2792
Sök

Ang. hatthylla

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
12 februari 2012
#41
big-jepp skrev:
Lonefox skrev:
big-jepp skrev:

varför skulle det hjälpa att byta laddkabeln mellan generator och batteri? generatorn laddar ju inte mera bara för att du byter den till en grövre, och den är garanterat inte underdimensionerad från fabrik.
så nej det hjälper inte att byta den till en grövre om original kabeln är i hyffsat skick..

Faktiskt så ÄR den underdimensionerad från fabrik då den är anpassad efter bilens system och inte ngn extra bilstereo som drar minst lika mkt ström som bilens egna system wink

spelar la ingen roll, du kan ju inte plocka ut mera ur generatorn för det?

Säg inte det smile Som jag sa, den ÄR underdimensionerad, kan då ta mitt eget exempel. Min generator på 65A som sitter original med en 6mm kabel. Underdimensionerad för normalt bruk? Nej. Underdimensionerad för 1500Wrms slutsteg? definitivt!

3 187 Inlägg
12 februari 2012
#42
Nitromast skrev:
big-jepp skrev:
Lonefox skrev:

Faktiskt så ÄR den underdimensionerad från fabrik då den är anpassad efter bilens system och inte ngn extra bilstereo som drar minst lika mkt ström som bilens egna system wink

spelar la ingen roll, du kan ju inte plocka ut mera ur generatorn för det?

Säg inte det smile Som jag sa, den ÄR underdimensionerad, kan då ta mitt eget exempel. Min generator på 65A som sitter original med en 6mm kabel. Underdimensionerad för normalt bruk? Nej. Underdimensionerad för 1500Wrms slutsteg? definitivt!

är kabeln 1 meter eller kortare så räcker 6mm2 till 80 ampere = inga problem.
det spelar ingen roll om du sätter in ett steg på 1500 watt rms, du kan inte plocka ut mer ur generatorn för det.


6 851 Inlägg
12 februari 2012
#43
big-jepp skrev:
Nitromast skrev:
big-jepp skrev:

spelar la ingen roll, du kan ju inte plocka ut mera ur generatorn för det?

Säg inte det smile Som jag sa, den ÄR underdimensionerad, kan då ta mitt eget exempel. Min generator på 65A som sitter original med en 6mm kabel. Underdimensionerad för normalt bruk? Nej. Underdimensionerad för 1500Wrms slutsteg? definitivt!

är kabeln 1 meter eller kortare så räcker 6mm2 till 80 ampere = inga problem.
det spelar ingen roll om du sätter in ett steg på 1500 watt rms, du kan inte plocka ut mer ur generatorn för det.

Exakt, allt har med arean och längden på kabeln att göra. Har man en generator på 65a, så kan man alltså maximalt få ut 65a ifrån denna. Sedan som man har ett steg som kan dra 150a har inte med saken att göra. Generatorn kan inte, hur grov kabel man en montera , leverera mer en sin maximala amper, alltså max 65a.


3 187 Inlägg
12 februari 2012
#44
TT-Avant skrev:
big-jepp skrev:
Nitromast skrev:

Säg inte det smile Som jag sa, den ÄR underdimensionerad, kan då ta mitt eget exempel. Min generator på 65A som sitter original med en 6mm kabel. Underdimensionerad för normalt bruk? Nej. Underdimensionerad för 1500Wrms slutsteg? definitivt!

är kabeln 1 meter eller kortare så räcker 6mm2 till 80 ampere = inga problem.
det spelar ingen roll om du sätter in ett steg på 1500 watt rms, du kan inte plocka ut mer ur generatorn för det.

Exakt, allt har med arean och längden på kabeln att göra. Har man en generator på 65a, så kan man alltså maximalt få ut 65a ifrån denna. Sedan som man har ett steg som kan dra 150a har inte med saken att göra. Generatorn kan inte, hur grov kabel man en montera , leverera mer en sin maximala amper, alltså max 65a.

yes, vi tänker precis lika där.


Dr. Scanner
2 167 Inlägg
12 februari 2012
#45
TT-Avant skrev:
big-jepp skrev:
Nitromast skrev:

Säg inte det smile Som jag sa, den ÄR underdimensionerad, kan då ta mitt eget exempel. Min generator på 65A som sitter original med en 6mm kabel. Underdimensionerad för normalt bruk? Nej. Underdimensionerad för 1500Wrms slutsteg? definitivt!

