3380
Sök

När blir man av med körkortet ? Kan man kolla sitt register ? Hur fungerar det?

arenwik
28 mars 2012
Trådstartare
Börjar undra om inte mitt körkort skulle rykt för länge sen..

Hur fungerar det egentligen ? Jag har alltid trott att efter 3 anmärkningar så åker kortet ?

Har nu en tragiskt imponerande lista med anmärkningar som gott och väl gått över 3 "prickar".

Någon som vet hur systemet fungerar ? Kan man kolla sitt register någonstans ?

Edit; Har ingen prövotid och aldrig blivit av med körkortet.

7 275 Inlägg
28 mars 2012
Det är länsstyrelsen som bestämmer om dom anser att du har gjort för många överträdelser och drar in ditt kort.
Antagligen inget du kan kolla upp.

arenwik
28 mars 2012
Trådstartare
Brains skrev:
Det är länsstyrelsen som bestämmer om dom anser att du har gjort för många överträdelser och drar in ditt kort.

Hmm okej, det var ju synd. Vore bra att veta. Är väl inte så smart att ringa och fråga heller.

44 Inlägg
28 mars 2012
men varje "prick" finns bara med i 2 år, eller under vissa omständigheter 3 år. jag torskade för min 3e fortkörning i maj förra året å då ringde jag snuten å frågade om jag skulle bli av med det då, men då förklarade han det och sen om man hade mindre allvarliga anmärkningar så kunde dom också göra undantag från 3 regeln.

arenwik
28 mars 2012
Trådstartare
Bryggmastarn skrev:
men varje "prick" finns bara med i 2 år, eller under vissa omständigheter 3 år. jag torskade för min 3e fortkörning i maj förra året å då ringde jag snuten å frågade om jag skulle bli av med det då, men då förklarade han det och sen om man hade mindre allvarliga anmärkningar så kunde dom också göra undantag från 3 regeln.

Det var en liten lättnad. Det kanske bara är fortkörningar dom räknar efter när det gäller indragelse av kortet ?
Alltså efter tre fortkörningsböter under två år så drar dom det.
Andra trafikförseelser kanske inte räknas in.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
29 mars 2012
Brains skrev:

fel är transportstyrelsen sen nått år tillbaka. tror de va årsskiftet 2009-2010

arenwik skrev:
Det var en liten lättnad. Det kanske bara är fortkörningar dom räknar efter när det gäller indragelse av kortet ?

mkt som kan spela in allt från fortkörning vårdlöshet upprepad förselese för många gånger.
.

men åker du dit för trasig lyse äre ingen som bryr sig mer än att du får 1 par hundra i böter / tusenlappar

arenwik
29 mars 2012
Trådstartare
MrEricsson skrev:
Brains skrev:

arenwik skrev:

mkt som kan spela in allt från fortkörning vårdlöshet upprepad förselese för många gånger.
.

men åker du dit för trasig lyse äre ingen som bryr sig mer än att du får 1 par hundra i böter / tusenlappar

Okej, nej det enda "grova" är ju fortkörningar.
Sen är det bara småsaker. Trasiga lysen, inget körkort under färd, brist på regskylt, etc .etc.

Fått tre fortkörningar, 2009, 2011, 2012. Så om det där med två år stämmer så borde ju mitt körkort dras in vid nästa fortkörning ? Förutsatt att det sker inom 730 dagar efter det datum jag fick böter 2011.
Senast redigerat av arenwik (29 mars 2012)

5 650 Inlägg
29 mars 2012
arenwik skrev:
MrEricsson skrev:
Brains skrev:

arenwik skrev:

.

Sen är det bara småsaker. Trasiga lysen, inget körkort under färd, brist på regskylt, etc .etc.

Fått tre fortkörningar, 2009, 2011, 2012. Så om det där med två år stämmer så borde ju mitt körkort dras in vid nästa fortkörning ? Förutsatt att det sker inom 730 dagar efter det datum jag fick böter 2011.

skulle de varit "grovt" så skulle de plockat kortet och skickat ärendet vidare till åklagare. gör dom inte de klassas de typ som en piss i havet.

vette fan vad de fått de  där med 2-3 år ifrån med tanke på allt står med i belstanings registret 5 år tillbaka.
och så länge något finns de kan de ju användas mot än om man råkar åka på nå fler grejjer

arenwik
29 mars 2012
Trådstartare
MrEricsson skrev:
arenwik skrev:
MrEricsson skrev:
Brains skrev:

.

skulle de varit "grovt" så skulle de plockat kortet och skickat ärendet vidare till åklagare. gör dom inte de klassas de typ som en piss i havet.

vette fan vad de fått de  där med 2-3 år ifrån med tanke på allt står med i belstanings registret 5 år tillbaka.
och så länge något finns de kan de ju användas mot än om man råkar åka på nå fler grejjer

Mjo det var ju en som skrev längre upp att han hade ringt polisen och pratat med någon som sagt detta med två år.
Visst det är ju ingen 100% källa, men den säkraste faktan än så länge.
Man kanske skulle ringa in till Transportstyrelsen och prata med dom. Man kan ju dock utelämna vem man är för säkerhets skull, så dom inte lägger ner någon energi på att granska just mig.

