3000
Sök

Ägar byte, Kvitto.

2 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
Hallåå,

blev ägare till en evo X nyligen.

innan jag köpte bilen sa ägaren att det var lack skada, men inte väldigt farligt.
att man kunde fixa det billigt.

så jag åker o köper bilen, tyvärr är det kväll när jag kommer fram, så det var väldigt svårt för mig att se skadan.

dagen efter ser jag skadan och det är väldigt katastrofalt, vet fan inte vad han gjorde men skadan kommer kosta minst 6-7 tusen att fixa.

vi skrev ett kvitto, men han nämner inga fel på bilen när vi skrev kvittot. han skriver bara att han säljer sin bil, men antal mil och för hur mycket till mig, vi båda skriver på.

nu undrar jag finns det något jag kan göra för att få honom att betala för skadan, jag skulle givetviss betala om det inte var över 3-4 tusen men det ligger på minst 6-7,

gäller kvittot för att få honom att betala ?

Mvh
Senast redigerat av Likethis1 (23 mars 2012)

463 Inlägg
23 mars 2012
Det är din bil och din skada att åtgärda. Var det dåligt ljus skulle ni åkt till en GDS-hall och gått igenom bilen mer noggrant.

Du kan alltid ringa honom och höra om du kan få tillbaka lite pengar t.ex. hälften av vad det kostar att laga skadan, men hade du köpt bilen av mig hade du fått stå ditt kast och betala själv.

Rent krasst har du godkänt bilen i det skick den är nu.

7 275 Inlägg
23 mars 2012
Han berättade ju t o m om den...
Om den var så hemsk så kanske du skulle ha lagt lite tid på att faktiskt kolla på den innan du köpte bilen.

Nej du får helt enkelt betala det ur egen ficka.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
248 Inlägg
24 mars 2012
Ursäkta, men hur F-n kan man ens få tanken om att kräva säljaren på pengar för en skada på bilen som man visste fanns där när man köpte bilen??
Det är ju ungefär samma sak som att beställa en ny röd audi och försöka få ersättning för att bilen är röd, ungefär lika smart!!

9 118 Inlägg
24 mars 2012
Enligt konsumentköplagen så är det ägarens uppgift att berätta för köparen allt han vet om bilen. Säljaren berättade då om repan, och gav sin bedömning om den. Alla bedömmer olika, en del har full koll på saker, vissa har någorlunda koll och andra har ingen koll alls.

Därefter är det din tur att titta på bilen och göra en bedömmning, vilket du då inte gjorde och tyvärr så får du skylla dig själv!

* Studerande *
563 Inlägg
24 mars 2012
Putteliten skrev:
Enligt konsumentköplagen så är det ägarens uppgift att berätta för köparen allt han vet om bilen. Säljaren berättade då om repan, och gav sin bedömning om den. Alla bedömmer olika, en del har full koll på saker, vissa har någorlunda koll och andra har ingen koll alls.

Därefter är det din tur att titta på bilen och göra en bedömmning, vilket du då inte gjorde och tyvärr så får du skylla dig själv!

Instämmer

257 Inlägg
24 mars 2012
Ni människor behöver inte kalla honom idiot och såna saker, han frågar angående felet han har gjort och ni skriver svordomar till honom? Omoget

2 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
lugn nu.

visst mitt fel för att ha litat på honom.
men i hans mejl säger det att det är små skador och att det max skulle kosta 2,000.
att det var bara sten skott.

om man ska sälja en bil för 250k, vrf inte vara ärlig med skadorna och hur mycket det kan kosta att fixa.

men som sagt jag får skylla mig själv.
Senast redigerat av Likethis1 (24 mars 2012)

342 Inlägg
24 mars 2012
Är det mörkt och gds-hall/garage inte är något option så ser man till att ha rejäla ficklampor med sig.
I övrigt finns inte mycket att tillägga.
Det är du som klantar till det, inte säljaren.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
24 mars 2012
Går det inte på din försäkring? Då åker du iaf på självrisken och det brukar ligga runt 2-5000 kr.. Hellre det än 6-7000kr

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

killercow
24 mars 2012
Man kan inte ta gamla skador på försäkringen som fanns innan försäkringen tecknades. Det kallas försäkringsbedrägeri. hade det gått så hade väl alla kört med enbart trafik å så fort de hände nått höjt till hel.

Säljaren har inte gjort nått fel. Han har talat om att skadan finns och gjort en bedömning av den. priserna kan variera rätt kraftigt.

Sen kan jag inte förstå hur man åker å köper en bil för 250k å inte kollar upp den noggrant.

Det finns ingen garanti som gäller här.

Lägg gärna upp bild på skadan

1 938 Inlägg
24 mars 2012
Köper man en bil för 250 000 så bör man väl ha råd att lackera sidan i alla fall?
Eller är det banken som äger den?roll

Sök