2723
Sök

Eftermonterad farthållare 850 - bälg krångel

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
Hej!

Jag har gett mig på att eftermonera en farthållare på en 850 SE från 96(144hk motorn).
Pumpen under batterihyllan är monterd och vakumslang är dragen till kupén. "T"-korsets fyrvägsdelning är inkopplad till motorrum, kopplingsgivare och bromsgivare samt till bälgen för gaspedalen.

Det som händer är det att när gaspedalen trycks ner, så skjuts inte bälgen ihop, utan istället så trycks hela bälgen ner mot golvet eftersom att axeln som bälgen sätts fast i den svarta plattan med är rund och inte stannar rörelsen, så bälgen vinklas ner cirka 20-30grader mot golvet istället för att tryckas ihop.

Vad kan felet vara? Fästplattan som sitter på värmepaketet är inkilad i de där små hacken och sen fastskruvad, så den kan inte röra på sig.

OBS. Om man stöttar upp bälgen med ett finger, så ser den ut att komprimeras korrekt, men det går ju inte att göra vid körning.

Sen vet jag inte hur jag ska avgöra om sytemet fungerar. Det sägs finnas en lampa som tänds när farthållaren är påslagen, men finns den förinstallerad på bilar utan farthållare?

Jättetack till alla som läser tråden och försöker klura ut!
MVH
//Filip

Sök