Tja Allihopa Kände att det var dags för ett nytt projekt. Denna gång blir det inte någon mer familjebil utan jag och min tvillingbror har nu investerat i en väldigt fin och välvårdad Golf MK2 1.8 GL utav 91:års modell som gått... Visa mer
lite genomslag, kommer dock knappt göra någon skillnad o ta bort dem, om inte sämre komfort
Endast monterat dit fjäderbenet och sänkt ner bilen, börjar se bra ut men styrleden tar i länkarmen börjar bli lite spagetti med
Lite fix med rambalken och jag kan sänka den allra sista centimetern
Fettar in fjäderbenen
Nedsänkt
Lite luft i frambälgarna och trycktestar, inga läckor här framme iaf :thumbup:
Brorsan samt kusinen, tätade samt fixade i ordning blästerskåpet så resten av småsakerna kan blästras samt lackas :thumbup:
Här ser ni slangdragningen, allt drogs på insidan, då slangarna var såpass små i diameter (6mm id, 8mm od), till den främre drog vi längs med sidan utav bilen och till dem bakre så drogs det via lockat till bensinpumpen.
Där skall det nya batteriet husera (Optima Yellowtop 55ah)
Trägolv samt tank monterad tillskuren samt färdigmonterat
Och inne i bilen såklart, blev svinbra! Vet dock inte om den skall lackas i samma färg som bilen eller behålla det i svart :?:
Lite mer bilder på framvagnen, och vad som behöver notchas.
Fick på bakbreddare med, lite mer trimmande utav innerkanten så sitter dem still där sen, funderar dock på liiiiiiiiite mer camber i bak, och miiindre fram. Jag skall ju ändå korrigera toen med en bricka ovanför shimsen sen. jag vill inte gå igenom 6st bakdäck denna sommarn
Ställde trycken innan vi gick hem en morgon (ja morgon), blev ett 19h pass i fredags
Dagen därpå stog det på samma ställe :thumbup: :clap:
Skulle egentligen köpt ett nytt batteri, men gav Facebook en chans i billjudsgruppperna, 10 minuter senare så hade man ett batteri i nyskick!!! 400kr kostade det mig och 15 minuter bort dessutom !
Volt testade batteriet :thumbup:
Hoppas jag hinner med Ralley Hybrid Fronten!
Lester Airvents och vita Hella blinkers monterade !
Hoppas ni gillar vad ni ser, hade verkligen önskat att ni kommenterade mer, jag vet att svartvita uppdateringar är tråkiga, men man väntar som sagt aldrig för länge för något gott :mrgreen:
ja med tanke på att det går att sänka mer, just nu tar bakaxeln i chassit, styrlederna tar i rambalken och länkarmarna tar även dem i. får jag ner den 1cm fram och 1cm bak efter modifikationerna så är jag supernöjd !
Först var det kapa breddarnas "innerkant" , hade liksom tagit bort det värsta och lämnade kvar ca 3mm, men det räckte inte. Nu är det slätt o fint som en fint valsad skärmkant :thumbup:
bakre breddarna
Främre breddarna
Blev aningen bättre baktill, hoppas limmet (sikaflex nya snabbtorkande rutlim) håller ihop det bara :think: annars får jag försöka lägga någon skittunn bricka för pyttelite mer camber.
Sen så grundades breddarna och speglarna sent på natten
Framrutorna monterade under tiden.
Kabelhärvorna är slimmade med Johns hjälp, vi fick bort en massa skit som jag ändå inte använder längre, nu skall det bara lödas ihop jordkablar sen skall det sleevas :thumbup:
Återigen en massa slipande
dem nya kamrems kåporna slipades med scotchbritade, blev preimade samt slipgrundade.
Tänkte egentligen göra detta efter att vi sprutspacklat motorutrymmet, men det kändes nästan bättre att göra det innan så man får det gjort, Började med att ta bort fästet som håller det högra motorfästet så vi har lättare att jobba runt om kring rambalken.
Vi började med att ta en 3" hålsåg, mätte ordentligt vart vi skulle borra och började borra som dårar.
Som efter behandling så kommer jag köra rost-preimer, och tröskelmassa på dessa bitarna, fördelen med tröskelmassa är att det är övermålningsbart med Kommer hålla bra mot rost samtidigt samtidigt som det blir stryktåligt
Det var allt för denna gång, tills nästa uppdatering så kommer Sprutspackel, Samt tröskelmassa vara klart
Vad säger dom på bilprovningen att man har kapat i rambenet
Grymt bygge och vilken energi du har tummen upp! Såg precis när du la upp tråden med dom senaste bilder då var dom dock inte svartvita.. tänkte skrivit något först men sedan såg ja att de va svartvita igen
Varför svartvita bilder?, Du har ju lagt upp 2 bilder på bilen med färg, 1 där den är grön och 1 där det är grått? Eller är det andra bilar? Fattar inget
Dags för lite uppdatering nu då ! Kände lite si och så över att uppdatera då oijoij skall lägga ner som sagt , men det finns ju folk som inte sett bilen men även dem som vill veta hur det har gått hittils :angel:
Säkte bilen i framkant, och såg direkt på framvagnen att saker bör göras om jag skall ha bilen snorlåg. (varning för känsliga tittare, ytrost på motorbalk som skall köpas ny, och spindlar som skall uppgraderas till g60 spindlar och bromsar såklart)
Där tog länkarmen i motorbalken (hittills, tog i på mer ställen ju mer jag pillade)
Fuskflippade styrlederna för att få en aning om det behöves notchas i rambalken
Höjdprogress
Började med att bonde meka för att se om det ens gjorde skillnad, tog fram stora släggan och ett don, slog ett par slag tills det sa stopp och hammaren fick för sig att misshandla mig :crazy: För er som träffade mig på elmia så hade jag en blåtira under ögat, det är förklaringen
Vann 5mm på det lilla :thumbup:
nästa problem!
inspekterade vad som behövde trimmas ner, slutade med att jag tog borg länkarmarna och hämtade harryn.
Efter det slipades dem, grundades och lackades i mattsvart igen Tog ingen bild på proceduren klockan var runt 05:30 den natten.
Dagen därpå var jag hos min goda vän Daniel Forssén, Som är CEO för Optimal Bilvård, Car Care Products AB, Angelwax Sverige , Ceramic Pro Sverige, Black Pearl Sverige samt andra diverse företag.
Hämtade mitt egna sponsorpaket med massa godsaker från Angelwax, men även ett annat som tog med mig till Builders Family, sen fick jag även ett litet extra paket som jag gjorde goodiebags utav och dela ut till folk som var intresserade utav att testa vad Angelwax har att erbjuda :thumbup: Otroligt tacksam att Daniel ställer upp och sponsrar min projektbil med produkter, stort tack f ör att jag även fick låna hans personliga maskiner :clap:
På vägen hem åkte vi snabbt över till Björn som äger DBakuten för att se ifall dem hade 50mm2 till batteriflytten i skuffen, slutade med en riktigt bra deal som jag är otroligt tacksam för med tanke på hur tight budgetmässigt det var innan elmia, ännu en trevlig vistelse denna dagen och det var dags att åka tillbaka till verkstan för att jobba vidare :thumbup:
Även lite demoprodukter från den utökade Enigma-serien som lottades ut till vinnarna (En Silica baserad Spray Detailer med tillhörande Schampo)
Blev en fin display i hatthyllan (skall fyllas på med mer såklart)
Klibba på bakrutan :thumbup:
Vid detta skede var det endast en vecka kvar tills bilen skulle stå på mässgolvet. Våra underbara vänner; John, Pontus, Markus, Anders, Jonas samt kusinerna Armend &gazmend var alla där och dygnade med oss sent om nätterna för att vi skulle bli klara med bilen, utan dem så skulle vi inte klarat oss i tid, och inte heller stått med bilen på elmia.
Det kommer bli en hel del demontering & blästring av allt som skulle lackas
Det enda viktiga är att komma ihåg hur allt skall sitta sen när man monterar ihop allt igen
Blästrat och redo för grund
remhjulen maskerades
Grundat samt färdiglackat
i väntan på att färgen skulle torka så drog vi strömkabeln
35mm2 vs 50mm2
Motorbalken fräschades upp med hammarlack
Sen fortsatte vi blästra, grunda, lacka samt montera delar
Insug borrades och gängades för att ta ta emot den nya förgasarfoten
Växellåda lackades
Generator monterades ihop
innan motorn skulle i i så satt vi och pillade med bromsrören, vi hade lite idéer men slutade med denna design vilket vart snyggt och stilrent :thumbup:
Några av gubbarna var en sväng bort till Feltema och köpte lite saker, bad dem hämta hem lite tändkabel och diverse, efter en massa om och men så fick vi äntligen tillverkat ett tändkabelset för småpengar i princip.
