3149
Sök

Volvo 855 -94 fläktproblem

20 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
Tjena!

Problem:
Fläkten i 855an har fem lägen som bestämmer styrka på "blåset", 0 till 4.
För någon dag sedan la lägena 1 till 3 helt av. När man har på något av dessa lägen, är det som att ha på 0. Ingenting händer alltså. 4ans läge däremot fungerar och blåser lika starkt som det alltid gjort.
Detta hände över en natt. Ställde in bilen i garaget kring ett-tiden på natten och då fungerade fläkten precis som vanligt, när jag sedan tog ut den igen kring sju-tiden på morgonen fungerade bara fyrans läge.

Någon som haft liknande problem eller vet vad detta kan bero på?
Reglaget som man reglerar fläktstyrkan med fungerar som vanligt, men det är alltså endast på fyrans läge den blåser över huvudtaget, och då blåser den lika starkt som den ska göra på fyran.

Är det olika säkringar till de olika lägena? För om det är samma säkring till hela fläktsystemet, så skall ju inte heller fyrans läge fungera, om det hade varit säkringen alltså.

Tips och råd mottages gärna!

Mvh

1 324 Inlägg
21 februari 2012
Det är en säkring till lägena 1-3 och en till 4an.. Kontrollera så inte 1-3ans säkring spökar.. smile

20 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
DiZturbed skrev:
Det är en säkring till lägena 1-3 och en till 4an.. Kontrollera så inte 1-3ans säkring spökar.. smile

Det var något sådant jag tänkte att det kunde vara. Men kändes konstigt att det ska vara en säkring för 1-3 och en för 4an. Varför inte ha alla på en säkring? tongue Men, får kolla det där, troligen är det säkringen för 1-3 som krånglar då, eftersom fyran fungerar.

Tack för hjälpen!

1 324 Inlägg
21 februari 2012
nygaaard skrev:
DiZturbed skrev:

Det var något sådant jag tänkte att det kunde vara. Men kändes konstigt att det ska vara en säkring för 1-3 och en för 4an. Varför inte ha alla på en säkring? tongue Men, får kolla det där, troligen är det säkringen för 1-3 som krånglar då, eftersom fyran fungerar.

Tack för hjälpen!

Det måste ju ha med att 4an är på eget relä och behöver mer ström.. vad vet jag.. wink Hoppas det löser sig!

20 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
DiZturbed skrev:
Det måste ju ha med att 4an är på eget relä och behöver mer ström.. vad vet jag.. wink Hoppas det löser sig!

Det må så vara! Det fanns i alla fall två säkringar, en för 4an och en för 1-3. Men ingen av dessa säkringar var trasiga, provade även för säkerhetsskull byta säkringen för 1-3 till en helt ny, men fläkten är fortfarande död på lägena 1-3. Några andra idéer på vad det kan vara, hehe? smile

Sök