3300
Sök

Köpråd: Bil med helt ok prestanda!

38 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
#21
Rquired skrev:
fritiof_konkas skrev:
Merca= Gubbebil! Ta inte illa upp smile
Hade inte Mercedes stora problem med rosten runt dessa år?
Annars så var 230 ganska snygg, är inte så k*t på att ha automat..tycker körglädjen försvinner drastiskt.

Har funderat mycket på Audi också, deras 1,8t motorer är väl helt ok? (dvs säga om man skulle chippa upp dem)
2,7t har jag innan inte kikat på, möjligtvis pga att jag förmodade att dem slukar lite mycket soppa.. smile

Om vi förutsätter att 330i, ST220, Impreza GT och Alfa V6 har satt standarden hittills i denna tråd är 1.8t en väldigt träig och trist motor vid en jämförelse, men visst den tar en mellan A-B och har "ok" prestanda...

Det svåra med Audi är att hitta ett alternativ, deras sexor (2.4 och 3.0) är trevliga maskiner men relativt törstiga och karaktären är mer stark och tillbakalutad än sportig/pigg. Ersättaren 2.0TFSI är lite roligare, frågan är om man kan hitta t.ex en A4 inom budget med den maskinen istället för en 1.8t?

Okej! Bra att veta om 1,8t eftersom man inte kommer hinna testa alla bilar man funderar på smile
Precis, får för mig det jag med om deras 6:or, ungefär samma känsla som i min nuvarande bil: törstig, men inte speciellt rolig.

Hitta en 2.0tfsi mellan 50-70k är nog som att hitta en nål i höstack tror jag.

Jag skulle vilja veta lite mer om Ford St220! För/nackdelar/paralleller etc...smile


6 632 Inlägg
14 februari 2012
#22
Kärvande bromsok (bak), rost nedkant dörrar och hjullager mest..
Senast redigerat av Malheus (14 februari 2012)

De/Dem

2 656 Inlägg
14 februari 2012
#23
Growe skrev:
lätt val bmw 540 e39 med manuell låda utan minsta tvekan..riktigt nice glidarbil med klös

möjligen en merca c36 amg eller liknande

dom är dock förjävla otäcka att köra på något sjukt sätt
men dom är snygga liksom e39:an och går tillräckligt bra och är rwd

540in går inte under någon kategori in som en snålbil inte ens vid landsvägskörning smile och det var han väl ute efter? sen är dom så stora och klumpiga att man ändast har roligt vid rödljuserna och motorvägen på alla andra ställen är 540in heltvärdelös smile


Aldrig nöjd
804 Inlägg
14 februari 2012
#24
Rquired skrev:
Om vi förutsätter att 330i, ST220, Impreza GT och Alfa V6 har satt standarden hittills i denna tråd är 1.8t en väldigt träig och trist motor vid en jämförelse, men visst den tar en mellan A-B och har "ok" prestanda...

Det håller jag inte med om. Min bror hade en 1.8t och den kändes både rapp och lekfull, kändes sportigare och smidigare än ST220 även om den sistnämnda överraskade mer i accelerationen. 1.8t (A3) är en rolig liten bil och ett fullgott alternativ till i alla fall ST220 om man vill ha en lite mer bensinsnål bil.

Livet är för kort för att äga Volvo.

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
14 februari 2012
#25
Rquired skrev:
p-nyhlen skrev:
http://www.blocket.se/ostergotland/Audi_A6_2_7T_Avant_Quattro_Nybes_Nyservad_38579387.htm?ca=7&w=3

Kikat på nått sådant?
Kör man inte full gas hela tiden så kör du den under litern utan bekymmer.

Intressant när ägaren själv i annonsen påstår att den vill ha 1.2L/mil. wink

Jag har själv ägt en 2,7TQ och det är inte nått bekymmer att få den den på 0,9l/mil.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
14 februari 2012
#26
Om man vill ha lite körglad och rolig bil så är valet självklart och redan nämnt i tråden.
BMW M3 E36 och gärna 3.2:an med 6 växlad låda. Går att hålla inom marginalen för bensinförbrukningen och är hur kul som helst att leka runt med.
Senast redigerat av Busgrabb (14 februari 2012)

Autotech

Evildan
14 februari 2012
#27
fritiof_konkas skrev:
Hej!

Är ute efter en bil mellan 50k-70k som ska vara pigg & rolig, relativt bensinsnål (alltså inte vara några problem att ligga under 1l/m).
Helst inte äldre än -00.
Framhjulsdrivet skulle jag helst vilja slippa, men ta det ni kommer på!

Har kollat lite på Audi 1,8t och Bmw 3-serie men har inte så mycket underlag för att kunna säga hur dem är att äga, köra etc..

Tack på förhand!

smile

Mvh/Erik

Du vill helst slippa en framhjulsdriven bil men är sugen på en Audi 1.8T?
Audi är framhjulsdrivna om det inte är en Audi 1.8Tq du menar?
Vad anser du är en pigg bil, känslan eller rena numeriska fakta?
Menar du 1l/10km blandad körning eller ren landsväg eller endast stad?
Behöver du en stor/liten bil?

Porsche 944 968 kanske? visserligen en betydligt äldre bil än du önskar men med mkt kvalite och körglädje i mina ögon samt ett relativt stabilt andrahandsvärde ofta ägda av riktiga entusiaster som vårdar sin bil.