är kabeln 1 meter eller kortare så räcker 6mm2 till 80 ampere = inga problem.
det spelar ingen roll om du sätter in ett steg på 1500 watt rms, du kan inte plocka ut mer ur generatorn för det.

Exakt, allt har med arean och längden på kabeln att göra. Har man en generator på 65a, så kan man alltså maximalt få ut 65a ifrån denna. Sedan som man har ett steg som kan dra 150a har inte med saken att göra. Generatorn kan inte, hur grov kabel man en montera , leverera mer en sin maximala amper, alltså max 65a.

Drar du däremot 60A 6 meter bort och har denna kabel på 6mm så räcker inte det. Vid kabelberäkning är det alltid svagaste länken som spelar in.

6 851 Inlägg
12 februari 2012
#46
Nitromast skrev:
TT-Avant skrev:
big-jepp skrev:

är kabeln 1 meter eller kortare så räcker 6mm2 till 80 ampere = inga problem.
det spelar ingen roll om du sätter in ett steg på 1500 watt rms, du kan inte plocka ut mer ur generatorn för det.

Exakt, allt har med arean och längden på kabeln att göra. Har man en generator på 65a, så kan man alltså maximalt få ut 65a ifrån denna. Sedan som man har ett steg som kan dra 150a har inte med saken att göra. Generatorn kan inte, hur grov kabel man en montera , leverera mer en sin maximala amper, alltså max 65a.

Drar du däremot 60A 6 meter bort och har denna kabel på 6mm så räcker inte det. Vid kabelberäkning är det alltid svagaste länken som spelar in.

men nu använder inte tillverkare kablar på 6mm2 om batteriet placeras bak heller. Och fram från generator till svartmotorn och sedan till batteriet är där inga 6meter. Till slutsteget så använder man batteriet som strömkälla, inte generatorn. Och börjar man i rätt så är det enbart friska + kablar och uppgraderad jord till grövre som är det viktiga. Inte grövre pluskabel.


3 187 Inlägg
12 februari 2012
#47
Nitromast skrev:
TT-Avant skrev:
big-jepp skrev:
är kabeln 1 meter eller kortare så räcker 6mm2 till 80 ampere = inga problem.
det spelar ingen roll om du sätter in ett steg på 1500 watt rms, du kan inte plocka ut mer ur generatorn för det.

Exakt, allt har med arean och längden på kabeln att göra. Har man en generator på 65a, så kan man alltså maximalt få ut 65a ifrån denna. Sedan som man har ett steg som kan dra 150a har inte med saken att göra. Generatorn kan inte, hur grov kabel man en montera , leverera mer en sin maximala amper, alltså max 65a.

Drar du däremot 60A 6 meter bort och har denna kabel på 6mm så räcker inte det. Vid kabelberäkning är det alltid svagaste länken som spelar in.

sällan det är 6 meter kabel mellan batteri ocg generator, endast om batteriet sitter bak i bilen, och då garanterar jag att den är grövre.
så helt onödigt att uppgradera den om den inte är skadad på något vis, och vill man testa så är det bara att mäta så märker man det snabbt.


Dr. Scanner
2 167 Inlägg
12 februari 2012
#48
TT-Avant skrev:
Nitromast skrev:
TT-Avant skrev:

Exakt, allt har med arean och längden på kabeln att göra. Har man en generator på 65a, så kan man alltså maximalt få ut 65a ifrån denna. Sedan som man har ett steg som kan dra 150a har inte med saken att göra. Generatorn kan inte, hur grov kabel man en montera , leverera mer en sin maximala amper, alltså max 65a.

Drar du däremot 60A 6 meter bort och har denna kabel på 6mm så räcker inte det. Vid kabelberäkning är det alltid svagaste länken som spelar in.

men nu använder inte tillverkare kablar på 6mm2 om batteriet placeras bak heller. Och fram från generator till svartmotorn och sedan till batteriet är där inga 6meter. Till slutsteget så använder man batteriet som strömkälla, inte generatorn. Och börjar man i rätt så är det enbart friska + kablar och uppgraderad jord till grövre som är det viktiga. Inte grövre pluskabel.

