8 februari 2012
Trådstartare
Det var vid bilbesiktningen som bilen började koka efter avgasprovning, jag hade redan varvat upp den rejält på parkeringsplatsen för att sota ur den och detta blev för mycket, temperaturen bara steg. Jag klarade besiktningen men när jag gick tillbaka till bilen efter att jag hade betalt så såg jag en pöl under framvagnen. Det var kylarvätska och denna återfanns även lite överallt i motorrummet.
Dagen efter när jag skulle köra 10 mil med bilen (då hade jag fyllt på kylarvätska) så började indikatorlampan lysa efter tre mil ungefär att kylarvätskan va slut. köpte en stor dyr dunk på shell och nu måste jag fylla på var 3:e mil. Grejen är att jag ser inte var problemet finns för den läcker inte när motorn står still. Det tycks alltså ha med trycket att göra.
Någon som drabbats av något liknande och vet ungefär var det är troligast att läckage uppstår när bilen kokar? behållare, slangar eller ngt ännu värre? Undrar också om det är så farligt att köra utan kylarvätska nu när det är -15°C...min mekaniker är på semester nämligen.