2459
Sök

Bakbromsar fungerar ej efter vätskebyte

170 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
#1
Hej,

Häromdagen var det dags att byta bromsvätska. För denna service tog jag hjälp av en burk med slang (en sådan där från Biltema för 50 spänn) där bromsvätskan bildar en backventil mot luft, så jag kunde genomföra bromsvätskebytet själv.

För frambromsarna var det inget problem. Det var bara att lossa nipplarna, sätta på burk och slang, växla mellan att pumpa på bromspedal och fylla på vätska i huvudbromscylinders behållare. Efter en stund fanns inga luftbubblor i slangen mot burken. Bra tryck var det också, det kom mycket bromsvätska och luft per bromspedalsnedtryck.

De bakre bromsarna, däremot... Där kan jag efter bromsvätskebytet vrida om däcken med handkraft trots att polaren tryck bromspedalen i mattan.

Egen _vild_ gissning är att bakre bromskretsen drar tjyvluft någonstans. När jag försöker lufta systemet så blir jag liksom inte av med luften, bubblorna åker jojo ner och upp i slangen när jag trycker ner bromspedalen och sedan släpper upp den. Samtidigt kan jag inte se att slangar eller rör läcker någonstans, vilket borde synas eftersom bilen är ren och torr under. Skumt!

En grej jag har noterat, i och med att bilen har skivbromsar monterade (bilen kom med trummor från fabrik), är att de bakre nipplarna inte sitter med nippelöppningen uppåt (de pekar bakåt). Det får mig att misstänka att nippeln kanske inte sitter på okets högsta position och att bromsok sitter lite "felmonterade"?! Är detta viktigt? Nippelns position alltså?

Fakta:

Bil: Chevrolet Nova 1970
Bromsar: Skivor runt om, eftermarknadsprylar. Bromsservo. Tvåkretssystem med två rör till vardera frambroms och ett rör med t-koppling till bakbromsar.

Är mycket tacksam för den hjälp jag kan få! Var börjar jag felsökningen?!

Mvh /Peter

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar

309 Inlägg
23 mars 2012
#2
jag tycker det första och enklaste du kan göra är att lufta med tvåpersonsmetoden istället. har använt den där för 50kr med backventil men fick det bara att bli sämre

Läser och släcker felkoder. pm för info

170 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
#3
Aha. Men jag kan tycka att det är svårt att avgöra att man verkligen får ut all luft på det sättet?! Hur vet man det? Det är ju lättare att se om det kommer vätska/luft eller bara vätska. Visuellt och bra.

Samtidigt är det väl bara att att köra tvåpersonsmetoden. Greppar bromsarna ordentligt vid provbromsning är man ju hemma, så att säga.

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
23 mars 2012
#4
Luftnippeln måste sitta uppåt för att det ska funka o lufta ordentligt.

- Time Attack -

7 277 Inlägg
23 mars 2012
#5
Jag vet att när jag gjorde det på min passat så gick det åt bra många deciliter vätska innan jag fick ut dom sista bubblorna ur bakbromsarna.


170 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
#6
Tack!

Hur fungerar det med nyare bromsar, typ Wilwood, där oken har två nipplar? Är det för att de ska kunna sättas endera framåt eller bakåt, och att man då använder den nippel som är vänd uppåt beroende på placering?

Mvh /Peter

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
25 mars 2012
#7
Ja på wilwood oken så är nog kolvarna olika stora i oket och ska placerat rätt mot skivans rotation för att beläggen ska betta/slitas jämnt och beroende på om man monterar oken framåt eller bakåt ska man kunna vända på oken och nippeln ska alltid sitta uppåt.

Om du vill kunna lufta dina utan att krångla för mycket kan du ju plocka av oken och lufta omonterade med nippeln uppåt och bara ta några belägg eller annat mellan kolven så den inte hoppar ur.

- Time Attack -

170 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
#8
Nizmo: Exakt så löste jag det hela! Samt att jag bytte till ett luftningsverktyg som kan anslutas till tryckluftskompressorn. Då fungerade det.

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar

KHRacing
2 april 2012
#9
man skall alltid lufta bilars bromssystem genom att ta det hjulet som är längst bort från bromscylindern först

604 Inlägg
2 april 2012
#10
Bara undrar, hur kom det luft in när du bytte bromsvätska.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!


Sök