Kylarbalken samt främre motorsupportbalken fräschades upp
Motorn giftes ihop med växellådan
Äntligen hemma !
Några timmar därpå vart det misab som gällde, köpte BTR, mätare samt adapter till mätarn, även där fick man en rabatt efter ett gött tjöt om projektet med ägaren :thumbup:
Uppackat och dags för lite pizza innan vi fortsatte arbetet
lite nylackade delar round 1
tillverkade en gasvajer hållare då adaptern till förgasarn tog i g60 kåpan.
Fräschade upp slangarna
monterade dig slangarna och började sätta dit rostfria klämmor
Så ser hållarn ut (tror jag måste göra en av tjockare gods ?)
Round 2
och slutligen, det sista !
Ser redan skitbra ut med lackade g60kåpan !
Dubbelrelä från biltema kopplades till hel och halv-ljus, eliminerade en hel del kablar för oss då vi tog signalen från endast en sida (drog dit en egen strömmatning från batteriet ) och tejpade ihop allt snyggt o fint
när den biten var klar monterades alla slangklämmor
Borrade samt nitade in m6 gänginsatser (rostgrundades innan)
1 Dag kvar till Elmia ! Time for lego, but first, texturlacka basen till spegelkåporna
Nylackade legobitar som väntar på montering.
Fronten monterades ihop och kylarsupporten fräschades till, breddare limmade och nitade.
och en fin skylt på det !
Skärtorsdagen...aka PANIKTORSDAGEN !!!!!!!!!! Denna torsdagen vart som ni ser panikslagen, alla sprang runt som kycklingar utan hövven, men till slut så lyckades vi samla ihop nerverna och få ihop allt småpill, och det allra sista i inredning men även montering av kjolar. Medans vi arbetade hämtades biltransporten hos våran goda vän Lavdim från AutoMeca AB i Torslanda, och slutligen, efter all slit, ilska, glädje, sorg och sömnlöshet så vart bilen lastad på transportbilen, och fan vilken känsla ! Nu var det bara 4 timmar kvar ! Vi packade allt som skulle med till elmia och åkte med det samma.
Glada göbbar men jävligt trötta tvillingar, jag hade totalt dygnat i ca 40timmar, hunnit dricka endast två vaniljcolor samt en baguette vid detta laget, brorsan kom direkt från nattpasset i volvo men Anders som var mycket piggare än oss alla ställde upp och körde både fram och tillbaka till mässan :clap:
Vi kom fram till tvättplatsen och började tvätta bilen, vid tvätten användes Superior Schampo och Billbery till fälgarna, just då var det ca 2timmar kvar innan alla skulle hem.
Avlastad och klar att puttas in i A-hallen.
Väl inne så skulle bilen torkas på in och utsida, bilen skulle poleras, körde en singel stage correction med rupes 21:an, Angelwax Regenerate på Orange Americana trissa, bilen lackskyddades med Corona och toppas med desirable och QED. instrumentbräda torkades rent med AnGel, Skinnet gicks över snabbt med Heaven For Leather, Rutor torkades rent med Vision, all gummi samt plast dressades med Elixir och fälgbanorna fick sig en snabb vända med Alchemy och dääär var bilen klar !
Måste verkligen tacka Robin Hjertqvist som pratade med Väktarna och som gjorde att vi kunde stanna längre och göra klart hela bilen inför morgondagen.
Lite filmklipp att njuta utav :thumbup:
Walkaround
Vart vi stod i A-hallen
Airdown
Första dagen var relativt lugn och avslutades med käk på Bada Bing Burger, maten vart perfekt! Riktigt gött avslut på dagen må jag säga :clap:
På lördag bestämde vi att öppna huven, var väl inte så mycket att skämmas för egentligen som vi trodde, man ser ju iaf helheten.
Även dem små listerna hamnade på plats.
En överblick av Angelwax sortimentet
Lite variation
Sedan Fick vi besök av Barry Li som vi även hade träffat Kvällen innan när vi var ute på innerstan :wave: Riktigt duktig på det han gör ! Helt ofattbart duktig ! Roligt att träffa på ännu fler Göteborgare !