Det är väl generatorns 14V man helst har till slutsteget istället för batteriets 12V eller tänker jag helt fel här? smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 februari 2012
#49
Du tänker rätt Nitromast. Men fortfarande, kabeln som går mellan generator och batteri ska klara av den ström som generatorn maximalt kan leverera, och den strömmen ökar inte bara för att man kopplar på fler förbrukare. En 65A generator (som exempel) kan inte leverera mer än just 65A, oavsett hur grov kabeln till batteriet är. Dock kan man få något mindre spänningsfall om man byter till en grövre kabel, men det ska vara marginell skillnad.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

564 Inlägg
13 februari 2012
#50
ChriZtoffer skrev:
Du tänker rätt Nitromast. Men fortfarande, kabeln som går mellan generator och batteri ska klara av den ström som generatorn maximalt kan leverera, och den strömmen ökar inte bara för att man kopplar på fler förbrukare. En 65A generator (som exempel) kan inte leverera mer än just 65A, oavsett hur grov kabeln till batteriet är. Dock kan man få något mindre spänningsfall om man byter till en grövre kabel, men det ska vara marginell skillnad.

Skillnaden som kan bli om man byter till en grövre kabel är väl egentligen inte att den är grövre, utan att det är en ny och fräsch med bra kontakt, så jag har förstått det iaf

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

3 187 Inlägg
13 februari 2012
#51
Lillalilja skrev:
ChriZtoffer skrev:
Du tänker rätt Nitromast. Men fortfarande, kabeln som går mellan generator och batteri ska klara av den ström som generatorn maximalt kan leverera, och den strömmen ökar inte bara för att man kopplar på fler förbrukare. En 65A generator (som exempel) kan inte leverera mer än just 65A, oavsett hur grov kabeln till batteriet är. Dock kan man få något mindre spänningsfall om man byter till en grövre kabel, men det ska vara marginell skillnad.

Skillnaden som kan bli om man byter till en grövre kabel är väl egentligen inte att den är grövre, utan att det är en ny och fräsch med bra kontakt, så jag har förstått det iaf

det är ju just det vi har diskuterat fram och tillbaka i tråden, är kabeln i bra skick så är den helt onödig att byta.
generatorn levererar inte mer för det.


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 februari 2012
#52
big-jepp skrev:
Lonefox skrev:
big-jepp skrev:
varför skulle det hjälpa att byta laddkabeln mellan generator och batteri? generatorn laddar ju inte mera bara för att du byter den till en grövre, och den är garanterat inte underdimensionerad från fabrik.
så nej det hjälper inte att byta den till en grövre om original kabeln är i hyffsat skick..

Faktiskt så ÄR den underdimensionerad från fabrik då den är anpassad efter bilens system och inte ngn extra bilstereo som drar minst lika mkt ström som bilens egna system wink

spelar la ingen roll, du kan ju inte plocka ut mera ur generatorn för det?

Nej men kabeln slipper flaska.
Sedan som nämnts så hålls spänningen uppe ngt bättre.
På min 240 så gick jag från 10mm2 original (plus 6mm2 på jorden, 1dm kort) till 50mm2 rakt av och ökade 0.4V i spänning. När jag sedan bytte till en större generator med annan laddregulator som är specad till 14.8V sålåg jag på det vid batteriet och 14.6 vid stegen som satt bak i skuffen.
Så nog gör det skillnad i det långa loppet.
Senast redigerat av Lonefox (13 februari 2012)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

3 187 Inlägg
13 februari 2012
#53
Lonefox skrev:
big-jepp skrev:
Lonefox skrev:

Faktiskt så ÄR den underdimensionerad från fabrik då den är anpassad efter bilens system och inte ngn extra bilstereo som drar minst lika mkt ström som bilens egna system wink

spelar la ingen roll, du kan ju inte plocka ut mera ur generatorn för det?