Ska du ha en M3 som rekommenderas och du vill ha en bil som är nyare än -00 begärs det för den billigaste på blocket just nu 149000:-
E36 M3 finns från begärda 70000:- för en -94 och hur hårt en sådan är körd på 18 år av diverse fjuniga yngre män med kepsen bakochfram är inte svårt att räkna ut.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
15 februari 2012
#28
Evildan skrev:
fritiof_konkas skrev:
Hej!

Är ute efter en bil mellan 50k-70k som ska vara pigg & rolig, relativt bensinsnål (alltså inte vara några problem att ligga under 1l/m).
Helst inte äldre än -00.
Framhjulsdrivet skulle jag helst vilja slippa, men ta det ni kommer på!

Har kollat lite på Audi 1,8t och Bmw 3-serie men har inte så mycket underlag för att kunna säga hur dem är att äga, köra etc..

Tack på förhand!

smile

Mvh/Erik

Du vill helst slippa en framhjulsdriven bil men är sugen på en Audi 1.8T?
Audi är framhjulsdrivna om det inte är en Audi 1.8Tq du menar?
Vad anser du är en pigg bil, känslan eller rena numeriska fakta?
Menar du 1l/10km blandad körning eller ren landsväg eller endast stad?
Behöver du en stor/liten bil?

Porsche 944 968 kanske? visserligen en betydligt äldre bil än du önskar men med mkt kvalite och körglädje i mina ögon samt ett relativt stabilt andrahandsvärde ofta ägda av riktiga entusiaster som vårdar sin bil.

Ska du ha en M3 som rekommenderas och du vill ha en bil som är nyare än -00 begärs det för den billigaste på blocket just nu 149000:-
E36 M3 finns från begärda 70000:- för en -94 och hur hårt en sådan är körd på 18 år av diverse fjuniga yngre män med kepsen bakochfram är inte svårt att räkna ut.

Håller med om att 00:a och nyare är svårt att lösa för pengarna TS vil lägga men att det är fjuniga 18 åringar som bara dragit runt i M3 E36 håller jag inte med om. Bilarna är många gånger ägda av en entusiast som tagit väl hand om den och troligen inte vinterkört den och kanske tom knappt vid dåligt väder.
Brukar även var mycket noga med serviceböcker och dokumentation på en M bil.
Finns ju givetvis ras därute med som bara körts ner men har man lite bilkunnande så sorterar man snabbt bort dom.
Senast redigerat av Busgrabb (15 februari 2012)

Autotech

38 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
#29
Evildan skrev:
fritiof_konkas skrev:
Hej!

Är ute efter en bil mellan 50k-70k som ska vara pigg & rolig, relativt bensinsnål (alltså inte vara några problem att ligga under 1l/m).
Helst inte äldre än -00.
Framhjulsdrivet skulle jag helst vilja slippa, men ta det ni kommer på!

Har kollat lite på Audi 1,8t och Bmw 3-serie men har inte så mycket underlag för att kunna säga hur dem är att äga, köra etc..

Tack på förhand!

smile

Mvh/Erik

Du vill helst slippa en framhjulsdriven bil men är sugen på en Audi 1.8T?
Audi är framhjulsdrivna om det inte är en Audi 1.8Tq du menar?
Vad anser du är en pigg bil, känslan eller rena numeriska fakta?
Menar du 1l/10km blandad körning eller ren landsväg eller endast stad?
Behöver du en stor/liten bil?

Porsche 944 968 kanske? visserligen en betydligt äldre bil än du önskar men med mkt kvalite och körglädje i mina ögon samt ett relativt stabilt andrahandsvärde ofta ägda av riktiga entusiaster som vårdar sin bil.

Ska du ha en M3 som rekommenderas och du vill ha en bil som är nyare än -00 begärs det för den billigaste på blocket just nu 149000:-
E36 M3 finns från begärda 70000:- för en -94 och hur hårt en sådan är körd på 18 år av diverse fjuniga yngre män med kepsen bakochfram är inte svårt att räkna ut.

Helst slippa framhjulsdrivet= Quattro.
I meningen "pigg bil" har jag räknat in både känsla och numeriska fakta (i mitt fall 200hk+-). Beskrivningen av känslan vill jag ha av er! Därav jag frågar och startar en tråd. Och eftersom jag skrev (Har kollat lite på Audi 1,8t och Bmw 3-serie) så vet ni kanske vilka riktlinjer det handlar om, samt moderniteten, helst inte äldre än -00. Alltså inte nån gammal Porsche 944etc..
Ja precis, en gammal m3 med E36 chassit som är körd med kepsen bakocghfram är jag inte intresserad av..
1l/M Blandad körning.
Det har jag inte bestämt på spiken än om det ska va liten/stor bil, den ska nog ialf vara 4-dörrars smile
Senast redigerat av fritiof_konkas (15 februari 2012)


38 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
#30
Titta på några Audi 1,8t och det verkar finnas 3 olika motoralternativ: 150hk, 163hk, 190hk. Är det olika hårdvaror i motorerna eller är det bara fabrikschippning som är skillnaden?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 februari 2012
#31
fritiof_konkas skrev:
Titta på några Audi 1,8t och det verkar finnas 3 olika motoralternativ: 150hk, 163hk, 190hk. Är det olika hårdvaror i motorerna eller är det bara fabrikschippning som är skillnaden?

Det är samma motorfamilj, först hade 1.8t 150hk och det fanns en starkare variant med 180hk. Sedan fick den vanliga 1.8t 163hk och en starkare version (Med ett rött t i modellbeteckningen) 190hk och alla fyra fanns med quattro, om jag nu minns rätt... smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök