4951
Sök

Söker efter ett riktigt bra 3-vägssystem

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 februari 2012
Mycket möjligt! Men då var det de där med batteribanken, klass A har ju lite sisådär effektivitet. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 februari 2012
ChriZtoffer skrev:
Mycket möjligt! Men då var det de där med batteribanken, klass A har ju lite sisådär effektivitet. wink

Mjo de är en aning innefektiva då vi snackar REN klass A........men mysigt låter de big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

9 121 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
Lonefox skrev:
Putteliten skrev:
gurenius skrev:

Trodde du hade enheten redan. Har du det? Om inte, så ska du självklart välja en med tidskomp!

Setup:en låter bra, ja. Slutsteg så räcker det med en rejäl 4-kanalare till framsystemet. Men inget billigt junk. Enklast så, när du sen ska uppgradera med sub kan du välja hur du ska prioritera igen! Då behöver du ett steg till, förmodligen ett monoblock om du är nöjd med framsystemet. Om inte, kan du alltid brygga 4-kanalaren och få ut mer effekt.

Ja HU har jag den Pioneeren jag länkade till, men frågar är: Har den tidskomp?

Svar: Nej, den saknar tidskomp.
Däremot har du halvdana delningsfilter och en 8-bands grafisk EQ på den.
INGEN digtal utgång heller vad jag kunde se i manualen.

Nope, ingen digital utgång. Vad är den Auto EQn det står om på sid 63? Är det bara bas, diskant, mellanregister inställnigar det handlar om?

7 241 Inlägg
18 februari 2012
Putteliten skrev:
Lonefox skrev:
Putteliten skrev:

Ja HU har jag den Pioneeren jag länkade till, men frågar är: Har den tidskomp?

Svar: Nej, den saknar tidskomp.
Däremot har du halvdana delningsfilter och en 8-bands grafisk EQ på den.
INGEN digtal utgång heller vad jag kunde se i manualen.

Nope, ingen digital utgång. Vad är den Auto EQn det står om på sid 63? Är det bara bas, diskant, mellanregister inställnigar det handlar om?

Det är EQ.

6 851 Inlägg
18 februari 2012
Mycke snack om just Amega i tråden. Ok att de är bra, men enligt mej så är dem för dyra för hur dem låter. Om vi nu bara för en enkel jämförelse för min del iaf. En magnat selection ref. kostar ca 2500 och amega nästan det dubbla, så låter enligt mej amega inte dubbelt så bra, som jag skulle vilja att dem gjorde då den är nästan dubbla pengarna. Själv tycker jag att de är nog likvärdiga i ljudet. Mellanregister är kanske något bättre i amega, men det är mera partyfaktor i magnat. Så enkelt förklarat, tycker amega är lite för dyra för vad den kan leverera. Låter alltså inte dåligt, men inte så bra som de kostar.  Säkert folk som kommer gnälla på detta, men en annan syn på det hela helt enkelt.

9 121 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Mycke snack om just Amega i tråden. Ok att de är bra, men enligt mej så är dem för dyra för hur dem låter. Om vi nu bara för en enkel jämförelse för min del iaf. En magnat selection ref. kostar ca 2500 och amega nästan det dubbla, så låter enligt mej amega inte dubbelt så bra, som jag skulle vilja att dem gjorde då den är nästan dubbla pengarna. Själv tycker jag att de är nog likvärdiga i ljudet. Mellanregister är kanske något bättre i amega, men det är mera partyfaktor i magnat. Så enkelt förklarat, tycker amega är lite för dyra för vad den kan leverera. Låter alltså inte dåligt, men inte så bra som de kostar.  Säkert folk som kommer gnälla på detta, men en annan syn på det hela helt enkelt.

Vad skulle du rekomendera istället då?

6 851 Inlägg
18 februari 2012
Ser man till pris/prestanda så är som jag skev magnat selection ref 216 riktigt prisvärda. Även det vanliga magnat selection 216 är riktigt bra för pengarna. Vill man köra på 3vägs,kan man komplettera med tex. Magnat carfit 872 som mellanregister. Eller så väljer man magnat classic 316 (har för mej de heter så)

1 581 Inlägg
18 februari 2012
Dls Gothia smile

1 727 Inlägg
18 februari 2012
TT-Avant skrev:

Ett kit når aldrig 100% av lyssnarna. Vi säger 90% i denna diskussion.
Det jag kan utröna är att du kanske har ljudideal som inte Amega möter upp på.
Eftersom HSK inte heller "levde upp" i ett tidigare inlägg, står du kanske bland dom 10%:n.
Det finns "10%" som inte gillar Dynaudio heller, inget konstigt i det.

Att blanda in pengar blir fel då det skiftar i installation/setuper/justering OCH vad man har för personlig smak.
Ännu mer "för dyrt" för dom 10%:n som inte gillar Dynaudio, då det är ytterligare en prisklass upp.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

1 727 Inlägg
18 februari 2012
Putteliten skrev:
Är det bra skit?