Nej men kabeln slipper flaska.
Sedan som nämnts så hålls spänningen uppe ngt bättre.
På min 240 så gick jag från 10mm2 original (plus 6mm2 på jorden, 1dm kort) till 50mm2 rakt av och ökade 0.4V i spänning. När jag sedan bytte till en större generator med annan laddregulator som är specad till 14.8V sålåg jag på det vid batteriet och 14.6 vid stegen som satt bak i skuffen.
Så nog gör det skillnad i det långa loppet.

okej.
frågan är om du hade bytt den kabeln från 10mm2 till en ny 10mm2 kabel (alltså en lika grov) då tror jag att du hade fått samma resultat.
självklart hade du troligtvis behövt uppgradera den när du gjorde ett byte till en starkare generator.


Dr. Scanner
2 167 Inlägg
13 februari 2012
#54
big-jepp skrev:
Lonefox skrev:
big-jepp skrev:

spelar la ingen roll, du kan ju inte plocka ut mera ur generatorn för det?

Nej men kabeln slipper flaska.
Sedan som nämnts så hålls spänningen uppe ngt bättre.
På min 240 så gick jag från 10mm2 original (plus 6mm2 på jorden, 1dm kort) till 50mm2 rakt av och ökade 0.4V i spänning. När jag sedan bytte till en större generator med annan laddregulator som är specad till 14.8V sålåg jag på det vid batteriet och 14.6 vid stegen som satt bak i skuffen.
Så nog gör det skillnad i det långa loppet.

okej.
frågan är om du hade bytt den kabeln från 10mm2 till en ny 10mm2 kabel (alltså en lika grov) då tror jag att du hade fått samma resultat.
självklart hade du troligtvis behövt uppgradera den när du gjorde ett byte till en starkare generator.

Detta lär man med andra ord praktiskt prova smile

6 851 Inlägg
13 februari 2012
#55
Lonefox skrev:
big-jepp skrev:
Lonefox skrev:

Faktiskt så ÄR den underdimensionerad från fabrik då den är anpassad efter bilens system och inte ngn extra bilstereo som drar minst lika mkt ström som bilens egna system wink

spelar la ingen roll, du kan ju inte plocka ut mera ur generatorn för det?

Nej men kabeln slipper flaska.
Sedan som nämnts så hålls spänningen uppe ngt bättre.
På min 240 så gick jag från 10mm2 original (plus 6mm2 på jorden, 1dm kort) till 50mm2 rakt av och ökade 0.4V i spänning. När jag sedan bytte till en större generator med annan laddregulator som är specad till 14.8V sålåg jag på det vid batteriet och 14.6 vid stegen som satt bak i skuffen.
Så nog gör det skillnad i det långa loppet.

Frågan är då om det berodde på grövre kabel, eller att du fick nya fina kablar? Skulle dock tro att allt eller det mesta bero på att du fick mycke bättre jord. Detta är någonting som man mer eller mindre måste uppgradera. Lägger man tex 20mm2 jord bak till steget, så bör man även öka detta fram, minst.


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 februari 2012
#56
TT-Avant skrev:
Lonefox skrev:
big-jepp skrev:

spelar la ingen roll, du kan ju inte plocka ut mera ur generatorn för det?

Nej men kabeln slipper flaska.
Sedan som nämnts så hålls spänningen uppe ngt bättre.
På min 240 så gick jag från 10mm2 original (plus 6mm2 på jorden, 1dm kort) till 50mm2 rakt av och ökade 0.4V i spänning. När jag sedan bytte till en större generator med annan laddregulator som är specad till 14.8V sålåg jag på det vid batteriet och 14.6 vid stegen som satt bak i skuffen.
Så nog gör det skillnad i det långa loppet.

Frågan är då om det berodde på grövre kabel, eller att du fick nya fina kablar? Skulle dock tro att allt eller det mesta bero på att du fick mycke bättre jord. Detta är någonting som man mer eller mindre måste uppgradera. Lägger man tex 20mm2 jord bak till steget, så bör man även öka detta fram, minst.

Precis...läste ni var jorden är original på 240?

6mm2 men eftersom jag använde 50mm2 till plus så varför ta ngt annat till jord?
Men....10-15cm 6mm2 som jord och 10mm2 till plus, dessutom hade jag ändå 90A generator från början.
Volvos konstruktörer var lata.......de hade inte uppgraderat generatorkablaget utan bara gått upp i generatorstorlekar under åren. Så DÄR är ett praktexempel på att kablarna likväl är underdimensionerade för vidare utbyggdnad.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 februari 2012
#57
Men om vi nu hoppar några år framåt i bilvärlden så är det nog generellt sett jordkabeln från batteriet som behöver bytas, pluskabeln från generatorn bör vara skapligt dimensionerad från fabrik. Finns säkerligen undantag, men jag kör originalkabel och ligger på 14,4-14,5V vid batteriet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 187 Inlägg
13 februari 2012
#58
Lonefox skrev:
TT-Avant skrev:
Lonefox skrev:

Nej men kabeln slipper flaska.
Sedan som nämnts så hålls spänningen uppe ngt bättre.
På min 240 så gick jag från 10mm2 original (plus 6mm2 på jorden, 1dm kort) till 50mm2 rakt av och ökade 0.4V i spänning. När jag sedan bytte till en större generator med annan laddregulator som är specad till 14.8V sålåg jag på det vid batteriet och 14.6 vid stegen som satt bak i skuffen.
Så nog gör det skillnad i det långa loppet.

Frågan är då om det berodde på grövre kabel, eller att du fick nya fina kablar? Skulle dock tro att allt eller det mesta bero på att du fick mycke bättre jord. Detta är någonting som man mer eller mindre måste uppgradera. Lägger man tex 20mm2 jord bak till steget, så bör man även öka detta fram, minst.

Precis...läste ni var jorden är original på 240?

6mm2 men eftersom jag använde 50mm2 till plus så varför ta ngt annat till jord?
Men....10-15cm 6mm2 som jord och 10mm2 till plus, dessutom hade jag ändå 90A generator från början.
Volvos konstruktörer var lata.......de hade inte uppgraderat generatorkablaget utan bara gått upp i generatorstorlekar under åren. Så DÄR är ett praktexempel på att kablarna likväl är underdimensionerade för vidare utbyggdnad.....

6mm2 till jord har du helt rätt i att den var i underkant.
men fortfarande en kort 10mm2 +kabel räcker för en 90A generator och det är ju just den kabeln som vi har diskuterat i denna tråden. så jag håller fortfarande inte med om att dom är underdimensionerade från fabrik.
köper dock att jordkabeln kan uppgraderas.

sen precis som criztoffer säger så har det hänt lite med dom nyare bilarna.
sen som han säger den viktigaste kabeln är jordkabeln till batteriet! (iaf enligt mig)


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 februari 2012
#59
big-jepp skrev:
Lonefox skrev:
TT-Avant skrev:

Frågan är då om det berodde på grövre kabel, eller att du fick nya fina kablar? Skulle dock tro att allt eller det mesta bero på att du fick mycke bättre jord. Detta är någonting som man mer eller mindre måste uppgradera. Lägger man tex 20mm2 jord bak till steget, så bör man även öka detta fram, minst.

Precis...läste ni var jorden är original på 240?

6mm2 men eftersom jag använde 50mm2 till plus så varför ta ngt annat till jord?
Men....10-15cm 6mm2 som jord och 10mm2 till plus, dessutom hade jag ändå 90A generator från början.
Volvos konstruktörer var lata.......de hade inte uppgraderat generatorkablaget utan bara gått upp i generatorstorlekar under åren. Så DÄR är ett praktexempel på att kablarna likväl är underdimensionerade för vidare utbyggdnad.....

6mm2 till jord har du helt rätt i att den var i underkant.
men fortfarande en kort 10mm2 +kabel räcker för en 90A generator och det är ju just den kabeln som vi har diskuterat i denna tråden. så jag håller fortfarande inte med om att dom är underdimensionerade från fabrik.
köper dock att jordkabeln kan uppgraderas.

sen precis som criztoffer säger så har det hänt lite med dom nyare bilarna.
sen som han säger den viktigaste kabeln är jordkabeln till batteriet! (iaf enligt mig)

KORT?
Erhm hur kort kabel tror du att det blir på nyare bilar med generatorn fram och batteriet i mitten/bak i bilen vilket blir alltmer vanligt?
Kablarna är FORTFARANDE dimensionerade efter vad bilens elsystem drar, sedan så kan i vissa fall generatorn vara kraftigare än vad kabeln är dimensionerad för. Allt beroende på hur lata konstruktörerna har varit vid uppgraderingar av systemen.
Volvo återigen, de bilar med 160A generator har fortfarande samma kabelarea på laddkabeln som de med 130A generator..... Grattis...kabel blir en flaskhals på dessa bilar.
Jag kan även referera till de lastbilar jag bygger. Visst, 24V kräver inte lika grova kablar....men hallå.....16mm2 till 200A säkring? 8mm2 till hyttmatningen som är avsäkrad med 150A.....

