2927
Sök

Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk

Renovering av en Volvo 740 (745) Herrgårdsvagn -86

955 831 Visningar
Uppdaterades senast 27 maj 2019
449 Inlägg
27 september 2012
#601
Extrazz skrev:
Gropen i drevet/ färgmärkningen ska stå nästan kl 12 om du kollar på den bakre kamkåpan så finns det ett märke där.  Värt att tänka på att kam eller kamdrevens markeringar stämmer överrens på kanske 1/1 000 varv. Du måste se så att vev och kamdreven står rätt. dvs kl 12. Oljepumpen spelar ingen roll så länge man inte har blockfördelare?  Den ska förövrigt stå kl 3.

du menar väl färgmarkeringen på kamremmen stämmer 1/1000.. inte kamdrevsmärkningarna???
som sagt du måste ta av alla främre plastkåpor och leta upp nedre kamdrevs märkningen, för du kan inte lita på märkningen på remskivan.. ja hitta ingen bra bild på märkningen på nedre remhjul och vart märkningen är i blocket.. det sitter en rund plåtring innanför kamdrevet på vevaxeln den har ett litet jack i sig som ska vara mot en gjutning på nedre motorkåpan i aluminium..

Full Fart Spar Tid!!!

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
27 september 2012
#602
robert___j skrev:
Extrazz skrev:
Gropen i drevet/ färgmärkningen ska stå nästan kl 12 om du kollar på den bakre kamkåpan så finns det ett märke där.  Värt att tänka på att kamremmens  markeringar stämmer överens på kanske 1/1 000 varv mot kamaxlen/vevaxlen.  Du måste se så att vev och kamdreven står rätt. dvs kl 12. Oljepumpen spelar ingen roll så länge man inte har blockfördelare?  Den ska förövrigt stå kl 3.

du menar väl färgmarkeringen på kamremmen stämmer 1/1000.. inte kamdrevsmärkningarna???
som sagt du måste ta av alla främre plastkåpor och leta upp nedre kamdrevs märkningen, för du kan inte lita på märkningen på remskivan.. ja hitta ingen bra bild på märkningen på nedre remhjul och vart märkningen är i blocket.. det sitter en rund plåtring innanför kamdrevet på vevaxeln den har ett litet jack i sig som ska vara mot en gjutning på nedre motorkåpan i aluminium..

Givetvis så har du rätt smile

Vet att jag hade ett helvete med många monteringar av kamremmen och svänbghjulet innan jag fick till det bra. Det känndes som att allting passade ett par hack hit och dit.
Senast redigerat av Extrazz (27 september 2012)


Varvstopparn
460 Inlägg
27 september 2012
#603
enklare tips med nedre drevet är att känna när 1 cylindern står i topp,så sliper du leta efter markeringen,sen så kan du ju göra ett eget då också

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

449 Inlägg
27 september 2012
#604
ska ja vara helt ärlig sätter inte ens volvo själva efter märkningarna på remmen dom vrider motorn till noll och på med den nya remmen.. men de är väldigt lätt att få det en kugg fel så vrid några extra varv innan du sätter ihop allltihopa

Full Fart Spar Tid!!!

449 Inlägg
27 september 2012
#605
om man känner när den är i topp kan det allt diffa på någon kugg fram och tillbaka så det rekomenderar ja inte

Full Fart Spar Tid!!!

Varvstopparn
460 Inlägg
27 september 2012
#606
Ser bra ut allt du gjort hittils föresten smile Och alltid skoj med blanka papper.

och måste bara säga att om man lyckas montera remmen fel om kolven står i topp.Så bordeman inte skruva bil änns.
Och óm nån nu känner för att säga imot de pma!

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

449 Inlägg
27 september 2012
#607
man får inte det exakt genom att ha kolven i topp det är ingen jävla moped... kolven står stilla när den vänder och det handlar om flera kuggar på vevaxeln...

Full Fart Spar Tid!!!

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
27 september 2012
#608
exakt. likaså så kan man nästan få dit svänghjulet en bult fel åt något hål för att markningen mot startmotorn ser ut att passa. Jömnför man dessutom mot en nollad motor och märkningar med drev och kamrem så kan man klia sig bra länge då inget ser ut att stå rätt.  man kan säkert få ihop motorn med en kugg fel hit och dit. handlar väl en hel del om vad för kam man kör med dessutom.


449 Inlägg
27 september 2012
#609
b230 motorn går med ett par kugg fel åt varje håll men den går ju bäst på nollan..

Full Fart Spar Tid!!!

1 011 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#610
Men om kamerevet skulle sitta fel, hur ser eller vet jag att motorn är nollad? Bör man inte kunna se kolvarna om man plockar ur tändstiften och på så vis se hur dom står?

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

Ahaaa...
132 Inlägg
27 september 2012
#611
Finns markering på remhjulet smile

Jaha du menar nu?

1 011 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#612
gustafzon skrev:
Finns markering på remhjulet smile

Men den enda markeringen jag såg på hjulet satt helt fel. Så det måste finnas en annan. Det jag menar är felmonterat så markeringen inte stämmer. så måste man ju kolla så drevet står rätt.

Det gäller det övre Hjulet till kamaxeln och inte till vevaxel.

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

1 011 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#613
Såhär står Kamaxelhjulet med markeringarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-21ace3f7231cf2c08bfd56b169841ee5.jpg

Bilen går ju utan problem men motorn går gärna runt ett par varv innan den går igång. Tror det är pga av detta. Någon som vet hur jag rättar till detta vid kamremsbytet, ifall jag ska vrida drevet åt klockans håll och upp till rätt plats.
Senast redigerat av Chrrille (28 september 2012)

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
28 september 2012
#614
Men det är fortfarande ointressangt om du inte vet hur det nedre drevet står.


1 011 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#615
Extrazz skrev:
Men det är fortfarande ointressangt om du inte vet hur det nedre drevet står.

Aha, Får kolla det då!

För det borde la se ut såhär om jag fattar det hela rätt.

http://www.volvoturbo.net/kamremvohc.gif

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

TBM NINJA
917 Inlägg
28 september 2012
#616
vevhjulet ska stå rakt upp (Kl:12,00) mot 0'an på kåpan...kamaxeln ska peka ungefär Kl:23,00 oljeaxeln e skit samma hur den står om du inte har fördelaren på blocket

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

449 Inlägg
28 september 2012
#617
man kan inte gå efter märkningen på remhjulet till fläktremmarna du får gå på märkningarna innanför kamdrevet på vevaxeln.. finns en gjuten markering i aluminium kåpan du ska gå efter... anledningen till att man inte kan gå på remhjulet till fläkremmarna är att när dom blir slitna kan dom börja snurra sig för den är gummiupphängd.. har bytt flera sådana under dom åren jag grejat..

Full Fart Spar Tid!!!

1 011 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#619
Men om jag ska vrida fram hjulet till rätt position, Kan man på något enkelt sätt kolla så att kamaxeln hamnar rätt? Typ genom att plocka av ventilkåpan å där igenom kollar hur den ska stå? eller gå via tändstiften för att kolla så kolvarna står rätt osv. Eller hur man nu gör tongue

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

449 Inlägg
28 september 2012
#620
ditt övre kamdrev står inte fel det går inta att sätta dit fel sitter en splint i kammen som passar i kamdrevet..

Full Fart Spar Tid!!!


Sök