2764
Sök

Den stora extraljus tråden

Meldem
4 137 Inlägg
1 mars 2012
Mack skrev:
C_A_T skrev:
Vad tror ni om att sätta ett stag över mina 3 läppar på regplåtsfästet och borra hål som passar som nuvarande 3 läpparna och borra två extra hål längst ut i sidorna och sätta dom 3 nuvarande extraljusen i uppstående pos och på sidorna hängande med extraljus stag på dom nedre monterade i kofångaren med självborrande skruv.

Hur låter detta?

..Va?
Läppar? Vilka läppar?

Öronen som sticker ut, där man bultar fast extraljusen tror jag han menar.

Forummoderator
26 375 Inlägg
1 mars 2012
TouchOfRed skrev:
Mack skrev:
C_A_T skrev:
Vad tror ni om att sätta ett stag över mina 3 läppar på regplåtsfästet och borra hål som passar som nuvarande 3 läpparna och borra två extra hål längst ut i sidorna och sätta dom 3 nuvarande extraljusen i uppstående pos och på sidorna hängande med extraljus stag på dom nedre monterade i kofångaren med självborrande skruv.

Hur låter detta?

..Va?
Läppar? Vilka läppar?

Aha.
Då tror jag att jag fattar.
Ska staget vara i fyrkantsprofil då tro?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Meldem
4 137 Inlägg
1 mars 2012
Mack skrev:
TouchOfRed skrev:
Mack skrev:

..Va?
Läppar? Vilka läppar?

Aha.

Ska du ha fyrkantsprofil under extraljusen? Alltså om du skulle göra som jag gjorde.
Jag tog ett plattjärn bara. Fick dock bocka det typ 40mm tror jag det var, annars hängde dom så förbannat långt ner smile

10 Inlägg
1 mars 2012
Hur fan sätter man fast alltsammans bakom nummerplåten? Är inte riktigt med. tongue

Meldem
4 137 Inlägg
1 mars 2012
p00stamper skrev:
Hur fan sätter man fast alltsammans bakom nummerplåten? Är inte riktigt med. tongue

Gratulerar till ditt första inlägg, hehe !
Vanligt regplåtsfäste menar du? Självborrande skruv är nog den vanligaste metoden.

10 Inlägg
1 mars 2012
Haha, tack. Har vart medlem ett bra tag. Men har ej skrivit förrän nu. tongue

Ptja, köpte ett sådant för 3st. Men eftersom jag ska ha 4st så fick jag modda om det lite.
Själva "regplåtsdelen" borde ju inte palla att skruvas med enbart skruv?
Bult + mutter känns ju mer givet, fast det kanske inte får plats?

Har en Passat från 99-.

1 265 Inlägg
1 mars 2012
p00stamper skrev:

Ptja, köpte ett sådant för 3st. Men eftersom jag ska ha 4st så fick jag modda om det lite.

Har en Passat från 99-.

Popnit går också

10 Inlägg
1 mars 2012
joakim89 skrev:
p00stamper skrev:

Har en Passat från 99-.

Popnit går också

Ja, klart att det går. Men det är bra mycket vikt på 4 extraljus för den stackars plastbiten i fram.

Meldem
4 137 Inlägg
1 mars 2012
p00stamper skrev:
joakim89 skrev:
p00stamper skrev:

Har en Passat från 99-.

Popnit går också

Ja, klart att det går. Men det är bra mycket vikt på 4 extraljus för den stackars plastbiten i fram.

När jag hade 3 st, så drog jag bara med självborrande skruv, ganska långa. Och det satt. smile

13 Inlägg
1 mars 2012
p00stamper skrev:

Har en Passat från 99-.

Har också en Passat -99 och jag har 4st extraljus (se ovan)  ja drog fast med 6 självborrande skruvar och den sitter bra hårt, men självklart blir det filmmer om man inte sätter dit några stabiliserings stag.. smile

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
1 mars 2012
Mack skrev:
TouchOfRed skrev:
Mack skrev:

..Va?
Läppar? Vilka läppar?

