3272
Sök

Är det någon som pluggar till C-körkort??Eller någon som har nyligen tagit c-kort?

2 266 Inlägg
28 januari 2012
#21
Brains skrev:
PMPerformance skrev:
Jag tog mitt året innan de vart krav på YKB men jag kommer bli tvungen att ta de snart iallafall. Finns ju dom som tar de för att kunna köpa en C-reggat fordon men inte köra yrkesmässigt

Inom 5 år så måste du ha gått 5st delkurser bara wink

Härligt knappt nån stress alls. Få se va chefen säger haha

svetsdiff !!!

7 277 Inlägg
28 januari 2012
#22
PMPerformance skrev:
Brains skrev:
PMPerformance skrev:
Jag tog mitt året innan de vart krav på YKB men jag kommer bli tvungen att ta de snart iallafall. Finns ju dom som tar de för att kunna köpa en C-reggat fordon men inte köra yrkesmässigt

Inom 5 år så måste du ha gått 5st delkurser bara wink

Härligt knappt nån stress alls. Få se va chefen säger haha

Eller ja nu är det väl 4 år, haha!


* Voff voff *
10 702 Inlägg
28 januari 2012
#23
Brains skrev:
PMPerformance skrev:
Jag tog mitt året innan de vart krav på YKB men jag kommer bli tvungen att ta de snart iallafall. Finns ju dom som tar de för att kunna köpa en C-reggat fordon men inte köra yrkesmässigt

Inom 5 år så måste du ha gått 5st delkurser bara wink

Njae... Det är väl en kurs, 7 år (2016 för lastbil och 2015 för buss) efter att lagen trädde i kraft, och den är på 35 timmar. Förutsatt att man tog kortet innan lagen trädde i kraft.

http://www.yrkestrafiken.se/Transportsa … kompetens/

http://www.yrkestrafiken.se/Transportsa … ttigheter/

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (28 januari 2012)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Trucker
1 220 Inlägg
28 januari 2012
#24
ja skulle råda dig å skriva in dig på en körskola som har tung trafik för teorin + tung teori och typ 5 körlektioner kosta typ 5k så lätt värt de för de är körningen som är dyr men ganska lätt å bara köra lastbil :-) och som nån annan sa är i princip bara B teori typ 95% sen några lastbils frågor i vv prov

Vissa är bara bättre än andra!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
28 januari 2012
#25
Brådhis skrev:
Brains skrev:
PMPerformance skrev:
Jag tog mitt året innan de vart krav på YKB men jag kommer bli tvungen att ta de snart iallafall. Finns ju dom som tar de för att kunna köpa en C-reggat fordon men inte köra yrkesmässigt

Inom 5 år så måste du ha gått 5st delkurser bara wink

Njae... Det är väl en kurs, 7 år (2016 för lastbil och 2015 för buss) efter att lagen trädde i kraft, och den är på 35 timmar. Förutsatt att man tog kortet innan lagen trädde i kraft.

http://www.yrkestrafiken.se/Transportsa … kompetens/

http://www.yrkestrafiken.se/Transportsa … ttigheter/

//Brådhis

nope är 5 delar av YKB som ska göras på 35 timmar . de flesta åkerier kör 1 dag om året tills 2016. så alla har sin YKB när hävdvunnen rätt går ut.
samma gäller oss andra som har YKB nu tog min förra året den går ut 2016 den med

heltvärdelös kurs förutom livräddnings delen kan va bra och kunna. men de andra delarna där man mer lr mindre ska kunna driva ett åkeri sj helt värdelöst förutsatt man inte är egen åkare


Lastbilschaufför
123 Inlägg
29 januari 2012
#26
När jag tog hela alltet, YKB, C-CE, hjullastare, fordonsmonteradkran, ADR, truck och säkerhet på väg gick de på 56k för 3 år sen. Visserligen var det en VUX utbildning men då fick jag allt på en gång.


