2974
Sök

Har sportbilar trögare/stumare styrning?

66 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#1
Hej, har övningskört jätte mycket med en Volvo xc70 2010 tror jag det är. Och den känns jätte lätt i styrningen ratten känns lätt osv..

Har nu köpt en egen bil en Bmw 328ci E46 -00 och tycker att ratten är trögare på den typ när man kör fort så krävs mer kraft för att vrida ratten.. vet inte om det är inbillning osv men det tror jag inte.. min far sa att det berodde på att sportbilar har mycket stummare fjädrar och så sa han att något annat som gjorde att det var stummare också men är inte så bra på bilar så vet inte riktigt vad han sa..

Han sa att alla sportbilar porsche osv har lite stummare ratt/trögare för att dom inte har samma fjädrar/inte dubbel styrservo osv.. och att det är för att man kör fort med en sportbil och då ska man inte kuna svänga för hastigt..

Tänkte höra om det stämmet det min far säger.. jag litar givetvis på honom men vill bara höra det ifrån andra också.

Tack på förhand!

huh?
10 427 Inlägg
23 februari 2012
#2
Trögare styrning kan även kallas "högre styrrespons".
Kortfattat förmedlar styrningen mer av vad som händer på vägen och ger
dig samtidigt bättre eller mer kontroll över bilen (eller känslan av mer kontroll).
Volvo är nästan ökända för att förmedla låg styrrespons och BMW är kända för
att förmedla hög styrrespons.

Smaksak skulle man kunna säga.


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
23 februari 2012
#3
jo det stämmer det han säger ... bmw är kända för att förmedla mycket känsla, då behövs det lite "trögare styrning"


huh?
10 427 Inlägg
23 februari 2012
#4
Kan flika in att tex min Volvo 740 inte förmedlar någon särskild styrkänsla original.

Men med lite hårdare fjädrar fram, polybussningar (istället för gummi), större krängningshämmare fram
och montering av diverse stag så vågar jag nog tom påstå att Volvon har högre styrrespons än vad
min BMW har (i nuvarande utförande) wink Som natt och dag jämfört med originalbilar.


66 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#5
Oj! tack för så snabba svar!! okok.. då är min Bmw nog inget fel på .. jag började ju direkt fundera på "styrlager" packningar osv.. men förmodligen så är det som ni säger att bmw har hög styrrespons.

Steifan du skrev i senaste inlägget citerar dig: " så vågar jag nog tom påstå att Volvon har högre styrrespons än vad
min BMW har (i nuvarande utförande)"

Menar du "din" Bmw alltså min! eller har du två bilar ? tack iallafall för snabbt och bra svar!

huh?
10 427 Inlägg
23 februari 2012
#6
adde9400 skrev:
Steifan du skrev i senaste inlägget citerar dig: " så vågar jag nog tom påstå att Volvon har högre styrrespons än vad
min BMW har (i nuvarande utförande)"
Menar du "din" Bmw alltså min! eller har du två bilar ?

Har två bilar och syftar på min 323Ci -00, vilken iofs borde dela styrservo och chassipaket med din 328 wink


66 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#7
Sant smile! förresten.. min bil har ju 193 hästar original.. vet du hur mycket och om det går att chippa min bil ? hur mycket hästar får man extra och måste man byta ut något annat då för att det inte håller annars? smile tänkte passa på och fråga de medan man har kuniga killar här haha!

Hörde också att den blir mer bensinsnål om man chippar ?? pris? .. nu blev det mycket frågor som kanske inte du kan svara på men men!

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
23 februari 2012
#8
att chippa ger inte så mycket på en motor utan turbo tyvär ... är onödiga pengar


66 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#9
CHEEVA skrev:
att chippa ger inte så mycket på en motor utan turbo tyvär ... är onödiga pengar

Ahh okok! hur mycket tror du det skulle ge och pris ? smile har inte direkt ont om pengar just nu .. men är det bara 3-4 hästar för 3000 så är det ju inte värt!

