2778
Sök

Ang. hatthylla

6 851 Inlägg
9 februari 2012
#21
Vad jag menar med att byta batteri är: Har man tex. en 60A generator, så kanske man ska fundera på varför man i regel har tex. 55Ah batteri orginal. Detta har man att göra att sätter man ett 90Ah batteri, så kommer det krävas lååång körning innan man har laddat detta klart, jämfört med tex. 55-60Ah batteri. Därför bör man kanske kolla vad man har för generator innan man byter till större batteri. Klart att man kan, men är det bra att köra runt med halvt laddade batteri? Har man för vana att sätta dit laddare var kväll, fine. Men ska man ha den som bruksbil så, inte lika bra.

PS: Har man en bra kabel mellan batteri och generator, så kommer man inte få spänningsfall. Denna är nog mer en dimensionerad efter generatorn. Att byta jord kommer man behöva, eller kompletera, men inte strömkablage. Som Big-Jep skrev, man kan inte få mera ström till batteriet en vad generatorn klarar av att ge. Alltså tex. 70A.
Senast redigerat av TT-Avant (9 februari 2012)


Putsar Cosworth
195 Inlägg
9 februari 2012
#22
Hampus har själv testat kondis och det gav inget. Jag köpte ett Optima gultopp batteri sen nya kablar runt om (generator, jord). Tog till ganska kraftigt på tjockleken också, det gav resultat.

Audi hatare.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 februari 2012
#23
Du kan kapa upp i hatthyllan för att få in mer tryck om du så vill, men det är ingen vits med att sätta dit basreflexrör, dom är inte direkt magiska så dom kommer inte leda in trycket.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

121 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
#24
fantomen skrev:
Hampus har själv testat kondis och det gav inget. Jag köpte ett Optima gultopp batteri sen nya kablar runt om (generator, jord). Tog till ganska kraftigt på tjockleken också, det gav resultat.

får testa det till att börja med då smile


121 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
#25
ChriZtoffer skrev:
Du kan kapa upp i hatthyllan för att få in mer tryck om du så vill, men det är ingen vits med att sätta dit basreflexrör, dom är inte direkt magiska så dom kommer inte leda in trycket.

nej men det är jävligt mycket snyggare med basreflexrör än bara hål i hatthyllan.


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 februari 2012
#26
Beror ju på hur man gör, man kan ju även klä med högtalarfronttyg över hålen och då syns ingenting. wink Men om du nu vill ha portar så bör du köra med bara själva portarna, inga rör alltså.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
9 februari 2012
#27
big-jepp skrev:
M44ltie skrev:
TT-Avant skrev:

Om den som sitter där i i bra skick, varför ska han då byta denna?

Till TS. Du kan inte bara byta batteri till större, det är lite upp till vad för generator du har i bilen.

Har man problem med spänningsfall kan det hjälpa att byta till en grövre laddkabel, det hjälpte då när jag hade det problemet iaf.Att byta till ett större batteri går alldeles utmärkt, det enda som ändras är ju batteriets kapacitet..

varför skulle det hjälpa att byta laddkabeln mellan generator och batteri? generatorn laddar ju inte mera bara för att du byter den till en grövre, och den är garanterat inte underdimensionerad från fabrik.
så nej det hjälper inte att byta den till en grövre om original kabeln är i hyffsat skick..

Den är garranterat underdimensionerad från fabrik!

3 187 Inlägg
9 februari 2012
#28
Nitromast skrev:
big-jepp skrev:
M44ltie skrev:
Har man problem med spänningsfall kan det hjälpa att byta till en grövre laddkabel, det hjälpte då när jag hade det problemet iaf.Att byta till ett större batteri går alldeles utmärkt, det enda som ändras är ju batteriets kapacitet..

varför skulle det hjälpa att byta laddkabeln mellan generator och batteri? generatorn laddar ju inte mera bara för att du byter den till en grövre, och den är garanterat inte underdimensionerad från fabrik.
så nej det hjälper inte att byta den till en grövre om original kabeln är i hyffsat skick..

Den är garranterat underdimensionerad från fabrik!

är den underdimensionerad från fabrik? tror jag ej...
Senast redigerat av big-jepp (9 februari 2012)


6 851 Inlägg
9 februari 2012
#29
Nitromast skrev:
big-jepp skrev:
M44ltie skrev:

Har man problem med spänningsfall kan det hjälpa att byta till en grövre laddkabel, det hjälpte då när jag hade det problemet iaf.Att byta till ett större batteri går alldeles utmärkt, det enda som ändras är ju batteriets kapacitet..

varför skulle det hjälpa att byta laddkabeln mellan generator och batteri? generatorn laddar ju inte mera bara för att du byter den till en grövre, och den är garanterat inte underdimensionerad från fabrik.
så nej det hjälper inte att byta den till en grövre om original kabeln är i hyffsat skick..

Den är garranterat underdimensionerad från fabrik!

hoppas du skojar. Tror inte tillverkare riskera att deras bilar ska börja brinna eller liknande för att de väljer en för klen kabel. Som jag skrivit innan så är den troligen, om man ser till längden, ganska så optimal. Bara teorier från mej, men logiskt sett bör den vara det pga. som jag skrev, de vill inte att olyckor ska hända medvetet.


Dr. Scanner
2 167 Inlägg
9 februari 2012
#30
TT-Avant skrev:
Nitromast skrev:
big-jepp skrev:

varför skulle det hjälpa att byta laddkabeln mellan generator och batteri? generatorn laddar ju inte mera bara för att du byter den till en grövre, och den är garanterat inte underdimensionerad från fabrik.
så nej det hjälper inte att byta den till en grövre om original kabeln är i hyffsat skick..

Den är garranterat underdimensionerad från fabrik!

hoppas du skojar. Tror inte tillverkare riskera att deras bilar ska börja brinna eller liknande för att de väljer en för klen kabel. Som jag skrivit innan så är den troligen, om man ser till längden, ganska så optimal. Bara teorier från mej, men logiskt sett bör den vara det pga. som jag skrev, de vill inte att olyckor ska hända medvetet.

Fast det är väl kanske inte tänkt från början att de ska slängas på 500W+ till?

3 187 Inlägg
9 februari 2012
#31
Nitromast skrev:
TT-Avant skrev:
Nitromast skrev:

Den är garranterat underdimensionerad från fabrik!

hoppas du skojar. Tror inte tillverkare riskera att deras bilar ska börja brinna eller liknande för att de väljer en för klen kabel. Som jag skrivit innan så är den troligen, om man ser till längden, ganska så optimal. Bara teorier från mej, men logiskt sett bör den vara det pga. som jag skrev, de vill inte att olyckor ska hända medvetet.

Fast det är väl kanske inte tänkt från början att de ska slängas på 500W+ till?

spelar ingen roll, generatorn laddar ju inte mer även om du slänger på 500watt..


6 851 Inlägg
9 februari 2012
#32
big-jepp skrev:
Nitromast skrev:
TT-Avant skrev:

hoppas du skojar. Tror inte tillverkare riskera att deras bilar ska börja brinna eller liknande för att de väljer en för klen kabel. Som jag skrivit innan så är den troligen, om man ser till längden, ganska så optimal. Bara teorier från mej, men logiskt sett bör den vara det pga. som jag skrev, de vill inte att olyckor ska hända medvetet.

Fast det är väl kanske inte tänkt från början att de ska slängas på 500W+ till?

spelar ingen roll, generatorn laddar ju inte mer även om du slänger på 500watt..

exakt. En generator på säg 90A, kommer aldrig att kunna ladda mera en så. Detta ska man även tänka på vid batteri val och extrabatteri. Enkelt utryck, det man vinner i kraft, förlora man i länge. Ohms lag kan man inte ändra på.


200 Inlägg
9 februari 2012
#33
Med lägre Ohm på kabeln får man ner spänningsfallet och därmed ökar det möjliga effektuttaget även om den kanske bara handlar om ett 20-tal watt på en 90 A generator om vi ska klyva hår:)
Med batterier har man åtminstone möjligheten att ladda upp ett antal så spänningen hålls hög under mycket längre tid, men tyvärr tar det ju tid att ladda dessa igen som TT-Avant påpekade men oftast får man den möjligheten, om man inte drar på full volym från start till stopp förstås:)) Dessutom slits batterierna mindre när dom får dela på bördan. Jag vet professionella som inte har större generator än 150 A till 16000 watt bas, men de snålar aldrig med batterierna, så till vida att de inte tävlar i någon begränsad klass.
Till ett 1200 watts steg hade jag definitivt kört med dubbla batterier om du har plats för det. Du kan behöva den extra starthjälpen under vintern om inte annat:)

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

121 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
#34
ChriZtoffer skrev:
Beror ju på hur man gör, man kan ju även klä med högtalarfronttyg över hålen och då syns ingenting. wink Men om du nu vill ha portar så bör du köra med bara själva portarna, inga rör alltså.

