3346
Sök

Köpråd: Bil med helt ok prestanda!

38 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
Hej!

Är ute efter en bil mellan 50k-70k som ska vara pigg & rolig, relativt bensinsnål (alltså inte vara några problem att ligga under 1l/m).
Helst inte äldre än -00.
Framhjulsdrivet skulle jag helst vilja slippa, men ta det ni kommer på!

Har kollat lite på Audi 1,8t och Bmw 3-serie men har inte så mycket underlag för att kunna säga hur dem är att äga, köra etc..

Tack på förhand!

smile

Mvh/Erik
Senast redigerat av fritiof_konkas (9 februari 2012)

38 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
Lö Bump!

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
13 februari 2012
en impreza gt... lär ju va klockrent för dig som bor i Åre ! hur kul som helst på vintern !!!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 februari 2012
3-serie E46 är billig i drift och håller väl, sedan är jag personligen väldigt förtjust i den härliga sexan. Särskilt 330i är helt underbart explosiv till karaktären och är inga problem att köra under 1L/mil eller ens på 0.9L/mil, något sådant hade jag personligen siktat efter!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

38 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
CHEEVA skrev:
en impreza gt... lär ju va klockrent för dig som bor i Åre ! hur kul som helst på vintern !!!

Nja har en känsla av att boxern är duktig på att dricka, lite för duktig alltså smile

330i tror jag också på, ännu mer nu isåfall smile

Måste också fråga: Ford st220? Kanon/Kalkon? Dem ser väldigt inbjudande ut ialf!

Kom gärna med fler förslag!

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
13 februari 2012
fritiof_konkas skrev:
CHEEVA skrev:

Nja har en känsla av att boxern är duktig på att dricka, lite för duktig alltså smile

330i tror jag också på, ännu mer nu isåfall smile

Måste också fråga: Ford st220? Kanon/Kalkon? Dem ser väldigt inbjudande ut ialf!

Kom gärna med fler förslag!

kör man vanligt är den nog inte allt för törstig... men under lek så kan det ju såklart hinka i sig en del ! men det gör ju allt

6 632 Inlägg
14 februari 2012
ST220 har en 3liters V6a som dricker 0.8-0.9 motorväg, Service är mycket viktigt då motorerna är extremt känsliga för låg oljenivå. Äckligt roligt bottendrag då man kan lägga i 6an i 30, hamna i tomgångs varv och kunna flytta på sig hyfsat snabbt. FWD för övrigt men kombin har stor lastutrymme, en säng är inga problem.

Alfor finns om du törs.. helgalvade karosser på 147, 156 och GTn.
Finns både med V6or eller Twinspark 4er, eller direkt insprutad

De/Dem

216 Inlägg
14 februari 2012
Bmw 850?

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall

144 Inlägg
14 februari 2012
Grantomta skrev:
Bmw 850?

...är extremt dyra om något går sönder. Köper man en sådan bör man känna till att reparations och underhålls-kostnaderna är i lyxbilsklassen.

216 Inlägg
14 februari 2012
werik skrev:
Grantomta skrev:
Bmw 850?

...är extremt dyra om något går sönder. Köper man en sådan bör man känna till att reparations och underhålls-kostnaderna är i lyxbilsklassen.

sant, sen såg ja att årsmodell spannet blir svårt med priset men så frän bil

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall

2 656 Inlägg
14 februari 2012
Grantomta skrev:
werik skrev:
Grantomta skrev:
Bmw 850?

sant, sen såg ja att årsmodell spannet blir svårt med priset men så frän bil

sen är dom extremt svåra o få o gå på under en liter om nån ens lyckats :p

Chef
167 Inlägg
14 februari 2012
BMW m3 e36. Går att köra under liten.. Men man kanske inte gör de så ofta!

Over and out

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
14 februari 2012
http://www.blocket.se/ostergotland/Audi … =7&w=3

Kikat på nått sådant?
Kör man inte full gas hela tiden så kör du den under litern utan bekymmer.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

38 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
Malheus skrev:
ST220 har en 3liters V6a som dricker 0.8-0.9 motorväg, Service är mycket viktigt då motorerna är extremt känsliga för låg oljenivå. Äckligt roligt bottendrag då man kan lägga i 6an i 30, hamna i tomgångs varv och kunna flytta på sig hyfsat snabbt. FWD för övrigt men kombin har stor lastutrymme, en säng är inga problem.

