2524
Sök

Har sportbilar trögare/stumare styrning?

1 397 Inlägg
24 februari 2012
#21
"enkla" ingrepp som kan öka HK lite lite är ju att byta avgassystem och sätta dit annat luftfilter. Vissa kan få mycket ökning i HK med filter och andra påstår att det i vissa fall kan minska. Om inte annat så låter de coolare iaf wink


huh?
10 427 Inlägg
24 februari 2012
#22
adde9400 skrev:
Aahh okok trodde det iaf skulle vara 15-20 hästar!

Det kan du nog få med ett annat insugningsgrenrör utan strypning, andra avgasgrenrör, kanske även större katalysatorer, "värre" kamaxlar osv osv. -> Mucho dinero wink
Senast redigerat av steifan (24 februari 2012)


2 046 Inlägg
24 februari 2012
#23
careau skrev:
dfine skrev:
kannebanne skrev:
Så e de inte på min iallafall, sen vet jag inte om den går in som sportbil smile

Din driver på framhjulen, så den svänger väll åt dig istället wink

näj, han har ju quattjo.

Exakt big_smile

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

66 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
#24
Ni får gärna kika på min andra tråd också... http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3131957


OSSAR verkligen med problem nu ....

1 298 Inlägg
24 februari 2012
#25
Beträffande effektökning i din 328i så har jag för mig att de är populärt att hänga på ett 325i insug som ska vara grövre. Om detta enbart gäller E36 vet jag inte, men det bör väl vara samma maskiner i E46?


Sen var det någon som pratade om att äldre Volvos förmedlar mer känsla än nyare och det håller jag med. Ingen tvekan om vilken av mina två bilar jag hade valt att köra på vinterväglag. Givetvis är det roligare att sladda med 940n men den kommunicerar även mer. Man vet någorlunda vart man har bilen på vägen om vad som händer. S60n i all ära med Four C-chassi m.m. men det är inte samma kommunikation.

En splirrans S60 R-design med fjäderbensstötta, andra dämpare/fjädrar jämfört med vanliga S60 är dock ett kliv i rätt riktning. V40 är ett steg till. wink

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Scrape Addict
128 Inlägg
24 februari 2012
#26
adde9400 skrev:
Aahh okok trodde det iaf skulle vara 15-20 hästar!

Stämmer nog bra det. Den extra effekten nås främst genom att varvstoppet flyttas upp en bit, samt att spridarna matar in mer bränsle. Dessa chip finns billigt på eBay

Sedan så ger ju byte av avgassystem och insuggrenröret + luftfilter bra effekt på 328an.
Senast redigerat av MrStalby (24 februari 2012)


BMW entusiast
579 Inlägg
24 februari 2012
#27
kannebanne skrev:
careau skrev:
dfine skrev:
Din driver på framhjulen, så den svänger väll åt dig istället wink

näj, han har ju quattjo.

Exakt big_smile

Du menar att du har quattro som inte driver på framhjulen?

I en bil som driver på framhjulen och som har hög effekt så känner man det i ratten när man svänger då bilen svänger av sig själv (torque steer). Det kanske är därför du inte känner av det på samma sätt som TS gör.


2 046 Inlägg
24 februari 2012
#28
dfine skrev:
kannebanne skrev:
careau skrev:

näj, han har ju quattjo.

Exakt big_smile

Du menar att du har quattro som inte driver på framhjulen?

I en bil som driver på framhjulen och som har hög effekt så känner man det i ratten när man svänger då bilen svänger av sig själv (torque steer). Det kanske är därför du inte känner av det på samma sätt som TS gör.

Jaha du menar så, får anta att du har rätt big_smile Men nu när du säger de så körde jag en bmw idag och de kändes lite som en porsche, mer styv och man får jobba mer!

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

Japan Quality
670 Inlägg
24 februari 2012
#29
I regel lite bredare däck på sportbilar. Har ju en liten inverkan, svar på trögare styrning.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

BMW entusiast
579 Inlägg
24 februari 2012
#30
kannebanne skrev:
Jaha du menar så, får anta att du har rätt big_smile Men nu när du säger de så körde jag en bmw idag och de kändes lite som en porsche, mer styv och man får jobba mer!

Ja det var så jag menade, och tyvärr har jag rätt. Framhjulen har fullt upp med att styra, ska dom driva bilen framåt också blir det lätt fel..
Bmw känns precis som du beskriver, styva och stadiga i ratten vilket ger en sportigare känsla. Älskat av dom flesta, hatat av andra! smile


2 046 Inlägg
24 februari 2012
#31
dfine skrev:
kannebanne skrev:
Jaha du menar så, får anta att du har rätt big_smile Men nu när du säger de så körde jag en bmw idag och de kändes lite som en porsche, mer styv och man får jobba mer!

Ja det var så jag menade, och tyvärr har jag rätt. Framhjulen har fullt upp med att styra, ska dom driva bilen framåt också blir det lätt fel..
Bmw känns precis som du beskriver, styva och stadiga i ratten vilket ger en sportigare känsla. Älskat av dom flesta, hatat av andra! smile

Jag gillar de, körde en 318 men kändes som att jag körde en banbil i mitt tycke imed att jag kan svänga med lillfingret i min bil smile

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

Forummoderator
18 004 Inlägg
24 februari 2012
#32
Haft en Jagga XJR med på tok för breda däck. Den var intressant på vägen... Hade någon gång på 90-talet en större Honda och där fanns en funktion som gjorde att styrningen blev helt utan motstånd i lägre farter. Möjligen tryckte man in en knapp för det, kommer inte ihåg. Man kunde dock enkelt sätta snurr på ratten om man ville!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök