2641
Sök

Köpråd: bil för mellan 20 000 - 30 000 kr

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 mars 2012
#21
Dieselsmurfen skrev:
Andromeda skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Som gammal handlare och som fortfarande har kontakt med andra aktiva handlare. Det är vad jag grundar min åsikt på. Jag har en känsla av att du är mycket kunnig på Saab. Är man inte det tycker jag inte det är ett bra köp.

Andrahandsvärdet är ju inte det bästa, det är väl därför dina handlarkompisar inte vill ha dom. Men det ska man ju som spekulant utnyttja för att få en nyare bil för samma peng.

Felen Saabar drabbas av är i regel ärliga mekaniska fel som drabbar alla bilar. Fransoser får ju ofta skumma elfel som kräver rejäla insatser för att ens identifiera, vatten i dörrarna, verkstadsbesök för glödlampsbyte etc etc.

Jo, du har en poäng där.

Jag tycker ni generaliserar lite knepigt, det finns många olika "Fransoser" av vilka ett flertal är bra bilar samtidigt som det helt klart finns dåliga modeller och motoralternativ från SAAB. Att SAAB skulle vara befriade från lömska elfel och andra mer svårfunna fel strider mot min erfarenhet av märket i alla fall.

Av fransoserna verkar just C5 höra till dom bättre modellerna, och eftersom franska bilar ofta möts av tveksamhet från svenskarnas sida är andrahandvärdet lågt liksom på SAAB. En C5 V6 eller en SAAB 9-5 av samma årsmodell, jag hade nog aldrig köpt någon av dem men jag ser inga skäl till att SAAB-entusiasterna kan slå sig för bröstet och påstå att 9-5 är en bättre eller pålitligare bil...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
18 008 Inlägg
15 mars 2012
#22
Rquired skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Andromeda skrev:

Andrahandsvärdet är ju inte det bästa, det är väl därför dina handlarkompisar inte vill ha dom. Men det ska man ju som spekulant utnyttja för att få en nyare bil för samma peng.

Felen Saabar drabbas av är i regel ärliga mekaniska fel som drabbar alla bilar. Fransoser får ju ofta skumma elfel som kräver rejäla insatser för att ens identifiera, vatten i dörrarna, verkstadsbesök för glödlampsbyte etc etc.

Jo, du har en poäng där.

Jag tycker ni generaliserar lite knepigt, det finns många olika "Fransoser" av vilka ett flertal är bra bilar samtidigt som det helt klart finns dåliga modeller och motoralternativ från SAAB. Att SAAB skulle vara befriade från lömska elfel och andra mer svårfunna fel strider mot min erfarenhet av märket i alla fall.

Av fransoserna verkar just C5 höra till dom bättre modellerna, och eftersom franska bilar ofta möts av tveksamhet från svenskarnas sida är andrahandvärdet lågt liksom på SAAB. En C5 V6 eller en SAAB 9-5 av samma årsmodell, jag hade nog aldrig köpt någon av dem men jag ser inga skäl till att SAAB-entusiasterna kan slå sig för bröstet och påstå att 9-5 är en bättre eller pålitligare bil...

En C5 V6 har problem med att dess tändspolar ger upp. Annars rullar de på som vilken svenssonbil som helst. MEN dyker det upp elfel blir man varken glad eller rik... Å andra sidan så kan ju Saabens låda eller turbo tacka för sig. Inte billigt det heller. Försök hitta en sådan på en skrot för vettiga pengar!

Vill du köra ifrån allt (och då menar jag ALLT) inklusive bilar som kostar en halv miljon begagnade så köper man den bilen som ligger överst i listan på bifogad länk. Det är inte en Saab...

http://www.teknikensvarld.se/2011/06/12 … l-for-bil/

Dessa är pålitliga faktiskt men börjar de krångla med datorn till fjädringen så blir det en dålig dag för dig. Har haft 2 sådana själv och ja: De går att köra så du själv önskar du hade blöjor på dig...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 mars 2012
#23
Dieselsmurfen skrev:
Rquired skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Jo, du har en poäng där.

Jag tycker ni generaliserar lite knepigt, det finns många olika "Fransoser" av vilka ett flertal är bra bilar samtidigt som det helt klart finns dåliga modeller och motoralternativ från SAAB. Att SAAB skulle vara befriade från lömska elfel och andra mer svårfunna fel strider mot min erfarenhet av märket i alla fall.

Av fransoserna verkar just C5 höra till dom bättre modellerna, och eftersom franska bilar ofta möts av tveksamhet från svenskarnas sida är andrahandvärdet lågt liksom på SAAB. En C5 V6 eller en SAAB 9-5 av samma årsmodell, jag hade nog aldrig köpt någon av dem men jag ser inga skäl till att SAAB-entusiasterna kan slå sig för bröstet och påstå att 9-5 är en bättre eller pålitligare bil...

En C5 V6 har problem med att dess tändspolar ger upp. Annars rullar de på som vilken svenssonbil som helst. MEN dyker det upp elfel blir man varken glad eller rik... Å andra sidan så kan ju Saabens låda eller turbo tacka för sig. Inte billigt det heller. Försök hitta en sådan på en skrot för vettiga pengar!

Vill du köra ifrån allt (och då menar jag ALLT) inklusive bilar som kostar en halv miljon begagnade så köper man den bilen som ligger överst i listan på bifogad länk. Det är inte en Saab...

http://www.teknikensvarld.se/2011/06/12 … l-for-bil/

Dessa är pålitliga faktiskt men börjar de krångla med datorn till fjädringen så blir det en dålig dag för dig. Har haft 2 sådana själv och ja: De går att köra så du själv önskar du hade blöjor på dig...

SAAB´s tändkasset har inte gjort sig känd för att hålla i all evighet heller, alla bilar har sina svagheter men jag tror som sagt inte att SAAB nödvändigtvis är ett bättre val än Citroen. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök