Problemet är mindre med LED extraljus och arbetsljus eftersom de leder ut värmen via kylflänsar bort från lysdioden för den tål inte värme och ger därför rätt bra smälteffekt men det olika från olika lampor.
Däremot kan xenon vara sämre på det då de behåller värmen vid lampan för maximal ljusstyrka och maximal återuppstart om du tänder och släcker.
I snitt ger halogen ger 10% ljus och 90% värme, xenon ger 30% ljus och 70% värme, cree xm-l led ger 40% ljus och 60% värme men epistar led ger ca 30% ljus och 70% värme. Så skillnaderna mellan xenon och LED är inte så stora på värmeutvecklingen utan den största skillnaden är hur den leds bort eller hur den isoleras som jag skrev ovan.
Men låt bli att försöka ersätta befintliga socklar med LED, som jag skrev i tidigare post kan de inte leverera pga de inte uppfyller kraven för lysdioder (kylfläns, vattentät och dammtät miljö).
Det finns faktist hela LED konverteringskit som jag köpt hem och prövat men problemet återstår med kylningen för retrofit. Köpte ett kit fläktkylning med 4st Cree XM-L @ 40w men en fläkt drar ju in skit och damm och fukt så det kommer inte hålla. Ska man däremot stoppa in en hel enhet är det ju mindre jobb att stoppa i xenon i befintlig sockel.
Slutsats:
Komplettera hellre med LED extraljus istället om du vill ha 100% ljus direkt och lång hållbarhet.
Vill du ersätta befintliga socklar så har xenon övertaget fortfarande.
Senast redigerat av HBass (2 december 2012)