Rquired skrev:
Det är viss brist på delar till SAAB, Teknikens Värld skrev en artikel om ämnet för några veckor sedan där det konstaterades att bland annat strålkastare och Xenon-tillbehör är svåra att komma över. Den auktoriserade SAAB-verkstad TV tog kontakt med rådde skribenten att leta på skroten med motiveringen att "Så har vi lyckats hitta delar ibland".
En bekant driver dessutom en liten bilverkstad, egentligen inriktad på BMW och viss del Mercedes men tar förstås mot alla bilmärken. Senast berättade han att han hade tre kunder som väntar på att han skall få tag på delar, och han har letat men dem går inte att få tag på i Europa överhuvudtaget. Varken som originaldel eller piratdel.
Han påstod också att på de SAAB han får in på verkstad är olika former av tjuvluft eller trasiga vakuumslangar det vanligaste felet, och det i sig är nog inget konstigt gammalt gummi spricker, men delar är mycket svåra att komma över. Dessa kunder kan dock oftast köra vidare i väntan på delar alternativt har det tätats provisoriskt.
Det säger egentligen sig självt, att om ett företag ställer in sina betalningar och senare går i konkurs samt dess underleverantörer lägger tillverkningen på is, lägger ner tillverkningen eller till och med själva går i konkurs så blir tillgången på reservdelar lidande.
I fallet SAAB är fortfarande reservdelsbolaget "SAAB Parts" i drift, så chansen finns att tillgången blir delvis eller helt återställd, men om du köper en SAAB kan du antingen vara beredd på att delar kan krångla eller så litar du på att de entusiaster som försvarar SAAB blint verkligen har rätt i att "delar är inget problem".
En 9-5 eller A4 för max 20.000:- kan dock vara en liten chansning som förklarats ovan, du tror inte att en riktigt fin 9000 vore ett bättre köp om du är sugen på SAAB?