv. Jag tröck på ett grövre än orginal, det gjorde grym skillnad!

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

186 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
#16
F4S4N skrev:
En återcirkulerande dump låter egentligen ingenting så länge bilen för övrigt är original. Kör du däremot med sportfilter så låter ju dumpljudet ut genom detta. Aldrig lika högt som en helt öppen ventil, men ofta inte jättelångt ifrån.

Vill du ha mycket ljud så köp ett vettigt filter. T.ex AEM Dryflow. Kör själv med det och det låter mycket även utan dump. Dessutom oljefritt och grymt enkelt att rengöra. Köp sedan en återcirkulerande dump. Har du pengar så köp JBR-kittet som finns anpassat till S60.

Vill du fuska till det lite så köp bara AEM-filtret. Plocka sedan bort den svarta filten som sitter under huven. Den fyller ingen mer funktion än att dämpa motorljud. Detta kör jag med för tillfället och det låter högt, utan dump!

Ska nog köra på den idén! Pengar är inga större problem, det är bara det att jag vill ha bra grejer så man inte köper nått skit som går sönder efter ett litet tag. Lägger hellre 3 gånger pengarna på en riktig än en som inte håller bra.

Jag har kollat lite på öppna JR-filter. Ska jag ha denna i kombination med en återcirkulerande dump tycker du? smile

mvh


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
21 januari 2012
#17
Jottix skrev:
Ska nog köra på den idén! Pengar är inga större problem, det är bara det att jag vill ha bra grejer så man inte köper nått skit som går sönder efter ett litet tag. Lägger hellre 3 gånger pengarna på en riktig än en som inte håller bra.

Jag har kollat lite på öppna JR-filter. Ska jag ha denna i kombination med en återcirkulerande dump tycker du? smile

mvh

Jag kör med AEM och är grymt nöjd. Kör 9" varianten på min.

http://www.streetperformance.se/aem-dryflow-9-/42104-0

Tycker det är skönt att slippa olja filtret!

Se till att du får rätt mått på det bara!
Senast redigerat av F4S4N (21 januari 2012)

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

186 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
#18
F4S4N skrev:
Jottix skrev:
Ska nog köra på den idén! Pengar är inga större problem, det är bara det att jag vill ha bra grejer så man inte köper nått skit som går sönder efter ett litet tag. Lägger hellre 3 gånger pengarna på en riktig än en som inte håller bra.

Jag har kollat lite på öppna JR-filter. Ska jag ha denna i kombination med en återcirkulerande dump tycker du? smile

mvh

Jag kör med AEM och är grymt nöjd. Kör 9" varianten på min.

http://www.streetperformance.se/aem-dryflow-9-/42104-0

Tycker det är skönt att slippa olja filtret!

Se till att du får rätt mått på det bara!

Aah kan kolla på måtten! Men ska jag fortfarande köpa en dump tycker du? smile

mvh


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
22 januari 2012
#19
Jottix skrev:
Aah kan kolla på måtten! Men ska jag fortfarande köpa en dump tycker du? smile

mvh

Det gör du som du vill. Jag kommer antagligen montera en JBR K25 på min S60 nu till våren. Får se om det blir bra. Är mest ute efter att ha något att pilla med, så för min del gör det inte så mycket om det skulle hända något lol

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

danielbrorsson
23 januari 2012
#20
Jag rekommenderar ett 9" AEM

Sen skrev du "Pengar är inga större problem, det är bara det att jag vill ha bra grejer så man inte köper nått skit som går sönder efter ett litet tag. Lägger hellre 3 gånger pengarna på en riktig än en som inte håller bra."

- Tänker du i dom banorna skulle jag rekommendera dig att skita i dumpventil och köpa ett luftfilterkit från Autotech, kostar "bara" 5 lök. Då snackar vi bra grejer. Kolla in salle1 här på garaget, http://www.garaget.org/?car=185341&image=2343285

danielbrorsson


Sök