3829
Sök

Hur mycket kan man trimma en bil?

241 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
#1
Hejsan.


Jag äger en Saab 93 och som orginal har 200 hk. Men jag ska till sommaren mest troligt steg tre trimma bilen så den får kring 275 hk, och därefter också kanske ha in en turbo så han får kring 300 hästar(vilket är målet).
Men går denna bil igenom besiktningen då? Och hur är det med försäkrningsbolag med mera? Blir det svårt att besikta bilen?

Är detta lagligt? Hört att man får öka med 20% utan att göra några ändringar.

Saab forever wolf in sheeps clothing

7 394 Inlägg
24 januari 2012
#2
nej det är aldrig lagligt att gå in i bilens programvara,, OM försäkringsbolaget får reda på det KAN de vägra betala ut försäkring,,,, men inget av det är direkt troligt,, men hoppas du har lite äldre bil så inte bes kan läsa av den wink då blir det värre med bes wink


241 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
#3
granadadr skrev:
nej det är aldrig lagligt att gå in i bilens programvara,, OM försäkringsbolaget får reda på det KAN de vägra betala ut försäkring,,,, men inget av det är direkt troligt,, men hoppas du har lite äldre bil så inte bes kan läsa av den wink då blir det värre med bes wink

Jag har ju en 99:a. Men jag vet att många använder  trimmade bilar och har dem som vanliga bilar, samt går igenom besiktningen utan problem. Så borde väll inte vara någon större fara? Bara här på Garaget så finns ju flertalet som använder extremt trimmade bilar och kör på gatorna.
Senast redigerat av Iggge (24 januari 2012)

Saab forever wolf in sheeps clothing

7 394 Inlägg
24 januari 2012
#4
joo absolut,, det gör jag med,, men på NYARE bilar går de in å kollar felkoder å dyl,, vet inte vilken årsmod brytet är wink tyvärr


43 Inlägg
24 januari 2012
#5
Blir inga problem att besikta den tror gränsen går på 10% effektökning om inte bilen är helbilsgodkänd tror din är det då får man inte ändra något tror din är helbilsgodkänd dock så är det en annan femma om dom märker det troligtvis inte sedan tror jag alla saab 9-3 såldes med turbo är förmodligen en garret t25 den kan man få ut 300 utav om inte annat ganska nära iaf annars har su aero snurran du kan byta till en mitsubishi td04-15h tror jag den heter den kan man få ut ca 330-340 finns säkert folk som fått ut mer sorry för dåligt med punkter och stavfel skriver ifrån mobilen


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
24 januari 2012
#6
Du FÅR inte ändra något alls på motorn.
Sen får och vad man gör är ofta två olika saker...

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

40 Inlägg
24 januari 2012
#7
Har aldrig haft nåt problem med min 99:a i alla fall. Är 300+ i den och har gått igenom 3 gånger sen den trimmades utan problem. Är väl ingen garanti men jag skulle inte oroa mig.

241 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
#8
Ja, Jag tror inte heller det är något problem. Dem som chippar bilarna talar ju också om det som att det inte är någon fara alls. Mena jag kommer nog bara ha in ett steg tre i bilen(har ju redan steg ett)

Saab forever wolf in sheeps clothing

7 394 Inlägg
24 januari 2012
#9
Iggge skrev:
Ja, Jag tror inte heller det är något problem. Dem som chippar bilarna talar ju också om det som att det inte är någon fara alls. Mena jag kommer nog bara ha in ett steg tre i bilen(har ju redan steg ett)

tyvärr är alla 99or helbilsgodkända,, men OM inget syns av trimmet så borde det ju inte vara några problem wink
för är det större ic, stor turbo å annat grenrör då får man problem


241 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
#10
granadadr skrev:
Iggge skrev:
Ja, Jag tror inte heller det är något problem. Dem som chippar bilarna talar ju också om det som att det inte är någon fara alls. Mena jag kommer nog bara ha in ett steg tre i bilen(har ju redan steg ett)

tyvärr är alla 99or helbilsgodkända,, men OM inget syns av trimmet så borde det ju inte vara några problem wink
för är det större ic, stor turbo å annat grenrör då får man problem