* Voff voff *
10 702 Inlägg
29 januari 2012
#27
MrEricsson skrev:
Brådhis skrev:
Brains skrev:

Inom 5 år så måste du ha gått 5st delkurser bara wink

Njae... Det är väl en kurs, 7 år (2016 för lastbil och 2015 för buss) efter att lagen trädde i kraft, och den är på 35 timmar. Förutsatt att man tog kortet innan lagen trädde i kraft.

http://www.yrkestrafiken.se/Transportsa … kompetens/

http://www.yrkestrafiken.se/Transportsa … ttigheter/

//Brådhis

nope är 5 delar av YKB som ska göras på 35 timmar . de flesta åkerier kör 1 dag om året tills 2016. så alla har sin YKB när hävdvunnen rätt går ut.
samma gäller oss andra som har YKB nu tog min förra året den går ut 2016 den med

heltvärdelös kurs förutom livräddnings delen kan va bra och kunna. men de andra delarna där man mer lr mindre ska kunna driva ett åkeri sj helt värdelöst förutsatt man inte är egen åkare

Jaså? Detta har jag inte hört ett ljud om? Godkänner alltså Transportstyrelsen detta? Vilka utbildar på det här viset? Länk? Priser?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 277 Inlägg
29 januari 2012
#28
Brådhis skrev:
MrEricsson skrev:
Brådhis skrev:

Njae... Det är väl en kurs, 7 år (2016 för lastbil och 2015 för buss) efter att lagen trädde i kraft, och den är på 35 timmar. Förutsatt att man tog kortet innan lagen trädde i kraft.

http://www.yrkestrafiken.se/Transportsa … kompetens/

http://www.yrkestrafiken.se/Transportsa … ttigheter/

//Brådhis

nope är 5 delar av YKB som ska göras på 35 timmar . de flesta åkerier kör 1 dag om året tills 2016. så alla har sin YKB när hävdvunnen rätt går ut.
samma gäller oss andra som har YKB nu tog min förra året den går ut 2016 den med

heltvärdelös kurs förutom livräddnings delen kan va bra och kunna. men de andra delarna där man mer lr mindre ska kunna driva ett åkeri sj helt värdelöst förutsatt man inte är egen åkare

Jaså? Detta har jag inte hört ett ljud om? Godkänner alltså Transportstyrelsen detta? Vilka utbildar på det här viset? Länk? Priser?

//Brådhis

Alla jag känner utbildas på detta vis. 5 kurser med 1 kurs/dag.


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
29 januari 2012
#29
Brådhis skrev:
MrEricsson skrev:
Brådhis skrev:

Njae... Det är väl en kurs, 7 år (2016 för lastbil och 2015 för buss) efter att lagen trädde i kraft, och den är på 35 timmar. Förutsatt att man tog kortet innan lagen trädde i kraft.

http://www.yrkestrafiken.se/Transportsa … kompetens/

http://www.yrkestrafiken.se/Transportsa … ttigheter/

//Brådhis

nope är 5 delar av YKB som ska göras på 35 timmar . de flesta åkerier kör 1 dag om året tills 2016. så alla har sin YKB när hävdvunnen rätt går ut.
samma gäller oss andra som har YKB nu tog min förra året den går ut 2016 den med

heltvärdelös kurs förutom livräddnings delen kan va bra och kunna. men de andra delarna där man mer lr mindre ska kunna driva ett åkeri sj helt värdelöst förutsatt man inte är egen åkare

Jaså? Detta har jag inte hört ett ljud om? Godkänner alltså Transportstyrelsen detta? Vilka utbildar på det här viset? Länk? Priser?

//Brådhis

YA, Scania, Volvo, Motivera osv, gjorde själv min första dag för någon vecka sen, HELT VÄRDELÖST.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
29 januari 2012
#30
Brådhis skrev:
MrEricsson skrev:
Brådhis skrev:

Njae... Det är väl en kurs, 7 år (2016 för lastbil och 2015 för buss) efter att lagen trädde i kraft, och den är på 35 timmar. Förutsatt att man tog kortet innan lagen trädde i kraft.

http://www.yrkestrafiken.se/Transportsa … kompetens/

http://www.yrkestrafiken.se/Transportsa … ttigheter/

//Brådhis

nope är 5 delar av YKB som ska göras på 35 timmar . de flesta åkerier kör 1 dag om året tills 2016. så alla har sin YKB när hävdvunnen rätt går ut.
samma gäller oss andra som har YKB nu tog min förra året den går ut 2016 den med

heltvärdelös kurs förutom livräddnings delen kan va bra och kunna. men de andra delarna där man mer lr mindre ska kunna driva ett åkeri sj helt värdelöst förutsatt man inte är egen åkare

Jaså? Detta har jag inte hört ett ljud om? Godkänner alltså Transportstyrelsen detta? Vilka utbildar på det här viset? Länk? Priser?

