4133
Sök

Montera fjärrstart? Mercedes 190E

Team Breehäng
1 623 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Är lite sugen på att montera fjärrstart på Mercan så man kan starta den utan att behöva gå ut, men hur gör man de egentligen? Och hur funkar de att starta som vanligt med nyckel då?

Skulle va roligt att veta hur man gör nar man ska montera en fjärrstart helt enkelt wink




Tacksam för svar smile

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

2 624 Inlägg
Team Breehäng
1 623 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
#3
martinn skrev:
Latsäck! wink

Ähh, bara en kul grejj ju tongue

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

127 Inlägg
18 februari 2012
#4
det finns ju turbo timers med inbyggd timer start har jag for mig..


Himma skruare
1 250 Inlägg
18 februari 2012
#5
Min polare säljer sånna larm. Finns till och med så du kan starta via telen.
Jag hade ett på min gammla 850 http://www.garaget.org/?car=145470&image=1734445

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar

Forummoderator
18 004 Inlägg
18 februari 2012
#6
Först och främst behöver man en sån här:
http://www.xenonkungen.com/se/art/remot … er-12v.php Jag har köpt mina fjärr från http://www.recoil.se/ men nu är sidan nere tydligen... Synd.

Fjärrdosan matas från batteriet och utgående plus grenas in på tändningslåsets 15X alltså den rödgula om jag inte minns fel... mät... Slår du på fjärren ska tändningen gå på. Där är du hemma.

Den plus som kommer från remote enligt ovan ska även gå till ett växlande relä på 30 OCH 85. 86 på reläet ska gå till D+ på generatorn. 87A mycket viktigt! INTE 87 utan 87A! går till startmotorns kabel. Brukar vara lila/vit på mersor.

Klart! En bieffekt kan vara att om du inte använder fjärren så startar bilen när du vrider på tändningen med nyckeln. Har du startat bilen med fjärren så stängs den inte av sedan när du vrider av nyckeln utan du får fimpa maskin med ett tryck på fjärren!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Team Breehäng
1 623 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
#7
Dieselsmurfen skrev:
Först och främst behöver man en sån här:
http://www.xenonkungen.com/se/art/remot … er-12v.php Jag har köpt mina fjärr från http://www.recoil.se/ men nu är sidan nere tydligen... Synd.

Fjärrdosan matas från batteriet och utgående plus grenas in på tändningslåsets 15X alltså den rödgula om jag inte minns fel... mät... Slår du på fjärren ska tändningen gå på. Där är du hemma.

Den plus som kommer från remote enligt ovan ska även gå till ett växlande relä på 30 OCH 85. 86 på reläet ska gå till D+ på generatorn. 87A mycket viktigt! INTE 87 utan 87A! går till startmotorns kabel. Brukar vara lila/vit på mersor.

Klart! En bieffekt kan vara att om du inte använder fjärren så startar bilen när du vrider på tändningen med nyckeln. Har du startat bilen med fjärren så stängs den inte av sedan när du vrider av nyckeln utan du får fimpa maskin med ett tryck på fjärren!

Tack! Hoppas http://www.recoil.se/ öppnas igen så får jag ta och beställa fjärr därifrån då smile Nu vet jag iaf hur jag ska gå tillväga smile

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

Forummoderator
18 004 Inlägg
18 februari 2012
#8
-BASmannen- skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Först och främst behöver man en sån här:
http://www.xenonkungen.com/se/art/remot … er-12v.php Jag har köpt mina fjärr från http://www.recoil.se/ men nu är sidan nere tydligen... Synd.

Fjärrdosan matas från batteriet och utgående plus grenas in på tändningslåsets 15X alltså den rödgula om jag inte minns fel... mät... Slår du på fjärren ska tändningen gå på. Där är du hemma.

Den plus som kommer från remote enligt ovan ska även gå till ett växlande relä på 30 OCH 85. 86 på reläet ska gå till D+ på generatorn. 87A mycket viktigt! INTE 87 utan 87A! går till startmotorns kabel. Brukar vara lila/vit på mersor.

