3296
Sök

Tar bilar skada av att stå i bilhall i 9 månader?

97 Inlägg
12 februari 2012
#21
är det något du vill ha är de bara handla. inget som tar stryk av att stå stilla i värmen på en 07a


Tomten
1 065 Inlägg
Forummoderator
18 149 Inlägg
12 februari 2012
#23
Äsch... Jag har jobbat som handlare och sålt bilar som varit hyllvärmare en längre tid. Sällan något problem. Dessutom har du ju garanti i 6 månader! Fast hittar du något fel på bilen under provkörning så låt handlaren ha den tills det är åtgärdat! Sen blir det lite tyngre...

Kolla att AC fungerar! Den gillar inte att stå still!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 435 Inlägg
12 februari 2012
#24
Dieselsmurfen skrev:
Kolla att AC fungerar! Den gillar inte att stå still!

det tror jag wink


Forummoderator
18 149 Inlägg
12 februari 2012
#25
Som gammal handlare kan jag säga att folk ofta provkör alldeles för kort. Gör klart för handlaren att du är intresserad och att du har pengar. Sen lånar du hem bilen över en helg eller till dagen efter. De är inte många som protesterar mot det och även rätt vanligt då köpare upp i åren ofta gör så.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 354 Inlägg
12 februari 2012
#26
Dieselsmurfen skrev:
Som gammal handlare kan jag säga att folk ofta provkör alldeles för kort. Gör klart för handlaren att du är intresserad och att du har pengar. Sen lånar du hem bilen över en helg eller till dagen efter. De är inte många som protesterar mot det och även rätt vanligt då köpare upp i åren ofta gör så.

då vet man det när man ska kolla på "ny" kombi i vår

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

749 Inlägg
12 februari 2012
#27
Hos bilhandlare brukar bilarna förfalla.

Speciellt dem som står ute, bromsarna blir förstörda framförallt, bromsbeläggen rostar fast i byglarna, det blir rost på bromsskivorna.
Det går inte att bromsa bort rost ifrån rostangripna skivor om det är för mkt rost, vilket jag antar att alla säljare tror eller säger, de brukar va de som kan minst om bilar i bilvärlden, men undantag finns väl.
Beläggen är mjukare och sliter in sig efter rosten, sen fortsätter skivorna rosta sönder, och rosten kryper under den glaserade ytan och förstör såsmåningom hela skivan fullständigt.

Enda åtgärden mot fastrostade bromsbelägg är att plocka itur bromsarna, slipa bort rost och återmontera, för övrigt bör man göra det varje år.
En rostförstörd skiva är bara att byta ut, enda sättet att undvika förstörda skivor är att bromsa mkt och serva bromsarna varje år.

Bilar mår alltid bäst av att rulla.
Senast redigerat av Bjornn (12 februari 2012)


Japanese Engineering
690 Inlägg
12 februari 2012
#28
Kommer ihåg en Skoda Octavia, helt ny. Som stod ute i tre år efter att en kund ångrat sig.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

7 435 Inlägg
12 februari 2012
#29
PerfectionR skrev:
Kommer ihåg en Skoda Octavia, helt ny. Som stod ute i tre år efter att en kund ångrat sig.

ja????


Rumpmas
3 860 Inlägg
12 februari 2012
#30
Aero T16 skrev:
Bilbatterier i bilarna tror jag tar mycket stryk om de står hos en bilhandlare en längre tid, sen kanske bilen även har varit utlånad till ett hundratal olika människor som lämnat in sin bil på service och tar en lånebil tills den är färdigservad.

Fy fan, finns det verkligen handlare som gör så tro? sad

Hur som helst borde det gå att göra mycket på priset på en bil som har stått så länge, för att minimera firmans förluster. Det kostar att hålla lager.
Senast redigerat av Andromeda (12 februari 2012)


564 Inlägg
12 februari 2012
#31
Herregud. Hur mycket tror ni bilen slits om den står i en bilhall?

Om samma bil hade rullat på vägen i 9 månader med vägsalt, regn, snö, sol, smuts, 150st kallstarter, äckliga barn som hoppar i/ur bilen med skitiga kläder, m.m. m.m.  tror ni inte det sliter mer? wink

Jag köper hellre en bil som har blivit skonat 9 månaders slitage på vägen än en lika dan bil som rullat ute i skiten.

wink

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 februari 2012
#32
groze skrev:
Herregud. Hur mycket tror ni bilen slits om den står i en bilhall?

Om samma bil hade rullat på vägen i 9 månader med vägsalt, regn, snö, sol, smuts, 150st kallstarter, äckliga barn som hoppar i/ur bilen med skitiga kläder, m.m. m.m.  tror ni inte det sliter mer? wink

Jag köper hellre en bil som har blivit skonat 9 månaders slitage på vägen än en lika dan bil som rullat ute i skiten.

wink

Men även om du tycker så måste du ju fundera på varför den stått så länge? Och pruta därefter.


564 Inlägg
12 februari 2012
#33
Andromeda skrev:
groze skrev:
Herregud. Hur mycket tror ni bilen slits om den står i en bilhall?

Om samma bil hade rullat på vägen i 9 månader med vägsalt, regn, snö, sol, smuts, 150st kallstarter, äckliga barn som hoppar i/ur bilen med skitiga kläder, m.m. m.m.  tror ni inte det sliter mer? wink

Jag köper hellre en bil som har blivit skonat 9 månaders slitage på vägen än en lika dan bil som rullat ute i skiten.

wink

Men även om du tycker så måste du ju fundera på varför den stått så länge? Och pruta därefter.

