2891
Sök

Den stora extraljus tråden

Meldem
4 137 Inlägg
28 april 2012
#941
C_A_T skrev:
TouchOfRed skrev:
C_A_T skrev:
Kan väl liva upp tråden med att säga att jag håller på att sätta på 2st nya extraljus nu smile

ska du köra på 5 alltså? smile fan så gött ! MERA EXTRALJUS ÅT FOLKET !!

Helt rätt. Man måste ju se på nätterna inte sant?! cool

Korrekt ! smile


Forummoderator
26 378 Inlägg
28 april 2012
#942
TouchOfRed skrev:
Mack skrev:
TouchOfRed skrev:

En polare kom förbi mig, och hade köpt 75w Xenon till sin S40.
Satan så bra det blev smile snyggt som tusan. Dock är ju det skitsamma när det sitter på Helljuset :p
Första jag sa var att han skulle konvertera halvljuset oxå big_smile

Jag skiter allvarligt talat om det är snyggt eller inte. Söker hellre funktionen.
Med extraljusen är det dock en annan historia. Där söker jag lite av båda världarna funktion/snygghet.

Lite dubbelmoral där? :p
Ne men hade jag en fräsch bil, så hade jag garanterat konverterat original.
Både för funktion och utseende. För visst fan ser det så mycket bättre ut med blåare lyse än halogen? smile

Extraljus, fan så snyggt det är !!! big_smile

Nja. Jag skiljer på bilen och extraljusen, då extraljusen för mig är ett tillbehör som monteras av inför sommaren och monteras på, inför vintern.
Xenon i helljuset på bilen fyller bara en funktion för mig. Ser ingen "snygghet" i det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
28 april 2012
#943
Alla är vi olika när det gäller utseénde och funktion. Men om man ser till första början så är extraljusen till för att se mer på vägen. Då skulle jag säga att det är lite onödigt att skaffa extraljus och sedan konvertera dom med
10 000K och uppåt. Nej jag kör med 3st (snart 5) extraljus och 75w 4300K i varje. Tre stycken räcker men vill se bredare och kan säga som alla andra som har NBB att det lyser som in i helvete! cool

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

Meldem
4 137 Inlägg
29 april 2012
#944
Mack skrev:
TouchOfRed skrev:
Mack skrev:
Jag skiter allvarligt talat om det är snyggt eller inte. Söker hellre funktionen.
Med extraljusen är det dock en annan historia. Där söker jag lite av båda världarna funktion/snygghet.

Lite dubbelmoral där? :p
Ne men hade jag en fräsch bil, så hade jag garanterat konverterat original.
Både för funktion och utseende. För visst fan ser det så mycket bättre ut med blåare lyse än halogen? smile

Extraljus, fan så snyggt det är !!! big_smile

Nja. Jag skiljer på bilen och extraljusen, då extraljusen för mig är ett tillbehör som monteras av inför sommaren och monteras på, inför vintern.
Xenon i helljuset på bilen fyller bara en funktion för mig. Ser ingen "snygghet" i det.

I helljuset ja, men tänkte på halv OCH hel tongue
Men ska inte gå Offtopic då moderatorerna här är så kinkiga..

Du har SIM med LED ringen va?
Senast redigerat av TouchOfRed (29 april 2012)


Meldem
4 137 Inlägg
29 april 2012
#945
C_A_T skrev:
Alla är vi olika när det gäller utseénde och funktion. Men om man ser till första början så är extraljusen till för att se mer på vägen. Då skulle jag säga att det är lite onödigt att skaffa extraljus och sedan konvertera dom med
10 000K och uppåt. Nej jag kör med 3st (snart 5) extraljus och 75w 4300K i varje. Tre stycken räcker men vill se bredare och kan säga som alla andra som har NBB att det lyser som in i helvete! cool

Håller med där, extremt onödigt att ha xenon i extraljus, 4300k är mest ljus. 5000k kan nog funka också. Är inte så insatt i hur blått dom lyser, vet bara att dom lyser blåare och blåare tills dom övergår till lila(?) när det når en viss gräns. Vill också ha NBB ! sad


Yawn...
3 151 Inlägg
29 april 2012
#946
Mack skrev:
Nja. Jag skiljer på bilen och extraljusen, då extraljusen för mig är ett tillbehör som monteras av inför sommaren och monteras på, inför vintern.
Xenon i helljuset på bilen fyller bara en funktion för mig. Ser ingen "snygghet" i det.