Aha.

Ja staget skall vara i fyrkantsprofil ca 1 tum blir lagom. Läpparna = Öronen på nummerskyltsfästet:cool:
Touch of red: Precis som du har det, 3st uppåtstående och 2 yttre hängande. Vad tror ni om det, ksk får sätta i självborrande skruvar i fästet då dom nu bara sitter med 2 ynka orginalskruvar. Sedan 2 stag till de yttre fast monterade under x-ljusen. Blir lite besvärligt att ta bort 2 orginalskruvar och sedan ett par självborrande. Men skall nog ha dom på permanent så det blir nog inga problem.

OT: Skulle montera ballasterna till extraljusen för ett tag sedan och ville inte ta bort extraljusena, det blir mkt sämre arbetsmoment iaf upptäckte jag:cool:

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

Meldem
4 137 Inlägg
1 mars 2012
C_A_T skrev:
Mack skrev:
TouchOfRed skrev:

Aha.

Ja staget skall vara i fyrkantsprofil ca 1 tum blir lagom. Läpparna = Öronen på nummerskyltsfästet:cool:
Touch of red: Precis som du har det, 3st uppåtstående och 2 yttre hängande. Vad tror ni om det, ksk får sätta i självborrande skruvar i fästet då dom nu bara sitter med 2 ynka orginalskruvar. Sedan 2 stag till de yttre fast monterade under x-ljusen. Blir lite besvärligt att ta bort 2 orginalskruvar och sedan ett par självborrande. Men skall nog ha dom på permanent så det blir nog inga problem.

OT: Skulle montera ballasterna till extraljusen för ett tag sedan och ville inte ta bort extraljusena, det blir mkt sämre arbetsmoment iaf upptäckte jag:cool:

Jo det blir nog bra ska du se. Dock rekommenderar jag att du bockar staget som ska gå över alla 3 hålen. För annars kommer extraljusen hänga långt ner. Och det blev skitfult på min bil.
Jag hade mina yttre först stt dom satt på sidan, o att jag roterade reflektorn. Det blev inte bra , o då blev dom hängandes, blev sådär.. Sen gjorde jag dom stårndes, så nu är jag nöjd smile ska bara stadga upp dom så det inte vibrerar så mycket.

Blir inte det svårt att sätta stag när dom blir hängandes?

315 Inlägg
2 mars 2012
min hållare sitter i krockbalken med 4 m8 bult XD. allt handlar om hur det ser ut på din bil alla bildmodeller har inte bra kofångare eller balkar att fästa i...

hmm verkar som det tillkommit svar sen sist ja postade tongue eller sen sist jag uppdaterade sidan..
Senast redigerat av Donic (2 mars 2012)

220 Inlägg
2 mars 2012
Thomasnordin skrev:
p00stamper skrev:

Har en Passat från 99-.

Har också en Passat -99 och jag har 4st extraljus (se ovan)  ja drog fast med 6 självborrande skruvar och den sitter bra hårt, men självklart blir det filmmer om man inte sätter dit några stabiliserings stag.. smile

Vad ät det för fäste dom sitter på? vilken ljusbild har du på dina ljus? kan rekomendera 2 smala om du nu har fyra breda

13 Inlägg
2 mars 2012
164anders skrev:
Thomasnordin skrev:
p00stamper skrev:

Har en Passat från 99-.

Vad ät det för fäste dom sitter på? vilken ljusbild har du på dina ljus? kan rekomendera 2 smala om du nu har fyra breda

Jag köpte ett färdigt fäste från Biltema med plats för 4 Extraljus.. Men det var lite för litet så ja fick modda till det med hjälp av lite små plåtbitar..

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
2 mars 2012
TouchOfRed skrev:
C_A_T skrev:
Mack skrev:

Aha.

