2493
Sök

Rostskada på bakluckan, 3 x 10 cm. Dåligt resultat efter lackering pga maskeringstejp

18 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
#1
Ursäkta att min fråga kanske inte riktigt rör ämnet, men jag är ny här sedan några minuter sen.

Jag skulle behöva råd om hur jag ska laga en liten rostskada på bakluckan på min Ford Focus. Skadan är ca 3 x 10 cm. Skulle någon här vara så underbart snäll och ge mig ett kvalificerat tips vorejag evigt tacksam. Hittills hsr jag använt maskeringstape, men det blirju så iögonfallande; det blir ju så tydligt var lackeringen upphör Hur bär ni er åt för att inte få så tydliga kanter, vilket ser helt bedrövligt ut. Vilken metod använder ni?

Vore jätte- jättetacksam för snabbt svsr!

Mvh Robert

2 174 Inlägg
17 mars 2012
#2
lacka hela kofferten. Del lacka blir aldrig 100%, knappt en duktig lackererare klarar bryta en ny mot en gammal lack. Det ser förjävligt ut, men om du ska tatta ihop det, punkt blästra så du får bort ALL rost innan, annars är det ogjort arbete på 1 år kommer det tillbaka.

Sen spacklar du och slipar tills du är nöjd, drar lite primer på. Sen lackar, och sen klarlack, sen tar du bort maskeringen runt om, var noga med maskeringen runt om det blir mycket spray damm. Sen kommer det bli en skarv som du säger, slipa ner med våtslip 3000 papper runt om skarv en så det smälter ihop, vänta nån dag, och polera försiktigt med polermaskin så du får upp glansen i gamla ytan. Totalt med maskerings skydd, tejp, lack i rätt färg, primer, slip papper är du snabbt uppe i ca 700-800 kr och många timmar, och resultatet blir dåligt hur du än gör. En lackerare tar ca 1500 för bättra till din koffert, och då blir det perfekt.


18 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
#3
hangman skrev:
lacka hela kofferten. Del lacka blir aldrig 100%, knappt en duktig lackererare klarar bryta en ny mot en gammal lack. Det ser förjävligt ut, men om du ska tatta ihop det, punkt blästra så du får bort ALL rost innan, annars är det ogjort arbete på 1 år kommer det tillbaka.

Sen spacklar du och slipar tills du är nöjd, drar lite primer på. Sen lackar, och sen klarlack, sen tar du bort maskeringen runt om, var noga med maskeringen runt om det blir mycket spray damm. Sen kommer det bli en skarv som du säger, slipa ner med våtslip 3000 papper runt om skarv en så det smälter ihop, vänta nån dag, och polera försiktigt med polermaskin så du får upp glansen i gamla ytan. Totalt med maskerings skydd, tejp, lack i rätt färg, primer, slip papper är du snabbt uppe i ca 700-800 kr och många timmar, och resultatet blir dåligt hur du än gör. En lackerare tar ca 1500 för bättra till din koffert, och då blir det perfekt.


Stort tack för ditt svar! Intressant att skillnaden inte blir dödligt stor om jag nu väljer att lämna in den. Tänkvärda synpunkter...

Har ni andra några förslag om jag nu kör med den riktiga fuskvarianten och väljer att bara slipa, grunda, lacka och klarlacka där själva rostskadan är?

2 174 Inlägg
17 mars 2012
#4
RobbanLe skrev:
hangman skrev:
lacka hela kofferten. Del lacka blir aldrig 100%, knappt en duktig lackererare klarar bryta en ny mot en gammal lack. Det ser förjävligt ut, men om du ska tatta ihop det, punkt blästra så du får bort ALL rost innan, annars är det ogjort arbete på 1 år kommer det tillbaka.

Sen spacklar du och slipar tills du är nöjd, drar lite primer på. Sen lackar, och sen klarlack, sen tar du bort maskeringen runt om, var noga med maskeringen runt om det blir mycket spray damm. Sen kommer det bli en skarv som du säger, slipa ner med våtslip 3000 papper runt om skarv en så det smälter ihop, vänta nån dag, och polera försiktigt med polermaskin så du får upp glansen i gamla ytan. Totalt med maskerings skydd, tejp, lack i rätt färg, primer, slip papper är du snabbt uppe i ca 700-800 kr och många timmar, och resultatet blir dåligt hur du än gör. En lackerare tar ca 1500 för bättra till din koffert, och då blir det perfekt.


Stort tack för ditt svar! Intressant att skillnaden inte blir dödligt stor om jag nu väljer att lämna in den. Tänkvärda synpunkter...

Har ni andra några förslag om jag nu kör med den riktiga fuskvarianten och väljer att bara slipa, grunda, lacka och klarlacka där själva rostskadan är?

Det blir tex aldrig bra lacka en halv dörr, man måste bryta någonstans i en skvarv helst som får en annan vinkel i ljuset då syns det oftast inte.  Men tänk dig tex lacka halva motorhuvven, det är stort sätt omöjligt, men dom som gör det är noga med färgblandningen, sen våtslipa med 3000 papper, sen polera som bomben.

så om du ska göra "fuskvarianten" tex bara för att sälja den, noga med maskering, underjobbet syns direkt, Sen lackar du 2 lager typ sen drar lite klarlack. Sen väntar du nån dag, och våtslipar ihop den gamla med nya lacken för att få bort klarlack kanten, sen polera och se glad ut, går få det se vettigt ut om man är försiktig.

Lycka till!


18 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
#5

hangman skrev:
RobbanLe skrev:
hangman skrev:
lacka hela kofferten. Del lacka blir aldrig 100%, knappt en duktig lackererare klarar bryta en ny mot en gammal lack. Det ser förjävligt ut, men om du ska tatta ihop det, punkt blästra så du får bort ALL rost innan, annars är det ogjort arbete på 1 år kommer det tillbaka.

Sen spacklar du och slipar tills du är nöjd, drar lite primer på. Sen lackar, och sen klarlack, sen tar du bort maskeringen runt om, var noga med maskeringen runt om det blir mycket spray damm. Sen kommer det bli en skarv som du säger, slipa ner med våtslip 3000 papper runt om skarv en så det smälter ihop, vänta nån dag, och polera försiktigt med polermaskin så du får upp glansen i gamla ytan. Totalt med maskerings skydd, tejp, lack i rätt färg, primer, slip papper är du snabbt uppe i ca 700-800 kr och många timmar, och resultatet blir dåligt hur du än gör. En lackerare tar ca 1500 för bättra till din koffert, och då blir det perfekt.


Stort tack för ditt svar! Intressant att skillnaden inte blir dödligt stor om jag nu väljer att lämna in den. Tänkvärda synpunkter...

Har ni andra några förslag om jag nu kör med den riktiga fuskvarianten och väljer att bara slipa, grunda, lacka och klarlacka där själva rostskadan är?

Det blir tex aldrig bra lacka en halv dörr, man måste bryta någonstans i en skvarv helst som får en annan vinkel i ljuset då syns det oftast inte.  Men tänk dig tex lacka halva motorhuvven, det är stort sätt omöjligt, men dom som gör det är noga med färgblandningen, sen våtslipa med 3000 papper, sen polera som bomben.

så om du ska göra "fuskvarianten" tex bara för att sälja den, noga med maskering, underjobbet syns direkt, Sen lackar du 2 lager typ sen drar lite klarlack. Sen väntar du nån dag, och våtslipar ihop den gamla med nya lacken för att få bort klarlack kanten, sen polera och se glad ut, går få det se vettigt ut om man är försiktig.

Lycka till!

Tack återigen! Bilen är ju inte mycket värd så det är därför jag är så tveksam till att lägga ut mycket pengar. Och sen är det ju en Ford... Fixar jag bakluckan riktigt bra så är det bara en tidsfråga innan det dyker upp ordentligt med rost på andra ställen. Att jag över huvud taget bestämt mig för att ge mig på rosten är att det ser så förskräckligt fult ut.

Angående fuskvarianten, vad föreslår du att jag ska slipa med och vad bör jag polera med (duger Biltemas Scratch removing Wax till poleringen, eller ska jag använda något som inte tar bort smårepor?)? Och ska jag undvika att polera på den nypålagda klarlacken? Jag tänkte annars att det kanske vore idé att ytterst lite matta ner den nya klarlacken så att den inte faller i ögonen jämfört med den gamla lacken. Jaja, jag förvarnade i början av mina inlägg att jag så gott som inte kan någonting om detta:) 

Tack för dina lyckönskningar!! Med din hjälp är jag säker på att resultatet åtminstone uppfyller mina krav - det är ju trots allt finare att ha lite svart färg där lacken lossnat istället för en ful rostfläck!

2 174 Inlägg
17 mars 2012
#6
RobbanLe skrev:

hangman skrev:
RobbanLe skrev:
hangman skrev:
lacka hela kofferten. Del lacka blir aldrig 100%, knappt en duktig lackererare klarar bryta en ny mot en gammal lack. Det ser förjävligt ut, men om du ska tatta ihop det, punkt blästra så du får bort ALL rost innan, annars är det ogjort arbete på 1 år kommer det tillbaka.

Sen spacklar du och slipar tills du är nöjd, drar lite primer på. Sen lackar, och sen klarlack, sen tar du bort maskeringen runt om, var noga med maskeringen runt om det blir mycket spray damm. Sen kommer det bli en skarv som du säger, slipa ner med våtslip 3000 papper runt om skarv en så det smälter ihop, vänta nån dag, och polera försiktigt med polermaskin så du får upp glansen i gamla ytan. Totalt med maskerings skydd, tejp, lack i rätt färg, primer, slip papper är du snabbt uppe i ca 700-800 kr och många timmar, och resultatet blir dåligt hur du än gör. En lackerare tar ca 1500 för bättra till din koffert, och då blir det perfekt.


Stort tack för ditt svar! Intressant att skillnaden inte blir dödligt stor om jag nu väljer att lämna in den. Tänkvärda synpunkter...

Har ni andra några förslag om jag nu kör med den riktiga fuskvarianten och väljer att bara slipa, grunda, lacka och klarlacka där själva rostskadan är?

Det blir tex aldrig bra lacka en halv dörr, man måste bryta någonstans i en skvarv helst som får en annan vinkel i ljuset då syns det oftast inte.  Men tänk dig tex lacka halva motorhuvven, det är stort sätt omöjligt, men dom som gör det är noga med färgblandningen, sen våtslipa med 3000 papper, sen polera som bomben.

så om du ska göra "fuskvarianten" tex bara för att sälja den, noga med maskering, underjobbet syns direkt, Sen lackar du 2 lager typ sen drar lite klarlack. Sen väntar du nån dag, och våtslipar ihop den gamla med nya lacken för att få bort klarlack kanten, sen polera och se glad ut, går få det se vettigt ut om man är försiktig.

Lycka till!

Tack återigen! Bilen är ju inte mycket värd så det är därför jag är så tveksam till att lägga ut mycket pengar. Och sen är det ju en Ford... Fixar jag bakluckan riktigt bra så är det bara en tidsfråga innan det dyker upp ordentligt med rost på andra ställen. Att jag över huvud taget bestämt mig för att ge mig på rosten är att det ser så förskräckligt fult ut.

