2599
Sök

Tips på baslåds bygge 740 ?

st200_timpa
16 februari 2012
BJonsson skrev:
st200_timpa skrev:
BJonsson skrev:

Jag känner också Micke!
Jag känner även Tomas på DD bra!
Men att skriva följande: "bättre för dom pengarna finns inte" är väldigt fel.
Dom DD basar som det tävlas framgångsrikt med är 95serien och uppåt och dom kostar en hel del och det fattar du nog själv att TS inte vill lägga ut 10k eller mer på en bas till sin 740.
IA kan jag som sagt inte uttala mig så mycket om

Länkade nyss ett bra tips på en bas till han till rimligt pris!.... I.audios instegs modell. 1500kr!

Okej och det finns inget bättre för dom pengarna? smile
Appropå google
http://www.termpro.com/asp/lb.asp?ListM … s_Select=0

Såg ju direkt att DD ligger bland dom första!.....wiie!...
SPL är nog oxå bra val, hade själv SPL steg förut.

st200_timpa
16 februari 2012
Rally_Malm skrev:
Tjena!

Här är ett förslag.

Rikta basarna framåt.
Bygg lådan i flera sektioner. Låt varje högtalare ha sin egen sektion.
Basarna ska ju ha en viss låd-volym som du säkert hittar anvisningar på märkets hemsida.
Sen tar du bara o formar dom så dom kommer mellan hatthyllan och golvet. Sen bakom så sätter du en träskiva o sen klär du den i något snyggt högtalar tyg.
O kanske på med lite dioder.

Detta är inget jag testat utan bara en vild ide jag kom på då jag själv funderar på att bygga låda till min.

Så istället för en/två små lösa fula lådor så får du något i stil med detta..

http://www.google.se/imgres?q=basl%C3%A … amp;ty=197

Nu är de ingen 740 men du fattar principen.. tongue

Lite som bandpass du mena va?.....att två spela in i en gemensam låda!...

4 Inlägg
16 februari 2012
Ja precis! tongue

Man kan ju göra en portad låda som leder upp trycket i hatthyllan..

http://www.google.se/imgres?q=portad+ba … amp;zoom=1

Det blev jag jä*ligt sugen på! tongue

Drifting is not a crime, it's a lifestyle!

st200_timpa
16 februari 2012
Rally_Malm skrev:
Ja precis! tongue

Då får man ALLT ljud in i kupén. synd bara de är lite svårare att hitta basar som funka bra i bandpass.
de är mkt viktigare med låd volymen oxå att den blir rätt. annars blir inte resultat lika bra!...

4 Inlägg
16 februari 2012
MEn du kan köra dom i separata hus. Du behövere inte få dom att spela i samma. Du kan ju bygga 2 separata lådor o sen bygga på runt dom..
Borde funka..
De är ju bara o testa o se om de går eller om ljudet blir helt värdelöst..

579 Inlägg
16 februari 2012
Har en baslåda i mitt fotoalbum 745 turbo som du kan kolla in som kanske kan ge en ide smile

36 Inlägg
16 februari 2012
Trådstartare
motorraZ skrev:
Har en baslåda i mitt fotoalbum 745 turbo som du kan kolla in som kanske kan ge en ide smile

Ser ingen i 745 turbo albumet  :S Var hittar jag bilden på basen ?

579 Inlägg
16 februari 2012
Cranky skrev:
motorraZ skrev:

Ser ingen i 745 turbo albumet  :S Var hittar jag bilden på basen ?

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=29809 smile Där inne.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
16 februari 2012
st200_timpa skrev:
Rally_Malm skrev:
Ja precis! tongue

Då får man ALLT ljud in i kupén. synd bara de är lite svårare att hitta basar som funka bra i bandpass.
de är mkt viktigare med låd volymen oxå att den blir rätt. annars blir inte resultat lika bra!...

Det finns många basar som passar i bandpass, men sällan någon som bygger rätt låda till dem

st200_timpa
16 februari 2012
Nitromast skrev:
st200_timpa skrev:
Rally_Malm skrev:
Ja precis! tongue

Det finns många basar som passar i bandpass, men sällan någon som bygger rätt låda till dem

nämn en.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
16 februari 2012
st200_timpa skrev:
Nitromast skrev:
st200_timpa skrev:

nämn en.