Ingen aning. roll

Putteliten:
Tips till 3-v system var det du frågade efter, och i den bilen med litet hål i brädan är(var, eftersom du nu bestämt dig, eller? ) Amega 3.5an en mycket stark kandidat.
(hade det fått plats med 5,25+diskant hade jag tipsat om Dynaudio eller Amegakit, men så var det inte nu) smile

Ska du springa o köpa så fina steg så bör du ju ha midbasar som ligger i nivå.
Det tror jag ärligt talat inte Magnatmiddarna i "prisvärdakitet" gör.
Och då har jag god erfarenhet av Amega, Dynaudio, Genesis och numera Mosconi i samma bil.

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (19 februari 2012)

6 851 Inlägg
19 februari 2012
Som jag skrev, amega är inte dåligt. Men när man vet vad den då kostar och hittar högtalare för mindre pengar,men låter i stort lika bra ljudmässigt, då blir man klart besviken. Sedan karaktär skiljer sig mellan dem har inte med saken att göra i detta fall. Utan mer att jag förväntade mej mera av högtalaren i sig.

9 121 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
Alltså det här är ju en hel jävla djungel! Alla tycker olika, en del vill sälja det dom har mm.

Tror att det får bli denna setup.
Instrumentbrädan. Piskar många 4" som kostar 3-4ggr så mycke pengar, har jag fått höra.
http://supersonic.se/product.html/faita … ory_id=148

Dörrarna. Är ganska många som säger att dessa spelar riktigt bra.
http://avd.se/index.php?go=products& … amp;page=1

Sen får det nog bli ett Mosconi steg, bara för att dom är snygga! tongue

6 851 Inlägg
19 februari 2012
Och jag skriver endast hur jag anser att det är mest för pengarna. Säljer ju både amega och magnat. Så i mitt fall skulle det inte spela roll vilken jag skulle sälja till någon om du förstår.;-)

1 727 Inlägg
19 februari 2012
Putteliten skrev:

Appropå "djävla djungel", dom finns i vitt ochså. big_smile

Nu har jag snackat nog, nu ska jag bara följa Puttes funderingar. wink

Vaa? Är TT butik? Det var nytt.

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (19 februari 2012)

9 121 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Putteliten skrev:

Appropå "djävla djungel", dom finns i vitt ochså. big_smile

Nu har jag snackat nog, nu ska jag bara följa Puttes funderingar. wink

Pierre

Går inte! Jag vil ha rött! lol Fixar du det eller? tongue

1 727 Inlägg
19 februari 2012
Putteliten skrev:
Går inte! Jag vil ha rött! lol Fixar du det eller? tongue

Jag kan repa din bil så du "ser rött"...gratis tom.

(det förra inlägget var faktiskt det NÄST sista) cool

Pierre

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 februari 2012
TT-Avant skrev:

Men hur ofta låter en dubbelt så dyr högtalare just dubbelt så bra då? Vågar nog påstå att det är rätt sällan som en dubblering av priset ger en dubblering av prestanda, snarare att prestandan ökar med 50-75%, i bästa fall. Sen så har vi ju det här med ljudets karaktär också som spelar in.

Men om jag nu ska säga nåt positivt om Magnat också, CarFit87 överraskar.

Putteliten skrev:
Alltså det här är ju en hel jävla djungel! Alla tycker olika, en del vill sälja det dom har mm.

Instrumentbrädan. Piskar många 4" som kostar 3-4ggr så mycke pengar, har jag fått höra.

Du bör nog försöka lyssna på dom där bredbandshögtalarna innan du bestämmer dig. Jag har själv testat lillebror (tror jag iaf att det är) 3FE20 och vist det spelar på duktigt mycket med väldigt lite effekt och dom låter imponerande bra för att vara utan diskant. Men. Övre mellanregistret/nedre diskanten kan bli påträngande beroende på montering och vad man driver med.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 581 Inlägg
19 februari 2012
Putteliten skrev:
Fellow skrev:
Dls Gothia smile

Är det bra skit?

Jag har iridiumkittet som är föregångaren och tycker det spelar sjukt bra! Gothia ska ha ännu bättre midbas och ett riktigt bra mellanregister och det är riktigt bra partyfaktor i mitt kit iaf:)

7 241 Inlägg
19 februari 2012
ChriZtoffer skrev:
TT-Avant skrev:

Men hur ofta låter en dubbelt så dyr högtalare just dubbelt så bra då? Vågar nog påstå att det är rätt sällan som en dubblering av priset ger en dubblering av prestanda, snarare att prestandan ökar med 50-75%, i bästa fall. Sen så har vi ju det här med ljudets karaktär också som spelar in.

Men om jag nu ska säga nåt positivt om Magnat också, CarFit87 överraskar.

Putteliten skrev:

Du bör nog försöka lyssna på dom där bredbandshögtalarna innan du bestämmer dig. Jag har själv testat lillebror (tror jag iaf att det är) 3FE20 och vist det spelar på duktigt mycket med väldigt lite effekt och dom låter imponerande bra för att vara utan diskant. Men. Övre mellanregistret/nedre diskanten kan bli påträngande beroende på montering och vad man driver med.

Pratar vi om bredbandare så kan man lika gärna snacka EAD/Jordan wink

Sök