Jag har lite samma åsikt som du har...

Att konvertera originalhelljuset på min gamla Mitsubishi var det bästa jag gjort i bilväg. Du kommer definitivt inte att ångra dig, när du väl har konverterat. smile

Yawn...
3 151 Inlägg
29 april 2012
#947
TouchOfRed skrev:
Håller med där, extremt onödigt att ha xenon i extraljus, 4300k är mest ljus. 5000k kan nog funka också. Är inte så insatt i hur blått dom lyser, vet bara att dom lyser blåare och blåare tills dom övergår till lila(?) när det når en viss gräns. Vill också ha NBB ! sad

http://www.geoversum.jordung.com/wp-content/uploads/2010/03/Fargtriangeln.jpg


Edit: Den här skalan visar ju tydligen bara till 10000K, men det stämmer att det vänder ner mot lila hållet därefter. smile
Senast redigerat av Mervolic (29 april 2012)

Forummoderator
26 378 Inlägg
29 april 2012
#948
Mervolic skrev:
Mack skrev:
Nja. Jag skiljer på bilen och extraljusen, då extraljusen för mig är ett tillbehör som monteras av inför sommaren och monteras på, inför vintern.
Xenon i helljuset på bilen fyller bara en funktion för mig. Ser ingen "snygghet" i det.

Jag har lite samma åsikt som du har...

Att konvertera originalhelljuset på min gamla Mitsubishi var det bästa jag gjort i bilväg. Du kommer definitivt inte att ångra dig, när du väl har konverterat. smile

Det vore ju som passande med lite bättre ljus, som i dessa tider när extraljusen är avplockade men det är fortfarande ganska mörk under några timmar på nätterna, som tex när man ska till jobbet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Yawn...
3 151 Inlägg
29 april 2012
#949
Mack skrev:
Mervolic skrev:
Mack skrev:
Nja. Jag skiljer på bilen och extraljusen, då extraljusen för mig är ett tillbehör som monteras av inför sommaren och monteras på, inför vintern.
Xenon i helljuset på bilen fyller bara en funktion för mig. Ser ingen "snygghet" i det.

Jag har lite samma åsikt som du har...

Att konvertera originalhelljuset på min gamla Mitsubishi var det bästa jag gjort i bilväg. Du kommer definitivt inte att ångra dig, när du väl har konverterat. smile

Det vore ju som passande med lite bättre ljus, som i dessa tider när extraljusen är avplockade men det är fortfarande ganska mörk under några timmar på nätterna, som tex när man ska till jobbet.

Ja, visst. Ljusbilden blir ju lite..tom utan extraljusen. smile

När jag konverterade helljuset så tyckte jag sedan att jag inte behövde några extraljus. Mitt helljus var minst lika bra som min kompis bil med 3 extraljus (halogen alltså).

Galantens reflektorer var som gjorda för xenon... heh.

Forummoderator
26 378 Inlägg
29 april 2012
#950
Mervolic skrev:
Mack skrev:
Mervolic skrev:

Jag har lite samma åsikt som du har...

Att konvertera originalhelljuset på min gamla Mitsubishi var det bästa jag gjort i bilväg. Du kommer definitivt inte att ångra dig, när du väl har konverterat. smile

Det vore ju som passande med lite bättre ljus, som i dessa tider när extraljusen är avplockade men det är fortfarande ganska mörk under några timmar på nätterna, som tex när man ska till jobbet.

Ja, visst. Ljusbilden blir ju lite..tom utan extraljusen. smile

När jag konverterade helljuset så tyckte jag sedan att jag inte behövde några extraljus. Mitt helljus var minst lika bra som min kompis bil med 3 extraljus (halogen alltså).

Galantens reflektorer var som gjorda för xenon... heh.

Haha..har märkt detta jag också.
Frågan är dock hur V70:ins reflektorer är konstruerade, och om det blir bra ljusbild med xenonkonvertering.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Yawn...
3 151 Inlägg
29 april 2012
#951
Mack skrev:
Mervolic skrev:
Mack skrev:
Det vore ju som passande med lite bättre ljus, som i dessa tider när extraljusen är avplockade men det är fortfarande ganska mörk under några timmar på nätterna, som tex när man ska till jobbet.

Ja, visst. Ljusbilden blir ju lite..tom utan extraljusen. smile

När jag konverterade helljuset så tyckte jag sedan att jag inte behövde några extraljus. Mitt helljus var minst lika bra som min kompis bil med 3 extraljus (halogen alltså).

Galantens reflektorer var som gjorda för xenon... heh.

Haha..har märkt detta jag också.
Frågan är dock hur V70:ins reflektorer är konstruerade, och om det blir bra ljusbild med xenonkonvertering.

Koppla ur halvljuset och tänd helljuslamporna. Ungefär den ljusbilden lär du få, bara mycket mer och starkare. Eftersom xenonlamporna är längre än halogen (i alla fall är H1 det) så blir det även "bredare" ljus. Dock får man ju inte veta exakt hur det kommer bli med xenon, men det ger en idé i alla fall. Edit: Glömde tillägga att xenonljuset "studsar" ju mycket mer mot omgivningen också, i och med att det är mycket starkare. Så det upplevs som ännu mer ljus.

35W xenon motsvarar ju ändå dubbelt så mycket ljus som 55W halogen, så mer ljus blir det ju hur som. Dessutom är det ljusare ljuset mycket skönare för ögonen. Dock rekommenderar jag att du tar 4300K som färgtemperatur, då halogen ger ett nästan grönt ljus som jämförelse... Så det är vitt nog i jämförelse med halvljusets halogenfärg.
Senast redigerat av Mervolic (29 april 2012)

Forummoderator
26 378 Inlägg
29 april 2012
#952
Mervolic skrev:
Mack skrev:
Mervolic skrev:

Ja, visst. Ljusbilden blir ju lite..tom utan extraljusen. smile

När jag konverterade helljuset så tyckte jag sedan att jag inte behövde några extraljus. Mitt helljus var minst lika bra som min kompis bil med 3 extraljus (halogen alltså).

Galantens reflektorer var som gjorda för xenon... heh.

Haha..har märkt detta jag också.
Frågan är dock hur V70:ins reflektorer är konstruerade, och om det blir bra ljusbild med xenonkonvertering.

Koppla ur halvljuset och tänd helljuslamporna. Ungefär den ljusbilden lär du få, bara mycket mer och starkare. Eftersom xenonlamporna är längre än halogen (i alla fall är H1 det) så blir det även "bredare" ljus. Dock får man ju inte veta exakt hur det kommer bli med xenon, men det ger en idé i alla fall.

35W xenon motsvarar ju ändå dubbelt så mycket ljus som 55W halogen, så mer ljus blir det ju hur som. Dessutom är det ljusare ljuset mycket skönare för ögonen. Dock rekommenderar jag att du tar 4300K som färgtemperatur, då halogen ger ett nästan grönt ljus som jämförelse... Så det är vitt nog i jämförelse med halvljusets halogenfärg.

Mjo, nu var det ju en 4300K-lampa som följde med ballasten jag bytte till mig..så, det lär ju bli bra då med ett likadant kit om man säger så.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 378 Inlägg
29 april 2012
#953
TouchOfRed skrev:
Mack skrev:
TouchOfRed skrev:

Lite dubbelmoral där? :p
Ne men hade jag en fräsch bil, så hade jag garanterat konverterat original.
Både för funktion och utseende. För visst fan ser det så mycket bättre ut med blåare lyse än halogen? smile

Extraljus, fan så snyggt det är !!! big_smile

Nja. Jag skiljer på bilen och extraljusen, då extraljusen för mig är ett tillbehör som monteras av inför sommaren och monteras på, inför vintern.
Xenon i helljuset på bilen fyller bara en funktion för mig. Ser ingen "snygghet" i det.