Tycker det är jävelskt mycket snyggare med portar though ^^


121 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
#35
Jampa skrev:
Med lägre Ohm på kabeln får man ner spänningsfallet och därmed ökar det möjliga effektuttaget även om den kanske bara handlar om ett 20-tal watt på en 90 A generator om vi ska klyva hår:)
Med batterier har man åtminstone möjligheten att ladda upp ett antal så spänningen hålls hög under mycket längre tid, men tyvärr tar det ju tid att ladda dessa igen som TT-Avant påpekade men oftast får man den möjligheten, om man inte drar på full volym från start till stopp förstås:)) Dessutom slits batterierna mindre när dom får dela på bördan. Jag vet professionella som inte har större generator än 150 A till 16000 watt bas, men de snålar aldrig med batterierna, så till vida att de inte tävlar i någon begränsad klass.
Till ett 1200 watts steg hade jag definitivt kört med dubbla batterier om du har plats för det. Du kan behöva den extra starthjälpen under vintern om inte annat:)

I så fall måste jag ha batteriet bak, och det blir bara knövligt. Det är lite plats som det är i motorrummet :p


200 Inlägg
10 februari 2012
#36
Det blir perfekt bak, jag har två i varje sidofack:)) Skaffa ett riktigt bra batteri vid nästa byte så klarar du nog dig. Har du en spänningsmätare medan du spelar så lär du nog se ifall du behöver byta. Spänningen bör vara rätt stabil vid kortare volympådrag med det steget, annars är nog batteriet slitet. Du kan ju belastningstesta den annars så vet du mer säkert.

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

121 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#37
Jampa skrev:
Det blir perfekt bak, jag har två i varje sidofack:)) Skaffa ett riktigt bra batteri vid nästa byte så klarar du nog dig. Har du en spänningsmätare medan du spelar så lär du nog se ifall du behöver byta. Spänningen bör vara rätt stabil vid kortare volympådrag med det steget, annars är nog batteriet slitet. Du kan ju belastningstesta den annars så vet du mer säkert.

Två stycken vadå? ^^  är det stor skillnad mellan volvo original och banner batteri? smile


200 Inlägg
11 februari 2012
#38
Jag kör själv med olika för tillfället, och jag har sett på ett test att Banner inte fick så bra betyg, tror t.o.m. att de kom sist i CCA (Cold Cranking Amphere -18c) testet i den uppställningen.
Jag har har bara testat Optima YT förutom ett Banner i hojen av de stora märkena, och jag tror att skillnaden kan bli väldigt stor, som dubbla CCA i bästa fall med ett batteri av maximal storlek och kvalitet. Sen är det ju bra om det tål djupurladdningar med. Har hört att Kalcium/Kalcium batterier tål lite mer än standardbatter annars.

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 februari 2012
#39
big-jepp skrev:
M44ltie skrev:
TT-Avant skrev:

Om den som sitter där i i bra skick, varför ska han då byta denna?

Till TS. Du kan inte bara byta batteri till större, det är lite upp till vad för generator du har i bilen.

Har man problem med spänningsfall kan det hjälpa att byta till en grövre laddkabel, det hjälpte då när jag hade det problemet iaf.Att byta till ett större batteri går alldeles utmärkt, det enda som ändras är ju batteriets kapacitet..

varför skulle det hjälpa att byta laddkabeln mellan generator och batteri? generatorn laddar ju inte mera bara för att du byter den till en grövre, och den är garanterat inte underdimensionerad från fabrik.
så nej det hjälper inte att byta den till en grövre om original kabeln är i hyffsat skick..

Faktiskt så ÄR den underdimensionerad från fabrik då den är anpassad efter bilens system och inte ngn extra bilstereo som drar minst lika mkt ström som bilens egna system wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

3 187 Inlägg
11 februari 2012
#40
Lonefox skrev:
big-jepp skrev:
M44ltie skrev:

Har man problem med spänningsfall kan det hjälpa att byta till en grövre laddkabel, det hjälpte då när jag hade det problemet iaf.Att byta till ett större batteri går alldeles utmärkt, det enda som ändras är ju batteriets kapacitet..

varför skulle det hjälpa att byta laddkabeln mellan generator och batteri? generatorn laddar ju inte mera bara för att du byter den till en grövre, och den är garanterat inte underdimensionerad från fabrik.
så nej det hjälper inte att byta den till en grövre om original kabeln är i hyffsat skick..

Faktiskt så ÄR den underdimensionerad från fabrik då den är anpassad efter bilens system och inte ngn extra bilstereo som drar minst lika mkt ström som bilens egna system wink

spelar la ingen roll, du kan ju inte plocka ut mera ur generatorn för det?



Sök