Open Air kitt(http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 … f-965.html) samt att jag ska installera steg tre från Nordctuning.
Läst runt ganska mycket på internet och insett att det är ju verkligen sjukt detta. Om en bil är helbilsgodkända får man knappt byta fälgar, Man måste ha E godkända däck, Man får inte ändra bilens utseende(tex sänkning eller nytt kjolpaket eller vinge med mera)

Detta är det som ska in.

http://www.nordictuning.com/main.php?tu … sub_page=3

Kolla på steg tre.
Senast redigerat av Iggge (24 januari 2012)

Saab forever wolf in sheeps clothing

40 Inlägg
24 januari 2012
#11
Jag har större ic och turbo, samt 3 tums system och jag som som sagt aldrig haft några problem iaf så kör hårt!
Senast redigerat av Jock (24 januari 2012)

241 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
#12
Jock skrev:
Jag har större ic och turbo, samt 3 tums system och jag som som sagt aldrig haft några problem iaf så kör hårt!

Jo tack det ska jag. Jag kommer köra på med steg tre i alla fall tror knappast jag kommer få några problem.

Saab forever wolf in sheeps clothing

612 Inlägg
24 januari 2012
#13
1975 är sista årsmodellen som man får ändra något alls som kan påverka avgasreningen, efter det är alla motorer avgascertifierade i originalutförandet och det får inte ändras. Och även bilar före 1975 behöver registreringsbesiktas efter trimning.

Vad som är lagligt och vad som har turen att passera besiktningen omärkt är helt olika saker...

241 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
#14
G-sson skrev:
1975 är sista årsmodellen som man får ändra något alls som kan påverka avgasreningen, efter det är alla motorer avgascertifierade i originalutförandet och det får inte ändras. Och även bilar före 1975 behöver registreringsbesiktas efter trimning.

Vad som är lagligt och vad som har turen att passera besiktningen omärkt är helt olika saker...

Jag har faktiskt aldrig hört någon som inte gått igenom hos bilprovningen efter en effektökning.

Saab forever wolf in sheeps clothing

1 168 Inlägg
24 januari 2012
#15
Jag har chippat min bil till steg 1, det är det sista jag kommer oroa mig över på besiktning.
Jag hade laddtrycksmätare, öppet filter och pysventil på den vita 940in över besiktning. Går inte och missa en aningens effektökning.
Oroa dej inte. Är du orolig ändå? Sätt i org. boxen över besiktning då.


7 394 Inlägg
24 januari 2012
#16
Iggge skrev:
G-sson skrev:
1975 är sista årsmodellen som man får ändra något alls som kan påverka avgasreningen, efter det är alla motorer avgascertifierade i originalutförandet och det får inte ändras. Och även bilar före 1975 behöver registreringsbesiktas efter trimning.

Vad som är lagligt och vad som har turen att passera besiktningen omärkt är helt olika saker...

Jag har faktiskt aldrig hört någon som inte gått igenom hos bilprovningen efter en effektökning.

har tyvärr jag,, men BORDE inte vara problem,, när jag säger att du KAN få problem så KAN du,, men borde inte det wink


537 Inlägg
24 januari 2012
#17
sfro.com kan man läsa mkt om bilar och besiktning, bland annat om tilllåten effektökning, om avgaskrav och annat nyttigt smile


7 394 Inlägg
24 januari 2012
#18
ett ex jag ska turbokonvetera min granada 2,8,, till 2,9 Turbo,, ska bes med ic å allt utom just turbon,, så meo kan alla normala människor se att där ska det vara en Turbo wink jag KAN få bekymmer,, men borde inte få det wink


241 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
#19
Jag kommer ju ändå ha in steg tre. Mena att steg tre chippa en bil är ju inte precis något som syns och hörs vidare mycket:)

Saab forever wolf in sheeps clothing

KHRacing
24 januari 2012
#20
10% vridökning
20% effektökning är det rätta siffrorna


Sök