I helljuset ja, men tänkte på halv OCH hel tongue
Men ska inte gå Offtopic då moderatorerna här är så kinkiga..

Du har SIM med LED ringen va?

Missade förresten detta inlägg.
Svar; japp.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Yawn...
3 151 Inlägg
29 april 2012
#954
Mack skrev:
Mjo, nu var det ju en 4300K-lampa som följde med ballasten jag bytte till mig..så, det lär ju bli bra då med ett likadant kit om man säger så.

Det blir nog bra, tror jag. smile Du får lägga upp lite före- och efterbilder på ljusbilden sedan. Skulle vara intressant att se hur stor skillnad det blir för dig.

Forummoderator
26 378 Inlägg
29 april 2012
#955
Mervolic skrev:
Mack skrev:
Mjo, nu var det ju en 4300K-lampa som följde med ballasten jag bytte till mig..så, det lär ju bli bra då med ett likadant kit om man säger så.

Det blir nog bra, tror jag. smile Du får lägga upp lite före- och efterbilder på ljusbilden sedan. Skulle vara intressant att se hur stor skillnad det blir för dig.

Jo, jag får göra det. Har inte så stora förhoppningar men någon skillnad ska det väl bli, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

GL77
29 april 2012
Trådstartare
#956
granadadr skrev:
jag har fått reda på mkt fin info om xenon  å extraljus smile men får ju inte nämna företag här så wink

Men det får du skriva här:

https://www.facebook.com/groups/259863437403026

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
29 april 2012
#957
TouchOfRed skrev:
C_A_T skrev:
Alla är vi olika när det gäller utseénde och funktion. Men om man ser till första början så är extraljusen till för att se mer på vägen. Då skulle jag säga att det är lite onödigt att skaffa extraljus och sedan konvertera dom med
10 000K och uppåt. Nej jag kör med 3st (snart 5) extraljus och 75w 4300K i varje. Tre stycken räcker men vill se bredare och kan säga som alla andra som har NBB att det lyser som in i helvete! cool

Håller med där, extremt onödigt att ha xenon i extraljus, 4300k är mest ljus. 5000k kan nog funka också. Är inte så insatt i hur blått dom lyser, vet bara att dom lyser blåare och blåare tills dom övergår till lila(?) när det når en viss gräns. Vill också ha NBB ! sad

http://i247.photobucket.com/albums/gg15 … Chart1.jpg Där finns en bild på hur det lyser wink
Förstår dig, NBB må vara dyra men lyser bra också. Gissar på att dom lyser bättre än lightforce i förhållande till priset.

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

Meldem
4 137 Inlägg
29 april 2012
#958
C_A_T skrev:
TouchOfRed skrev:
C_A_T skrev:
Alla är vi olika när det gäller utseénde och funktion. Men om man ser till första början så är extraljusen till för att se mer på vägen. Då skulle jag säga att det är lite onödigt att skaffa extraljus och sedan konvertera dom med
10 000K och uppåt. Nej jag kör med 3st (snart 5) extraljus och 75w 4300K i varje. Tre stycken räcker men vill se bredare och kan säga som alla andra som har NBB att det lyser som in i helvete! cool

Håller med där, extremt onödigt att ha xenon i extraljus, 4300k är mest ljus. 5000k kan nog funka också. Är inte så insatt i hur blått dom lyser, vet bara att dom lyser blåare och blåare tills dom övergår till lila(?) när det når en viss gräns. Vill också ha NBB ! sad

http://i247.photobucket.com/albums/gg15 … Chart1.jpg Där finns en bild på hur det lyser wink
Förstår dig, NBB må vara dyra men lyser bra också. Gissar på att dom lyser bättre än lightforce i förhållande till priset.

Jo, dom är dyra. Skulle tro det också faktiskt smile Men det är svårt att spara nåt när man bara får 3k i månaden..


Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
29 april 2012
#959
Försäkringskassans aktivitetsstöd?

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

Meldem
4 137 Inlägg
29 april 2012
#960
C_A_T skrev:
Försäkringskassans aktivitetsstöd?

Stämmer .. tongue



Sök