Ja, det är väl klart. Men det diskuterades huruvida hur mycket bilen tog skada av att stå still. smile

Har den stått länge brukar det vara prutläge, men det behöver inte vara en dålig bil för det. Förmodligen har priset varit för högt i förhållande till skick, utrustning, miltal osv, men det säger ju inte automatiskt att det är något fel på bilen.

Forummoderator
18 149 Inlägg
12 februari 2012
#34
Ja, står bilen ute så mår den givetvis inte bra av det! Har flera skräckexempel. Sen som påpekats så kan mycket väl bilen vara en Extra lånebil! Jag vet att de flesta större handlarna tar helt enkelt en bil på gården och lånar ut om det behövts. Har jag själv gjort många gånger. Ofta tar man då en "vanlig" bil som kanske har stått lite och skulle behöva rulla lite.

Jag vet att en ny Citroen kombi vi hade på firman fick slita hund i nästan 2 år. Först som Demobil och sen som lite lånebil och till sist som "min" bil och den gick med plattan i mattan i 4000 mil. Tro mig.. Passa er för alla C5 som heter WEW på regplåten. Hehe...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 215 Inlägg
12 februari 2012
#35
Vi har haft en saab 9-5 1999 stått på skolan sen den va ny (Körd ca. 4 mil enligt trippen). vi använde den för att "lära oss" att plocka ner inredning, skärmar och dörrar.

Vi plockade ner motorn och framvagnen på den för två veckor sedan, allt var tipptopp.
Kan en bil stå stilla i 10+ år utan att bromsarna börjar rosta eller slangar/bussningar/remmar börjar torka så tror jag en beg. bil kan stå 9 månader utan problem.

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

749 Inlägg
12 februari 2012
#36
Man ska ju alltid ha extra pengar över när man köpt bilen så man kan rusta upp den, något behövs alltid göras.
Många bilar hos bilhandlare har halvkassa torrsprucka däck, insmetade i gummiglansmedel, och är de nya däck på så brukar de va nåt märke man aldrig tidigare hörts talas om.

Motorrummen brukar också alltid va rentvättat och nerflåtat med gummiglansmedel.

Bilhandlare fyller alltid på bromsvätska också så man inte ska märka att bromsarna är slitna, bromsvätska fylls normalt aldrig på, utan när nivån sjunker beror det på slitna bromsar, då man byter bromsarna så åker bromsvätskan tillbaks i behållaren.

Reperationer och service kan va gjort halvtaskigt, med det billigaste som går att få tag i, bara de fungerar så billigt som möjligt så tjänas det pengar.

Nya bilar som säljs har specialtillverkade tystgående däck som endast finns till nytillverkade bilar går ej köpa på marknaden, de är tysta men slits dubbelt så fort. De ser precis ut som vanliga däck men är specialtillverkade.

Sen finns de riktiga skojare, som kör isklampar i kylarelementet på sommaren så det ska verka som ac fungerar.
Sågspån i den utslitna växellådan så det inte hörs.
4 spår i snön efter bilen, (krockskadad ej riktad) eller är chassit dåligt ihopsvetsat av 2 krockskadade bilar.
Sönderrostade oljefilter (va inte servicen gjord?).
Senast redigerat av Bjornn (12 februari 2012)


7 435 Inlägg
12 februari 2012
#37
Bjornn skrev:
Nya bilar som säljs har specialtillverkade tystgående däck som endast finns till nytillverkade bilar går ej köpa på marknaden, de är tysta men slits dubbelt så fort. De ser precis ut som vanliga däck men är specialtillverkade.

haha du skämta med mig aprillo smile


749 Inlägg
12 februari 2012
#38
granadadr skrev:
Bjornn skrev:
Nya bilar som säljs har specialtillverkade tystgående däck som endast finns till nytillverkade bilar går ej köpa på marknaden, de är tysta men slits dubbelt så fort. De ser precis ut som vanliga däck men är specialtillverkade.

haha du skämta med mig aprillo smile

Nix det är sant, det är för att biltillverkarna konkurerar om vem som har den mest tystgående bilen.


Fri fart för ett fritt folk!
14 339 Inlägg
12 februari 2012
#39
granadadr skrev:
Bjornn skrev:
Nya bilar som säljs har specialtillverkade tystgående däck som endast finns till nytillverkade bilar går ej köpa på marknaden, de är tysta men slits dubbelt så fort. De ser precis ut som vanliga däck men är specialtillverkade.

haha du skämta med mig aprillo smile

det är som en bläckstråleskrivare

billig att köpa men patronen är slut direkt så man får köpa en ny direkt

haha smile

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 149 Inlägg
12 februari 2012
#40
Pavva skrev:
Vi har haft en saab 9-5 1999 stått på skolan sen den va ny (Körd ca. 4 mil enligt trippen). vi använde den för att "lära oss" att plocka ner inredning, skärmar och dörrar.

Vi plockade ner motorn och framvagnen på den för två veckor sedan, allt var tipptopp.
Kan en bil stå stilla i 10+ år utan att bromsarna börjar rosta eller slangar/bussningar/remmar börjar torka så tror jag en beg. bil kan stå 9 månader utan problem.

Har den stått ute i 10 år utan att någon har rört bilen? Nej...

När en bil har stått ute i 3-5 månader börjar saker och ting att balla ur. När jag har haft bilar hemma till försäljning har jag oftast kört dessa varannan vecka. Min sista nu (Äldre BMW) behövdes köras varm flera gånger innan den gick som den skulle.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök