Dieselsmurfen skrev:
Andromeda skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Som gammal handlare och som fortfarande har kontakt med andra aktiva handlare. Det är vad jag grundar min åsikt på. Jag har en känsla av att du är mycket kunnig på Saab. Är man inte det tycker jag inte det är ett bra köp.
Andrahandsvärdet är ju inte det bästa, det är väl därför dina handlarkompisar inte vill ha dom. Men det ska man ju som spekulant utnyttja för att få en nyare bil för samma peng.
Felen Saabar drabbas av är i regel ärliga mekaniska fel som drabbar alla bilar. Fransoser får ju ofta skumma elfel som kräver rejäla insatser för att ens identifiera, vatten i dörrarna, verkstadsbesök för glödlampsbyte etc etc.
Jo, du har en poäng där.
Jag tycker ni generaliserar lite knepigt, det finns många olika "Fransoser" av vilka ett flertal är bra bilar samtidigt som det helt klart finns dåliga modeller och motoralternativ från SAAB. Att SAAB skulle vara befriade från lömska elfel och andra mer svårfunna fel strider mot min erfarenhet av märket i alla fall.
Av fransoserna verkar just C5 höra till dom bättre modellerna, och eftersom franska bilar ofta möts av tveksamhet från svenskarnas sida är andrahandvärdet lågt liksom på SAAB. En C5 V6 eller en SAAB 9-5 av samma årsmodell, jag hade nog aldrig köpt någon av dem men jag ser inga skäl till att SAAB-entusiasterna kan slå sig för bröstet och påstå att 9-5 är en bättre eller pålitligare bil...
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.