3051
Sök

Volvo 144 t5-bygge behöver info, tips

21 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#1
Hej vi har tänkt att bygga en t5 i en 144 67.

Det jag behöver hjälp med är, vad behöver jag göra om för att få den godkänd av SFRO.

T.ex. behöver jag byta hjulupphängning, bussningar

eller kan jag ta hela köret från samma bil som motorn kommer ifrån och bygga om så det passar?

vad blir lätast, skaffa bättre grejor till det som redan sitter eller ta från första bilen dvs 850:in?

Behöver förslag på växellåda. M90 eller ZF låda? smile

5 111 Inlägg
12 februari 2012
#2
Blir nog svårt flytta över grejer från en 850 då den är framhjulsdriven. wink

Lättast är ju att du kontaktar din SFRO-besiktningsman och frågar så får du inte en massa gissningar.


104 Inlägg
13 februari 2012
#3
M90 lådan, 1031 bakaxel är vad jag läst, det var iofs för D5252T, men T5an borde ju vara rätt lika då den kommer från samma bil, kan hända du kan ta bromsar osv. Även mätarhus skulle jag plocka, så fruktansvärt fula mätare orginal i 140or tongue


21 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
#4
Volvo544special65 skrev:
Blir nog svårt flytta över grejer från en 850 då den är framhjulsdriven. wink

Lättast är ju att du kontaktar din SFRO-besiktningsman och frågar så får du inte en massa gissningar.

jo vi kom på det, var rätt sleten när jag skriv inlägget wink

ah får nog ta att göra så smile

21 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
#5
Wille90 skrev:
M90 lådan, 1031 bakaxel är vad jag läst, det var iofs för D5252T, men T5an borde ju vara rätt lika då den kommer från samma bil, kan hända du kan ta bromsar osv. Även mätarhus skulle jag plocka, så fruktansvärt fula mätare orginal i 140or tongue

okej,behöver man inte förstärka m90 lådan ?

funderar på att bygga torn till dämpare osv, men att byta mätarhuset är inte intressant wink han ska ju se orginal ut i det mesta för att få en riktig sleeper. men vem vet kanske slår in på ett annat spår.

104 Inlägg
14 februari 2012
#6
Köp en M90L2 eller M90H2, de är nyare och har inte problemet med 3ans synkring som de äldre har (rätt mig någon om jag har fel)


57 Inlägg
8 mars 2012
#7
Är ett mindre helvete att få all el att funka om du inte tar hela kabelhärvan

Frågar man inget får man inget veta.

Jävel
2 018 Inlägg
8 mars 2012
#8
Finns en FAQ hos turboperformanceclub för t5 i 740, Läs den så får du nog mycket svar smile
Det blir ju samma drivlina och el o sånt som du behöver till 140in smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

57 Inlägg
8 mars 2012
#9
Satte t5a i Amazon, mycket strul innan allt funkade

Frågar man inget får man inget veta.

21 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
#10
custom_show skrev:
Är ett mindre helvete att få all el att funka om du inte tar hela kabelhärvan

Jo har kommit fram till det också.

21 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
#11
Plankpojk skrev:
Finns en FAQ hos turboperformanceclub för t5 i 740, Läs den så får du nog mycket svar smile
Det blir ju samma drivlina och el o sånt som du behöver till 140in smile

tack såmycket, ska försöka hitta den smile men projektet är lagt på is nu när T5anjag hade på G blev såld.

21 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
#12
custom_show skrev:
Satte t5a i Amazon, mycket strul innan allt funkade

kan tänka mig det. antar att du fick förstärka ram, byta drivlina, eventuellt byta till thomson fjädring?

57 Inlägg
9 mars 2012
#13
Fick förstärka ramben och byta framvagn , ändra torpedvägg och bygga rörram i fram. .+ en jävla massa tog 3 år att få ihop,

Frågar man inget får man inget veta.

21 Inlägg
10 mars 2012
Trådstartare
#14
custom_show skrev:
Fick förstärka ramben och byta framvagn , ändra torpedvägg och bygga rörram i fram. .+ en jävla massa tog 3 år att få ihop,

Låter som en massa roligt wink


Sök