3230
Sök

Bra billjud! Hur gör jag?

1 297 Inlägg
9 september 2006
Trådstartare
Okej i min lilla bil så har jag de stora originalpaketet från Peugeot. Jag tror att de innebär 4 högtalare och 2 diskanter. Mer där till så har jag en 10tums baslåda bak i bilen som ej är inkopplad. Ljudet jag har i bilen just nu är jäkligt bra men jag saknar basen=). Min fundering är om jag kan koppla in 2st 6,9or i hatthyllan och hur kopplar jag dom? Finns det uttag för allt detta?
Bilen jag hade tidigare hade 2st 6,9or i hatthyllan å de lät väldigt bra. Hade basen i tjejens förra bil och det lät också väldigt bra. Fast i båda dom bilarna så var resten av högtalarna skit. Nu har jag en bil med bra originalljud och jag kan bara tänka mig hur bra det kommer låta med baslådan och 6,9orna!

Är det möjligt?
Hur gör jag?
Era tankar?

mvh Tobbe

151 Inlägg
9 september 2006
Lämna in bilen på BRL typ wink Eller lämna till någon som kan det väldigt bra.....

1 631 Inlägg
11 september 2006
Börja med att koppla in baslådan och lyssna på ljudet innan du gör något med 6x9orna. Troligtvis räcker det med baslådan!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

4 Inlägg
11 september 2006
Jag lämnade in på Ljudia... det vart aasbra ljud... har en JL bas o så 2*6.9"xplöd
i dörrarna. så för o få det bäst lämnar du in det till någon kunnig..
det är inte så dyrt.

BMW 318 Is är min drööm

24 Inlägg
12 september 2006
Filip_ skrev:
Jag lämnade in på Ljudia... det vart aasbra ljud... har en JL bas o så 2*6.9"xplöd
i dörrarna. så för o få det bäst lämnar du in det till någon kunnig..
det är inte så dyrt.

Ljudia? finns de amatörerna kvar på marknaden?

1 297 Inlägg
12 september 2006
Trådstartare
hehe tack för tipsen! Men de ända som finns här uppe i luleå är MDS (vad jag känner till) och dom kan inte lova att om det händer något med bilen så står dom för det. Nybilsgarantin ryker för att folk som jobbar med ljudbyggen inte kan stå för sitt jobb? Låter som en dålig affär? smile

Anställd.. =)
126 Inlägg
12 september 2006
Jag tycker du ska ringa MDS och fråga vad som passar i hatthyllan... dom har kataloger på vad som passar i.. men tror dock att baslådan e mer än tillräckligt..

Vadå konstapeln? jag bränner inte däck!! Ser du inte att jag har kört fast???
MSN: davidfock@hotmail.com
www.specialgrafik.se
www.club-s12.org

egen företagare
630 Inlägg
12 september 2006
sätter du i 6x9or i hatt hyllan kommer basresponsen troligvis att förssvinna från dom, eftersom bashögtalaren i skuffen "slår ut" 6x9orna. satsa på anting eller... mitt råd, köp ett slutsteg som du driver basen med och poppa som tusan.

458 Inlägg
12 september 2006
Strumpan skrev:
Okej i min lilla bil så har jag de stora originalpaketet från Peugeot. Jag tror att de innebär 4 högtalare och 2 diskanter. Mer där till så har jag en 10tums baslåda bak i bilen som ej är inkopplad. Ljudet jag har i bilen just nu är jäkligt bra men jag saknar basen=). Min fundering är om jag kan koppla in 2st 6,9or i hatthyllan och hur kopplar jag dom? Finns det uttag för allt detta?
Bilen jag hade tidigare hade 2st 6,9or i hatthyllan å de lät väldigt bra. Hade basen i tjejens förra bil och det lät också väldigt bra. Fast i båda dom bilarna så var resten av högtalarna skit. Nu har jag en bil med bra originalljud och jag kan bara tänka mig hur bra det kommer låta med baslådan och 6,9orna!

Är det möjligt?
Hur gör jag?
Era tankar?

mvh Tobbe

Tjena Tobbe!

Det finns förmodligen flera uttag bak på din cd-spelare så det
är ju inga problem, och baslådan behöver du ju bara ett slutsteg till så är det
fixat me.. big_smile

Själv så tycker jag inte om 6x9" så jag hade slängt in två st 6,5" och 2 st diskanter
till det i hatthyllan eller i dörrarna.. Men jag föredrar hatthyllan.. Sen så hade jag inskaffat
dels ett bra slutsteg till basen och ett till iallafall 6,5" i hatthyllan, speciellt om jag skulle haft
6x9"..

Lycka till!

Sök