5 650 Inlägg
29 mars 2012
här har du källan på de du vill ha
http://www.polisen.se/sv/Service/Regist … registret/

Uppgifter tas bort 5 år efter dom, beslut eller godkännande
•Penningböter, exempelvis fortkörningsböter

arenwik
29 mars 2012
Trådstartare
MrEricsson skrev:

Okej tack så mycket.
Då har jag tre fortkörningar under 5 års tid nu...Då är frågan om dom tar kortet efter tre anmärkningar.

7 275 Inlägg
29 mars 2012
arenwik skrev:
MrEricsson skrev:

Okej tack så mycket.
Då har jag tre fortkörningar under 5 års tid nu...Då är frågan om dom tar kortet efter tre anmärkningar.

Tydligen inte för att du har kortet kvar...

44 Inlägg
29 mars 2012
det var iaf det svar jag fick av polisen som svarade, man blir ju lite orolig om man har 2 fortkörningar å en 3e inte är långt borta, men ring in å fråga dom. du behöver ju inte uppge namn men förklara typ att under vilka hastigheter å ungefärligt datum du fick det. tro det eller ej men dom kan vara riktigt trevliga dom där snutarna med! smile

arenwik
29 mars 2012
Trådstartare
Bryggmastarn skrev:
det var iaf det svar jag fick av polisen som svarade, man blir ju lite orolig om man har 2 fortkörningar å en 3e inte är långt borta, men ring in å fråga dom. du behöver ju inte uppge namn men förklara typ att under vilka hastigheter å ungefärligt datum du fick det. tro det eller ej men dom kan vara riktigt trevliga dom där snutarna med! smile

Får nog göra så smile

arenwik
29 mars 2012
Trådstartare
Brains skrev:
arenwik skrev:
MrEricsson skrev:

Okej tack så mycket.

Jo men det tar ju inte polisen på plats vid tredje kanske. Utan mer att Transportstyrelsen beslutar det nu efteråt.

371 Inlägg
8 april 2012
arenwik skrev:
Brains skrev:
arenwik skrev:

Okej tack så mycket.

Jo men det tar ju inte polisen på plats vid tredje kanske. Utan mer att Transportstyrelsen beslutar det nu efteråt.

precis. transportstyrelsen bestämmer det. om det är grovt så går det till tingsrätt där du får ditt straff (böter, fängelse eller what ever) sedan skickas ärendet till transportstyrelsen och så beslutar dom om kortet dras in. allt finns med i belastningsregisret i 5 år.

arenwik
8 april 2012
Trådstartare
lindstrome skrev:
arenwik skrev:
Brains skrev:

precis. transportstyrelsen bestämmer det. om det är grovt så går det till tingsrätt där du får ditt straff (böter, fängelse eller what ever) sedan skickas ärendet till transportstyrelsen och så beslutar dom om kortet dras in. allt finns med i belastningsregisret i 5 år.

Okaj då får jag hålla tummarna nu smile

12 086 Inlägg
8 april 2012
Jag har för mig att det finns två olika prickar, de som ligger kvar i 2 år och de som är kvar i 5 år.
Man kan beställa utdrag ut belastningsregistret, det gjorde jag en gång för många år sedan.

Jag fick 5 ordningsbotar (?) på ett och samma år och då va jag rädd att de skulle dra in kortet men hörde inte ett ord ifrån någon. En kompis fick sitt körkort ifrågasatt när han suttit i fyllecell 5 ggr smile

arenwik
8 april 2012
Trådstartare
Germax skrev:
Jag har för mig att det finns två olika prickar, de som ligger kvar i 2 år och de som är kvar i 5 år.
Man kan beställa utdrag ut belastningsregistret, det gjorde jag en gång för många år sedan.

Jag fick 5 ordningsbotar (?) på ett och samma år och då va jag rädd att de skulle dra in kortet men hörde inte ett ord ifrån någon. En kompis fick sitt körkort ifrågasatt när han suttit i fyllecell 5 ggr smile

Vart ringer man för att beställa utdrag på belastningsregistret ? smile

Hade han kört till fyllecellen då wink haha

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
8 april 2012
arenwik skrev:
Germax skrev:

Vart ringer man för att beställa utdrag på belastningsregistret ? smile

Hade han kört till fyllecellen då wink haha

Du fyller i denna blanketten och skickar in: http://www.polisen.se/sv/Service/Blanke … gistret-9/

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Sök