Alfor finns om du törs.. helgalvade karosser på 147, 156 och GTn.
Finns både med V6or eller Twinspark 4er, eller direkt insprutad

Jo, har sett på blocket lite då & då att man vräker iväg dem för skit och ingenting men då också att vevhuslagren har gett upp! Om man då ska jämföra en st220 med en 330i e46??
Det jag har hört om Alforna: Sjukt mycket körgladje, väldigt lite kvalité...

Om jag hade hade pengarna, motivationen, och aldrig behövt titta så mycket på bensinnotan så skulle jag kanske köpa en Bmw 850 smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 februari 2012
p-nyhlen skrev:
http://www.blocket.se/ostergotland/Audi_A6_2_7T_Avant_Quattro_Nybes_Nyservad_38579387.htm?ca=7&w=3

Kikat på nått sådant?
Kör man inte full gas hela tiden så kör du den under litern utan bekymmer.

Intressant när ägaren själv i annonsen påstår att den vill ha 1.2L/mil. wink

Aldrig nöjd
804 Inlägg
14 februari 2012
Hade kollat på den här: http://www.blocket.se/malmo/Mercedes_CL … amp;last=1

Jag kör min 320 på 0,9 l/m blandad förbrukning så 230 torde ligga en bit under det. Finns även en fin 320 på annons (http://www.blocket.se/sodermanland/Merc … 15&w=3 ) men kör man inte lika jämt fördelat i stad/motorväg som mig så kan jag tänka mig att förbrukningen går över litern.
Senast redigerat av Masquerade (14 februari 2012)

Livet är för kort för att äga Volvo.

38 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
Merca= Gubbebil! Ta inte illa upp smile
Hade inte Mercedes stora problem med rosten runt dessa år?
Annars så var 230 ganska snygg, är inte så k*t på att ha automat..tycker körglädjen försvinner drastiskt.

Har funderat mycket på Audi också, deras 1,8t motorer är väl helt ok? (dvs säga om man skulle chippa upp dem)
2,7t har jag innan inte kikat på, möjligtvis pga att jag förmodade att dem slukar lite mycket soppa.. smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 februari 2012
fritiof_konkas skrev:
Merca= Gubbebil! Ta inte illa upp smile
Hade inte Mercedes stora problem med rosten runt dessa år?
Annars så var 230 ganska snygg, är inte så k*t på att ha automat..tycker körglädjen försvinner drastiskt.

Har funderat mycket på Audi också, deras 1,8t motorer är väl helt ok? (dvs säga om man skulle chippa upp dem)
2,7t har jag innan inte kikat på, möjligtvis pga att jag förmodade att dem slukar lite mycket soppa.. smile

Om vi förutsätter att 330i, ST220, Impreza GT och Alfa V6 har satt standarden hittills i denna tråd är 1.8t en väldigt träig och trist motor vid en jämförelse, men visst den tar en mellan A-B och har "ok" prestanda...

Det svåra med Audi är att hitta ett alternativ, deras sexor (2.4 och 3.0) är trevliga maskiner men relativt törstiga och karaktären är mer stark och tillbakalutad än sportig/pigg. Ersättaren 2.0TFSI är lite roligare, frågan är om man kan hitta t.ex en A4 inom budget med den maskinen istället för en 1.8t?
Senast redigerat av Rquired (14 februari 2012)

Fri fart för ett fritt folk!
14 128 Inlägg
14 februari 2012
lätt val bmw 540 e39 med manuell låda utan minsta tvekan..riktigt nice glidarbil med klös

möjligen en merca c36 amg eller liknande

dom är dock förjävla otäcka att köra på något sjukt sätt
men dom är snygga liksom e39:an och går tillräckligt bra och är rwd

Kör fort så hinner inget hända...

huh?
10 427 Inlägg
14 februari 2012
Eftersom Mondeo ST220 nämndes så måste jag "smacka" in lite inspiration:

Från start fram till ungefär 2:00.
Om Jeremy Clarkson gillar en framhjulsdriven bil så är den nog inte helt illa wink

Sök