2584
Sök

Bilen kokade (110°C) och kylarvätskan pyste ut - nu läcker den kylarvätska VW Passat 94 TDI

72 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#1
Det var vid bilbesiktningen som bilen började koka efter avgasprovning, jag hade redan varvat upp den rejält på parkeringsplatsen för att sota ur den och detta blev för mycket, temperaturen bara steg. Jag klarade besiktningen men när jag gick tillbaka till bilen efter att jag hade betalt så såg jag en pöl under framvagnen. Det var kylarvätska och denna återfanns även lite överallt i motorrummet.

Dagen efter när jag skulle köra 10 mil med bilen (då hade jag fyllt på kylarvätska) så började indikatorlampan lysa efter tre mil ungefär att kylarvätskan va slut. köpte en stor dyr dunk på shell och nu måste jag fylla på var 3:e mil. Grejen är att jag ser inte var problemet finns för den läcker inte när motorn står still. Det tycks alltså ha med trycket att göra.

Någon som drabbats av något liknande och vet ungefär var det är troligast att läckage uppstår när bilen kokar? behållare, slangar eller ngt ännu värre? Undrar också om det är så farligt att köra utan kylarvätska nu när det är -15°C...min mekaniker är på semester nämligen.

72 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#2
bump

Det är expansionskärlet som läcker. Det ser ut ungefär så här http://bilder.lagabasen.se/delar/1009/1009366012vy1.jpg

det är alltså emellan de två halvorna som problemet ligger

Kan man ta silikon och smeta på, sen silvertejp utanpå?

Tillfälligt alltså

72 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#3
alternativt skära sönder nån gummiremsa och tejpa stenhårt?

460 Inlägg
8 februari 2012
#4
skogsflane skrev:
bump

Det är expansionskärlet som läcker. Det ser ut ungefär så här http://bilder.lagabasen.se/delar/1009/1009366012vy1.jpg

det är alltså emellan de två halvorna som problemet ligger

Kan man ta silikon och smeta på, sen silvertejp utanpå?

Tillfälligt alltså

om du verkligen måste ha den fungerande nu så gör det, men ha alltid med dig en dunk med färdigblandat ifall det börjar läcka! :p

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

72 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#5
skar till en centimetertjock remsa av gummi och silvertejpade fast längs skåran, får la se om de håller

133 Inlägg
8 februari 2012
#6
Skaffa ett nytt kärl på skroten, kan inte vara så himla dyrt.
Det är ju ganska högt tryck i systemet så jag tror inte att bonnfixar håller i längden.

Eftersom bilen började koka ska du nog kolla om elfläkten på kylaren funkar som den ska.


72 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#7
anton_mjor skrev:
Skaffa ett nytt kärl på skroten, kan inte vara så himla dyrt.
Det är ju ganska högt tryck i systemet så jag tror inte att bonnfixar håller i längden.

Eftersom bilen började koka ska du nog kolla om elfläkten på kylaren funkar som den ska.

jepp, ska fixa ett imorgon men måste köra 8 mil först
i nödfall får jag väl hälla i mer kylarvätska

hur kollar man om elfläkten funkar?

133 Inlägg
8 februari 2012
#8
Kolla om den går igång när du står still och tempmätaren börjar stiga över normal temp, startar den inte kan det vara fel på termokontakten, själva fläkten eller säkringen.
Senast redigerat av anton_mjor (8 februari 2012)



Sök