//Brådhis

bara trycka på den där länken du hade sen utbildare står de alla som utbildar. för alla som utbildar ska va godkända av transportstyrelsen och raportera in alla timmar man gjort till dom.
de som jag vet gör utbildningarna är vissa åkerier typ dhl , posten, sen körskolor grönlunds osv, sen har TYA även utbildare med. pris va vell crika 2-6 k beronde hos vem man går hos en 35 timmars YKB är nästan lika dyr som en 280 tim och 140 tim YKB


86 Inlägg
29 januari 2012
#31
Emma____exi skrev:
funktionskontrollen är inte så svårt tycker jag smile

Funktionskollen? du kanske har förväxlat det med bara kolla blinkers, tuta osv.

Säkerhetskontrollen ska man klara av, dvs kolla däck, lastsäkring, tryckfall på bromsystem, å 73 andra saker jag inte orkar rabbla upp nu.

Funktionsbeskrivningen! då ska du redogöra för olika delar i lastbilen, förarprövarn kan välja vilket som hellst men du bör kunna alla utan till som, styrservo, bromssytem, färdskrivarn, lastsäkring, däck, utvärdering av regbevis,

du kanske redan vet det men kan ju va bra å veta tongue

Ganska färskt c kort, snart ce

58 Inlägg
29 januari 2012
#32
PMPerformance skrev:
Beror helt vart du går på för trafikskola jag gick på yrkestrafikskolan i borlänge för dom var både bättre och billigare än YA

Tog du bara CE eller YKB;n där också?

Får C och YKB av skolan, men tänkte även ta CE privat. Kan du säga något om priser och annat som kan vara värt att veta? smile

Volvo V40 2.0T, - 00

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
29 januari 2012
#33
Firecat skrev:
Emma____exi skrev:
funktionskontrollen är inte så svårt tycker jag smile

Funktionskollen? du kanske har förväxlat det med bara kolla blinkers, tuta osv.

Säkerhetskontrollen ska man klara av, dvs kolla däck, lastsäkring, tryckfall på bromsystem, å 73 andra saker jag inte orkar rabbla upp nu.

Funktionsbeskrivningen! då ska du redogöra för olika delar i lastbilen, förarprövarn kan välja vilket som hellst men du bör kunna alla utan till som, styrservo, bromssytem, färdskrivarn, lastsäkring, däck, utvärdering av regbevis,

du kanske redan vet det men kan ju va bra å veta tongue

Ganska färskt c kort, snart ce

igentligen finns inte funktions beskrinvingen längre. de tog bort den förra året. men de har samma moment kvar och kallar den säkerhetskontrollen nu i stället.

då de va 3 prov förr teori . uppkörning , funktions beskrivning.
nu äre bara teoriprov och uppkörning. så kuggar man funk fårgorna så sumpar man säkerhetskontrollen.


2 266 Inlägg
29 januari 2012
#34
erikor skrev:
PMPerformance skrev:
Beror helt vart du går på för trafikskola jag gick på yrkestrafikskolan i borlänge för dom var både bättre och billigare än YA

Tog du bara CE eller YKB;n där också?

Får C och YKB av skolan, men tänkte även ta CE privat. Kan du säga något om priser och annat som kan vara värt att veta? smile

Tog c och ce där på deras kvällskurser samt att dom även har körlektionerna på helgerna dom har ju en hemsida  http://www.ytsborlange.se/default.asp där ser du all info om priser, klockrena att ha och göra med. Ykb har jag inte för jag tog kortet innan de vart lag ändring så jag får köra yrkesmässigt till 2016 eller va de är innan de blir krav att alla ska ha de som kör yrkesmässigt.
Senast redigerat av PMPerformance (29 januari 2012)

svetsdiff !!!


Sök