Klart! En bieffekt kan vara att om du inte använder fjärren så startar bilen när du vrider på tändningen med nyckeln. Har du startat bilen med fjärren så stängs den inte av sedan när du vrider av nyckeln utan du får fimpa maskin med ett tryck på fjärren!

Tack! Hoppas http://www.recoil.se/ öppnas igen så får jag ta och beställa fjärr därifrån då smile Nu vet jag iaf hur jag ska gå tillväga smile

Prylen jag hänvisade till är samma sak så det går säkert bra att köpa från xenonkungen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Team Breehäng
1 623 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
#9
Dieselsmurfen skrev:
-BASmannen- skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Först och främst behöver man en sån här:
http://www.xenonkungen.com/se/art/remot … er-12v.php Jag har köpt mina fjärr från http://www.recoil.se/ men nu är sidan nere tydligen... Synd.

Fjärrdosan matas från batteriet och utgående plus grenas in på tändningslåsets 15X alltså den rödgula om jag inte minns fel... mät... Slår du på fjärren ska tändningen gå på. Där är du hemma.

Den plus som kommer från remote enligt ovan ska även gå till ett växlande relä på 30 OCH 85. 86 på reläet ska gå till D+ på generatorn. 87A mycket viktigt! INTE 87 utan 87A! går till startmotorns kabel. Brukar vara lila/vit på mersor.

Klart! En bieffekt kan vara att om du inte använder fjärren så startar bilen när du vrider på tändningen med nyckeln. Har du startat bilen med fjärren så stängs den inte av sedan när du vrider av nyckeln utan du får fimpa maskin med ett tryck på fjärren!

Tack! Hoppas http://www.recoil.se/ öppnas igen så får jag ta och beställa fjärr därifrån då smile Nu vet jag iaf hur jag ska gå tillväga smile

Prylen jag hänvisade till är samma sak så det går säkert bra att köpa från xenonkungen.

Jaha, då kan jag altså köpa den du länkade? big_smile Men hur blir de med rattlåset då man inte vrider om tändningslåset?

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

Forummoderator
18 004 Inlägg
18 februari 2012
#10
-BASmannen- skrev:
Dieselsmurfen skrev:
-BASmannen- skrev:

Tack! Hoppas http://www.recoil.se/ öppnas igen så får jag ta och beställa fjärr därifrån då smile Nu vet jag iaf hur jag ska gå tillväga smile

Prylen jag hänvisade till är samma sak så det går säkert bra att köpa från xenonkungen.

Jaha, då kan jag altså köpa den du länkade? big_smile Men hur blir de med rattlåset då man inte vrider om tändningslåset?

Givetvis måste du sätta i nyckeln och vrida om till tändning när du ska åka. När du gjort det rekommenderas att du trycker på "off" på fjärren så stannar bilen när du vrider av tändningen med nyckeln.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Team Breehäng
1 623 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
#11
Dieselsmurfen skrev:
-BASmannen- skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Prylen jag hänvisade till är samma sak så det går säkert bra att köpa från xenonkungen.

Jaha, då kan jag altså köpa den du länkade? big_smile Men hur blir de med rattlåset då man inte vrider om tändningslåset?

Givetvis måste du sätta i nyckeln och vrida om till tändning när du ska åka. När du gjort det rekommenderas att du trycker på "off" på fjärren så stannar bilen när du vrider av tändningen med nyckeln.

Då förstår jag smile man startar innifrån huset, sen går man ut, sätter i nyckeln i tändningslåset och vrider till läge 2 och trycker på "off" knappen på fjärrdosan smile Då är jag med wink
Men då ska jag ta och beställa en sånn fjärr och följa din beskrivning så ska vi se att de blir bra smile
Återigen, tack för hjälpen big_smile

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

4 767 Inlägg
18 februari 2012
#12
Parkera inte med växeln i sen bara tongue

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Team Breehäng
1 623 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
#13
Erick skrev:
Parkera inte med växeln i sen bara tongue