Om vi säger såhär.......vilka tror du sitter och bestämmer hur sakerna skall vara i fordon i slutänden?
Konstruktörerna? NEJ DU.....det är INKÖPARNA då det primära de fått till sig är att hålla ner kostnader......då blir det som det blir. Jag har sett detta i alltför många år nu för att veta vad jag talar om.....
Detta är den bistra sanningen.
Så jag hävdar fortfarande att saker är underdimensionerade i bilar/lastbilar.......speciellt om man börjar lasta på mer strömkrävande saker och/eller uppgraderar generatorn utan att tänka på kablaget...det är vanligare än man tror det med även på eftermarknadssidan.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

3 187 Inlägg
14 februari 2012
#60
Lonefox skrev:
big-jepp skrev:
Lonefox skrev:

Precis...läste ni var jorden är original på 240?

6mm2 men eftersom jag använde 50mm2 till plus så varför ta ngt annat till jord?
Men....10-15cm 6mm2 som jord och 10mm2 till plus, dessutom hade jag ändå 90A generator från början.
Volvos konstruktörer var lata.......de hade inte uppgraderat generatorkablaget utan bara gått upp i generatorstorlekar under åren. Så DÄR är ett praktexempel på att kablarna likväl är underdimensionerade för vidare utbyggdnad.....

6mm2 till jord har du helt rätt i att den var i underkant.
men fortfarande en kort 10mm2 +kabel räcker för en 90A generator och det är ju just den kabeln som vi har diskuterat i denna tråden. så jag håller fortfarande inte med om att dom är underdimensionerade från fabrik.
köper dock att jordkabeln kan uppgraderas.

sen precis som criztoffer säger så har det hänt lite med dom nyare bilarna.
sen som han säger den viktigaste kabeln är jordkabeln till batteriet! (iaf enligt mig)

KORT?
Erhm hur kort kabel tror du att det blir på nyare bilar med generatorn fram och batteriet i mitten/bak i bilen vilket blir alltmer vanligt?
Kablarna är FORTFARANDE dimensionerade efter vad bilens elsystem drar, sedan så kan i vissa fall generatorn vara kraftigare än vad kabeln är dimensionerad för. Allt beroende på hur lata konstruktörerna har varit vid uppgraderingar av systemen.
Volvo återigen, de bilar med 160A generator har fortfarande samma kabelarea på laddkabeln som de med 130A generator..... Grattis...kabel blir en flaskhals på dessa bilar.
Jag kan även referera till de lastbilar jag bygger. Visst, 24V kräver inte lika grova kablar....men hallå.....16mm2 till 200A säkring? 8mm2 till hyttmatningen som är avsäkrad med 150A.....

Om vi säger såhär.......vilka tror du sitter och bestämmer hur sakerna skall vara i fordon i slutänden?
Konstruktörerna? NEJ DU.....det är INKÖPARNA då det primära de fått till sig är att hålla ner kostnader......då blir det som det blir. Jag har sett detta i alltför många år nu för att veta vad jag talar om.....
Detta är den bistra sanningen.
Så jag hävdar fortfarande att saker är underdimensionerade i bilar/lastbilar.......speciellt om man börjar lasta på mer strömkrävande saker och/eller uppgraderar generatorn utan att tänka på kablaget...det är vanligare än man tror det med även på eftermarknadssidan.....

när jag ca att en kort 10mm2 kabel räcker så menade jag till din 240 (jag antog att ditt batteri inte satt bak i bilen, utan fram under huven)?
då jag inte har byggt i någon volvo med den generatorn så kan jag inte utala om den. likdanat med lastbilar.
hur grov är laddkabeln i dessa bilar?



Sök