Whats up alihopa?
Idag har det hänt lite mer på golfen och denna update handlar om:
-Portning utav grenrör
-montering utav grenrör
-montering utav insug
-montering utav varmluftsinsuget till luftburken
-montering utav Toppen
-montering utav ventilkåpan
-tvätt samt montering utav tändstift.
Då börjar vi med det första helt enkelt, jag kommer säkert få någon som säger att det var onödigt att porta original grenröret men, jag kände helt enkelt för att göra det, Är på jakt efter ett begagnat extraktorgrenrör, och har vart nära på att köpa två stycken som låg för 400kr styck
fan också ! Säg till ifall ni har för jag köper ert jättejärna ! (8V GTI Extraktor)
Det blev klart ett lyft jämsides med original storleken och, man får ju hoppas att man får finare och starkare avgasflöde pga av detta då det såg helt löjligt ut innan, dock glömde jag få med bild på hur det såg ut före ingreppet
Efter det tog jag och borstade rent pinnbultarna till grenröret
Före
Efter, fint skall det vara och nya hög temperaturs muttrar skall dit.
Sen var det dags för nästa steg...och det var här jag klantade till mig lite, satte dit insuget innan grenröret, så gör om och gör rätt !
Bort med insuget och i med grenröret och nya bultar
Nya rost fria muttrar
Sen åkte varmluftsskölden på men nya rostfria bultar och koppar muttrar
Vi hade ett par andra tändstift liggandes i vår lilla verkstad som vi sparat, men tydligen var det fel här också
den lilla skruvhatten var fast inte en sådan modell där man kan skruva bort dem så blev bara onödigt dubbeljobb...återigen inte lätt att vara helt klok i huvudet kl 02:00 på kvällen
Bränna
Borsta + sedan spruta brake cleaner en sista runda och blåsa med tryckluft och vipps
Aja gör om och gör rätt...återigen, fast då med dessa tändstift som satt i och byttes för ungefär 100km sedan...kommer att köpa nya men vill fräscha till dem inför nystarten utav bilen, ser ännu finare ut nu
Placerade dit topplockspackningen , lyfte upp toppen och började momentdra bultarna enligt vw specifikation
Dit med stänkskölden
Placerade försiktigt in dem nya packningarna
Och sist men inte minst, Ventilkåpan med nya låsmuttrar, men även lite kringhörande delar som ni kan se
Jag hoppas att ni tyckte att denna uppdateringen var rolig att läsa!
Nästa uppdatering kommer troligtvis att handla om...jag vet faktiskt inte vad jag vill göra här näst, kanske tar en liten paus ifrån motordelen och hoppar över till något annat.
Aja nog om det, jag önskar er en trevlig läsning och kommtera är ni snälla
!
Frid och fröjd!
/Venhar