Har en toyota yaris som jag ägt sen ny 2006, har i skrivande stund gått 6000 mil.
Det är en suverän bil, troligen den säkraste bilen i sin klass.
Den är inte jättesnål trots sin "lilla" 1.3 liters motor på 87 hästar vill den ha runt 0.65-0.7. Tror snittet på 6000 mil varit 0.68.
Växelådan är enligt mig tråkig då den inte gillar sportigare körning nu är detta troligen inget problem du kommer uppleva men bra att veta.
Motorn är odödlig, ge den service och den kommer hålla för evigt! Motorn kommer garanterat överleva karrosen.
Yarisen största nackdel måste vara de "undermåliga" ABS sensorerna som toyota använder!, vi svenskar klagar generellt inte men i England och i Frankrike är problemet utbrett och toyota har bytt dessa på garanti. Problemet uppstår under vintertiden med att salt kommer in i kontakter och bilen förlorar ABS. Nu drabbas inte alla av detta men det händer.
Rostskyddet är bra, inte suveränt men det klarar jobbet fint, det finns lättare rost på bärande delarna men vitala delar som balkar är rena o fina. Skivorna bak rostar lätt, mina är utbytta på garanti och sen dess har inga problem varit. Ljudnivån är hög men jag som pendlar mellan Jönköping-Sthlm överlever utan större problem
Summering:
+ Billig i drift, bilen bara går!
+Service snor billigt! 3000 för storservice(vxl olja,olje,filter,drivrem osv)
+Toyota, säker som fan! tror min bil har 8 olika krockuddar
+Antisladdystem av veta fan! du kan svänga fullt på en isig väg och bilen rättar upp sig ( Tar tag i ratten och gör jobbet) har själv provat
Det negativa är
-Bränsleförbrukning, den är bra men borde vara bättre
-Växelådan varvar 3500 i 100
-Rostskyddet
-Ojämn kvalité på ABS sensorerna
-Motorn låter mycket