3563
Sök

Monoblocket blinkar bara till startar inte

71 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
tja köpte nydligen ett monoblock ett sinus live 1500 och när jag hade kopplat in det så blinka det bara till och sen la det av är det dålig jord då elelr vad tror ni ?

21 761 Inlägg
5 februari 2012
Kontrollmät att det är rätt spänning i plus och minus in i steget, kolla även att remotespänningen är rätt. smile

112 Inlägg
5 februari 2012
Vart har du kopplat jorden? Bästa sättet är ju att koppla den direkt i plåten:)
Om du inte hittar något bra ställe borra bara ett litet hål i hatthyllan o sen i med en skruv! Lätt fixat:)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 februari 2012
Jorden sätter man absolut inte i hatthyllan! Jorden ska helst sitta i en balk, minst i en plåt som har god kontakt med en balk. Hatthyllan är oftast bara punktsvetsad eller limmad. Bältesfästet brukar fungera bra och vara relativt lättåtkomligt. Viktigast också är att kabelskon som sitter på jordkabeln har direkt kontakt med plåt, det ska alltså inte vara färg/kopparpasta/rost eller annat skit imellan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

564 Inlägg
6 februari 2012
ChriZtoffer skrev:
Jorden sätter man absolut inte i hatthyllan! Jorden ska helst sitta i en balk, minst i en plåt som har god kontakt med en balk. Hatthyllan är oftast bara punktsvetsad eller limmad. Bältesfästet brukar fungera bra och vara relativt lättåtkomligt. Viktigast också är att kabelskon som sitter på jordkabeln har direkt kontakt med plåt, det ska alltså inte vara färg/kopparpasta/rost eller annat skit imellan.

Håller med ovanför, sen undrar jag vad du har för kablar och impedans på steget?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
6 februari 2012
Hoppas du hade säkrat av kabeln ialla fall då sinus inte har några interna säkringar alls.
Blìnkar till? går den i protect eller slocknar den helt?
Men kolla som tidigare sagt upp Spänning på plus och remote kabeln samt se till så du har bra jord te.x i bältesfästet som är lätt åtkomligt på dom flesta bilar.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

3 187 Inlägg
6 februari 2012
Februaripojken skrev:
Om du inte hittar något bra ställe borra bara ett litet hål i hatthyllan o sen i med en skruv! Lätt fixat:)

ska man skratta eller ska man gråta...

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
6 februari 2012
big-jepp skrev:
Februaripojken skrev:

ska man skratta eller ska man gråta...

Tror på det senare.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

71 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Jag har jordat i ett bältes hål med bältet. Jag slipade först i det och så. Efter det så mätte jag med mätinstrument så jag hade bra jord. Den lyser protekt  en röd lampa sen slutar den bara att lysa. Ja jag har avsäkrat 30 cm från steget med 150 À som det står på deras hemsida.

3 187 Inlägg
6 februari 2012
sprint skrev:
Jag har jordat i ett bältes hål med bältet. Jag slipade först i det och så. Efter det så mätte jag med mätinstrument så jag hade bra jord. Den lyser protekt  en röd lampa sen slutar den bara att lysa. Ja jag har avsäkrat 30 cm från steget med 150 À som det står på deras hemsida.

har du säkrat av framme vi batteriet med?
vad driver du med steget?
har du extra batteri eller bara original batteri?

2 024 Inlägg
6 februari 2012
Vad får du för spänning om du mäter på plintarna på steget? Kollat utan att ha högtalare anslutet?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 februari 2012
Hur gjorde du när du mätte fram att jorden var bra? Det enda som egentligen säger nåt är en spänningsmätning vid belastning. Att göra en resistansmätning säger egentligen ingenting om hur bra jorden är.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

71 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Har bara original batteriet och jag har avsäkrat framme med 150A. Nej jag har ine mätt jag har ine hunnit får ta och göra det i morgon kan det vara så att jag har för litet ström i batteriet ?

3 187 Inlägg
6 februari 2012
sprint skrev:
Har bara original batteriet och jag har avsäkrat framme med 150A. Nej jag har ine mätt jag har ine hunnit får ta och göra det i morgon kan det vara så att jag har för litet ström i batteriet ?

driver du steget i 1/2 ohm så ja då skulle jag rekomendera extra batteri..
vilka/vilken bas har du?
har du testat att koppla ut allting utom jord, + och remot kabeln och se om det startar då?

71 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Har mds dynamic

3 187 Inlägg
6 februari 2012
sprint skrev:
Har mds dynamic

ännu ett klockrent svar...
mer exakt?

71 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Basarna är på 4 ohm tror jag styck. À och har testat så där som du sa men hände samma sak

3 187 Inlägg
6 februari 2012
sprint skrev:
Basarna är på 4 ohm tror jag styck. À och har testat så där som du sa men hände samma sak

okej, du har alltså kopplat ur baslådan och lågnivån, men den går ändå i protect?

då är det antingen jorden eller remoten eller + kabeln som är fel. eller så har steget pajjat.
testa att bygla rmt med + plinten, funkar det fortfarande inte så kan du räkna bort remoten.

ut och mät och se vilka resultat du får.

71 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
À lämnade t till en kompis som kan mera än mig och han satte det i start hjälpen och då lös det som det skulle så måste vara fel med jorden eller med att den får förliste ström

3 187 Inlägg
6 februari 2012
sprint skrev:
À lämnade t till en kompis som kan mera än mig och han satte det i start hjälpen och då lös det som det skulle så måste vara fel med jorden eller med att den får förliste ström

steget ska starta även om din batteri bank är dålig.
kolla upp jorden direkt..

Sök