Jo det blir nog bra ska du se. Dock rekommenderar jag att du bockar staget som ska gå över alla 3 hålen. För annars kommer extraljusen hänga långt ner. Och det blev skitfult på min bil.
Jag hade mina yttre först stt dom satt på sidan, o att jag roterade reflektorn. Det blev inte bra , o då blev dom hängandes, blev sådär.. Sen gjorde jag dom stårndes, så nu är jag nöjd smile ska bara stadga upp dom så det inte vibrerar så mycket.

Blir inte det svårt att sätta stag när dom blir hängandes?

Tror inte det, jag sätter dom precis som på dom övre fast hängande ist och monterade i kofångaren med självborrande skruv.

Jag hade gärna bockat fyrkantsprofilen om jag hade svets. Men en lång stång rakt över är enklast då jag slipper och svetsa. Då jag ej har en svets:(

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

214 Inlägg
2 mars 2012
TouchOfRed skrev:
GPM skrev:
TouchOfRed skrev:
Är faktiskt osäker på om stag till kofångaren, från extraljusen verkligen kommer hjälpa.. Med tanke på att hela bågen med alla extraljus är bultad i regplåtsfästet (2mm rostfritt). Och den blir ganska tung.. hmm

Synd att jag inte bor närmare dig, då kunde du få se hur det ser ut med min LIGHTON båge.

För man kan inte ens "vicka" på den, den sitter stumt i "ett med bilen"... smile

Jo, lite synd.
Funderar på om man skulle kanske göra om fästet.
Att jag kapar bort bultarna på bågen, och kapar av "öronen" på regplåtsfästet, sen på något sätt svetsar dit ett fäste i det som är kvar av regplåtfästet. Och sen gör jag något och svetsar fast på bågen, så det blir någon typ av snabbfäste. Men vet inte om det hjälper. För kofångaren går att vicka lite på, den sitter inte fast helt stumt, vad tror du? smile

Problemet jag hade på min V40 var att grillen inte satt stumt vilket innebar flimmer trots att regplåtsfästet var bultat genom krockbalken. Även om fästet sitter till 100% blir det ändå flimmer med så stora lampor, även om det är lite. Och på väldigt dåliga vägar.

Min lösning blev att sätta två korta skruvar upptill respektive nertill som skruvade fast grillen i grillramen. Detta gjorde susen.

Gör du så på din kommer du nog att slippa flimmer på de tre övre, men de två nedre blir värre. Jag skulle nog sätta stag på både själva lampan och bågen, alltså både upptill och nertill. Då bör du få det flimmerfritt. Nackdelen är väl att det tar ytterligare en liten stund att plocka bort bågen, men det kanske inte gör något?

1 335 Inlägg
2 mars 2012
Jag såg att på farsans caddy hade han fått 3 nya extraljus monterade på krockbågen.. Men kollade lite extra på dom så hade den inte någon xenon/halogenlampa i mitten av den. Reflektorn var som en 3kant. Jag antar de är ledljus i dessa. Har sett de finns att köpa, har inte testkört caddyn i mörker men nån som vet hur dessa lyser gentemot xenon?

B5 #001

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
2 mars 2012
F-Tar skrev:
Jag såg att på farsans caddy hade han fått 3 nya extraljus monterade på krockbågen.. Men kollade lite extra på dom så hade den inte någon xenon/halogenlampa i mitten av den. Reflektorn var som en 3kant. Jag antar de är ledljus i dessa. Har sett de finns att köpa, har inte testkört caddyn i mörker men nån som vet hur dessa lyser gentemot xenon?

Det skrevs om dom i den förra tråden, jätte billiga:) ca 6000kr styck hos hella:)
http://www.hella.se/Produkter/Extraljus/Luminator-LED/
Men dom lyser tydligen inte lika bra som xenon om man googlar lite resencioner.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Sök