I princip alla basar? Säg snarare någon som inte skulle passa i en bandpasslåda. Trots allt så är ju hela din bil en bandpass....

st200_timpa
16 februari 2012
Nitromast skrev:
st200_timpa skrev:
Nitromast skrev:

nämn en.

I princip alla basar? Säg snarare någon som inte skulle passa i en bandpasslåda. Trots allt så är ju hela din bil en bandpass....

ja men då har du ju hjälp han jätte bra. allting är ju löst!
"hela hans bil är en bandpass å alla basar passar ju....."

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
16 februari 2012
st200_timpa skrev:
Nitromast skrev:
st200_timpa skrev:

nämn en.

ja men då har du ju hjälp han jätte bra. allting är ju löst!
"hela hans bil är en bandpass å alla basar passar ju....."

Nejdå, citerade bara det du sa om att det var svårt att hitta basar till bandpass...
"alla andra tips är junk...". Jag skulle nästa säga att i detta fall var ditt tips det "junket".

Han vill ju uppenbarligen endast ha tips om hur han ska få till det snyggt. Att det skulle spela ordentligt var ju inte heller så viktigt. Huvudsaken var den att han ville ha det snyggt och ideer hur det skulle kunna se ut smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
16 februari 2012
TS: Jag vet inte om någon har skrivit detta. Men du kan ju använda reselvhjulsbaljan till något också. Att du kanske plastar en låda med fina former och kanske har ett par basar med snygga "magneter" vända utåt (tror du förstår vad jag menar). Visst, det har gjorts förr. Men det kan bli riktigt läckert! Alternativt kan du ju som jag såg någon nämnde, plasta "sidobaljorna" och göra likadant smile

En annan ide är att du sätter högtalarna direkt i hatthyllan. (i plåten under pappershyllan som sitter där nu) och gör en riktigt snygg hylla med lådor under basarna. Detta kommer mer än säkerligen få till ljudet bäst samt att det kan bli rätt fränt. Dock vet jag inte om ens en 8" får plats i hatthyllan på en 740. Men 6.5" basar borde inte vara några problem!

Ytterligare en annan lite extremare ide som jag själv funderat på i min är att göra om baksätet så att det blir 2 sitsigt och göra om så att det blir en mittenkonsol med en eller två basar i! Kanske så att det blir basar i "ryggstödet" och slutsteget sitter mellan sätena! Dock skulle det ju som sagt krävas ganska mycket jobb!

st200_timpa
16 februari 2012
http://www.the12volt.com/installbay/for … 10922~PN~1

Här kan man få inspiration om man vill bygga reservhjul.
följ tråden långt ner.

4 Inlägg
16 februari 2012
Det var riktigt snyggt!
Men de är ju inte funktionellt..

När man kör 740 så finns de inget viktigare än reservhjul o verktygslåda! Hehe

st200_timpa
16 februari 2012
Rally_Malm skrev:
Det var riktigt snyggt!
Men de är ju inte funktionellt..

När man kör 740 så finns de inget viktigare än reservhjul o verktygslåda! Hehe

faaan slit vargar!... dom går ju i ur å skur!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 februari 2012
Om jag inte är helt ute och cyklar nu så bör väl alla basar passa i bandpass? Beror ju på vilken typ av bandpass man menar, 4e ordningens ska ju funka för basar som vill ha sluten låda och 6e ordningens för basar som vill ha portad låda. Men om man har skidlucka eller annan möjlighet att spela basen in i kupén så är bandpass onödigt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

st200_timpa
16 februari 2012
ChriZtoffer skrev:
Om jag inte är helt ute och cyklar nu så bör väl alla basar passa i bandpass? Beror ju på vilken typ av bandpass man menar, 4e ordningens ska ju funka för basar som vill ha sluten låda och 6e ordningens för basar som vill ha portad låda.

Men om man har skidlucka eller annan möjlighet att spela basen in i kupén så är bandpass onödigt.

får man de tätt mellan låda å baksäte så blir de rätt optimalt smile

Designer.
1 260 Inlägg
17 februari 2012
st200_timpa skrev:
köp två stycken incriminator audio 10" basar. bygg en tät slutande låda mot hatthylla å golv.
gärna lika bredd mellan hjulhusen.
sen spela dom mot baksätet..

sjukt bra ljud och sjukt brutalt bas om man vill de!..

alternativ köp två stycken DD basar av samma storlek..

alla andra tips är junk...

Haha, forumhjälte.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

Sök