4476
Sök

Passaten gick inte igenom besiktning, vad gäller?

681 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
Kan man lägga angel eyes istället?

1 335 Inlägg
2 februari 2012
TheDeadDorkster skrev:
Detta är original bixenon-strålkastare. Dessa kostar MULTUM. Se till att besiktningen inte godkänner dom och se till att du får nya/bättre begagnade av bilfirman som du sen kan polera upp efter konsttens alla regler.

Bi-xenon tar du fel. De har H7/H7. Det ser du på bilden, ej H4.

Men sant.. de är dyra, nästan billigare att köpa modellen med angeleyes ist för originaldel.

Edit: Såg fel, kollar produktbeskrivningen nu och de står faktiskt bixenon
Senast redigerat av F-Tar (2 februari 2012)

B5 #001

1 335 Inlägg
2 februari 2012
iswal skrev:
Kan man lägga angel eyes istället?

http://www.scstyling.com/stralkastare-v … -1186.aspx

Där är priset för en lykta. Galet!

http://www.scstyling.com/vw-passat-3bg- … -1186.aspx

Där är med angeleyes och betydligt billigare. Men då får du nog kanske modda dom en aning med tankte på lampsockeln du har nu + automatiska ljusregleringen. Men inte omöjligt. Dessa har H7 / H7

B5 #001

Dieselgypsy
538 Inlägg
2 februari 2012
Varför ska du byta till halogenstrålkastare när du har original bixenon??? En ny bixenonstrålkastare kostar 4355kr st hos autoexperten utan varken ballast, lampa eller höjdjusteringsmotor? VW-priset är nog 2000 kr högre.

Om du ska byta strålkastare skulle jag byta till W8-bixenon. Det finns en kille som förövrigt slaktar en W8 variant på VWPC.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

1 335 Inlägg
2 februari 2012
Vadå slaktar, slår sönder eller? isf vill ja se den dåren, länk?

B5 #001

1 534 Inlägg
2 februari 2012
Vi hade en vw passat på jobbet förra veckan som såldes som hade dålig ljusbild den med.
Vi löste det genom att våtslipa och polera upp strålkastarna med ett speciellt medel, sedan la en typ av lackskydd/lackförsegling på dem som man fick med i kitet, blev i princip som nya,

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
2 februari 2012
F-Tar skrev:
Vadå slaktar, slår sönder eller? isf vill ja se den dåren, länk?

Slaktar = plockar ner o säljer delar

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 februari 2012
Räcker med o köra polermedel, börja med grovt sedan fint o sen vax på det så håller det ett bra tag.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
2 februari 2012
F-Tar skrev:
TheDeadDorkster skrev:
Detta är original bixenon-strålkastare. Dessa kostar MULTUM. Se till att besiktningen inte godkänner dom och se till att du får nya/bättre begagnade av bilfirman som du sen kan polera upp efter konsttens alla regler.

Bi-xenon tar du fel. De har H7/H7. Det ser du på bilden, ej H4.

Men sant.. de är dyra, nästan billigare att köpa modellen med angeleyes ist för originaldel.

Edit: Såg fel, kollar produktbeskrivningen nu och de står faktiskt bixenon

Bixenon betyder att både halvljus och helljus har xenon, sen finns det olika lösningar för att lyckas med det.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
2 februari 2012
Detta är väl ett ganska vanligt problem på nya bilar med plastglas på strålkastarna? Plasten blir matt och ljusbilden diffus, och löses ju som sagt med en polering av glasen.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

681 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
Om bixenon är att man har hel och halvljus xenon så har jag inte bixenon. Jag har bara xenon i halvljus....

Dieselgypsy
538 Inlägg
2 februari 2012
iswal: Då är dina strålkastare trasiga. Det är inte ovanliga att flärpen i xenon-linsen slutar fungera. 3BG fanns endast med bixenon. H7-lampan längst in är endast en "hjälplamp".

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

681 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
TheDeadDorkster skrev:
iswal: Då är dina strålkastare trasiga. Det är inte ovanliga att flärpen i xenon-linsen slutar fungera. 3BG fanns endast med bixenon. H7-lampan längst in är endast en "hjälplamp".

Menar du alltså att helljuset skall vara xenon, men att den inte fungerar?

Dieselgypsy
538 Inlägg
2 februari 2012
Det stämmer. Se bara dessa klipp där folk har tagit ut xenonlinsen och visar hur det fungerar.

Detta youtube-klipp visar hur xenonlinsen fungerar:
http://www.youtube.com/watch?v=YnfaYH-Wl3Y
http://www.youtube.com/watch?v=f_Lwmk3C51w

681 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
TheDeadDorkster skrev:
Det stämmer. Se bara dessa klipp där folk har tagit ut xenonlinsen och visar hur det fungerar.

Detta youtube-klipp visar hur xenonlinsen fungerar:
http://www.youtube.com/watch?v=YnfaYH-Wl3Y
http://www.youtube.com/watch?v=f_Lwmk3C51w

Men enligt philips lamguide finns inte xenon till helljus, men däremot har dom det till halvljus

301 Inlägg
2 februari 2012
tror du kan köpa nya strålkastare på biltema till denna.
en av killarna på verkstan tror jag köpte där till sin.

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

Handledare
1 481 Inlägg
2 februari 2012
TheDeadDorkster skrev:

Det är inte bi-xenon på passaten. Det ska vara D2S till halvljuset.  Det är inte bi-xenon.

681 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
t5-r micke skrev:
tror du kan köpa nya strålkastare på biltema till denna.
en av killarna på verkstan tror jag köpte där till sin.

genom en snabb titt på biltema, så verkar det inte finnas där

681 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
saab_sonett skrev:
TheDeadDorkster skrev:

Det är inte bi-xenon på passaten. Det ska vara D2S till halvljuset.  Det är inte bi-xenon.

Det är det jag tycker oxå, helljuset är H7 och halvljuset D2S

Dieselgypsy
538 Inlägg
2 februari 2012
saab_sonett skrev:
TheDeadDorkster skrev:

Tror du inte vill starta denna diskussion du kommer förlora. Du får göra dina läxor innan du skriver något.

Bixenon innebär inte att du behöver ha 2 olika reflektorer/linser.

En passat 3bg med original bixenon har 2 reflektorer och 1 lins.
-Den yttersta är xenon-linsen som har en D2S lampa.
-Mittersta är blinkers
-Innersta är en vanlig reflektor för en H7-lampa (som slår på när man slår på helljuset).

Xenon-linsen, som det går att se i båda youtube klippen, och speciellt i det längre klippet fungerar på det sättet att så fort helljuset slås på, en solenoid öppnar linsen helt för att ge maximalt med ljus.

Ifall du ännu har svårt att tro på saker och ting: Här har du passatens faktabroschyr från 2004:
http://www.vwpc.se/filer/brochyrer/passat_fakta_04.pdf
Senast redigerat av TheDeadDorkster (2 februari 2012)

Sök