3477
Sök

Volvo 940 går kasst

9 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
Tjena!
Har en 940 -91 icke turbo som går väldigt dåligt. Redan från första dagen då jag köpte bilen så lyste lambda lampan i instrumentpanelen. Förra ägaren sa att den hade lyst ett tag.

Nu till d konstiga, förut så gick den dåligt på höga varv. Den blev som kraftlös efter 3-4tusen varv, men den gick ändå att köra. Sen igår så flög några säkringa till tex stjärtvärme,helljus på högersida och några lampor i instr.
Snabbt å gjort så bytte jag bara ut dem som hade brunnit. Vid uppstart av bilen  funkade allt igen, men Lambda-lampan slutade lysa?? Och inte nog me d så gick fan biln ännu sämmre. Går ojämt på tomgången, varvar absolut inte mer än 2-3 tusen varv, kör man på låga varv så orkar den knappt (1500).

Vore tacksam om någon har kanske haft något liknande fel eller vet mer än jag.

Tallrot, raka rör!

192 Inlägg
24 januari 2012
jag skulle någ ha kollat om lambdasonden är hel. är den trasig så kan det bli helt galet. sen skulle jag någ ha kollat läckage från insugsidan och slangar runt omkring. kollat några felkoder?

9 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
Bytte lambdasonden idag (Gav ingen skillnad)..
Det andra med läckage från insugsidan lät troligt, ska ta å kolla upp det imorgon!

Tallrot, raka rör!

192 Inlägg
25 januari 2012
Pattey skrev:
Bytte lambdasonden idag (Gav ingen skillnad)..
Det andra med läckage från insugsidan lät troligt, ska ta å kolla upp det imorgon!

gör så smile sen skulle jag någ passa på och kolla hur tänd stiften ser ut. brukar säga en hel del hur motorn mår.

det där med att du har konstig tomgång kan ju bero på många saker. läckage. tomgångsmotorn som har hängt sig.

dåliga stift, rotor. tändfördelare. så vanlig service skulle göra nåt om du inte redan har gjort det. annars så kan det vara så att drevet innan för remskivan som kan ha gått sönder. då kan de bli att kamremmen hoppar någon kugg fel. men de är inte så vanligt att de händer.

1 915 Inlägg
25 januari 2012
kolla felkoder om du inte redan gjort det.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

95 Inlägg
26 januari 2012
Kolla Luftmassemätarn wink  lambdasonden ska man kunna köra utan ändå

9 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
tyvärr så hitta vi felet, toppackningen.. -.-

Tallrot, raka rör!

Sök