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
23 februari 2012
#10
ungefär som du säger ... 3-4 hästar för 3-4000


66 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#11
Aahh okok trodde det iaf skulle vara 15-20 hästar!

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
23 februari 2012
#12
nej nej nej smile de kanske det ger på en turbo bil


2 046 Inlägg
23 februari 2012
#13
Så e de inte på min iallafall, sen vet jag inte om den går in som sportbil smile

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

434 Inlägg
23 februari 2012
#14
På en sugis kan du räkna med att 1hk kostar 1000kr, med turbo är det betydligt mindre.

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
24 februari 2012
#15
steifan skrev:
Kan flika in att tex min Volvo 740 inte förmedlar någon särskild styrkänsla original.

Men med lite hårdare fjädrar fram, polybussningar (istället för gummi), större krängningshämmare fram
och montering av diverse stag så vågar jag nog tom påstå att Volvon har högre styrrespons än vad
min BMW har (i nuvarande utförande) wink Som natt och dag jämfört med originalbilar.

tycker volvos gamla skrothögar endå berättar ganska tydligt vad som händer innan det händer
något en ny volvo inte gör

kan sätta mig och köra på gränsen med vilken gammal volvo som helst men en ny så är jag körd direkt ingen förmedling alls

tycker nyare bilar överlag har dålig förmedling mellan backen och ratten

Kör fort så hinner inget hända...

66 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
#16
Förresten började tänka på en till sak, mottagningen är väldigt dålig på radion i min bil.. och det finns ingen antenn på taket eller något... hur fixar man de ? yikes varför är det inte en antenn ?

BMW entusiast
579 Inlägg
24 februari 2012
#17
kannebanne skrev:
Så e de inte på min iallafall, sen vet jag inte om den går in som sportbil smile

Din driver på framhjulen, så den svänger väll åt dig istället wink


1 624 Inlägg
24 februari 2012
#18
dfine skrev:
kannebanne skrev:
Så e de inte på min iallafall, sen vet jag inte om den går in som sportbil smile

Din driver på framhjulen, så den svänger väll åt dig istället wink

näj, han har ju quattjo.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
24 februari 2012
#19
adde9400 skrev:
Hej, har övningskört jätte mycket med en Volvo xc70 2010 tror jag det är. Och den känns jätte lätt i styrningen ratten känns lätt osv..

Har nu köpt en egen bil en Bmw 328ci E46 -00 och tycker att ratten är trögare på den typ när man kör fort så krävs mer kraft för att vrida ratten.. vet inte om det är inbillning osv men det tror jag inte.. min far sa att det berodde på att sportbilar har mycket stummare fjädrar och så sa han att något annat som gjorde att det var stummare också men är inte så bra på bilar så vet inte riktigt vad han sa..

Han sa att alla sportbilar porsche osv har lite stummare ratt/trögare för att dom inte har samma fjädrar/inte dubbel styrservo osv.. och att det är för att man kör fort med en sportbil och då ska man inte kuna svänga för hastigt..

Tänkte höra om det stämmet det min far säger.. jag litar givetvis på honom men vill bara höra det ifrån andra också.

Tack på förhand!

Skulle nog säga att han har delvis rätt i det han säger, men det beror inte enbart på hårdare/lägre fjädrar utan en funktion som kallas Servotronic.

Kortfattat kan man helt enkelt säga att styrservon är reglerande, ju snabbare du kör desto "trögare" styrning, vid långsam körning, tex parkering jobbar servon på ett annat sätt och ger mer hjälp, styrningen blir lättare.

Mer om det kan du läsa här: http://www.bmw.se/se/sv/insights/techno … ronic.html

Förövrigt så är det inte bara sportbilar som har detta numera.




Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (24 februari 2012)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
24 februari 2012
#20
kannebanne skrev:
Så e de inte på min iallafall, sen vet jag inte om den går in som sportbil smile

Vad jag vet så ska Servotronic vara standard på alla C5.





Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök