4606
Sök

Motorn "skakar" e39

7 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
Hejsan! Handlade precis en bmw e-39 525 2001.

Har då insett att motorn  tyvärr skakar på alla rpm, Dock mestadels runt 2000rpm. Så jag vänder mig till er i förhoppning om några kloka svar. Var inne på en verkstad en snabbis och dom sade att det förmodligen var tändstiften som spökade, Dom byttes snabbt ut men samma fel är kvar :S
Motorn är en M54-B25. Någon som har en aning? Tack

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
20 mars 2012
kan ju vara att den inte tänder på en cylinder. oftast är det tändspolarna som går sönder.

skakar det även om bilen står stilla?

7 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
När bilen står stilla så känner jag inte av det, Det kan ju dock bero på det låga rpm talet då, men så fort jag kommer upp emot, 1200+ så börjar jag känna det.

45 Inlägg
21 mars 2012
Låter ju som att den inte skulle tända på någon cylinder, min skakade utav bara fan innan jag skaffade nya stift.

7 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
Så då kan jag alltså prova mig fram genom att använda en till tändspole med att bara skifta ut dom en efter en? Eller någon som vet om man måste ha en "unik" spole vid varje stift?

Forummoderator
18 004 Inlägg
21 mars 2012
TomiRanta skrev:
Så då kan jag alltså prova mig fram genom att använda en till tändspole med att bara skifta ut dom en efter en? Eller någon som vet om man måste ha en "unik" spole vid varje stift?

Dra ut en tändhatt i taget och starta. När det inte blir någon skillnad har du hittat den cyl som lagt ner arbetet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
Ja det låter iof lite smartare, tack så mkt! :]

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 mars 2012
Den är inte trött, har enkelt att stanna (T.ex gubbstopp) och liknande? Skulle tändningen krångla vore det lite udda om det endast märktes genom vibrationer. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

7 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
Den känns inte trött nej, dock vid gaspådrag kan den "dö" helt i ca 0.5sekunder och när jag startar den kan den dö direkt efter så jag får starta den igen:S
Dock så vet jag kanske inte hur pigg den skulle vara med alla 6igång då den var så när jag köpte den :S:p
Senast redigerat av TomiRanta (21 mars 2012)

huh?
10 427 Inlägg
21 mars 2012
Har du inga felkoder som går ut?

När insugsbälgen var kass på min 323 (M52TUB25) så blev bilen lite ryckig. Men
då larmade det för felkoder också.
Edit: Iofs så har ju M54motorerna elektroniskt gasspjäll så kanske sitter lite andra prylar på dessa.
Senast redigerat av steifan (21 mars 2012)

190 Inlägg
21 mars 2012
Låter som att det är en tändspole som har kastat in handuken!

"Svajande tomgång, avgasknallar och en ny luftmassemätare per år på en originalare, de e najs!" /Marcus "Mäki" Källström

7 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
ger inte ut några felkoder nej. Jag ska prova med ny tändspole annars får jag rota vidare här på Garaget, tack så mkt för hjälpen!

264 Inlägg
21 mars 2012
kamaxelgivare? har felkoder på någon av impulsgivarna på min m5a nu och den har en "vibrerande" gång i motorn, dock märks det markant på prestandan vid lägre varvtal, även högre upp men inte på samma vis smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 mars 2012
TomiRanta skrev:
Den känns inte trött nej, dock vid gaspådrag kan den "dö" helt i ca 0.5sekunder och när jag startar den kan den dö direkt efter så jag får starta den igen:S
Dock så vet jag kanske inte hur pigg den skulle vara med alla 6igång då den var så när jag köpte den :S:p

Om en cylinder inte hängt med borde det synts på tändstiften och då borde verkstaden sagt till? Dessutom så borde den upplevas som (rejält) trött om den inte går på alla sex.

När du säger att den tvekar funderar jag mer på om lambdan är ok? När besiktigades den senast och hur var avgasvärdena? En dålig lambda brukar ge en orolig gång och att motorn tvekar när man ger gas, om t.ex kamaxelgivaren är dålig brukar det också märkas på att bilen är väldigt trött.

Det är dock svårt eftersom ingen bil är den andra lik och bilar kan få helt olika symptom av ett och samma fel. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

7 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
Jag har inte haft den till verkstaden än :] ville kolla upp lite här först om det var någon som hade haft liknande problem, men det är som du säger att ingen bil är lika och kan få olika symptom.
Men blir förmodligen till bmw då så dom kan felsöka iaf hmm

Sök