Hahaha nä får försöka komma ihåg de wink

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

Forummoderator
18 004 Inlägg
19 februari 2012
#14
-BASmannen- skrev:
Erick skrev:
Parkera inte med växeln i sen bara tongue

Hahaha nä får försöka komma ihåg de wink

Garva ni åt det... Jag glömde lägga ur växeln en gång. Volvodieseln (Volvo 740 D24) hade bra vrid. Mindre lyckad morgon! Givetvis rekommenderas automatlåda!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 004 Inlägg
19 februari 2012
#15
-BASmannen- skrev:
Dieselsmurfen skrev:
-BASmannen- skrev:

Jaha, då kan jag altså köpa den du länkade? big_smile Men hur blir de med rattlåset då man inte vrider om tändningslåset?

Givetvis måste du sätta i nyckeln och vrida om till tändning när du ska åka. När du gjort det rekommenderas att du trycker på "off" på fjärren så stannar bilen när du vrider av tändningen med nyckeln.

Då förstår jag smile man startar innifrån huset, sen går man ut, sätter i nyckeln i tändningslåset och vrider till läge 2 och trycker på "off" knappen på fjärrdosan smile Då är jag med wink
Men då ska jag ta och beställa en sånn fjärr och följa din beskrivning så ska vi se att de blir bra smile
Återigen, tack för hjälpen big_smile

Väck liv i tråden bara om du behöver hjälp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Team Breehäng
1 623 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#16
Dieselsmurfen skrev:
-BASmannen- skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Givetvis måste du sätta i nyckeln och vrida om till tändning när du ska åka. När du gjort det rekommenderas att du trycker på "off" på fjärren så stannar bilen när du vrider av tändningen med nyckeln.

Då förstår jag smile man startar innifrån huset, sen går man ut, sätter i nyckeln i tändningslåset och vrider till läge 2 och trycker på "off" knappen på fjärrdosan smile Då är jag med wink
Men då ska jag ta och beställa en sånn fjärr och följa din beskrivning så ska vi se att de blir bra smile
Återigen, tack för hjälpen big_smile

Väck liv i tråden bara om du behöver hjälp.

Tack, de ska jag göra smile

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

1 412 Inlägg
19 februari 2012
#17
Jag har fjärrstart på min rekord -60, köpte på ebay skitbilligt.

Använde aldrig nyckeln då utan startade med dosan och stängde av med dosan.
Startmotorn var timerstyrd i boxen så det gällde att den var väljusterad för att starta, men kul var det när folk sket ner sig när dom gick förbi den och plötsligt stardade den utan att någon satt i. smile

Men man fick ju tänka på att lägga ur växeln och dra i parkeringsbromsen inför nästa start så att säga.
Senast redigerat av OpelP1 (19 februari 2012)

Team Breehäng
1 623 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#18
OpelP1 skrev:
Jag har fjärrstart på min rekord -60, köpte på ebay skitbilligt.

Använde aldrig nyckeln då utan startade med dosan och stängde av med dosan.
Startmotorn var timerstyrd i boxen så det gällde att den var väljusterad för att starta, men kul var det när folk sket ner sig när dom gick förbi den och plötsligt stardade den utan att någon satt i. smile

Men man fick ju tänka på att lägga ur växeln och dra i parkeringsbromsen inför nästa start så att säga.

Hahaha okey big_smile

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

Elektriker
718 Inlägg
20 februari 2012
#19
Låter ju faktiskt jävligt riskabelt att inte ha nån spärr för om man har växeln i? Trist om man råkar köra över nån känns de som.

Måste ju gå att montera typ microbrytare eller dylikt som spärr?

Som att kasta vatten i sjön.

Forummoderator
18 004 Inlägg
20 februari 2012
#20
monno skrev:
Låter ju faktiskt jävligt riskabelt att inte ha nån spärr för om man har växeln i? Trist om man råkar köra över nån känns de som.

Måste ju gå att montera typ microbrytare eller dylikt som spärr?

En "fattigmansvariant" är ju att bara släppa fram startström om handbromslampan lyser. Inte perfekt men bättre.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök