3338
Sök

Volvo 745 motorbyte, tändningsproblem

8 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
#1
Nu är de så att jag fått en 745 med en annan motor vid sidan om, b230f fick jag med.
men eftersom allt var dänrivet så tänkte jag slänga på förgasare på den så jag slapp all el till insprutet,
men frågan jag har nu är hur tändmodulen ska kopplas?
vita/röd och blå till tändspolen förstår jag men själva styrning vart kommer den ifrån?

8 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
#2
Kan de vara att jag behöver svänghjulsgivaren till tändmodulen?
Blir togik på detta snart, sökt som en en tok i några dagar

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
24 mars 2012
#3
sitter det alltså en B230A orginal?

och motorn du stoppat i är en b230F

kommer den från en 740/940 eller en 240?

om det är en 240 motor får du flytta över fördelaren och koppla in allt där

har du en motor från en 740/940 åker du på att flytta över mellan axeln och ta bort pluggen som sitter och täcker hålet i blocket och montera din gamla fördelare

Kör fort så hinner inget hända...

8 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
#4
Fick bilen utan motor, tror de satt en f innan men all el var borta ju så vetefan
Motorn jag fick med har jag för mig han sa att den satt i en 740.

1 008 Inlägg
24 mars 2012
#5
Årsmodell på bilen och vilken motor ska sitta i från början?


8 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
#6
-86. De vet jag inte

1 008 Inlägg
24 mars 2012
#7
okej, gl,gle,glt,turbo??  modellbeteckning eller chassienummer,regnr ?


8 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
#8
Mtg448

1 008 Inlägg
24 mars 2012
#9
Okej, då är det alltså en GL-86 med B230A förgasarmotorn.
Tändsystemet till B230A motorn är enkelt eftersom det inte sitter några databoxar till en sådan.
Styrningen får tändmodulen direkt från fördelaren där hallgivaren sitter inbyggd (3-polig kontakt)
röd/vit kopplas till tändspolens stift 1 och blå kopplas till stift 15.
Det finns även en svart kabel till modulen som skall jordas.

Som du var inne på själv så är det allra enklast att sätta förgasare på F-motorn.
Så slipper du fixa insprut/tändning som passar F-motorn med montera bränslepumpar etc, dessutom kan det bli problem vid besiktningen såvida man inte registreringsbesiktar den.

Det spelar ingen roll från vilken bil F-motorn kommer ifrån, det som är viktigt är att du måste ha en fördelare med hallgivare i för att det ska fungera med tändningen.


Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
24 mars 2012
#10
240bns skrev:
Okej, då är det alltså en GL-86 med B230A förgasarmotorn.
Tändsystemet till B230A motorn är enkelt eftersom det inte sitter några databoxar till en sådan.
Styrningen får tändmodulen direkt från fördelaren där hallgivaren sitter inbyggd (3-polig kontakt)
röd/vit kopplas till tändspolens stift 1 och blå kopplas till stift 15.
Det finns även en svart kabel till modulen som skall jordas.

Som du var inne på själv så är det allra enklast att sätta förgasare på F-motorn.
Så slipper du fixa insprut/tändning som passar F-motorn med montera bränslepumpar etc, dessutom kan det bli problem vid besiktningen såvida man inte registreringsbesiktar den.

Det spelar ingen roll från vilken bil F-motorn kommer ifrån, det som är viktigt är att du måste ha en fördelare med hallgivare i för att det ska fungera med tändningen.

vad jag vet finns det ingen bakmonterad sådan
utan man får bygga om på ett eller annat sätt om inte lh2.2:ans fungerar men betvivlar det

Kör fort så hinner inget hända...

1 008 Inlägg
24 mars 2012
#11
Det var väl bara 84-85 som hade blockmonterad fördelare på 740 eller hade alla A-motorerna detta på 740?

Annars får man som du skrev sätta i aggregataxel från 240 så man kan köra med blockmonterad fördelare, såvida det inte redan finns på motorn TS har.


Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
24 mars 2012
#12
240bns skrev:
Det var väl bara 84-85 som hade blockmonterad fördelare på 740 eller hade alla A-motorerna detta på 740?

Annars får man som du skrev sätta i aggregataxel från 240 så man kan köra med blockmonterad fördelare, såvida det inte redan finns på motorn TS har.

alla A motorer ska ha fördelare i blocket

hade det iallfall på min 86:A

Kör fort så hinner inget hända...

8 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
#13
Alltså så måste jag byta plats på min fördelare? Är de enklast att göra så?

8 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
#14
Bilen kommer inte besiktas så de spelar ingen roll smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
25 mars 2012
#15
nog enklast så men tänk på att mellan axeln måste bytas då det inte är något drev till fördelaren på den axeln som sitter på b230F motorn

Kör fort så hinner inget hända...

8 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
#16
Jo precis tack för alla svar


Sök