Sista dagen vart lika lugn som fredagen skulle jag säga, och var i stort sätt den dagen som jag hann gå runt och se allt, då hade vi även kusinerna på besök som även hade tagit med sig transportbilen. Mot dagens avslut så var det dags för prisutdelning, precis innan dess så stannade jag förbi Dekaltrim och frågade ifall folien jag ville ha hade kommit in, då beställdes mina nya OZ-Loggor i guldchhrome som dem skulle plottra ut åt mig. Väl där nere så började nervositeten komma fram, men det släppte efter ett tag, efter att alla prisutdelarna för A-hallen hade ropats upp så kände man sig varken besviken eller ledsen för att man inte vunnit pris i någonting, så jag började gå tillbaka, jag var påväg upp till dekaltrim igen då jag hade fått sms om att dekalerna var färdiga för avhämtning när jag drogs tillbaka av kusinen. Just precis då hade dem börjat ropa upp Best in Stance By OijOij Vinnarna. Hur som helst, pirrig som fan, och nervositeten var tillbaka i full kraft, varken 3:e eller 2:a vinnarna var mitt namn och att nästa skulle vara mitt gick inte ens att tänka på. Plötsligt hörde jag bara Golf , mitt Namn och jubel runt omkring mig. Det slog mig inte att jag riktigt hade vunnit förrns kusinerna började putta bort mig, däremot hade jag känt mig för djävlig om jag själv gick dit upp så jag drog upp min tvillingbrorsan som är minst lika delaktig som jag i projektet och det ångrar jag inte en sekund att jag gjorde. Att bara få känna den glädjen var fantastiskt. Stort grattis återigen till DIck & Erik :clap:
Bilsport Performance och Custom Motor Show 2017 slutade som sagt med ett Första pris I Best Stance by OijOij, och det är vi sjukt tacksamma och glada för :thumbup: :wave:
Sen var det dags at få upp bilen på släpet igen och lämna området.
Väl på andra sidan så pratade vi ihop oss om vad vi hade tänk göra resten utav dagen, eftersom vi alla vart hungriga så åkte vi återigen bort till Bada Bing Burgers, vilket passade bra att parkera transportbilen utanför.
Efter maten var det dags att åka hem igen, vädret klarnade upp och solnedgången var vackrare än någonsin !
Äntligen tillbaka i garaget ! Och tog ett par snabba bilder innan det var dags att åka hem o sova !
Dekalerna kommer nog bli pricken över i:et
Efter lite letande så hittade vi startmotorn :shh:
Och kabel mellan generator och startmotor tillverkades
Ville bara uppdatera folket lite, har haft problem med att få till customkylare, så jag skiter i den idén just nu och kör på ett Golf mk1 GTI kyl med inbyggt expansionskärl istället det skulle kommit igår men jag får väl vänta tills på mondag hoppas jag. Förövrigt så väntar jag på ännu mer delar till bilen och lite extra saker jag vill byta innan jag kör med bilen ute på vägarna igen, mest för att slippa stå och göra det sen (Y)
Deadline med att få den körklar är innan Bugrun 7-10 Juni, Jag har som mål att ställa ut bilen både lördag & Söndag så se till att vara där vettja
Här kommer det lite bilder brorsan tog på elmia, samt ett par garagebilder från dagsläget )
Lite bilder från bilen naturliga habitat
Flippat rätt på styrlederna = mindre low plus inte hel sänkt bak, flipkits skall beställas, men funderar ärligt talat på att notcha rambalken istället, fasten man kör med spindelleds-spacers så kan man få bumpsteer ändå.
Whats up! jag hade egentligen tänkt att jag skulle gjort en 2017 Sommar uppdatering med allt som hänt under bilsäsongen. Men det har vart så jäkla dött här
Om intresset finns så skall jag fortsätta uppdatera, det kommer att hända mycket saker nu på sen-vintern mot hösten till elmia !
Det skall kläs med alacantra, brädan skall bli beige,framstolarna kommer bli som nya, beige matta är köpt, sen blir de t SQ-ljudbygge med en lokal sponsor som hakar på, Airlift 3P med hardline-bygge (kopparrör) i skuffen tillsammans med ljudbygget och massa lull lull.
Är detta något ni vill se så skulle jag vilja ha lite feedback och kommentarer i bygget ! Vill ni se mina senaste bilder från träffar så finns det i galleriet där jag även har hamnat på framsidan för andra gången med bilen !
ja med tanke på att det går att sänka mer, just nu tar bakaxeln i chassit, styrlederna tar i rambalken och länkarmarna tar även dem i. får jag ner den 1cm fram och 1cm bak efter modifikationerna så är jag supernöjd !
Hur gjorde du med styrlederna så dom inte tar i rambalken och hur ändra du på länkarmarna?