Angående fuskvarianten, vad föreslår du att jag ska slipa med och vad bör jag polera med (duger Biltemas Scratch removing Wax till poleringen, eller ska jag använda något som inte tar bort smårepor?)? Och ska jag undvika att polera på den nypålagda klarlacken? Jag tänkte annars att det kanske vore idé att ytterst lite matta ner den nya klarlacken så att den inte faller i ögonen jämfört med den gamla lacken. Jaja, jag förvarnade i början av mina inlägg att jag så gott som inte kan någonting om detta:) 

Tack för dina lyckönskningar!! Med din hjälp är jag säker på att resultatet åtminstone uppfyller mina krav - det är ju trots allt finare att ha lite svart färg där lacken lossnat istället för en ful rostfläck!

hehe alla är nybörjare någongång, man måste prova sig fram så lär man sig mycket.

när allt är nylackat och klart väntar du nån dag så lacken får härdna till lite, sen slipar du med 3000 våtslip försiktigt över nylackade ytan och runt om lite, sen polerar du, går bra köra ett bra enkelt wax direkt, scratsh remover är bara bluff, det tar inte bort smårepor mer än något annat wax. Jag har köpt wax på mekonomen kommer inte ihåg märket nu men det är pigment i, finns rött svart blått m.m det är lättarbetat och blir kanon.

Mvh Hagman Racing


325 Inlägg
17 mars 2012
#7
lycka till att ta bort repor med ett vax


18 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
#8
Skulle du vilja utveckla ditt korta inlägg med några ord? Om man inte ska använda vax med viss slipeffekt vad föreslår du då? Jag är uppriktigt intresserad eftersom jag vill att resultatet ska bli så bra som möjligt.

Ha det bra!

Robert

triplesixer skrev:
lycka till att ta bort repor med ett vax

325 Inlägg
17 mars 2012
#9
vax tar inte bort några 3000 repor, inte ens ett klantskalle vax med pigment i, du skal ha ett rubbing, fattar inte varför man svarar när man inte vet!


270 Inlägg
17 mars 2012
#10
Jag kan lacka en liten skada mitt på en dörr utan att folk ser det. Att lacka en liten skada på din baklucka så att det blir osynligt är busenkelt. Kom hit så ska jag bevisa det, så kan vi knäppa några bilder och lägga upp här sen smile
Senast redigerat av DanneGTV6 (17 mars 2012)

18 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
#11

Lite svårt för mig att ta mig till Norrtälje tyvärr. Skulle du kunna beskriva hur du går till väga? Det vore mycket intressant att få veta.

Bästa hälsningar,
Robert

DanneGTV6 skrev:
Jag kan lacka en liten skada mitt på en dörr utan att folk ser det. Att lacka en liten skada på din baklucka så att det blir osynligt är busenkelt. Kom hit så ska jag bevisa det, så kan vi knäppa några bilder och lägga upp här sen smile

1 168 Inlägg
17 mars 2012
#12
Hahaha.
Du ska inte använda maskeringstejp till NÅGOT. Skippa den, ända du ska maskera är rutan isåfall.

Blästra, rikta, spackla, slipa, etch primer på det plåtrena, grundfärg på det plåtrena och du har sprutat etch primer på, sen om det är metallic behöver du color blender har jag för mig att de heter, det är en transparant färg du lägger på innan metalliclacken så kornen hamnar rätt. sen lägger du färg enbart på dom ställena du har grundfärg, sen klarlackar du hela bakluckan eller klarlackar en bit utanför färgen och sprutar på skarvthinner i alla skarvar. Sen kan du polera när det har härdat..

Ja, du ska mellanslipa när du har sprutat på grundfärgen, du ska INTE slipa igenom grundfärgen. Då är allt arbete förstört. Dvs du ska inte gå igenom grundfärgen till plåtrent! Det är det ända som är viktigt. Sen lägger du färgen och sen klarlack i samma veva!

Fråga om du behöver hjälp, och snälla.. lämna maskeringstejpen i fickan, du kan inte slipa ner Grundfärg/färg/klarlack i samma skarv och sen försöka polera ut det med befintliga färgen :p
Senast redigerat av jimmzzan (17 mars 2012)


2 174 Inlägg
17 mars 2012
#13
triplesixer skrev:
vax tar inte bort några 3000 repor, inte ens ett klantskalle vax med pigment i, du skal ha ett rubbing, fattar inte varför man svarar när man inte vet!

Rubbing slipar bort oxider i lacken, våtslipar man ihop allt och vaxar blir det enormt fint, gjort det på några vinterbilar och dom ser perfekta ut.


2 624 Inlägg
17 mars 2012
#14
hangman skrev:
triplesixer skrev:
vax tar inte bort några 3000 repor, inte ens ett klantskalle vax med pigment i, du skal ha ett rubbing, fattar inte varför man svarar när man inte vet!

Rubbing slipar bort oxider i lacken, våtslipar man ihop allt och vaxar blir det enormt fint, gjort det på några vinterbilar och dom ser perfekta ut.

Hur tänkte du nu? big_smile vax är ett skydd och inget polermedel som du POLERAR BORT repor med.. du kan lägga förtielva lager vax och du har fortfarande reporna kvar om du inte polerar bort dom.. smile


18 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
#15
Jag förstår inte vad som är så roligt. Att maskeringstejpen borde stannat i fickan är jag ense med dig om, men glöm inte att det är första gången jag sysslar med det här.

Dock jag förstod inte riktigt. Hur lyckas jag med att bara applicera etch primer (vad är det??) på den plåtrena ytan? När jag sprutar på min svarta färg  kommer det ju utan tvivel hamna utanför ytan där det plåtrena fanns. Hur löser jag det? Eller är det bättre att försöka pensla på den svarta färgen? Eller menar du att det inte gör något om den täcker större yta än det som var plåtrent?

Ursäkta mina dumma frågor, men jag skulle verkligen uppskatta ett klargörande. Och vad tycker du att jag ska använda för medel när jag polerar då både grundfärg, metallicfärg och klarlack är på sin plats. Jag har förstått att meningarna går isär på den punkten.

Tack för din hjälp!

Robert


jimmzzan skrev:
Hahaha.
Du ska inte använda maskeringstejp till NÅGOT. Skippa den, ända du ska maskera är rutan isåfall.

Blästra, rikta, spackla, slipa, etch primer på det plåtrena, grundfärg på det plåtrena och du har sprutat etch primer på, sen om det är metallic behöver du color blender har jag för mig att de heter, det är en transparant färg du lägger på innan metalliclacken så kornen hamnar rätt. sen lägger du färg enbart på dom ställena du har grundfärg, sen klarlackar du hela bakluckan eller klarlackar en bit utanför färgen och sprutar på skarvthinner i alla skarvar. Sen kan du polera när det har härdat..

Ja, du ska mellanslipa när du har sprutat på grundfärgen, du ska INTE slipa igenom grundfärgen. Då är allt arbete förstört. Dvs du ska inte gå igenom grundfärgen till plåtrent! Det är det ända som är viktigt. Sen lägger du färgen och sen klarlack i samma veva!

Fråga om du behöver hjälp, och snälla.. lämna maskeringstejpen i fickan, du kan inte slipa ner Grundfärg/färg/klarlack i samma skarv och sen försöka polera ut det med befintliga färgen :p

1 168 Inlägg
17 mars 2012
#16
RobbanLe skrev:
Jag förstår inte vad som är så roligt. Att maskeringstejpen borde stannat i fickan är jag ense med dig om, men glöm inte att det är första gången jag sysslar med det här.

Dock jag förstod inte riktigt. Hur lyckas jag med att bara applicera etch primer (vad är det??) på den plåtrena ytan? När jag sprutar på min svarta färg  kommer det ju utan tvivel hamna utanför ytan där det plåtrena fanns. Hur löser jag det? Eller är det bättre att försöka pensla på den svarta färgen? Eller menar du att det inte gör något om den täcker större yta än det som var plåtrent?

Ursäkta mina dumma frågor, men jag skulle verkligen uppskatta ett klargörande. Och vad tycker du att jag ska använda för medel när jag polerar då både grundfärg, metallicfärg och klarlack är på sin plats. Jag har förstått att meningarna går isär på den punkten.

Tack för din hjälp!

Robert


jimmzzan skrev:
Hahaha.
Du ska inte använda maskeringstejp till NÅGOT. Skippa den, ända du ska maskera är rutan isåfall.

Blästra, rikta, spackla, slipa, etch primer på det plåtrena, grundfärg på det plåtrena och du har sprutat etch primer på, sen om det är metallic behöver du color blender har jag för mig att de heter, det är en transparant färg du lägger på innan metalliclacken så kornen hamnar rätt. sen lägger du färg enbart på dom ställena du har grundfärg, sen klarlackar du hela bakluckan eller klarlackar en bit utanför färgen och sprutar på skarvthinner i alla skarvar. Sen kan du polera när det har härdat..

Ja, du ska mellanslipa när du har sprutat på grundfärgen, du ska INTE slipa igenom grundfärgen. Då är allt arbete förstört. Dvs du ska inte gå igenom grundfärgen till plåtrent! Det är det ända som är viktigt. Sen lägger du färgen och sen klarlack i samma veva!

Fråga om du behöver hjälp, och snälla.. lämna maskeringstejpen i fickan, du kan inte slipa ner Grundfärg/färg/klarlack i samma skarv och sen försöka polera ut det med befintliga färgen :p


Tycker det roliga är att en person ska lära ut men har 0 koll! Inget imot dig, absolut inte!

Hur du ska applicera etch primer på rätt punkt är känsel som gäller. Klart du kommer måla utanför det plåtrena, därför får du slipa ut skadan, och sen slipa med fint papper väldigt långt ut ifrån skadan för att få det och fästa. Alt är att du polerar luckan riktigt noggrant så färgen fäster. Sen sprutar du på Etch primern, sedan grundfärgen på samma ställen. Lägger några lager så du har byggt upp en tjocklek, sedan slipar du av grundfärgen med fint papper för bli av med vissa defekter, sedan lägger du color blender, färg, klarlack och ev skarvvätska.
http://www.bilfarg.se/p_5677/etch-primer.aspx

Vi kör på 3M medel, fast cut heter det grövsta, du får slipa skarven lite med fint papper för att sedan ta en hård trissa och fast cut och sedan polera över skarven ett par gånger, när du ser resueltat så är de bara stiga på till finare medel om du inte är nöjd med fast cut.  (kommer bli polerroser i solen men på en skitbil så duger ju de!)

Ska du ha finare medel så kör du på mjuk trissa!


357 Inlägg
17 mars 2012
#17
Dom menar alltså att din inte ska maskera där skarven ska ligga, utan längre ut, dvs maskera hela bilen utom panelen som ska målas.

Sånt här är skitkrångligt och det finns inga bestående genvägar tyvärr.

MVH/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

1 168 Inlägg
17 mars 2012
#18
Precis.

Alt. är väl en penselbättring? Blir som det blir, men ser inte dåligt ut iaf smile


357 Inlägg
17 mars 2012
#19
För den som inte vet hur det går till alls.

1, man avlägsnar rosten.

2. man lägger nån form av rostskydd, förderar själv epoxygrund.

3. man lägger ev spackel

4. man slipar spacklet så det blir jämt

5. man lägger slipgrund

6. man slipar grundfärgen så man får en riktigt fin yta

7. man lägger en basfärg (om man inte lackar en solid bil såklart)
Tills nu har man försökt minimera området man målat på så mkt som det går.

8. man lägger några lager klarlack som man dimmar ut på lämpligast vis.

9. man våtslipar kanten

10, man polerar ut det man slipat.

Av varje del kan man skriva några a4 sidor med tips och råd, och det är inte enkelt alls om man har några krav.

För nybörjaren som har begränsad ekonomi och energi är det bättre med en penselbättring så slipper man färgdamm, skabbiga skarvar och färgskillnader.

MVH/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

18 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
#20
Stort, stort tack för all hjälp. Är säker på att resultatet blir tillfredsställande. Som någon sa, det är ju en skitbil, och då är det väl inte mer än rätt att lagningen påminner om skit den också wink Skämt åsido ska jag nog med er fina hjälp lyckas få till det så att det motsvarar de krav jag har.

Ha en trevlig söndag allihop!

Hälsningar,
Robert


Sök