3382
Sök

Val av bil.. saab 9000 2.3cse turbo eller Ford Scorpio 2.9 ??

320 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
Hej har satt mig i en lite små jobbig sits.. har suttit och letat bil ett tag nu och har precis hittat en ford scorpio 2,9 96a som har gått ca 16000 mil.. inte så mycket gjort på den är sidobalk som är rostlagad, bromsledningar och sen va det lite små saker som va gjort.

och sen har jag även hittat en saab 9000 2,3cse turbo som har gått ca 30000mil där jag än inte vet så mycket vad som är gjort med den (smsar med ägaren just nu)

men undrar då vilken som rent allmänt skulle kunna tänkas vara bästa valet? förstår självklart att det är svårt utan att se båda bilarna men lite rent allmänt vilken av dom som kan tänkas vara det bästa köpet

(båda bilarna går för samma pris)

1 798 Inlägg
9 mars 2012
saaben skulle ja nog säga helt klart.

Har haft en sån där scorpio dock me 2 liters. Sen är de ju bland de fulaste bilar som finns

så nej köp saaben den lär va snålare på soppan med

även ägt en 9000 cse 2.3t gick helt ok men ja är mer bmw människa
Senast redigerat av fredde85 (9 mars 2012)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

320 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
fredde85 skrev:
saaben skulle ja nog säga helt klart.

Har haft en sån där scorpio dock me 2 liters. Sen är de ju bland de fulaste bilar som finns

så nej köp saaben den lär va snålare på soppan med

även ägt en 9000 cse 2.3t gick helt ok men ja är mer bmw människa

okej dock bryr jag mig inte så mycket om hur den ser ut då nuvarande bilen är en 2 dörrars lada samara som börjar bli lite liten för 2 vuxna och 2 barn ^^

men är det så stor skillnad med hur mycket dom drar tro? vet att många säger att scorpio drar runt 1 liter milen vid blandad körning med v6an

1 798 Inlägg
9 mars 2012
beror väl på hur du kör så klart men me lite snäll gasfot kan väl litern funka.

Ja spelar de ingen roll köp den som känns bäst då.

Men ja skulle valt saaben för ja tycker den känns bättre samt roligare o köra.

men de beror ju så klart på bilarna i fråga

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Forummoderator
18 127 Inlägg
10 mars 2012
Enligt bilboken hemma drar Skorpan 1.16 blandad. Är Saaben 170Hk?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

320 Inlägg
10 mars 2012
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
Enligt bilboken hemma drar Skorpan 1.16 blandad. Är Saaben 170Hk?

jaa det är 170hk modellen

537 Inlägg
10 mars 2012
min 9000 2.3t drog 0.6 långkörning och ungefär 0.8-0.9 stadskörning + att den gick riktigt bra smile

228 Inlägg
10 mars 2012
Saaben helt klart. lättmekat och billigt om nåt skulle gå sönder. Kör med kamkedja o den behöver "aldrig" bytas i princip, vet inte om forden har kedja dock?

320 Inlägg
10 mars 2012
Trådstartare
Kamberg skrev:
Saaben helt klart. lättmekat och billigt om nåt skulle gå sönder. Kör med kamkedja o den behöver "aldrig" bytas i princip, vet inte om forden har kedja dock?

okej men ska iväg och kolla på saaben om ca timmen så får hoppas att det är något att ha smile

joo det är kedja på forden också

Saab älskare!
4 597 Inlägg
10 mars 2012
saaben direkt, och som du skrev att du har 2 barn, saaben är riktigt krocksäker, var ju bland den säkraste bilen på sin tid smile samt att den är billig i drift, skön och köra, lätt o mecka om något händer, håller bra. smile

228 Inlägg
10 mars 2012
Är väl en 6:a 2.9:an? o soppan kostar 15 kr/l....

320 Inlägg
10 mars 2012
Trådstartare
Kamberg skrev:

joo jag vet.. men jävligt skön bil att köra samt den är GIGANTISK!! smile men som sagt innan lutar mer åt saaben och ska kolla på den om några timmar

537 Inlägg
10 mars 2012
Norrby89 skrev:
Kamberg skrev:

joo jag vet.. men jävligt skön bil att köra samt den är GIGANTISK!! smile men som sagt innan lutar mer åt saaben och ska kolla på den om några timmar

när du kollar på saaben så ta och lyft gummimattorna fram och känn om det är blött under, för det är relativt vanligt att värmepaketet läcker på 9000 smile

320 Inlägg
10 mars 2012
Trådstartare
SAAB-Karlsson skrev:
Norrby89 skrev:
Kamberg skrev:

när du kollar på saaben så ta och lyft gummimattorna fram och känn om det är blött under, för det är relativt vanligt att värmepaketet läcker på 9000 smile

okej tack för tipset smile finns det något annat man ska tänka på när man kollar på saab 9000? förutom typ sånt som är med alla bilar som rost, olje lekage och allt sånt där ^^

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
10 mars 2012
jag hade valt forden då jag haft en del saabs. vet inte hur andra handsvärdet på ford är men saab är hemska när man väl ska sälja dom då alla är så rädda bara för företaget gick under.
så man får ju nästan ge bort dom för och bli av med dom. även om de är nybes och nyligen skattade.

320 Inlägg
10 mars 2012
Trådstartare
MrEricsson skrev:
jag hade valt forden då jag haft en del saabs. vet inte hur andra handsvärdet på ford är men saab är hemska när man väl ska sälja dom då alla är så rädda bara för företaget gick under.
så man får ju nästan ge bort dom för och bli av med dom. även om de är nybes och nyligen skattade.

dock så är fords andrahands värde bland dom lägsta idag.. speciellt på dom äldre bilarna.. sen om folk är rädda att köpa saab bara för att dom gick i KK är bara bra för min del då får man en saab om man väl vill ha en för ett lägra pris..

samt med min tur så kommer jag nog inte sälja den bilen det väl blir utan den överlver väll ett år innan det blir skroten ^^

537 Inlägg
10 mars 2012
även vanligt att bakdäcken sliter ojämnt, sliter mer på insidan, jag är dock inte säker på vilken bussning som orsakar detta.

320 Inlägg
10 mars 2012
Trådstartare
SAAB-Karlsson skrev:
även vanligt att bakdäcken sliter ojämnt, sliter mer på insidan, jag är dock inte säker på vilken bussning som orsakar detta.

okej kan vara bra att veta smile men ändå inget allt för allvarligt och för svårt att byta så.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 mars 2012
Fanns ett ordspråk när det begav sig om att "Det enda som är svårare att bli av med än AIDS är en begagnad Ford Scorpio". Det har inte varit en särskilt uppskattad modell och det finns klart anledningar till det, undvik!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rumpmas
3 860 Inlägg
10 mars 2012
MrEricsson skrev:

?

Det tog mig typ 15 minuter att bli av med min 9000.

Man kan väl säga så att många 9000 på Blocket är skabbiga repobjekt där hälften av elektroniken fungerar, slitna och jävliga, mycket chassidelar behöver bytas och skärmarna är halvt bortrostade. En sådan bil kostar högst 5k. Ska den dessutom besiktas eller är avställd blir det en tusenlapp för den. Hyggligt fina 9000 går mycket snabbt, ofta för över 10 000 trots att det är 15-18 år gamla bilar. Inte billigare än en Volvo eller Audi med andra ord. En Ford Mondeo -98 kostar väl 5000.
Senast redigerat av Andromeda (10 mars 2012)

Sök